Jos vain saan hankituksi hyvän palan maata, rakennan itselleni talon.

Mutta...
-Tarkalleen miten minun pitäisi rakentaa?

Olen piirtänyt kuvan:
Rakennussuunnitelma: seinän leikkauskuva, jossa näkyy tiiliverhous, ikkuna, betoni- ja pilariperusta sekä eristysmateriaalit.
...joka esittää seinän poikkileikkausta.

Ruskea esittää koolauksia.
Harmaa on betonia.

-Voinko laittaa pitkät koolaukset perustukselle (vasen harmaa) ja pilareille (oikea harmaa) kuten kuva näyttää?
Kyse on vähän yli 3 metrin pituudesta.

-Ne täytyy kai kiinnittää perustuksiin ja pilareihin?

-Miltä kaiken pitäisi näyttää valmiina rakennettuna?

-Onko jossain kuva joka näyttää?
-www....?
...muuten joku, joka tietää, voisi piirtää kuvaani ja ladata sen!

Ajattelen eristystä, kosteussulkua lattiassa, ennen kaikkea: kuinka rakennetaan lattia?
...eristyksen, koolausten ym. kanssa?

Kiitollinen vastauksista!

Jos joku ihmettelee:
Minulla ei ole tusinaa peukaloa, mutta rajallinen kokemus rakentamisesta, täytyy rakentaa itse, -rajoitettu talous on syy.
Pahoittelut, jos esitän joitakin tyhmiä kysymyksiä!
 
Keksin vielä yhden asian:

Ventilation,
-Miten minun pitäisi tehdä ilmanvaihto?

...niin että perustus tuulettuu, ei ongelmaa, laita vaan venttiilit siihen, mutta entä eristys?
-miten minun pitäisi tehdä sen ilmanvaihto?
 
EI vastausta?
-ei ehdotuksia?
-ei mitään?
:(
No jaa...
Tutkin ja mietin eteenpäin...
 
Uskon, että kysymyksesi ovat hieman liian yleisiä. "-Tarkalleen miltä kaiken pitäisi näyttää valmiina?" Tähän kysymykseen on luultavasti hieman vaikea vastata, siksi ei ole vastauksia.

Mitä tulee eristämiseen, sitä ei pitäisi tuulettaa, pikemminkin päinvastoin. Käytä kunnolla aikaa ja lue rakenteita koskevia esimerkkejä osoitteessa www.traguiden.se. Siellä on paljon hyödyllistä tietoa!
 
Kiitos vinkistä!
Aion lukea!

-Eikö eristystä pitäisi tuulettaa???
-Eikö siitä synny kosteusongelmia?

Ehkä kysyn liian yleisiä kysymyksiä...

Vaikeaa tällaiselle amatöörille kuten minä tietää.

Jos talouteni olisi parempi, voisin maksaa jollekin rakennusongelmieni ratkaisemisesta.
Mutta niin hyväksi ei ole päässyt.

Onko netissä esimerkkejä siitä, miltä valmis rakennus näyttää?
Olen etsinyt, mutta en löydä mitään hyvää, vain joitakin kohtalaisia kuvia.

esimerkki:
http://www.traguiden.se/upload/CAD-bild/grunder/3D-0304-G39-L.jpg

Lisäksi näkyy vain puukuituisia taloja, ajattelin rakentaa kivestä.

Olen työskennellyt kuvan kanssa ensimmäisessä viestissä:
Piirros kuvaa talon rakennusleikkausta, jossa näkyy katto, seinien eristys, lattia ja alapohjan rakenne betonipilareilla sekä ikkuna.

Ajattelin laittaa palkit betonipilareiden ja ulkoisen perustuksen "hyllyn" päälle,
- teenkö virheen, jos teen niin?
- miten minun pitäisi tehdä sen sijaan?
 
Ei ole yllättävää, että Träguidenissa on vain kuvauksia puurakenteista :rolleyes:

Muistelen, että esimerkiksi Finjalla on paljon tietoa kivitaloista, kokeile osoitteessa
http://www.finja.se/byggnader-p.57.1001

Muuten, tiilitaloissa on usein puurunkorakenne, jossa vain ulkoverhous on korvattu tiilestä tehdyllä julkisivulla.

Ystävällinen neuvo jatkossa "rakennustyössäsi":
Yritä pysyä vakiintuneissa rakennusratkaisuissa.
Usein on hyviä syitä siihen, miksi ne ovat sellaisia kuin ovat.

Esimerkiksi on sopimatonta vetää lattianpalkit seinän alle.
Seinän runko asetetaan "aina" kantavalle puulle, koska se on paras/helpointa niin.
 
Ajattelin, että keksin hyvän idean siitä, miten pitäisi rakentaa...

Jotain tällaista:
Rakennuksen leikkauskaavio: puurunko, tiiliseinä, eriste ja ikkuna; perusta näyttää jalustan ja betonikerroksen, mukana materiaalien merkinnät.
...sopisi siis / tulisi paremmaksi?


Täytyy kysyä samalla:

-millaisella tavalla / miten / miksi -on ideani huono?

-voivatko reglarit seistä "hyllyllä"?
..vai pitäisikö minun olla syylit seinä-reglareille seistä?
(vaaka-asennossa "hyllyllä", ei lattian alla)

Kun kiinnitetään lattia-reglarit seinä-reglareihin:
-eikö rakenne heikkenisi / olisi alttiimpi lattian painumiselle silloin?
...verrattuna minun ideaani.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää tältä:
Rakennussuunnitelma, jossa talon sivuprofiili; ikkunan ja oven aukot näkyvissä. Tehty ruutupaperille; merkitty tukipuut, eristys.
...sivulta.

-paikka ikkunalle ja ovelle.

Muuten:
-miten tehdään sisäseinäät?
-sama periaate?
-rakentaa ne lattialla?
-miten tehdään?
 
Viimeksi muokattu:
KnockOnWood sanoi:
Ei ole yllättävää, että Träguiden sisältää vain puukonstruktiokuvauksia :rolleyes:

Muistan, että esim. Finjalla on paljon tietoa kivitaloista, kokeile tästä
[linkki]

Muuten tiilitaloissa on usein puurunko, johon vain ulkovuoraus on vaihdettu tiiliverhoksi.


Ystävällisenä neuvona jatkossa "rakennustyössäsi":
Yritä pysyä vakiintuneissa rakennusratkaisuissa.
Niihin on usein hyviä syitä.

Esim. on sopimatonta vetää lattian palkit seinän alle.
Seinän runko asetetaan "aina" peitekiskoille, koska se on paras/helpointa näin.

Minulta puuttuu sekä koulutus talonrakentamiseen että rahat maksaa jollekin, joka on koulutettu tekemään työni puolestani.

Anteeksi ja korjatkaa, jos esitän hassuja ideoita tai ajattelen väärin.

Olen työskennellyt eteenpäin kuvalla rungoista:
Rakennuspiirustus seinä- ja kattorakenteesta, puupalkit ja eristykset näkyvissä. Kuvassa myös etiketit esim. "Väggregel", "Golvregel" ja "Plint".
Mitä sanotaan siitä rakenteesta?
-hyvä / huono?
-jotain, mitä täytyy parantaa? -mitä?
-jotain virheellistä? -mitä? -miltä sen pitäisi oikeastaan näyttää?

--------------------------------------------------------

Miten pitäisi tehdä sisäseinien kanssa?
-voiko laittaa sisäseinän runko / puolikkaan riman ulkoseinän sisäpuolelle ja rakentaa sisäseinän siihen?
-miten toimitaan kosteussulkijan kanssa?

Ehdotus 1:
Kaavio seinärakenteesta: regeli, eristys, kosteussulku ja kipsilevyt. Yksi ruutu vastaa 1 dm. Kuvassa näkyy rakennusratkaisu.

Ehdotus 2:
Konstruktionsritning av väggar med reglar, isolering och gips. Fuktspärr markerad. Rutnät visar skala, 1 ruta = 1 dm.
-Kumpi on paras?

Joitain ehdotuksia parantamiseksi / oikein tekemiseksi?

Muokkaus:
Huomaan, että kuvat ovat huonoja, tuskin näkyy, mitä ajattelen.
Toivon, että onnistun paremmin.
Yritän.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sopii kysyä:
-Mikä tyyppi kattoristikosta on paras / sopivin?

Kattotuolin suunnitelma, jossa näkyy symmetrinen kolmiorakenne. Ristikko on piirretty ruudukolle. Rakennesuunnitelma kattotuolista, jossa on pystysuora sekä vinoja tukirakenteita, esitettynä ruudukolla.
-Pystysuorat vai vinot lyhyemmät palkit?
...ja miksi / miten?
 
Viimeksi muokattu:
Vinkki, joka saattaa myös vaikuttaa ilkeältä mutta on tarkoitettu hyväntahtoisesti:

Katso, onko jollakin opintokeskuksella jotain kurssia rakennuksista/puhutöistä/rakentamisesta tai vastaavasta.

Aloittaa totaalisen uutena ensimmäisellä projektillaan ja heti ajatella, että aikoo rakentaa talon, ei voi päättyä muuhun kuin katastrofiin.

On olemassa noin kahdeksanmiljoonaseitsemänsataakaksikymmentäkahdeksantuhattakolmetoistasataaneljätoista asiaa, jotka täytyy osata/huomioida, jos aikoo rakentaa talon. Aloita jostain pienemmästä, ehkä koirankoppi, niin oppii jotain sillä aikaa, ja jos (kun) menee pieleen, on taloudellinen menetys huomattavasti pienempi.
 
Ja, nyt olette ilkeitä, vähän ainakin...

Ei mitään vikaa puuoppaassa ja Finjassa, mutta mitä enemmän vaihtoehtoja valita / tutkia / oppia -sitä parempi!

Tiedän, että talonrakennuksessa on paljon mietittävää, yritän selvittää niin paljon kuin mahdollista, löytää ratkaisuja, saada tietoa mikä on väärin ja mikä oikein, millä tavoilla jne.

Voin mainita, että minulla on jonkin verran kokemusta käsityöstä, mittaamisesta, sahaamisesta, naulaamisesta, maalaamisesta + kaikesta, mitä kuuluu kesämökkiin ja huvilaelämään.

Tämä on yleinen ilmiö...
Yritetään kerätä faktoja projektia varten -jotta kaikki tehdään oikein -oppia muiden virheistä, mutta saa enimmäkseen "hauskoja" vastauksia...

Ei siksi, että minulta puuttuisi huumorintajua / olisin sellainen, joka ottaa itseensä, mutta ainakin...

"kurssi rakentamisesta/puutyöstä/rakentamisesta "
-voisi olla jotain!
-kustannukset?
 
Älä rakenna rakenteellista tuulettuvaa alapohjaa - se aiheuttaa vain ongelmia. Tee sen sijaan maanvarainen laatta.
 
M-E sanoi:
Kyllä, nyt olette ilkeitä, vähän ainakin...

Ei mitään vikaa träguiden ja Finjassa, mutta mitä enemmän vaihtoehtoja valita / tutkia / oppia -sitä parempi!

Tiedän, että talonrakentamisessa on paljon mietittävää, yritän selvittää niin paljon kuin mahdollista, etsiä ratkaisuja, saada tietää mikä on väärin ja mikä oikein, millä tavoin jne.

Voin mainita, että minulla on jonkin verran kokemusta käsityöstä, mittaamisesta, sahaamisesta, naulaamisesta, maalaamisesta + sellaisesta, joka liittyy kesämökkiin ja omakotitaloon.

Tämä on yleinen ilmiö...
Yritetään kerätä tietoa projektia varten -jotta kaikki menee oikein -oppia toisten virheistä, mutta saa enimmäkseen "hauskoja" vastauksia...

Ei sillä, että minulta puuttuisi huumoria / olisin se, joka ottaa selvää, mutta kuitenkin...

"kurssi rakentamisista/puusepäntaidoista/rakentamisesta"
-voi olla jotain!
-kustannus?
Oletko tosissasi?
Esimerkiksi träguiden antamat rakenne-esimerkit perustuvat kokemukseen siitä, mikä toimii.
Jos se ei kelpaa sinulle vaan aiot "keksiä pyörän uudelleen", sinun pitäisi olla iloinen, että saat vain muutaman "hauskan" vastauksen.

Vie rakennesuunnitelmasi rakennuslautakunnalle ja vastaavalle tarkastajallesi, niin näet "hauskoja vastauksia"!
 
Locke sanoi:
Älä rakenna ryömintätilaa - se on vain ongelmia. Tee sen sijaan maanvarainen laatta.
Maanvaraisen laatan kanssa on vaikea -ei jos -vaan kun -pitää korjata päästä käsiksi siihen, mitä pitää korjata.
 
Viimeksi muokattu:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.