Meillä on tontilla rinne, jota haluaisimme käyttää pienen maakellarin rakentamiseen, lähinnä sen vuoksi, että saisimme rinteen sisään oven koristeeksi sekä olisi hauskaa, jos ovi johtaisi jonnekin, eli pieneen maakellariin. Toiminnallisuus ei siis ole tärkeintä ja koko on rajoitettu erinäisten esteiden vuoksi, jotka tekisivät projektista kohtuuttoman hankalan.

Olemme suunnitelleet muurata seinät Leca-tyyppisistä harkoista. Sitten täytyy rakentaa myös katto, ja olemme miettineet kaikenlaisia ​​vaihtoehtoja puusta, muovista, pellistä ja betonista. Mutta sitten tulimme ajatelleeksi, että ehkä katon voisi myös muurata, kuten holvin. Esteettisesti se saattaisi olla myös edullisempaa, ajattelemme. Ajatuksena on rakentaa muotti, johon ladotaan kivet (lecaharkot), lisätään raudoitus saumoihin ja sitten täytetään ne muurauslaastilla. Toimisiko tämä näin?

Liitän yksinkertaisen luonnoksen selittämään ajatusta ja ajankohtaisia mittoja. Kokonaisrakenteen syvyys on rajoitettu 150 cm:iin.

• Käsin piirretty kaavio holvikaaren rakentamisesta leca-harkoista, mitat merkitty senttimetreinä: korkeus 190 cm, leveys 130 cm.
Käyttäisin betonikiveä sen sijaan. Mahdollisesti poikkeuksena etuseinä, jotta saadaan hieman eristystä siihen.

D Daniel 109 sanoi:
Käyttäisin betonikiveä sen sijaan. Mahdollisesti etuseinän osalta poikkeuksena, jotta saadaan hieman eristystä siihen.
Onko kyse nimenomaan eristyksestä vai onko se välttämätöntä kantavuuden kannalta?

Betoniharkko on kai halvempi ja kestävämpi. Mutta eristää huonommin. Mitä tiedän, käytetään pelkästään leca silloin kun halutaan eristystä.

Betoniharkon puristuslujuus on noin 5 MPa (megapascal) ja normaali Leca-harkon noin 3 MPa. 3 MPa riittää turvallisesti tehtävään. Lecaharkon etuna on, että sitä on saatavilla huomattavasti laajemmassa kokovalikoimassa. Ajattelen, että voi olla etu käyttää kapeita harkkoja, kun rakennetaan itse holvia. Ero eristyskyvyssä on suuri. Verrattuna samaan paksuuteen mineraalivillaan on Lecalla noin 25 % ja betoniharkolla noin 5 % eristyskyvystä. Mutta tämä tuskin on ratkaiseva kysymys tässä.

• Tykkään
Buford
  • Laddar…
Suuri etu Lecassa tässä tapauksessa on, että niitä on melko helppo muotoilla kiiloiksi, joten laastia ei kulu niin paljon. Ja se on todennäköisesti vakaampi, koska niin vanhat holvit on rakennettu.

• Tykkään
Buford
  • Laddar…
Nyt olen päässyt alkuun ja tiedostan hyvin, etten tee kaikkea "by the book". On vakaa maa (rekka voi laittaa tukijalat alas ilman suurempaa jälkeä) ja siksi en valanut betonipohjaa ennen kuin aloitin muuraamisen. Sekoitan laastin käsin, kunnes saan miellyttävän koostumuksen työskennellä. Olen muurannut 5 kerrosta korkeaksi ja antanut laastin kovettua noin yhden vuorokauden jokaisen kerroksen välillä. Olen myös pitänyt laastia kosteana. Tuntuu, että laasti ensimmäisissä kerroksissa on kiinteää ja vakaata. Nyt aion aloittaa holvin kanssa ja mietin vähän, olenko fuskaillut liikaa, jotta katto romahtaa... :rolleyes:
Kun luen laastin sekoittamisesta, sen pitäisi sekoittaa koneella vähintään 10 minuuttia. Sekoitin vähän niin kuin itse halusin veden ja kuivan tuotteen kanssa. Sekoitin puoli säkkiä kerrallaan lapiolla ämpärissä. Mitä voi tapahtua, kun sekoitan väärin (todennäköisyys, että en sekoittanut kuten pitäisi, on suurempi kuin että se meni täysin oikein). Häviääkö laasti, paisuuko se vai mitä tapahtuu? Blokit pysyvät tiukasti kuin kivi, kun hyppään ja liikun sen päällä... tietääkö joku?

• Tiiliseinien muurausprojekti, jossa näkyy maahan kaivettuun kuoppaan rakennettu tiilimuuri. Työkalut ja pressu näkyvät sivulla.
  • Tykkään
Sekten ja 2 muuta
  • Laddar…
Riski on, että käytetään liikaa vettä, kun sekoitetaan käsin. Tällaiseen projektiin käyttäisin ehdottomasti tombola, mutta se on helppo sanoa, kun omistaa sellaisen..

• Tykkään
arkTecko
  • Laddar…
Mä sekoitan ”vaan” yhden säkin kerrallaan. Kestää melkein tunnin laittaa yksi kerros ja sitten oma aikani on loppu :p. Mietin eniten, mitä voi tapahtua, jos sekoitus ei ole täysin oikea. Seinät tuskin sortuvat alaspäin ja eivät ulospäin. Sisäänpäin minulla on tuleva ovenkarmi, joka tukee, ja takaseinässä 1,3 metrin päässä ovesta olen asettanut lohkot limittäin. Olen vahvistanut jokaista kerrosta.

Se pitää varmasti. Se on lähinnä mukavuuskysymys. Täytyy olla hankalaa sekoittaa käsin, kun on 30 astetta lämmintä.

• Tykkään
Buford
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Pysyy varmasti. Se on lähinnä mukavuuskysymys. Se täytyy olla työlästä sekoittaa käsin kun on 30 astetta lämmintä.
Sekoitin yhden säkin päivässä ja jaoin sen kahteen tai kolmeen osaan. Sekoitin jokaisen osan muutaman minuutin lapiolla, ei erityisen rasittavaa. Vaikka tietenkin olisi ollut mukavampi hakea vain valmiiksi tehtyä laastia.

ehkä voisi olla jotain?

• Tykkään
Missad
  • Laddar…
megaman87 megaman87 sanoi:
[media]
ehkä tämä voisi olla jotain?
Se näytti edistyneeltä...:geek:

Nyt muotti on valmis ja tarvitsen hankkia lisää raudoitusta ennen kuin ryhdyn muuraamaan kattoa. Olen muuten hankkinut betonisekoittimen, jotta voin sekoittaa täysin ohjeiden mukaan ainakin kun muuraan kattoa :D.
Tarvitaanko rakoihin kiiloja vai riittääkö laasti ja raudoitus?? Ehkä on parempi muotoilla koko lohkot päälle kiilojen muotoon?

• Puolipyöreä muotti, jossa on puiset tukirakenteet ja ympärillä kevytsoraharkot, odottaa betonivalua.
  • Tykkään
JonasVbg ja 5 muuta
  • Laddar…
P
Olen rakentanut sellaisen juuri niin, mutta huomattavasti suuremman, 2,5m poikki.

Täytimme vain raot laastilla. Siitä tuli lopulta maakellari-sauna. Rakensimme sen 2007 ja se seisoo edelleen. Maalasimme sen asfaltilla ja sitten laitoimme platonmaton päälle kosteussuojaksi.

• Tykkään
ellensmamma ja 6 muuta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.