Hei kaikille!

En tiedä, onko tästä kiinnostusta, mutta ehkä se voi tuoda vähän iloa tai hyvät naurut jollekin siellä ja hieman tuuria apuna mahdollisesti saan vastauksia kysymyksiin, jotka ilmestyvät matkan varrella.

Nyt on sitten niin, että minulle on iskenyt lievä 30-vuotiskriisi, joten viime syksynä kävin ja spontaanisti ostin vanhan Norrlandsvagnin naapurikunnasta. Se oli kylläkin hieman kulahtanut, mutta ei haissut pahalta ja vaikutti olevan melko rajoittunut homevaurio, joten iskin siihen kiinni. Riski ehdottomasti, mutta usko minua - se oli HALPA! (Varoitusmerkki tiedän, mutta tarpeet oli vahvempi) ja rehellisesti sanottuna, kuka ei halua istua keskellä metsää ja polttaa takassa hiljaisuudessa?

Joka tapauksessa sain sen kotiin ja aloin kaivaa vähän härveliä, eikä kestänyt kauan ennen kuin tajusin kosteuden aiheuttaman vahingon suuruuden. Tässä vaunussa on puuranka, joka on päällystetty alumiinilevyillä, jotka on niitattu yhteen vuonna 1976. Vuosien kovasta käsittelystä metsätöiden tekijöiden ja erinäisten enemmän tai vähemmän päihtyneiden metsästäjien jälkeen ei kuori ollut erityisen tiivis enää ja vesi on päässyt sisään ympäriinsä kattoa niin, että katon puuranka oli pelkkää tomua, samoin tukirakenteet kaikissa kulmissa, joten se, että se selvitsi kuljetuksen kotiin traktorin perässä 2 mailin soratien oli vähän ihme, vaikka kuori itsessään onkin kantava.

Siitä lähtien olen sahannut seinälevyt koko kojun pituudelta lattian ja katon sekä kulmien osalta (eli paljastanut vanhan puuosan) ja poistanut mädät puun osat.. Toisin sanoen kaikki puut on poistettu. Lisäksi vanha seinä, joka erotti "asuinalueen" ja mekkaustilan, on purettu saadakseni vähän enemmän tilaa. Suureksi ilokseni näyttää siltä, että suurin osa eristyksestä voi olla pelastettavissa, joten viime päivinä olen alkanut rakentaa uutta runkoa 45×95 säännöllisestä puutavarasta, joka ruuvataan ulkopuolelta itsesahautuvilla kattoruuvilla.

Tässä lopulta ovat ensimmäiset 2 pohdintaani!

1. Seinät ovat kaareutuneet saadakseen hieman enemmän tilaa, joten mikä levyaines luulette olevan järkevää käyttää? Sen pitäisi olla tarpeeksi "pehmeää" seuratakseen seinän kaarevuutta ja kestävää lämpötilanmuutoksia jne. joita syntyy, kun vaunua käytetään satunnaisesti ja menee siis usein kuumasta kylmään, eikä sen pitäisi maksaa omaisuuksia.

2. Kun rakenteen kantavuus on sellainen kuin pitäisi, aiotaan olemassa olevan katon päälle lisätä tp 20 -kattolevy, ajattelen käyttää 20 cm ulkonemaa joka puolella suojatakseni vaunua hieman ylimääräiseltä säältä ja tuulelta. Tämä on mitta, jonka otin tyhjästä, joten onko teillä ajatuksia tai ehdotuksia, jotka saattavat olla parempia?

• Vanha Norrlandsvagnin sisätila, jossa on taivutettu seinärakenne. Sisältää huonekaluja, kuten tuolin ja pöydän sekä epätasainen lattia.
  • Sisätila vanhasta junavaunusta, jossa on paljaat puurakenteet ja osittain purettu lattia, sähkötyökaluja ja eristemateriaalia näkyvissä.
  • Vanhan Norrlandsvagnin avattu seinärakenne; esillä mätää puuta ja eriste materiaali, joissa näkyy ruosteisia niittejä ja kosteuden aiheuttamia vaurioita.
  • Vanha vihreä asuntovaunu, josta seinäpaneelit on poistettu, seisoo lumella punaisen rakennuksen vieressä. Tikapuut nojaavat vaunuun.
  • Tykkään
kingen101 ja 21 muuta
  • Laddar…

Paras vastaus

Kiva projekti, olen korjannut muutamia vanhoja asuntovaunuja ja vähän kosteusvaurioitunut on usein enemmän kuin vain paikallinen. Kiitollista, että puurunko on helppo vaihtaa..

Sisäverhoukseksi valitsisin lauanvanerin/ mahoganyvanerin.. samaa, jota löytyy asuntovaunusta. Se ei ole "vesitiivis", mutta ei myöskään turpoa kastuessaan. Ja näyttää kauniilta öljyttynä, petsattuna.
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...plywood-lauan-meranti-36-9-mm/p-164570-164572

• Tykkään
klaskarlsson ja 2 muuta
  • Laddar…
Mazen Mazen sanoi:
Kiva projekti, olen korjannut muutamia vanhoja asuntovaunuja, ja pieni kosteusvaurio on usein enemmän kuin vain paikallinen. Kiitos puurungon, on helppo vaihtaa..

Sisäverhoukseksi valitsisin lauanvaneri/mahongivaneri.. samaa mitä löytyy asuntovaunusta.
Se ei ole "vedenkestävä", mutta ei turpoa kastuessaan. Ja se on upea öljyttynä, petsattuna.
[linkki]
Joo, on oikein hauskaa puuhailla sen kanssa, vaikkakin projektista tuli isompi kuin suunniteltu 😊 Kiitos vinkistä! Lisätään heti listaan asioista, joita tutkia.

• Tykkään
Mazen
  • Laddar…
PeterFalun
ihastuttava projekti ja kuvaus

seinä kokeilisin seinä/kattolevyä esimerkiksi baseco/norrlandsträ. pitäisi pystyä kiinnittämään kaareen uppokantaisella ruuvilla ja tulkilla

mutta vaneri, kuten aiemmin mainittu, on älykäs ratkaisu

PeterFalun PeterFalun sanoi:
ihana projekti ja kuvaus

seinää varten kokeilisin seinä/kattopaneelia esimerkiksi baseco/norrlandsträ:lta. pitäisi voida ruuvata kaarevaan uppokantaruuviilla ja tulppalla

mutta vaneri, kuten yllä mainittiin, on fiksu ratkaisu
Kiitos vinkeistä! Täytyy tutkia ja katsoa, mitä paksuuksia löytyy. Ajattelin kiinnitystä seinän sisällä oleviin puulistoihin yhdistämällä liimaa ja ruuvia.

• Tykkään
PeterFalun
  • Laddar…
PeterFalun
sitten voi asentaa panelen, tajusin juuri, se tekee sen helpommaksi

• Tykkään
Dave Lister ja 3 muuta
  • Laddar…
Ja, jos saat ohuempia paneeleita, kuten sauna- tai karossipaneeleita, niin se pitäisi toimia vaakatasossa.. tyylikäs! Edut vanerissa ovat muuten sen leikkaaminen ja kiinnittäminen (saumoihin laitetaan mielellään T-listaa)

• Tykkään
PeterFalun
  • Laddar…
Mazen Mazen sanoi:
Ja, jos saat ohuempaa paneelia, kuten sauna tai karossi, niin sen pitäisi toimia vaakatasossa. Tyylikästä! Vanerin etuna on muuten leikata ja kiinnittää sen (saumat kannattaa kiinnittää t-listalla)
Vaikuttaa siltä, että vaneri on kestävämpää, mutta paneeli antaa jollain tavalla erilaisen tunnelman, täytyy pohtia tätä.

• Tykkään
kils ja 1 muu
  • Laddar…
Täydellinen metsästysmaja etelään, missä on villisikoja ym.

Fulkemisten
Paneeli on myös paljon raskaampi kuin vaneri. Se on myös jotain, joka kannattaa ottaa huomioon. Mitä painaa aset? Kiva projekti.

MRLINDELL MRLINDELL sanoi:
Täydellinen metsästysmajalle etelässä, missä on villisikoja jne.
Ehdottomasti! On käytetty metsästysmajana muutaman vuoden ajan hirvijahdissa. En itse ole metsästäjä, mutta se toimii muun muassa kelkkamajana talvikaudella.

• Tykkään
nino
  • Laddar…
J Jolofssson sanoi:
Ehdottomasti! Sitä on käytetty metsästysmajana hirvijahdin aikana monena vuonna. Itse en ole metsästäjä, mutta se toimii muun muassa moottorikelkkamökkinä talvikaudella.
Tiedän kaksi, jotka muuttivat vähän pienemmän version, jota vanha Televerket käytti mobiilina saunana.
He eivät saaneet rakentaa rannan lähelle rakennusta omalle maalle, koska naapurit valittivat.
Mutta väliaikaisen mobiilin saunan vierittäminen pyörillä hyväksyttiin lääninhallituksessa.
Nyt naapurit kitisivät niin paljon, että se täytyi siirtää pari kertaa kauden aikana, mutta se toimii ja on edelleen paikallaan.

• Tykkään
ylven
  • Laddar…
Minulla on vanha asuntovaunu, jonka ajattelin rakentaa uudelleen, ramppi takaosassa, jotta voi ajaa moottorikelkan sisään, sitten "täysin" varustettu asuntovaunu, kun moottorikelkka on ulkona. Täydellinen esimerkiksi pääsiäisenä, kun haluaa lähteä matkaan mutta ei ole majoitusta. Valitettavasti se putoaa yhä alemmas tehtävälistalla.

Hauska projekti, olen itse viettänyt monia lounaita sellaisissa ja monia iltoja saunana silloin.

• Tykkään
Jolofssson
  • Laddar…
nino nino sanoi:
Minulla on vanha asuntovaunu, jonka ajattelin muuttaa, ramppi takapäässä niin että voi ajaa moottorikelkan sisään, sitten "täysin" varusteltu asuntovaunu kun moottorikelkka on ulkona. Täydellinen esim. pääsiäiseksi kun haluaa lähteä matkaan mutta ei ole majoitusta. Valitettavasti se jää yhä alemmas ja alemmas tehtävälistalla
sellaisia myytiin valmiina jonkin aikaa, olivat suosittuja motocross-kuljettajien keskuudessa.

• Tykkään
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.