2 451 lukukertaa ·
6 vastausta
2k lukukertaa
6 vastausta
Mikä rappaustekniikka suositellaan?
Talon omistaja
· Dalby
· 35 viestiä
Hei!
Aion puhdistaa vanhan suihkutilan seinät, joka jatkossa tulee vain olemaan wc. Olen poistanut kaiken laatan ja seinät ovat nyt hyvin epätasaisia vanhan rappauksen vuoksi, joka on tiukasti kiinni. Joissakin paikoissa eroa on 4-15 millimetriä tasossa (katso kuvat). Minulla on seuraavat pohdinnat:
- Kipsilaasti vai perinteinen laasti? Olen rapannut ennenkin, mutta en ole ammattilainen. Hinta ei ole ratkaiseva tekijä.
- Miten käsittelen nämä tasoerot? Pitäisikö minun ensin pyrkiä saamaan kaikki melko yhtenäiseksi tasossa, ennen kuin levitän uuden tasoittavan kerroksen koko alueelle? Haluaisin mieluiten välttää kaiken vanhan rappauksen piikkausta....
- Olen lukenut, että vanhoissa tiilirakennuksissa (talo on vuodelta 1946) ei pitäisi käyttää sementtipohjaista rappausta vaan jotain restaurointilaastia, pitääkö tämä paikkaansa?
Kiitollisena vinkeistä ja ajatuksista.
Aion puhdistaa vanhan suihkutilan seinät, joka jatkossa tulee vain olemaan wc. Olen poistanut kaiken laatan ja seinät ovat nyt hyvin epätasaisia vanhan rappauksen vuoksi, joka on tiukasti kiinni. Joissakin paikoissa eroa on 4-15 millimetriä tasossa (katso kuvat). Minulla on seuraavat pohdinnat:
- Kipsilaasti vai perinteinen laasti? Olen rapannut ennenkin, mutta en ole ammattilainen. Hinta ei ole ratkaiseva tekijä.
- Miten käsittelen nämä tasoerot? Pitäisikö minun ensin pyrkiä saamaan kaikki melko yhtenäiseksi tasossa, ennen kuin levitän uuden tasoittavan kerroksen koko alueelle? Haluaisin mieluiten välttää kaiken vanhan rappauksen piikkausta....
- Olen lukenut, että vanhoissa tiilirakennuksissa (talo on vuodelta 1946) ei pitäisi käyttää sementtipohjaista rappausta vaan jotain restaurointilaastia, pitääkö tämä paikkaansa?
Kiitollisena vinkeistä ja ajatuksista.
Saat laittaa avstrykarbrädor seinän sivuille, jotta siitä tulee tasainen, sitten kostuta seinä, odota kunnes se näyttää kuivalta, slammaa ohut kerros laastia ja anna sen kovettua niin, että oikea laasti voi tarttua siihen. Vanha seinä saattaa imeä liikaa, jolloin voi syntyä ikään kuin bom seinän ja laastin väliin.
Talon omistaja
· Dalby
· 35 viestiä
Ok, kiitos vastauksesta. Joten ohuen laastin on kuivuttava täysin ennen kuin jatketaan eteenpäin?
Sen pitää palaa niin, että vesi menee ulos, sillä kun tulet seuraavalla kierroksella, sen ei pitäisi kastua liikaa seuraavan lisäyksen kanssa, silloin se voi pudota alas, silloin vedät veden sisään ensimmäiseen kerrokseen ja se kastuu, se voi mielellään kuivua melko hyvin ennen seuraavaa kierrosta, se ei haittaa. Ohut levitys tekee siitä karhean ja seuraava kiinnittyy sitten hyvin.
Talon omistaja
· Dalby
· 35 viestiä
Ok ymmärrän, kiitos. Ja kipsilevy-variantti? Olen ymmärtänyt, että se on vähän yksinkertaisempi, mutta onko siinä välittömiä haittoja?
En ole varma, en ole käyttänyt gipsputs vaan tavallista rappauslaastia. Gipsputs voi olla helpompi tasoittaa, mutta hieman pehmeämpi kuin rappauslaasti. Täällä on keskustelu https://www.byggahus.se/forum/threads/gipsputs-fraga-primer-eller-inte-fuktspaerr.209660/ jota voit lukea hieman.
Talon omistaja
· Dalby
· 35 viestiä
Ok, kiitos!
Klikkaa tästä vastataksesi