B
P patrikd84 sanoi:
Nyt en voi sanoa, että näin on yleisesti, mutta minun käsitykseni on, että ne, jotka laskevat ja valmistuvat nykyään koulusta, saavat diplomi-insinöörin tutkinnon, kun taas ne, jotka piirtävät/mallintavat, saavat rakennusinsinöörin tutkinnon tai ovat suorittaneet YH-koulutuksen siinä. Sitten kiinnostunut ja ahkera rakennusins. voi varmasti myös saada tehdä joitakin laskelmia, jos kiinnostus on suuri, koska opiskelette jonkin verran aiheesta. Piirustustekniikka vaihtelee eri rakennusalojen välillä, joten liian tiukan mallin opettaminen koulutuksen aikana ei mielestäni olisi kovin hyödyllistä. Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, jokaisella yrityksellä on oma tapansa laatia piirrustuksensa ja piirrustusmanuaali, joka kuvaa tätä.

Ei ole mitään kummallista tuntea, ettei osaa mitään ”järkevää” aloittaessaan työskentelyn, käytännön asiat eivät mahdu nykyiseen koulutukseen. Käytännön oppimiseksi vaaditaan välivuosi rakennusurakoitsijan palveluksessa, todennäköisesti.
Se on myös minun käsitykseni. Olen ammattikorkeakouluinsinööri, jolla on suuri kiinnostus sekä piirtämiseen/mallintamiseen että laskemiseen. Ammattikorkeakouluinsinöörejä kutsutaan usein suunnittelijoiksi/rakennusinsinööreiksi, kun taas diplomi-insinöörejä kutsutaan laskentainsinööreiksi tai diplomi-insinööreiksi. Se on näin kokemukseni mukaan :) Mutta se on ihan eri keskustelunaihe :D

Olen myös ymmärtänyt, että jokaisella yrityksellä on omat mallit. Onko sinulla vinkkejä asioista, joita voin opiskella/opetella itsenäisesti sillä aikaa, kun etsin työtä, sen sijaan että istuisin vain kotona sohvalla pyörittelemässä peukaloitani? :D Niin että olisin ainakin tuttu joidenkin asioiden kanssa, kun aloitan työskentelyn ja jotta voisin tehdä vaikutuksen pomoon. Minusta se on tosi hauskaa ja mielenkiintoista, joten en pidä siitä, että minun täytyy odottaa työpaikan saantia, jotta opin ymmärtämään sitä. En tarkoita, että haluaisin oppia sen samalla tasolla kuin 10 vuoden kokemuksen omaava insinööri, vaan ainakin tulla tutuksi sen kanssa ja saada jonkinlaista ymmärrystä siitä. Sillä nyt en kirjaimellisesti osaa mitään k-piirustuksista. Katson olemassa olevia piirustuksia enkä ymmärrä ollenkaan, miksi ne on suunniteltu sillä tavalla.

B byggingenjören97 sanoi:
Hienoa! Onko sinulla vinkkejä asioista, joita voisin opiskella tai oppia itsekseni sillä välin, kun etsin töitä, sen sijaan että vain istuisin kotona sohvalla ja pyörittelisin peukaloitani? :D En tarkoita, että minun pitäisi oppia itsenäisesti samaa tasoa kuin rakennusinsinööri, jolla on 15 vuoden kokemus. Onko mitään keinoa, jolla voisin ainakin valmistautua niin, että saisin hyvän alun alalla aloittaessani, ettei alusta tulisi hankala? Mitä tahansa.
En itse päätynyt rakennusinsinööriksi, joten en voi antaa tarkkoja suosituksia.
Mutta piirustusten lukeminen ja kokonaisuuden ymmärtäminen auttaa paljon.
Yritä ylläpitää ajattelutapaa.
Ole avoin myös muille mahdollisuuksille. Esim työjohtajana rakennusyrityksessä, jatkokoulutus jne.
Se, mitä olet oppinut, on perusteet ja ajattelutapa insinöörinä.

B
GoC GoC sanoi:
30 vuoden kokemuksella konsulttialalta, useita vuosia eri tasoilla johtajana, voin vain todeta, että korkeamman akateemisen koulutuksen kautta oppii vain teoriaa ja laskemista. Konsulttina/suunnittelijana työskentely oppii työpaikalla. Parasta on, jos voi olla mukana rakennustyömailla katsomassa, miltä todellisuus näyttää ja kuinka suunniteltu toimii rakentamisessa. Mutta 90% siitä, mitä päivittäin tekee oppii työssä, jäljelle jäävät 10% tulevat koulusta.
Onko vinkkejä, mitä voisin oppia tai ainakin yrittää tutustua ennen kuin saan ensimmäisen työn vastavalmistuneena? K-piirustukset ovat mielestäni todella mielenkiintoisia, mutta tällä hetkellä en ymmärrä niistä mitään. En pidä ajatuksesta, että minun täytyy odottaa työn aloittamista, jotta voisin saada niistä minkäänlaista käsitystä :D Olin äskettäin työhaastattelussa todella pienessä yrityksessä, joka haluaa palkata jonkun, joka voi nopeasti aloittaa yksityiskohtien piirustusten tekemisen. Pelkään, että istun siellä ymmärtämättä yhtään mitään ensimmäisestä päivästä lähtien, jos saan työn. He eivät varmasti odota, että olisin suoraan Einstein, mutta haluan kuitenkin ennakoida mahdollisimman paljon töyssyistä aloitusta, koska se todennäköisesti tulee olemaan hieman enemmän vastuuta hartioillani, kun kyseessä on pieni vasta perustettu yritys.

• Tykkään
TCG
  • Laddar…
B
T tgr_se sanoi:
Oliko teillä mitään yhdistyksiä, joissa sitä harjoitettiin opintojen ohella? Kuten Elektrosektionens Tekniska Avdelning tai robotföreningen? Mutta ehkä yksityisesti rakenteiden harjoittelu on vaikeampaa.
Ei, ei mitään sellaista. Arvaat melko oikein. Vaikea harjoitella rakenteita yksityisesti :D

B
J justusandersson sanoi:
Kiinnostava keskustelu, mutta myös hieman pelottava. Laskentatekniikan perusteet (projektio-oppia, piirustussymboleja, viivojen paksuuksia jne.) olisi pitänyt opettaa sinulle Chalmersissa. Jos ei, niin hanki kirja tästä nopeasti. Tämän lisäksi on vain harjoiteltava. On ajateltava kolmiulotteisesti ja ymmärrettävä, että piirustus on vain vaakasuora tai pystysuora leikkaus 3D-mallin läpi. Nykyajan nuorilla, jotka eivät saa oppia piirtämään kynällä ja paperilla (tai piirustuskalvolla), on todennäköisesti vaikeampi oppimiskäyrä. Nykyajan tietokonepohjainen tekniikka ei ole pelkästään hyväksi. Nykypäivänä suurin osa K-piirustuksista tehdään A-piirustusten pohjalta.
En tarkoita piirtotekniikkaa. Opin sen lukiossa ja vielä enemmän Chalmersissa. Se ei kuitenkaan ole, mistä keskustelu käsittelee. Tarkoitan, miten rakenne on rakennettu/piirretty, kuten se on. Miksi se on suunniteltu sillä tavalla? Mikä on kaikkien komponenttien tarkoitus, miten ne toimivat yhdessä ja miksi päädyttiin tekemään juuri tällä tavalla? Se on mitä tarkoitan. Eli insinööriajattelu itse piirtämän rakenteen designin takana. Miten oppii sen, kysyn.

B
useless useless sanoi:
Monet siitä, kuinka standardoituja asioita rakennetaan yksityiskohtaisesti, on kuvattu AMA-kirjoissa.
Siellä sanotaan vain jotain tyyliin "Tehdään näin, käytetään tätä materiaalia ja näitä mittoja". Okei, mutta en ymmärrä miksi. Olen kiinnostunut ymmärtämään itse suunnitelman teorian taustalla ja en vain piirtämään ymmärtämättä miksi.

Piirustustekniikka ei valitettavasti ole koskaan ollut erityisen korkeassa kurssissa rakennustekniikan insinöörikoulutusohjelmissa. Olen itse ollut mukana opettamassa tulevia diplomi-insinöörejä käytännöllisessä aineessa, ja heidän esityksensä olivat melko masentavia. En ymmärrä, miksi asia on mennyt näin. Isoisäni (syntynyt 1884), jolla oli yksinkertaisempi sähköinsinöörikoulutus, oli ekspertti piirustustekniikassa ja projektio-opissa. Uskon, että korkeakouluinsinööreille paras käytäntö voisi olla keskisuuressa-suuremmassa arkkitehtitoimistossa. Silloin kyseinen henkilö voi oppia piirtämään.

B
R Robert-san01 sanoi:
30 vuotta sitten ajattelin, että oli tylsää piirtää paljon kuvioita folioon ym. Mihin se olisi hyvä?

Tänään, kun piirrän sähkökaavioita, suunnittelen aurinkokennolaitteita ja valmistan materiaalia suunnittelijoille, jotka laskevat lujuutta ym. Piirsin myös oman taloni piirustukset.

Nyt olen erittäin tyytyväinen, että sain oppia perusteista lähtien. :D
Kuinka paljon siitä voi oppia itsenäisesti, mietin. Voinko jotenkin oppia joitain asioita itse, vaikka se olisi vain erittäin vähän? Vai pitääkö minun vain istua sohvalla peukaloita pyörittäen, kunnes saan työpaikan?

B
fgo fgo sanoi:
En päätynyt rakennussuunnittelijaksi, joten en voi antaa tarkkoja suosituksia. Mutta piirustusten lukeminen ja kokonaisuuden ymmärtäminen tekee paljon. Pyri pitämään ajattelutapa liikkeessä. Ole avoin myös muille mahdollisuuksille. Esim. työjohtajana rakennusyrityksessä, lisäkoulutus jne. Se, mitä olet oppinut, on insinöörin perusta ja ajattelutapa.
Se on mitä teen tällä hetkellä. Katson piirustuksia, mutta en tajua mitään. Miten saan ymmärryksen siitä, miksi se on suunniteltu niin kuin se on? Onko se vain työn kautta, että voin saada sen ymmärryksen? Olenko todella niin voimaton, että minun on vain istuttava peukaloja pyöritellen sohvalla, kunnes saan työn, jossa opin sen?

B
J justusandersson sanoi:
Piirustustekniikka ei ole koskaan ollut kovin arvostettua rakennustekniikan insinöörikoulutuksissa valitettavasti. Olen itse ollut mukana opettamassa tulevia diplomi-insinöörejä käytännön aineessa, ja heidän esityksensä olivat melko masentavia. En ymmärrä, miksi siitä on tullut näin. Isoisäni (syntynyt 1884), joka oli suorittanut yksinkertaisemman sähköinsinöörikoulutuksen, oli mestari piirustustekniikassa ja projektio-opissa. Uskon, että AMK-insinöörille paras käytäntö voi olla keskisuuressa-suuremmassa arkkitehtitoimistossa. Siellä henkilö oppisi piirtämään.
Ei ole koskaan ollut ongelmia piirustustekniikan kanssa. Yksi yliopiston helpoimmista asioista oppia. On eri asia olla mestari ja olla vain okei. Meillä oli kurssi, jossa opimme piirustustekniikkaa ja teimme omia detaljipiirroksia, jotka sitten tarkastottaisiin oikeilla insinööreillä. Opin vain, kuinka piirretään, mutta en koskaan teoriaa sen takana. Tuo ajatus vähän ärsyttää, kun mietin sitä nyt haha.

S
Eikö se olekaan rakennusfysiikka, mitä ajattelet? Esimerkiksi.

Siinä sanotaan vain jotain, kuten "Tee näin, käytä tätä materiaalia ja näitä mittoja." Okei, mutta en ymmärrä miksi. Olen kiinnostunut ymmärtämään itse rakennuspiirustuksen taustalla olevaa teoriaa, enkä vain piirtää ymmärtämättä miksi.
Mutta eikö silloin ole niin, ettet ole itse piirustustekniikasta kiinnostunut?

Postauksen #20 perusteella ymmärrän, että olen ymmärtänyt ketjun väärin. Kyse on siis talonrakennuksesta, ei piirtotekniikasta. Kiinnostava kysymys on, kuka omistaa suunnittelun? Aikaisemmin tämä oli tyypillinen arkkitehtien alue. Kaksi kolmasosaa arkkitehtitoimiston työntekijöistä oli rakennusinsinöörejä. Rakennesuunnittelijan vastuu rajoittui erilaisten elementtien mitoittamiseen. (Tietenkin runkorakenteen suunnittelu oli yhteinen vastuu) Sitä mukaa, kun arkkitehtien tekninen osaaminen on vähentynyt (ei kuitenkaan yksiselitteisesti), rajanveto arkkitehtien ja rakennesuunnittelijoiden välillä on muuttunut. Hyvä tapa tutkia talonrakennusta on lukea vanhemmista (ei historiallisista) rakennusmenetelmistä.

• Tykkään
snart framme
  • Laddar…
Se on mitä teen tällä hetkellä. Katson piirustuksia, mutta en tajua yhtään mitään. Kuinka voin ymmärtää, miksi se on rakennettu niin kuin se on? Onko se vain työn kautta, että voin saada sen ymmärryksen? Olenko todella niin voimaton, että minun on vain istuttava sohvalla ja pyöriteltävä peukaloitani, kunnes saan työpaikan, jossa opin sen?
Uskon, että voit oppia lukemalla piirustuksia. Niinpä, sinä katselet niitä ja "et tajua yhtään mitään". Ota selvää sitten! Sitä varten insinöörejä on. Kysy täällä foorumilla, lue netissä, vertaa erilaisia rakenteita ja huomioi, mikä on samanlaista ja mikä on erilaista. Mieti, miksi se on tehty niin kuin se on tehty.

Mielenkiintoista kyllä, minulla on lähes tarkalleen päinvastainen ongelma. Minulla on melko hyvä teoreettinen tausta (dipl.ins. teknillinen fysiikka), joten mielestäni voin omaksua fysikaalisen melko nopeasti. Mutta minulta puuttuu muodollinen pätevyys, jotta voisin saada työn rakennusinsinöörinä, mitä muuten olen aika innostunut.

B
S sinuslinus sanoi:
Onko se ei rakennusfysiikkaa, mitä ajattelet? Esimerkiksi.
Kyllä, mutta jotain sellaista! Olen kiinnostunut ymmärtämään, miksi piirustus näyttää siltä kuin se tekee? Miksi eristys on juuri siellä esimerkiksi? Miksi on ilmarako sillä tavalla? Mitä kaikki muut osat tekevät ja miksi se on suunniteltu juuri sillä tavalla? Piirustuksen takana oleva rakennusfysiikka yksinkertaisesti :) Miten oppii sen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.