B
B bossespecial sanoi:
Aloita piirtämällä aivan tavallinen talo, oletan että sinulla saattaa vielä olla joitakin opiskelijalisenssejä jäljellä? Puutieto-oppasta löytyy paljon hyödyllistä tietoa. Laske U-arvot, jotta voit määrittää seinä- ja kattopaksuudet. Lue myös hieman kosteussuunnittelusta, siitä löytyy paljon tietoa netissä. Myös eri perustustekniikoihin on hyvä perehtyä. Jos opiskelit Chalmersilla, saatat vielä asua Göteborgissa, jolloin on aina hyvä olla perillä paaluperustuksista.
Opimme kaiken tämän jo Chalmersilla ja minusta se oli tosi kivaa :) Kaikki siitä, miten lasketaan lämmön- ja kosteuden kulku seinien läpi, eri perustustekniikoihin ja paljon muuta. Mutta kaikki on vain teoriaa. Olen nyt kiinnostunut siitä, miten soveltaa tietoja käytännössä. Eli miten itse asiassa rakennetaan esimerkiksi seinä. Mitä sen tarvitsee sisältää ja miksi? Jos sanoisin sinulle, että anna minulle yksityiskohtainen piirustus omakotitalon ulkoseinästä. Miten lähestyisit tätä tehtävää? :)

B
joakim_j joakim_j sanoi:
Kyllä, on selvää, että se on vaikeaa, muutenhan kaikki tekisivät sen :) On olemassa paljon kirjallisuutta, mutta aika sille oli kai koulussa...

Aloittaisin näin. Etsi k-piirustus (yksityiskohta), jonka haluat ymmärtää. Mieti, mitä eri osat tekevät, mikä niiden tarkoitus on ja miten ne vaikuttavat toisiinsa. Kun tunnet, että jokin asia tuntuu mystiseltä, kysy täällä foorumilla!

Toinen hauska juttu on tarkistaa joku kuuma keskustelu (höyrynsulku vs höyryjarru, isodrän kellarikerroksen alla tai ei, ilmarako raakapontin alla tai ei) ja lue argumentit läpi ja yritä muodostaa oma mielipiteesi. Älä oleta, että joku "omistaa vastauksen", vaan mieti se itse!
Kiitos vinkistä! Sen teen! (y)

B
SysterNett SysterNett sanoi:
Vad läst du för inriktning sista året?
Husbyggnad

B byggingenjören97 sanoi:
Se on juuri sitä, mitä teen tällä hetkellä. Katson piirustuksia, mutta en tajua mitään. Kuinka voisin saada ymmärrystä siitä, miksi se on suunniteltu niin kuin on? Onko se vain työn kautta, että voin saada sen ymmärryksen? Olenko todella niin voimaton, että minun on yksinkertaisesti vain istuttava sohvalla tekemättä mitään, kunnes saan työn, jossa opin sen?
Jos yhdistät sen tiedon, jonka olet saanut viime vuosina, sinun pitäisi varmasti ymmärtää, miksi seinä näyttää siltä kuin se tekee.
Laske höyryn vastus, eristys jne.
Sen jälkeen lasket kuormitukset.
Sitten saat luultavasti käsityksen siitä, miksi seinä näyttää siltä kuin se tekee.

Jotain, mikä on erittäin hyödyllistä, olen huomannut, on ymmärtää kaikki mukana olevat tieteenalat. Miksi kanavat, putket ja portaat kulkevat siellä.

Kaikki voidaan optimoida loputtomasti piirustuksia tehtäessä, mutta onko sillä niin suurta merkitystä paikan päällä?

Kun lopulta pääset johonkin yritykseen, kaikki ratkeaa. Lupaan!

• Tykkään
TobbeLenn ja 3 muuta
  • Laddar…
Me opimme kaiken tämän jo Chalmersilla ja mielestäni se oli todella kivaa :) Kaikki siitä, miten lasketaan lämmön- ja kosteuden kulku seinien läpi erilaisiin perustustekniikoihin ja moneen muuhun. Mutta kaikki on vain teoriaa. Olen nyt kiinnostunut siitä, miten tietoa sovelletaan käytännössä. Eli miten oikeastaan rakennetaan esim. seinä. Mistä sen täytyisi koostua ja miksi? Jos sanoisin sinulle, että anna minulle yksityiskohtainen piirustus omakotitalon ulkoseinästä. Miten etenisit? :)
Suunnittelu on iteratiivinen prosessi, ja mitä monimutkaisempi rakennus on, sitä useammin täytyy palata takaisin ja tehdä muutoksia. On aina hyvä aloittaa piirtämällä, miltä seinän ylä- ja alapäät näyttävät, silloin melkein kaikki talon yksityiskohdat ovat ratkaistu. Mitä tapahtuu keskellä seinää, ei ole niin kiinnostavaa. Mutta yrittääkseni vastata yksinkertaistetusti, olisin aloittanut ottamalla esiin vähimmäiseristepaksuuden joka vaaditaan, tuonut esiin perustan, kerroslaatan, katon ja yhdistänyt sitten kaiken edellä mainituissa yksityiskohdissa.

• Tykkään
byggingenjören97
  • Laddar…
B
fgo fgo sanoi:
Jos yhdistät viime vuosien aikana saatuja tietoja, sinun pitäisi ymmärtää, miksi seinä näyttää siltä kuin se näyttää.
Laske höyrynvastusta, eristystä jne.
Sen jälkeen lasket kuormia.
Silloin saat käsityksen siitä, miksi seinä näyttää siltä kuin se näyttää.

Jotain, mikä on erittäin hyödyllistä, olen huomannut olevan kaikkien osallistuvien alojen ymmärtäminen. Miksi kanavat, putket ja tikkaat kulkevat siellä.

Kaiken voi optimoida loputtomiin piirtäessä, mutta onko sillä niin suurta merkitystä paikan päällä?

Kun vihdoin pääset johonkin yritykseen, kaikki selviää. Lupaan!
Laskeminen vie minut vain niin pitkälle. Se ei riitä koko suunnittelun ymmärtämiseen. Ehkä vain 5% siitä. Katso tätä alla olevaa piirustusta esimerkiksi. Miten pitäisi menetellä ymmärtääkseen tämän?

• En tekninen piirustus talon kattorakenteesta ja seinäleikkauksesta, sisältäen yksityiskohtaisia mittatietoja rakentamiseen liittyen.
Jos jätämme opiskelu ja teoriat huomioimatta, miltä elämäsi näyttää? Oletko rakennellut legoilla, majoilla tai korjannut ruosteisia autoja? Onko sinulla joku käytännön harrastus? Kun laite menee rikki, avaatko sen nähdäksesi miltä se näyttää sisältä, vaikka aiot vain heittää sen pois. Mielestäni on oikeasti paljon tietoa siitä, miksi asiat on suunniteltu tietyllä tavalla. Rakennusliikkeillä on paljon esitteitä, joissa materiaalin valmistajat näyttävät, kuinka heidän tuotteitaan käytetään rakenteessa. Olen rakentanut kaiken omistamani tällaisen tiedon avulla. En usko, että olen oikeasti koskaan puhunut käsityöläisen kanssa. Ne kerrat kun olen yrittänyt, olen nopeasti sulkenut korvani kun huomasin, etteivät he työskentele kuten tuotetoimittaja määrää :rofl:. Ehkä etsit tietoa väärästä paikasta?

• Tykkään
Ingenjören ja 3 muuta
  • Laddar…
Laskeminen vie minut vain niin pitkälle. Se ei riitä koko suunnittelun ymmärtämiseen. Ehkä vain 5% siitä. Katso tätä piirustusta alla esimerkiksi. Kuinka pitäisi edetä tämän ymmärtämiseksi?
Etkö voi ympyröidä piirroksesta viisi kohtaa, joita et ymmärrä, ja antaa niille numerot, niin voimme ehkä järkeillä jonkin vastauksen yhdessä ketjussa.

• Tykkään
byggingenjören97
  • Laddar…
Laskeminen vie minut vain niin pitkälle. Se ei riitä koko suunnitelman ymmärtämiseen. Ehkä vain 5% siitä. Katso alla olevaa piirustusta esimerkiksi. Kuinka edetä tämän ymmärtämiseksi?
Tärkein kysymys, jota insinöörin tulee kysyä, on "miksi?" rakentajan yksinkertaisemman "mitä?" sijaan. Esimerkiksi yllä olevassa piirustuksessa: rakentaja saattaa miettiä "mikä on höyrysulku?", jolloin vastaus on "muovikalvo". Tämä voi riittää, mutta insinööri haluaa tietää enemmän: miksi on höyrysulku? Voiko tehdä toisin? (Juuri höyrysulkuun liittyen on kirjoitettu kilometrejä keskustelua täällä foorumilla)

Ja kuten sanottua, pohdi itse, älä tyydy jonkun vastaukseen, riippumatta siitä kuinka varmalta se kuulostaakin. Vain siksi, että "kaikki" tekevät jotain ei tarkoita, että se olisi oikein. Erityisesti rakentamisessa.

• Tykkään
Ingenjören ja 6 muuta
  • Laddar…
Kuinka paljon siitä voi oppia itsekseni, mietin. Voinko jotenkin oppia joitain asioita itse, vaikka se olisi vain äärimmäisen vähän? Vai pitäisikö minun vain istua ja pyöritellä peukaloita sohvalla, kunnes saan työpaikan?
Olen sähköinsinööri. Kaiken, mikä liittyy rakentamiseen, olen oppinut itse, joten paljon voi oppia itsekin ilman koulua. Katsoin piirustuksia, opettelin standardeja ja katsoin oppaita puun, betonin jne. rakentamiseen.

En ole rakennusasiantuntija, mutta olen saanut hyvän käsityksen siitä, miten rakennetaan, ja osaan ymmärtää, miten rakenteet on rakennettu.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
byggingenjören97
  • Laddar…
Laskeminen vie minut vain niin pitkälle. Se ei riitä ymmärtämään koko suunnittelua. Ehkä vain 5% siitä. Katso tätä piirustusta alla esimerkiksi. Kuinka pitäisi edetä ymmärtääkseen tämän?
Hyvä piirustus! Ikävä vastaus on, että jos tietää vähänkin siitä, kuinka talo rakennetaan, voi lukea tuon piirustuksen. Se näyttää ja selittää tarkalleen, miten seinät ym. tulee rakentaa.

• Tykkään
MetteKson ja 1 muu
  • Laddar…
Netissä on paljon luettavaa esimerkiksi kosteuden ongelmista eri rakenteissa. Muuten, kuten sanottu, Träguiden ja Bygg-AMA ovat aarreaittoja, kun on kyse yksityiskohdista. Mutta kuten tavallista, on tärkeää tarkastella ratkaisua ja yrittää ymmärtää, miksi esimerkiksi ilmaväli on tietyssä paikassa tai miksi laudat on naulattava tietyllä tavalla, jotta ne eivät halkeaisi.

Katso vain mahdollisimman paljon piirustuksia ja yritä löytää punaiset langat.

• Tykkään
byggingenjören97 ja 1 muu
  • Laddar…
Tehdäkseni vertauksen:
Uskon, että olet tuleva muusikko, joka yrittää tulla rockmuusikoksi lukemalla ja kirjoittamalla nuotteja. Se on varmaankin väärä tapa edetä.
Aloitetaan kuuntelemalla musiikkia, näperrellään kitaralla ja matkimalla, yritetään saada sama soundi. Sitten, vasta paljon myöhemmin, kirjoitetaan nuotteja siitä, mitä on luotu.
Uskon, että suunnittelijan täytyy nähdä valmiita rakennelmia. Verrata erilaisia rakennelmia.
Kokeilla, tehdä malleja. Lukea siitä laitteesta, jota olet suunnittelemassa, miten sitä käytetään, mitä sen pitää kestää, mitä materiaaleja yleensä käytetään, voiko suunnittelua virtaviivaistaa jne. Piirtää joukoittain sotkuisia luonnoksia.
Näe kokonaiskuva ensin ennen kuin menet piirustuksen yksityiskohtiin. Tämä koskee sekä lukemista että suunnitelmapiirroksen kirjoittamista.

Tai ehkä olet suunnittelusokea!?
Ei varmasti tarkoitettu loukkaukseksi, älä ymmärrä väärin.
Mutta jotkut ovat lukihäiriöisiä, toiset kääntävät numeroita vaikka ovat muuten täysin älykkäitä.
Jotkut näkevät vain laitteen pinnan, minä olen sellainen, joka näkee kaiken poikkileikkauksessa. Voin usein kuvata melko hyvin, miltä laite, jota en ole koskaan nähnyt purettuna, näyttää sisältä.
Mikä väri tai muoto laitteella on, sitä en osaa koskaan jälkeenpäin sanoa. Se on yksi monista puutteistani.

• Tykkään
MetteKson ja 2 muuta
  • Laddar…
Paljon talonrakennusalalla perustuu perinteisiin. Ratkaisuja ei suunnitella teoreettiselta pohjalta alusta asti. Kehitys etenee usein vaiheittain. Esimerkiksi siirtyminen laudasta kehikkorakenteeseen noin 1950-luvulla omakotitalorakentamisessa on esimerkki tästä. 70-luvun energiakriisi, joka johti voimakkaasti lisääntyneisiin eristysvaatimuksiin, on toinen esimerkki. Minulla on edelleen suurta hyötyä 60-luvun Bygg-käsikirjasta, kun tarvitsen selityksiä erilaisille ratkaisuille. Osa 6, joka käsittelee talonrakennustekniikkaa, voi olla sopiva sinulle. Kuten monet ovat huomauttaneet, mikään ei kuitenkaan voita omaa rakennuskäytäntöä.

• Tykkään
fahlis ja 1 muu
  • Laddar…
B
B Bjober sanoi:
Jos jätämme opiskelut ja teoreettisen puolen huomioimatta, miltä elämäsi näyttää? Oletko rakentanut legoja, majoja tai kunnostanut autoja? Onko sinulla mitään käytännöllistä harrastusta? Jos laite menee rikki, puratko sen nähdäksesi miltä se näyttää sisällä, vaikka vain heittäisit sen pois.
Minusta tuntuu, että on olemassa valtavasti tietoa siitä, miksi asiat on rakennettu tietyllä tavalla. Rakennustarvikeliikkeet tarjoavat runsain määrin esitteitä, joissa materiaalivalmistajat näyttävät, miten heidän tuotteitaan tulisi käyttää rakenteissa. Olen rakentanut kaiken omaamani sellaisten tietojen perusteella. En usko, että olen koskaan puhunut oikeasti käsityöläisen kanssa. Kertoina, jolloin olen yrittänyt, olen nopeasti sulkenut korvani, kun olen huomannut, etteivät he työskentele tuotetoimittajan ohjeiden mukaisesti :rofl:. Ehkä etsit tietoa väärästä paikasta?
En ole koskaan harrastanut mitään käytännöllistä. En ole koskaan ollut siitä kiinnostunut. On täysin mahdollista, että etsin tietoa väärästä paikasta. Siksi loin tämän ketjun saadakseni ohjeita :) Olen katsonut joitakin esitteitä, mutta niissä kerrotaan vain, miten asiat on rakennettu. Niissä ei kerrota, miksi, mikä on se, mikä minua kiinnostaa. Onko sinulla vinkkejä esitteisiin, joissa on enemmän teoreettista tietoa rakenteista? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.