Kyllä, 3 metriä on paljon, yleensä ryömintätilan korkeus on vain noin puoli metriä.

Vesi, joka tunkeutuu sisään?
-voisiko tiivistää kallion ja betonin välisen alueen ryömintätilassa estääkseen sen tulon?
...vai onko se vaikeaa / liian vaikeaa?

Laatta-maanpäällä on parempi paitsi yhdessä suhteessa: radon.
Sen täytyy olla ilmatiivis, jotta maasta tuleva radon ei vuoda taloon.

Miten on radonin laita ryömintätilassa?
-miksei ryömintätilalla ole radon-ongelmia?
...vai onko joku, jolla on / on ollut?
 
Suurin syy siihen, miksi radonhuolet eivät ole yleisiä ryömintätiloissa, on se, että ryömintätilat ovat useimmissa tapauksissa hyvin tuuletettuja...
 
Onko radonia paljon siellä, minne aiot rakentaa? Yleensä voi tehdä maanvaraisen laatan radonturvallisesti. Jos rakennus sijaitsee radonmaalla, rakenteen alle laitetaan vähän ylimääräisiä kanavia, joissa annetaan ilman kiertää - mutta se on hieman liioiteltua useimmissa tapauksissa.
 
JoakimJohansson sanoi:
Suurin syy siihen, miksi radonhuolet eivät ole yleisiä ryömintätiloissa, on se, että ryömintätilat ovat useimmiten hyvin tuuletettuja...
Jos nyt ryömintätilat ovat hyvin tuuletettuja,
-miten on mahdollista, että niissä on kosteusongelmia?

Kesällä ilma ryömintätilassa on kylmempää ja voi kantaa vettä huonommin kuin lämmin ulkoilma,
-sitten muodostuu kondenssia, sen tiedän.

Maankosteus nousee ylös?
-kyllä, mutta sen pitäisi tulla ulostuuletetuksi (paitsi kesällä).

Nyt vastasin kai omiin kysymyksiini, mutta jos unohdin jonkun yksityiskohdan: -kerro siitä!
 
Locke sanoi:
Onko siellä paljon radonia, minne aiot rakentaa? Yleensä voi tehdä maanvaraisen laatan radonturvalliseksi. Jos rakennus sijaitsee radonalueella, laitetaan rakenteen alle ylimääräisiä kanavia, joissa ilmavirtaa kiertää - mutta tämä on tarpeetonta useimmissa tapauksissa.
En tiedä, olen etsinyt, mutta en löydä karttaa, olen kysynyt karttaa (sekä kunta että SGU), kukaan ei tiedä.

Ajattelin pelata varman päälle / valita vähiten paha kahdesta pahasta vaihtoehdosta.
 
Tai tilata maaperätutkimus?
 
En tiedä...
Ehkä siksi, että ryömintätilassa on huono maaperäeristys...

Sillä jos se on hyvä, ei kosteus voi tulla maaperästä...
 
vojma sanoi:
Eller beställa en markundersökning?
...joka maksaa rahaa.

-jota minulla on vähän ja olen iloinen, jos voin säästää.
Mutta ilmeisesti on vaatimus, että maa hyväksytään ennen kuin sen voi rakentaa

Kuinka paljon maksaa markundersökning?
 
JoakimJohansson sanoi:
Jadu en tiedä...
Ehkä siksi, että ryömintätilan maan eristys on huono...

Sillä jos se on hyvä, ei kosteus voi tulla maasta...
Totta!

Joten on tehtävä hyvä maan eristys!
 
Joo!!

Ja maaperätutkimus ensin!
 
Voin sanoa, että hankkimani maa-alue sijaitsee aivan Nyköpingin ulkopuolella. Kartan mukaan täällä: http://www.trygghetsvakten.se/images/stories/radon_karta.gif ...maa-alue sijaitsee punaisella alueella. Eli: radonpitoisuudet ovat korkeimpia.

Tämän sivun mukaan: http://www.miljomal.se/Miljomalen/Alla-indikatorer/Indikatorsida/?iid=111&pl=1 ...52 % Södermanlandin juomavesikaivoista sisältää radonia, mikä kertoo jotain maiden radonpitoisuudesta.

Joten luulen, että minulle sopii ryömintätila. -luulen, mitään ei ole vielä päätetty.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.