87 971 lukukertaa ·
96 vastausta
88k lukukertaa
96 vastausta
Muuraa kaareva katto "maapohjakellari"
Onko tämä sinun kellarisi, joka on mainittu finjasin työohjeessa?Scouten sanoi:
http://www.finja.se/storage/ma/9f83...BA7FB7A370E377563569593105B4D3FF6F/4013-1.pdf
Tämä oli todella tyylikäs ja vaikuttava, eikä näytä yhtä monimutkaiselta kuin mitä olin kuvitellut. Olin myös ajatellut asettaa muutamia sementtiputkia, joiden halkaisija on 160-180 cm, mutta ne näyttävät maksavan noin 4000 per metri (ehkä siksi että asun Norjassa) eivätkä ole yhtä tyylikkäitä. Koska tonttien väli on niin ahdas ja naapuri aikoo rakentaa graniittimuurin omalle puolelleen rajaa nyt syksyllä, minun on saatava maakellarini valmiiksi kuukaudessa, jos siitä aikoo tulla mitään, muuten heikennän hänen muuriaan kaivaessani, joten ei muuta kuin hommiin. En ole täysin päättänyt vielä, mutta voin lähettää kuvan, jos jotain tulee.
Miten teit salaojituksen ja pohjatyön ensimmäisen kerroksen alla?
Miten teit salaojituksen ja pohjatyön ensimmäisen kerroksen alla?
Kiitos!T Trallalaaa sanoi:Tämä oli todella siistiä ja vaikuttavaa, eikä näytä niin monimutkaiselta kuin kuvittelin. Ajattelin myös laittaa muutamia betoniputkia halkaisijaltaan 160-180 cm, mutta näyttää siltä, että ne maksavat noin 4000 per metri putki (ehkä siksi, että asun norjassa) eikä se ole yhtä siistiä. Koska tonttien väli on niin ahdas ja naapuri aikoo rakentaa graniittimuurin rajalleen nyt syksyllä, minun täytyy saada maakellari valmiiksi kuukaudessa, jos sellainen halutaan, muuten heikennän hänen muuriansa, kun kaivan. Joten ei muuta kuin hommiin. En ole täysin päättänyt vielä, mutta voin laittaa kuvan, jos siitä tulee jotain. Miten hoidit salaojituksen ja perustustyöt ensimmäisen lohkon kerroksen alle?
Se ei ollut niin monimutkaista kuin aluksi luulin. Alle laitoin osan sepeliä ja suodatin kangasta hiekalla/soralla tasoitusta varten. En ole valanut mitään sokkelia, vaan toivon ja uskon, että maa on tarpeeksi vakaa muutenkin, se on todella hiekkainen tontti... Jatka ja laita kuvia
Tänään ajattelin käydä ostamassa lecaharkkoja ja aloittaa viikonlopun jälkeen. Sen, jonka sinä rakensit, näyttää sopivan korkuiselta kuvissa, mutta kun vertasin ensimmäiseksi laittamaasi piirustusta kuviin, näyttää siltä, että sinulla on vain neljä kierrosta kiviä verrattuna piirustuksen kuuteen kierrokseen, ja olet kirjoittanut laittaneesi viisi kierrosta korkeaksi. Johtuuko se siitä, että yksi kierros on maan alla? Myös näyttää siltä, että kuvien kivet ovat hieman korkeampia kuin leveitä, joten voi olla, että sinulla on eri mitat. Mitä mittaa kivilläsi oli ja mikä oli lopullinen katon korkeus? Olen laittanut kuvan paikasta, johon ajattelin rakentaa sen. Talo on ahdas ja tonttimme on siellä vain 2 metriä leveä. Mutta rakennusfirma on tässä tapauksessa onneksi laittanut liian vähän maata talon viereen, joten minun ei tarvitse kaivaa niin valtavasti. Vähän karkeaa soraa päällä ja jonkinlaista kivimassa- ja savimassa-ainesta alla. Laitan lisää kun/ jos pääsen alkuun 
Ostin kivet rakennusmaxista, 19x19, ehkä liitokset saavat näyttämään ne korkeammilta kuin leveiltä. Holvi on sitten 9x19. Sisäkorkeus korkeimmassa kohdassa on noin 1,25 m. Olen myös laittanut laatat lattiaan, jotka ovat nostaneet korkeutta 5 cm. Kyllä, tuli neljä kerrosta kiviä ennen holvia. Oli vaikea arvioida kuinka korkea rakennuksesta voisi tulla ottamatta riskiä, että siitä tulisi liian korkea ennen kuin aloitettiin. Onnea matkaan!T Trallalaaa sanoi:Tänään ajattelin lähteä ostamaan lecablock:eja ja aloittaa hommat viikonlopun jälkeen. Rakentamasi näyttää sopivan korkealta kuvissa, mutta kun vertasin ensin lataamaasi piirustusta kuviin, näyttää siltä, että sinulla on vain neljä kerrosta kiviä, verrattuna 6 kerrokseen piirustuksessa ja olet kirjoittanut, että olet laittanut viisi kerrosta. Johtuisiko siitä, että yksi kerros on maan alla? Näyttää myös siltä, että kuvissa olevat kivet ovat hieman korkeampia kuin leveitä, joten voi olla, että sinulla on eri mitat. Mitkä olivat kiviesi mitat ja mikä oli lopullinen huonekorkeus? Olen lisännyt kuvan paikasta, johon aion rakentaa sen. Talojen välissä on ahdasta, ja tonttimme on vain 2 metriä leveä siellä. Mutta rakennusfirma on, onneksi tässä tapauksessa, laittanut liian vähän maa-aineksia talon viereen, joten minulle ei tule kovin paljon kaivamista. Hiukan karkeaa soraa päälle ja jonkinlaista kivi- ja savimassaa alle. Laitan lisää ylös kun/jos pääsen alkuun![]()
Kiitos hyvästä vastauksesta. Minulla on edennyt hitaasti, mutta kuitenkin eteenpäin. Vastauksesi jälkeen ostin lecaharkkoja samankokoisina kuin sinä (huomaa taustalla oleva kettu kuvassa). Asun Norjassa, mutta minulla on alle tunnin matka Strömstadiin, joten ostin sieltä, koska hinta oli alle puolet Ruotsiin verrattuna.
Kesti jonkin aikaa kaivaa käsin kaikki savi ja sora, erityisesti koska sekä savi että sora haluavat noin 45 asteen kulman, jotta eivät sortuisi. Sen jälkeen olen laittanut soraa, suodatinkankaan ja soraa uudelleen ja lopulta aloittanut muuraamisen. Minulla oli paljon raudoitustankoja, joten olen vahvistanut jokaisen kerroksen. Nyt neljä kerrosta ovat valmiit, joten ensi viikolla aloitan holvin kanssa. Jatkoa seuraa
Kesti jonkin aikaa kaivaa käsin kaikki savi ja sora, erityisesti koska sekä savi että sora haluavat noin 45 asteen kulman, jotta eivät sortuisi. Sen jälkeen olen laittanut soraa, suodatinkankaan ja soraa uudelleen ja lopulta aloittanut muuraamisen. Minulla oli paljon raudoitustankoja, joten olen vahvistanut jokaisen kerroksen. Nyt neljä kerrosta ovat valmiit, joten ensi viikolla aloitan holvin kanssa. Jatkoa seuraa
Miten olet ajatellut tehdä kellarin ja talon välillä?





