Helpoin tapa on sahata 45 asteen kulmassa ikään kuin katto olisi vaakasuora ja sitten kallistaa pitkiä listoja hieman niin, että ne sopivat yhteen lyhyen kanssa.
Helpoin tapa on ehkä kokeilla etukäteen pari hukkapalaa ja katsoa onko se mahdollista tehdä. Siitä tulee siis compound-leikkaus, 45° ulkoviiste ja samanaikaisesti kallistetaan saha puoleen katon kaltevuudesta.
Olen tehnyt joitakin hukkapaloja ja testaan niiden avulla. Selitä mielelläsi tuo viimeisin vähän tarkemmin... 45 asteen ulkoviisteen ymmärrän.
Sitten kallistan sahaa niin, että saan vinon/viistotun leikkauksen saman verran asteissa kuin katon kaltevuus?
Se siis muodostaa leikkauksen molemmilla näillä kulmilla?
Helpoin tapa on jiirata 45 astetta ikään kuin katto olisi horisontaalinen ja sitten kallistaa pitkiä listoja hieman niin, että ne sopivat yhteen lyhyen kanssa.
Olen nyt valmistanut vähän ylijäämäpaloja ja kokeilen edetä. Voisitko selittää viimeisintä hieman enemmän... Ymmärrän, että 45 asteen ulkoreuna. Sitten kallistan sahaa niin, että saan vinon/kaltevan leikkauksen samassa määrässä asteita kuin kattokulma? Se muodostaa siis leikkauksen, mutta näillä molemmilla kulmilla?
Jos teet vain ulkokulman kahdella 45° leikkauksella ja asetat ne kulmaasi, jiiri avautuu kattokulman vuoksi. Sinun täytyy siis myös löytää kulma, jonka kalteva lista muodostaa vaakatasoon nähden, ja jakaa se kulma kahteen leikkaukseen. Kyllä, listasi pitäisi siis jiirata leikkauksella kahdessa eri kulmassa samanaikaisesti; sekä kiertää että kallistaa jiirisahaa.
Olen nyt valmistanut muutaman hukkapalan ja kokeilen eteenpäin. Selitä mielellään tuo viimeinen vähän enemmän.. 45 asteeseen ulkokulma ymmärrän.
Sen kallistan sahaa niin, että saan vino/leikkaus saman verran asteita kuin kattokulma?
Se muodostaa siis viillon, mutta molemmilla näillä kulmilla?
Ei voi yhdistää kahta listaa, jotka eivät ole samassa tasossa. Mutta voit sahata 45 astetta saadaksesi 90 asteen kulman ja asettaa molemmat listat vasten kattoa. Se toimii.
Ei voi sujauttaa kahta listaa yhteen, jotka eivät ole samassa tasossa. Mutta voit sahata 45 asteen kulmaan saadaksesi 90 asteen kulman ja asettaa molemmat listat kattoa vasten. Se toimii.
Jos teet vain ulkokulman kahdella 45° leikkauksella ja asetat ne kulmaasi, jiiri tulee irvistämään kattokulman vuoksi. Sinun on myös löydettävä kulma, jolla kallellaan oleva lista on vaakasuoraan nähden ja jaettava se kulma kahden leikkauksen kesken. Kyllä, listoissasi täytyy siis olla jiiri leikkauksella kahdessa eri kulmassa samanaikaisesti; sekä kiertää että kallistaa jiirisahaa.
Mutta. Jos teen kaksi 45 asteen kulmaa. Niin saan tavallisen 90 asteen kulman.
Kun sitten kallistan sen palan, joka tulee kattoon, katon kallistuksen mukaan, niin kulma ei ole kiva. Kuten näette.
Mutta, jos sitten asetan vasemman osan, joka on vaakasuorassa, hieman irti katosta. Niin saan hyvän kulman. Mutta epäilen, että minun täytyy poistaa vähän listan alareunasta saadakseni sen tasaisesti seinää vasten. Ja miten teen sen helpoiten?
Ei, sinulla on pointti, ehkä ei ole. Koska kallistan sen yläreunassa ulospäin, ei tule rakoa alareunassa. Mutta minun pitää kiinnittää se kulmassa hyvin, mikä voisi olla vaikeampaa, jos se ei ole aivan kiinni seinässä.
Onnistui ihan ok sahaamalla vasemman listan paikalleen ja sitten käyttämällä kohtuuttoman paljon aikaa oikean listan kokoamiseen, kun mitkään kulmat eivät ole sellaisia kuin ajattelisi.
Koeosia ja jälleen koeosia, kunnes molemmat puolet olivat ok.
Ongelma on, että kaikki listat ovat fofoituja ja se vie jonkin verran työtä poistaa, poistaa saumajäämät ja laittaa takaisin.