Ei tarvitse insinööriä laskea tällainen ristikko.
Se opetettiin lukiossa 80-luvulla.
Pölytä vain Cremonan voimasuunnitelman tiedot ja laske ristikon kantavuus ja taipuma.
Me jotka kävimme lukion 80-luvulla osaamme tämän, kyllä!
Olen nähnyt muutamia virheitä, joissa luullaan tekevänsä oikein ja sitten menee pieleen..
Pidän lähestymistavastasi 👍
Sen lisäksi, että seinä on piirretty poikkileikkauspiirustukseen, huomaan, että kattotuolit ovat epäsymmetrisiä. Olisi hieman outoa, jos niiden pitäisi kantaa vapaasti koko jänneväli ulkoseinien välillä.
Vähän OT, mutta mitä tarkoitetaan sillä, että kattotuolit ovat epäsymmetrisiä? Mielestäni ne näyttävät (peili)symmetrisiltä piirustuksessa? Tiedän hyvin vähän kattotuoleista (selvästi) mutta haluan ymmärtää 🙏
Me jotka kävimme lukiota 80-luvulla, osaamme tämän kyllä!
Olen nähnyt joitain virheitä, joissa luullaan tekevänsä oikein, mutta menee pieleen..
Pidän tavastasi 👍
Myös me, jotka kävimme lukiota 2010, osaamme tämän
....niin vanhassa talossa eikä mitään viitteitä siitä, että seinä EI olisi kantava ja lisäksi tulee taipumaa, kun seinä poistetaan....mitä siinä oikeastaan on keskusteltavaa?
Olen sahannut tai poistanut osia käytännössä jokaisesta seinästä talossani, enkä koskaan ole saanut taipumaa missään, missä seinä ei ole kantava.
Eihän se ole muuta kuin laittaa palkki kattoon ja pystyttää tolpat päihin niin homma on selvä.
Olemme tehneet samanlaisen manööverin samanlaisessa talossa. Otimme yhteyttä vanhoihin taloihin erikoistuneeseen suunnittelijaan, joka vain nyökkäsi ja sanoi, että se pitäisi purkaa. On ilmeistä, että seinäsi on kantanut kuormaa, kun otetaan huomioon, että se taipui ja kiristyi kun purit seinän. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että seinä olisi alun perin rakennettu kantavaksi seinäksi.
Joka tapauksessa, miten seinä oli kiinnitetty lattiaan? Suunnitelmissa näyttää siltä, että seinä on siirtynyt suhteessa kellarissa olevaan kantavaan seinään.
Kokemuksesta, kattoristikoiden mitat ovat liian heikot, lähes mitkään sen aikaiset kattoristikot eivät olleet vapaasti kantavia
Minulla on talo vuodelta 71, jossa on ristikkorakenteiset kattoristikot samoilta näyttävillä mitoilla, tarkoitatko, etteivät ne ole vapaasti kantavia, vaikka sanotaan, että ne ovat vapaasti kantavia?
Mikä tarkalleen on kantavien seinien määritelmä?
1. Seinät, jotka rakenteessa on nimetty/tarkoitettu kantaviksi.
2. Seinät, jotka aiheuttavat (sisä)katon/palkiston laskevan 10mm.
3. Seinät, jotka on piirretty leikkauspiirrokseen.
Sitten et katso tarpeeksi tarkasti. Vasemmalla puolella on kaksi diagonaalia ja oikealla puolella kolme.
Sitten se varmaan johtuu siitä, että oikean puolen tuki on sisäänvedetty, kuten on huomautettu.
Osio näyttää kaksi erilaista kattotuolikokoonpanoa sen mukaan, missä oikean puolen tukipiste on. Olohuoneosassa ja makuuhuoneosassa on erilaiset jännemitat.
Väärin, tämän tyyppinen kattotuoli on yksin kantava tällä jännevälin mitalla, jos se on oikein mitoitettu. Olen itse piirtänyt ja suunnitellut sellaisia.
Se näyttää melko heiveröiseltä.
Mutta vastaa sitten siihen, miksi kattotuolit on tehty epäsymmetrisiksi, jos niiden pitäisi olla yksin kantavia koko jännevälillä ulkoseinien välillä?
Pelkästään se, että se aluksi notkahtaa kokonaisen senttimetrin, kun väliseinä poistetaan, herättää kysymyksiä.
Katto tulee varmasti painumaan vielä muutaman senttimetrin alemmas. Vaikka kattotuolit eivät ehkä koskaan murtuisikaan.
Se näyttää melko heikolta.
Mutta vastaa sitten miksi kattotuolit on tehty epäsymmetrisiksi, jos niiden pitäisi olla kantamattomat koko jännevälin yli ulkoseinien välillä?
Jo se, että aluksi se notkahtaa koko senttimetrin sisäseinän poistamisen yhteydessä, herättää kysymyksiä.
Katto tulee taatusti jatkamaan alaspäin hiipimistä muutamia senttimetrejä. Vaikka kattotuolit eivät ehkä koskaan murru.
Epäsymmetrian syynä on oikealla kuvassa oleva katon ylitys. Et koskaan halua kuormitusta/tukeutua vapaan varren osan yläpuolella, joten he ovat asentaneet ylimääräisen tukipuun auttamaan ottamaan kuorman tuen kohdalta.
Vasemmalla puolella tuki on siellä, missä ylävarsi ja alavarsi kohtaavat, joten siellä ei tarvita ylimääräistä tukipuuta ristikkorakenteessa.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.