49 495 lukukertaa ·
188 vastausta
49k lukukertaa
188 vastausta
Kuinka tehdä rakennepiirustuksia?
Näinä korona-aikoina voit hyödyntää mahdollisuuden ottaa yksittäinen kurssi piirustustekniikassa ja CAD:issä. Luin, että näistä aiheista on olemassa etäkursseja kun googlasin. Mietin itse CAD:ia, koska oli pitkä aika sitten, kun työskentelin mallintamisen ja piirustuspohjien laatimisen parissa. Kursseja järjestävät yliopistot ja korkeakoulut ympäri Ruotsia, ja opetus on digitaalista. Kurssit ovat noin +- 10 pistettä. Saat lisää pisteitä, mikä on meriitti.fgo sanoi:
En päätynyt rakennussuunnittelijaksi, joten en voi antaa erityisiä suosituksia.
Mutta piirustusten lukeminen ja kokonaisuuden ymmärtäminen tekee paljon.
Yritä pitää ajattelutapa elossa.
Ole avoin muillekin mahdollisuuksille. Esim. työnjohtaja rakennusyrityksessä, jatkokoulutus jne.
Se, mitä olet oppinut, on perusta ja ajattelutapa insinöörinä.
Tarkalleen! Olen kiinnostunut piirustuksen/designin takana olevasta teoriasta/rakennusfysiikastaJ justusandersson sanoi:Viesti #20 perusteella ymmärrän, että olen ymmärtänyt ketjun väärin. Kyse ei siis ole piirustustekniikasta vaan talonrakennuksesta. Mielenkiintoinen kysymys on, kuka omistaa suunnittelun? Aiemmin tämä oli tyypillinen arkkitehtialue. Kaksi kolmasosaa kaikista arkkitehtitoimiston työntekijöistä oli rakennusinsinöörejä. Rakennesuunnittelijan vastuu rajoittui eri osien mitoittamiseen. (Tietenkin rakennesuunnittelu oli yhteisvastuullista) Samaan tahtiin kuin arkkitehtien tekninen osaaminen on vähentynyt (vaikka ei yksiselitteisesti) arkkitehdin ja rakennesuunnittelijan välinen rajanveto on muuttunut. Hyvä tapa opiskella talonrakennusta on lukea vanhemmista (ei historiallisista) rakennusmenetelmistä.
Eikö juuri sitä pitäisi oppia rakennusinsinöörikoulutuksessa?B byggingenjören97 sanoi:
Oletko varma, että kävit oikeilla kursseilla?
Kyllä, yritän, mutta se on vaikeaa. Se on kuin opettelisi kieltä. Sata erilaista komponenttia sataa eri tarkoitusta ja sataa eri tilannetta ja olosuhdetta varten. Aloitin ketjun nähdäkseni, onko olemassa "paras" tapa oppia. Esimerkiksi, onko olemassa jotakin kirjallisuutta tai vastaavaa, joka selittää suurimman osan asioista.joakim_j sanoi:
Luulen, että voit oppia lukemalla piirustuksia. Ahaa, katsot niitä etkä "ymmärrä mitään". Ota sitten selvää! Sitä varten on insinöörejä. Kysy täällä foorumilla, lue verkosta, vertaa erilaisia rakenteita ja kiinnitä huomiota siihen, mikä on samanlaista ja mikä erilaista. Pohdi, miksi se on tehty niin kuin se on tehty.
Mielenkiintoisesti minulla on melkein täysin päinvastainen ongelma. Minulla on kohtuullinen teoreettinen tausta (DI teknillinen fysiikka), joten mielestäni voin omaksua fyysisen melko nopeasti. Mutta minulta puuttuu muodollinen pätevyys, jotta voisin ottaa rakennusinsinöörin työn, mikä kyllä kiinnostaisi minua muuten.
Tarvitset käytännön kokemusta talonrakentamisesta.B byggingenjören97 sanoi:Onko sinulla vinkkejä siitä, mitä voisin oppia vähän tai ainakin yrittää tutustua ennen kuin saan ensimmäisen työpaikan vastavalmistuneena? Mielestäni k-piirustukset ovat erittäin mielenkiintoisia, mutta juuri nyt en ymmärrä niistä mitään. En pidä ajatuksesta, että minun täytyy odottaa päästäkseni töihin saadakseni ymmärrystä niistä lainkaanOlin äskettäin työhaastattelussa todella pienessä yrityksessä, missä he haluavat palkata jonkun, joka voi aloittaa nopeasti yksityiskohtien piirtämisen. Pelkään, että istun siellä enkä tajua yhtään mitään ensimmäisestä päivästä lähtien, jos saan työn. He eivät varmasti odota, että olisin heti Einstein, mutta haluan silti ehkäistä kankean alun niin paljon kuin mahdollista, koska minulla tulee varmasti olemaan hieman suurempi vastuu harteillani, kun kyseessä on pieni aloittava yritys.
Vähän tyypillistä diplomi-insinööreille, opitaan paljon teoriaa ja luullaan, että lisää opintoja voi korvata käytännön kokemuksen.
Väitän, että akateeminen tutkinto on vain todiste siitä, että voi hankkia itselleen teoreettisen tiedon.
Kokemusta ja osaamista kerätään sen sijaan harjoittamalla omaa tietämystä, oppimalla muilta kokeneemmilta ja oppimalla tekemistään virheistä.
Oikeastaan kaikkien akateemikoiden, jotka aikovat suunnitella asioita, joita ihmiset rakentavat, pitäisi myös saada käytännön koulutus/harjoittelu ymmärtääkseen, mitä he suunnittelevat.
En ole kiinnostunut piirustustekniikasta. Sen osaan jo ja se on yksi helpoimmista asioista oppia yliopistossa. Tässä ketjussa tarkoitan itse piirustusten/muotoilun teoriaa. Ei siis piirustustekniikkaa vaan piirustuksen takana olevaa fysiikkaa.M MetteKson sanoi:Näinä koronapäivinä voit hyödyntää mahdollisuuden osallistua johonkin yksittäiseen kurssiin piirustustekniikasta ja CAD:sta. Luin, että näistä aiheista on olemassa joitakin etäkursseja, kun googlasin. Itse mietin CAD:ta, koska siitä on pitkä aika, kun olen työskennellyt mallinnuksen ja piirustusmateriaalien tuottamisen parissa. Kursseja järjestävät yliopistot ja korkeakoulut ympäri Ruotsia, ja opetus on digitaalista. Kurssit ovat noin +- 10 opintopisteen arvoisia. Saat enemmän opintopisteitä, mikä on meriitti.
Viimeksi muokattu:
Ei, sitä ei opita. Kävin talonrakennuksen suuntautumisvaihtoehdon Chalmersin korkeakoulussa, emmekä oppineet siitä mitään. Toivon, että olisimme oppineet, mutta emme oppineetuseless sanoi:
Olen täysin samaa mieltä kanssasi! 100%!! Kaikilla rakennusinsinööreillä menee hyvin työelämässä tänään, joten heillä ei ilmeisesti ollut ongelmia. Mutta olen samaa mieltä siitä, että paljon enemmän käytännön tietoa olisi auttanut valtavasti!GoC sanoi:
Tarvitset käytännön kokemusta talonrakennuksesta.
Tyypillistä diplomi-insinööreille on, että opitaan paljon teoriaa ja kuvitellaan, että lisää opintoja voi korvata käytännön kokemuksen.
Väitän, että akateeminen tutkinto on vain todiste siitä, että voi hankkia teoreettista tietoa.
Kokemusta ja pätevyyttä kerätään sen sijaan soveltamalla tietoaan, oppimalla kokeneemmilta ja oppimalla tekemistään virheistä.
Itse asiassa kaikkien akateemikkojen, jotka suunnittelevat asioita, jotka ihmisten pitää rakentaa, pitäisi myös saada käytännön koulutusta/harjoittelua saadakseen ymmärryksen siitä, mitä he suunnittelevat.
Täytyy vain hyväksyä, että on todella vihreä. Nauti siitä, että sinulla on kokeneempia ihmisiä, joita voi kysellä. Näin 5 vuotta valmistumisen jälkeen (tosin eri ammatti) olen edelleen hämmentynyt, mutta kysymykset ovat vailla vastauksia tai ne ovat paljon enemmän tilanteeseen riippuvaisia.
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Aloita piirtämällä täysin tavallinen talo, oletan, että sinulla saattaa olla joitain opiskelijalisenssejä jäljellä? Träguiden-sivustolta on paljon hyödynnettävää. Laske U-arvot määrittääksesi seinien ja katon paksuudet. Lue myös vähän kosteussuunnittelusta, netistä löytyy paljon tästä aiheesta. Eri perustamistekniikoista voi myös olla hyötyä tuntea. Jos kävit Chalmersissa, saatat yhä asua Gbg:ssä, silloin paaluperustuksista olisi aina hyvä olla tietoa.
Jo, det är klart att det är svårt, annars skulle alla göra detB byggingenjören97 sanoi:Jo jag försöker men det är svårt. Det är typ som att lära sig ett språk. Hundra olika komponenter för hundra olika syften för hundra olika situationer och omständigheter. Startade tråden för att se om det finns ett "bästa" sätt att lära sig på. Typ om det fanns någon litteratur eller dylikt som förklarar det mesta.
Jag skulle börja så här. Hitta en k-ritning (detalj) du vill förstå. Fundera över vad de olika delarna gör, vad syftet är och hur de samvarierar. När du känner att det är något som bara känns mystiskt, fråga här på forumet!
En annan kul grej är att kolla upp en av de heta debatterna (ångspärr vs ångbroms, isodrän under källargolv eller ej, luftspalt under råspont eller inte) och läs igenom argumenten och försök bilda dig en egen uppfattning. Utgå inte ifrån att någon "har facit" utan tänk igenom det själv!
Sinun täytyy hankkia hyvä kiikari ja mennä ulos tarkkailemaan rakennustyömaita uusien rakennusten kanssa.B byggingenjören97 sanoi:Olen täysin samaa mieltä kanssasi! 100%!! Kaikilla rakennusinsinööreillä menee hyvin työelämässä nykyään, joten heille ei ilmeisesti tullut mitään ongelmia. Mutta olen samaa mieltä siitä, että käytännön tietämys olisi auttanut valtavasti enemmän!Mutta nyt minulla ei sitä ole
Onko sinulla vinkkejä, mitä voisin tehdä saadakseni jotain tietoa ylipäätään, sen sijaan että olisin voimaton ja pyörittelisin peukaloitani, kunnes saan työpaikan?
Kyse on siitä, että suunnittelijana voi yhdistää tiedon siitä, miten jotain rakennetaan, siihen, miten lasketaan lujuus ja suunnitellaan rakenne.
Työskentelen nyt tieprojektisuunnittelussa, mutta sama pätee siellä. Tarvitsee saada kokemusta muusta kuin teoreettisista opinnoista, mieluiten osallistua tietyöhön ja oppia sekä materiaalien että koneiden ymmärrystä sekä missä järjestyksessä valmis tie rakennetaan.
Voit katsoa mielenkiintoisia Youtube-videoita ja elokuvia talonrakentamisesta.
Ok, ymmärsin kysymyksesi väärin.B byggingenjören97 sanoi:
Talon omistaja
· Stockholm
· 588 viestiä
Mitä suuntautumista opiskelit viimeisenä vuonna?