KnockOnWood sanoi:
Oletko tosissasi? Rakennusesimerkit, kuten esimerkiksi träguiden antaa, perustuvat kokemukseen siitä, mikä toimii. Jos se ei kelpaa sinulle, vaan haluat "keksiä pyörän uudelleen", sinun pitäisi olla iloinen, että saat vain muutamia "hauskoja" vastauksia. Vie rakennuspiirustuksesi rakennuslautakunnalle ja vastuuhenkilöllesi, niin näet "hauskoja vastauksia"!
Hmm... Näyttää siltä, että olen tehnyt väärinkäsityksen, valtavan sellaisen. ...tai muistanut jotain väärin. Aion tutkia asiaa ja palaan asiaan. Otan mielelläni vastaan vastauksia muihin kysymyksiin sillä välin!
 
Viimeksi muokattu:
Kosteussulku, miten sen tulisi rakentaa ulkoseinän ja sisäseinän väliin?

Olen tehnyt 3 kuvaa:

Kuvassa on rakennusleikkaus, jossa näkyy tiiliverhous, puurunko, kipsilevy ja kosteussulku ulko- ja sisäseinien välissä.

Kuva esittää rakennuskaaviota, jossa nähdään kosteusesteen sijainti ulkoseinän ja sisäseinän välissä, mukaan lukien tiili, puu ja kipsi.

Skeemakuva kosteussulun sijoituksesta tiiliseinän ja kipsilevyn välissä, mukana puurunko ja mittakaava.
-Mikä on suositeltava?

Toivottavasti erot ovat nähtävissä, muuten minun on tehtävä ne vielä selkeämmiksi.
 
Viimeksi muokattu:
M-E sanoi:
Platta-på-mark on vastaus ei siihen, onko, vaan milloin, täytyy korjata saadakseen pääsyn siihen, mitä pitää korjata.
Kyllä, mutta nerokasta platta på mark:ssa on se, että sinun ei koskaan tarvitse päästä sen alle korjataksesi.
 
M-E sanoi:
Fuktspärren, miten se pitäisi asentaa ulkoseinän ja sisäseinän väliin?
Mikään noista ehdotuksista ei näyttänyt erityisen hyvältä. Yritä saada asennuskerros muovin sisäpuolelle.

Jos olisin rakentanut talon kivimuurauksella, olisin käyttänyt kevytsorabetonilohkoja. Silloin et tarvitse fuktspärr muuta kuin märkätiloissa. Seinä ulkoa katsottuna:
10 rappaus
100 btg
200 eristys
250 btg
5 luonnonkipsi
 
Locke sanoi:
Ja, fast det fiffiga med en platta på mark är att du aldrig behöver komma under den för att reparera.
?

Miten tehdään, jos tulee ongelma esim. viemäriputken kanssa?

Sitä ei voida laittaa laatikon päälle, se pitää olla laatikon läpi.

Sama vedelle.

...vai ajattelenko taas väärin?
 
Sinun ei tarvitse huolehtia veden sisään- tai ulosvirtaamisesta elämäsi aikana.
 
MINÄ: Kyllä, mielestäni ajattelet tässä hieman väärin. Perustus laatalle on nykyään luultavasti yleisin tapa rakentaa pieniä taloja ja siihen on tietenkin hyviä syitä.

Jos haluaa rakentaa edullisesti, kuten kesämökin tai vierastalon, niin ehkä pilariperustus olisi ajankohtainen, sillä vältetään pahimmat kosteansieppausongelmat ryömintätilaperustuksesta, mutta menetetään osa eduista, jotka tulevat suoraan maahan rakentamisesta.
 
Locke sanoi:
Mikään noista ehdotuksista ei näyttänyt erityisen hyvältä. Yritä saada asennuskerros muovin sisäpuolelle.

Jos olisin rakentanut talon muurilla, olisin käyttänyt kevytsora-harkkoja. Silloin et tarvitse kosteussulkua muualla kuin märkätiloissa. Seinä ulkoapäin katsottuna:
10 rappaus
100 betoni
200 eriste
250 betoni
5 luonnonkipsi
-Onko jollakin hyvä kuva siitä, miltä sen pitäisi näyttää?
 
Etsi Leca - valmistettu Weberin toimesta - heillä on suunnitteluopas, joka ainakin aiemmin oli ladattavissa pdf-muodossa. Siellä voit nähdä erilaisia rakenne-esimerkkejä.
 
-Onko maanvarainen laatta yleisin?
Olen sekä kuullut että lukenut, että ryömintätila on yleisin.

Jos maanvarainen laatta on niin hyvä, miksi sitten käytetään ollenkaan ryömintätilaa?
 
Tietääkseni sitä ei enää käytetä erityisen laajasti. On olemassa joitakin etuja - esimerkiksi kun työskentelee prefab:in kanssa, mutta sinulle, joka todennäköisesti rakentaa talon itse, en ainakaan näe mitään etuja.
 
Olen päivän aikana miettinyt yhtä asiaa:
Kun poltetaan puuta, otetaan ilmaa.
Jos ilma otetaan sisältä, kylmä ilma täytyy päästä sisään korvaamaan puukattilan kuluttaman ilman.

Jos ilma otetaan ulkoa, lämmin ilma pysyy sisällä.

-Voiko ilmaa ottaa ryömintätilasta, jotta saavutettaisiin kaksi hyötyä samalla kertaa?

1.Säilytetään lämmin ilma sisällä.

2.Saadaan parempi tuuletus ryömintätilaan, koska kattila imee ilmaa sieltä.

...vai ajattelenko taas väärin?
 
Teen niin. Ilmakanava päättyy lattiaan takan edessä. Takka imee sisäänsä kylmän ilman, polttaa hapen ja lähettää savun ulos savupiipun kautta.

Jos ilma otetaan tuloilmaventtiileistä, on riskinä kylmävedot, mikä ei ole kovin mukavaa sohvalla tai muissa paikoissa.

Mutta aloita valitsemalla perusrakenne ja runkotyyppi. Takan tuloilma käsitellään luvussa 6.
 
Toinen pohdinta:

Jos on lyhyt matka kallioperän ja maanpinnan välillä...

-Kuinka paljon kosteuden ongelmaa ryömintätilassa vähenee, jos rakentaa näin:
Kaavio näyttää rakennuksen ryömintätilan rakenteen, jossa esitetään etäisyydet maanpinnasta peruskallioon sekä seinärakenne. ?
 
Yleensä minun tietääkseni ei rakenneta niin - 3 metriä on todella paljon. Luulen, että olisi ollut parempi täyttää tuo tilavuus, jos sitä ei aiota käyttää mihinkään.

Kallion olemassaolo ei myöskään ole ongelmatonta. Usein on vettä, joka on sidottu kallion pintaan tai tunkeutuu esiin halkeamien kautta - se voi olla melko suuria määriä.

On vaikea sanoa mitään yleispätevää - mutta luulen, että maanvarainen laatta on parempi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.