87 989 lukukertaa ·
96 vastausta
88k lukukertaa
96 vastausta
Muuraa kaareva katto "maapohjakellari"
Jännittävää! Odotan innolla jatkoa!T Trallalaaa sanoi:Kiitos hyvästä vastauksesta. Minulla on edennyt hitaasti, mutta kuitenkin eteenpäin. Vastauksesi jälkeen ostin lecatiiliä saman kokoisia kuin sinä (huomaa kuvaan taustalla oleva kettu). Asun Norjassa, mutta minulla on alle tunnin matka Strömstadiin, joten ostin sieltä, koska se oli puolet halvempaa Ruotsissa.
Kesti jonkin aikaa kaivaa käsin kaikessa savessa ja sorassa, erityisesti koska sekä savi että sora haluaa noin 45 asteen kulman ettei romahda. Sen jälkeen olen laittanut soraa, suodatinkankaan ja uudelleen soraa, ja lopuksi aloin vihdoin muuraamaan. Minulla oli paljon raudoitusrautaa, joten olen raudoittanut joka kerroksen. Nyt on neljä korkeutta valmiina, joten ensi viikolla aloitan holvin kanssa. Jatkoa seuraa![]()
Hehe, hyvä kysymys, se ei ole niin äärimmäisen suunniteltu, mutta ajattelin täyttää soralla, jotta seinien väliin ei jää seisovaa vettä, ja sitten laittaa eteen kiviä. Mahdollisesti saatan myös muurata hieman siellä.D Daniel 109 sanoi:
Nyt muotti on valmis, joten voin aloittaa varsinaisen holvin kanssa. Pitää vain peittää ulkopuoli muovilla. Pitäisikö se öljytä tai jotain, ettei se tarttuisi kiinni muurauslaastiin, vai irtoaako se helposti?
Muotin tekeminen oli enemmän säätöä kuin luulin, ja kadun, etten tehnyt sitä ensin, koska silloin en olisi saanut vinoja seiniä varsinaiseen muuraukseen, kuten nyt on. Luulin, että muuraaminen sujuisi silmämääräisesti (tekin ja ristimittasin pohjaraamin, että siitä tulisi täysin suora) kun kyseessä on vain neljä kiveä korkea, mutta takaa se on hieman levinnyt korkeuden myötä. Voin syyttää siitä, että olen tehnyt sen puolihämärässä ja kaatosateessa.
Valitettavasti olin unohtanut, etten ollut ostanut kaikkia valuun tarvittavia blokkeja, joten minun pitää ajaa Ruotsiin perjantaina ja ostaa lisää. Sama kokoisia blokkeja ei jostain syystä ole Norjassa, ja täällä ne maksavat yli kaksinkertaisesti. Sääennusteen mukaan minun pitää muurata nopeasti kuin salama, jos aion saada valmiiksi ennen kuin on liian kylmä muurauslaastille, joka vaatii vähintään viisi lämpöastetta. Tietääkö kukaan, mitä tapahtuu, jos muuraa, kun lämpötila on nollan tienoilla? Sunnuntaina on ilmeisesti 2-3 astetta ja sen jälkeen ensi viikolla pakkasta, ja houkutus on muurata sunnuntaina ja saada valmiiksi.
Tietääkö joku, kuinka monta harjaterästä tarvitaan kattoon? Riittääkö neljä tankoa (eli noin 35 cm välein)?
Muotin tekeminen oli enemmän säätöä kuin luulin, ja kadun, etten tehnyt sitä ensin, koska silloin en olisi saanut vinoja seiniä varsinaiseen muuraukseen, kuten nyt on. Luulin, että muuraaminen sujuisi silmämääräisesti (tekin ja ristimittasin pohjaraamin, että siitä tulisi täysin suora) kun kyseessä on vain neljä kiveä korkea, mutta takaa se on hieman levinnyt korkeuden myötä. Voin syyttää siitä, että olen tehnyt sen puolihämärässä ja kaatosateessa.
Valitettavasti olin unohtanut, etten ollut ostanut kaikkia valuun tarvittavia blokkeja, joten minun pitää ajaa Ruotsiin perjantaina ja ostaa lisää. Sama kokoisia blokkeja ei jostain syystä ole Norjassa, ja täällä ne maksavat yli kaksinkertaisesti. Sääennusteen mukaan minun pitää muurata nopeasti kuin salama, jos aion saada valmiiksi ennen kuin on liian kylmä muurauslaastille, joka vaatii vähintään viisi lämpöastetta. Tietääkö kukaan, mitä tapahtuu, jos muuraa, kun lämpötila on nollan tienoilla? Sunnuntaina on ilmeisesti 2-3 astetta ja sen jälkeen ensi viikolla pakkasta, ja houkutus on muurata sunnuntaina ja saada valmiiksi.
Tietääkö joku, kuinka monta harjaterästä tarvitaan kattoon? Riittääkö neljä tankoa (eli noin 35 cm välein)?
Laitoin rakennusmuovin muotin päälle varmuuden vuoksi, jotta laasti ei tarttuisi kiinni.
Raudoituksen suhteen laitoin yhden harjateräksen jokaiseen saumaan. Muutamia jäi yli ja laitoin ekstraa yläosien saumoihin.
Toivottavasti ehdit ennen kuin kylmyys saapuu
Raudoituksen suhteen laitoin yhden harjateräksen jokaiseen saumaan. Muutamia jäi yli ja laitoin ekstraa yläosien saumoihin.
Toivottavasti ehdit ennen kuin kylmyys saapuu
Jäsen
· Västernorrland
· 148 viestiä
Onko jotain tapahtunut marraskuun jälkeen?T Trallalaaa sanoi:Nyt muotti on valmis, joten voin aloittaa itse holvin rakentamisen. Pitäisi vain laittaa muovin ulkopuolelle. Pitäisikö muotti öljytä tai jotain, jotta se ei tarttuisi kiinni laastiin vai irtoaako se helposti?
Muotin tekeminen oli enemmän työtä kuin luulin ja kadun, etten tehnyt sitä ensin, sillä nyt muuraukseen tuli vinoja seiniä. Luulin, että olisi helppoa muurata silmämääräisesti (tein ja ristimittasin alaosan niin, että se olisi täysin suora), kun se on vain neljä kiveä korkea, mutta takana se on hieman levennyt korkeuden mukana. Voin syyttää tästä sitä, että tein sen puolipimeässä ja kaatosateessa.
Valitettavasti olin unohtanut, etten ollut ostanut kaikkia valmiita lohkoja, joita holviin tarvitaan, joten minun on ajettava Ruotsiin perjantaina ja ostettava lisää. Samoja mittoja olevia lohkoja ei jostain syystä ole Norjassa, ja täällä ne maksavat yli kaksinkertaisesti. Säätiedotuksen mukaan minun on muurattava nopeasti kuin salama, jos aion saada valmiiksi ennen kuin on liian kylmää laastille, jonka on oltava vähintään viisi plusastetta. Tietääkö joku, mitä tapahtuu, jos muurataan, kun lämpötila on noin nolla astetta? Näyttää siltä, että sunnuntaina on 2-3 astetta ja sen jälkeen pakkasta ensi viikolla, ja olen houkuteltu muuraamaan sunnuntaina ja saamaan valmiiksi.
Tietääkö joku, kuinka monta harjaterästä kattoon tarvitaan? Riittääkö neljä rautaa (eli noin 35 cm välein)?
Kyllä, sain muuraustyöt valmiiksi marraskuussa ja laitoin myös salaojamuovin, jotta pystyin peittämään ennen kuin pakkanen iski. Keväällä minulla on ollut useita muita etusijalla olevia projekteja (autotalli ja terassi), joten ainoa mitä olen tehnyt sen jälkeen on, että olen peittänyt vähän enemmän soralla ja maalla, joita olin kaivanut pois, plus että sijoitin muutamia kivijärkäleitä, jotka kaivoin esiin kellarin sivulle, jotka voivat pitää maan/soran tukevasti ja lisäksi toimia (erittäin jyrkkänä) portaana.A afSchinken sanoi:
Kun minulla on taas aikaa, aion poistaa muotin, laittaa rappauksen, tehdä oven ja lisätä enemmän maata yläosaan. Ajattelin käyttää suodatinkangasta ennen kuin lisään enemmän maata, jotta maa ei pääse valumaan soran läpi. Mutta maaperänkellarissa pitäisi olla hieman kosteaa, joten pelkään, että saatan tehdä siitä liian kuivan, sen aika näyttää.

Fiksu kivi"porras"!T Trallalaaa sanoi:Kyllä, se valmistui marraskuussa ja sain myös laitettua salaojamuovin niin, että saatoin aloittaa peittämisen ennen kuin pakkanen tuli. Nyt keväällä minulla on ollut useita muita projekteja, joilla on ollut korkeampi prioriteetti (autotalli ja terassi), joten ainoa, mitä olen tehnyt sen jälkeen, on peittää hieman lisää sepelillä ja mullalla, jonka olin kaivanut pois, sekä asettaa muutamia kaivamiani kivenlohkareita kellarin sivulle, joka voisi pitää maata/sepelin paikoillaan ja lisäksi toimia (hyvin jyrkkänä) portaana.
Kun saan taas aikaa, aion poistaa muotin, laittaa rappauksen, tehdä oven ja lisätä enemmän maata yläosaan. Ajattelin käyttää maanrakennuskangasta ennen kuin laitan lisää maata, jotta maa ei vain valu soran läpi. Mutta maakellarissa tulee myös olla vähän kosteutta, joten pelkään, että saatan tehdä siitä liian kuivan, tulevaisuus näyttää.
[kuva] [kuva] [kuva] [kuva]
Voisiko yksinkertaisia pystyyn asetettuja betoniputkia käyttää maakellarina? Ajattelen suurempaa halkaisijaa, kuten hieman yli 2 metriä, joita löytyy ST: eriksen sivuilta, mutta neuvotaan nimellä rakrör.
Luukku ja pieni tikapuu alas sekä paikan päällä rakennetut hyllyt reunoille.
Ei mahdu suuria määriä, mutta riittäisi minulle.
https://www.blocket.se/kalmar/Betongror__vagror_73808394.htm?ca=9&w=3
Luukku ja pieni tikapuu alas sekä paikan päällä rakennetut hyllyt reunoille.
Ei mahdu suuria määriä, mutta riittäisi minulle.
https://www.blocket.se/kalmar/Betongror__vagror_73808394.htm?ca=9&w=3
Käyhän se, mutta onko se hintansa arvoinen. Tarkistin ensimmäisen parhaan toimittajan. He veloittivat 7kkr 75 cm pituisesta kappaleesta. Joten vähintään kaksi kappaletta, eikä silloin edelleenkään ole kattoa. Toimitus tuskin on ilmainen, ja tarvitaan varmaankin kohtuullinen nosturi, jotta putket saadaan paikoilleen.
Pitäisi pystyä löytämään halvempia käytettyjä vattenrör tai jotain, ehkä kelpaa myös hiukan rikkonainen. Tuntuu, että niiden pitäisi toimia, mutta ne ovat tietenkin painavia.D Daniel 109 sanoi:
Harkitsen ensin makuulla olevia betoniputkia maakellariini, mutta kuten äskettäin mainittiin, se on yllättävän kallista ellei satu löytämään vanhaa putkea edullisesti ja voi asettaa ne oikeaan paikkaan ilman että talo ja rinteet ovat tiellä. Tuli paljon halvemmaksi tehdä se versio, joka on kuvattu täällä ketjussa muurattuna kaarevana kattona, eikä niin vaikeaksi kuin pelkäsin.Stefflo sanoi:
Voisiko yksinkertaisia seisovia betoniputkia käyttää maakellarina? Ajattelen isompaa halkaisijaa, tyyliin yli 2 metriä, joka löytyy ST: erikins kotisivuilta ja on nimeltään silloin suora putki. Luukku ja pieni tikkaat alas ja paikan päällä rakennetut hyllyt pitkin reunoja. Ei tule mahtumaan suuria määriä, mutta riittäisi minulle.
[linkki]
Isäni teki maakellarin 70-luvun lopulla makuulla olevilla betoniputkilla, laitan muutamia kuvia, jotka näyttävät, miten se tehtiin.
"Kunhan saan taas aikaa, aion poistaa muotin, laittaa rappauksen, tehdä oven ja lisätä lisää maata päälle. Ajattelin käyttää maisemakangasta ennen kuin lisään enemmän maata, jotta maa ei vain valu soran läpi. Mutta maapohjassa pitäisi olla myös hieman kosteutta, joten pelkään, että saatan tehdä siitä liian kuivan, sen saa tulevaisuus näyttää."
Miten kävi kosteuden? Olen samojen pohdintojen äärellä koskien jonkin muovimaton käyttöä tai ei sen päällä. Monilla paikoilla, missä siitä luetaan, mainitaan ongelmana, että maapohjan käärö "hengittää", kun sitä tukitaan. Minun ajattelemani paikka on korkealla harjanteella, hienossa hiekassa. Voiko se siis tulla liian kuivaksi?
Miten kävi kosteuden? Olen samojen pohdintojen äärellä koskien jonkin muovimaton käyttöä tai ei sen päällä. Monilla paikoilla, missä siitä luetaan, mainitaan ongelmana, että maapohjan käärö "hengittää", kun sitä tukitaan. Minun ajattelemani paikka on korkealla harjanteella, hienossa hiekassa. Voiko se siis tulla liian kuivaksi?
Kuinka pidät kosteuden ylhäällä/alhaalla?Buford sanoi:
Mikä lämpötila on. Ja alennetaanko lämpötilaa lisäämällä vain enemmän maata päälle siinä tapauksessa, jos se olisi ongelma. Onko sinulla kaksi ovea? eli eristääksesi oven kohdalla?
Onko sinulla kuvaa, miten olet asettanut raudoitustangot?T Trallalaaa sanoi:Nyt muotti on valmis, joten voin aloittaa itse holvin rakentamisen. Täytyy vain laittaa muovin ulkopuolelle. Pitäisikö muotti öljytä tai jotain, jotta se ei tarttuisi laastiin kiinni vai irtoaako se helposti?
Oli enemmän säätämistä kuin luulin tehdä muotti ja kadun etten tehnyt sitä ensin, sillä muuten muuraus ei olisi ollut vino niiltä osin kuin nyt on. Luulin ettei olisi ongelmia muurata silmämääräisesti (tein suorakulmaiset kehykset ja mittailin ristimittausta apuna käyttäen, jotta se olisi täysin suorassa), kunhan se on vain neljä kiveä korkea, mutta taaksepäin siitä on tullut hieman leveämpi korkeuden myötä. Voin syyttää siitä, että olen tehnyt sitä puolihämärässä ja kaatosateessa.
Valitettavasti unohdin, etten ollut ostanut kaikkia holviin tarvittavia kiviä valmiiksi, joten täytyy ajaa Ruotsiin perjantaina ja ostaa lisää. Saman kokoisia kiviä ei ole Norjassa jostain syystä saatavilla ja täällä ne maksavat enemmän kuin tuplasti. Sään ennusteen mukaan minun on muurattava todella nopeasti, jos aion saada valmiiksi ennen kuin on liian kylmä laastille, joka tarvitsee vähintään viisi lämpöastetta. Tietääkö joku, mitä tapahtuu, jos muurataan, kun on noin nollan asteen tienoilla? On ilmeisesti tulossa 2-3 astetta sunnuntaina ja siitä eteenpäin pakkasasteita ensi viikolla, ja houkutus on suuri muurata sunnuntaina ja saada valmiiksi.
Tietääkö joku, montako raudoitustankoa tarvitaan kattoon? Riittääkö neljä tankoa (eli noin 35 cm välein)?