Helpoin tapa on sahata 45 asteen kulmassa ikään kuin katto olisi vaakasuora ja sitten kallistaa pitkiä listoja hieman niin, että ne sopivat yhteen lyhyen kanssa.

• Tykkään
Nilsanni ja 1 muu
  • Laddar…
ACME sanoi:
Helpoin tapa on ehkä kokeilla etukäteen pari hukkapalaa ja katsoa onko se mahdollista tehdä. Siitä tulee siis compound-leikkaus, 45° ulkoviiste ja samanaikaisesti kallistetaan saha puoleen katon kaltevuudesta.
Olen tehnyt joitakin hukkapaloja ja testaan niiden avulla. Selitä mielelläsi tuo viimeisin vähän tarkemmin... 45 asteen ulkoviisteen ymmärrän.
Sitten kallistan sahaa niin, että saan vinon/viistotun leikkauksen saman verran asteissa kuin katon kaltevuus?
Se siis muodostaa leikkauksen molemmilla näillä kulmilla?

useless useless sanoi:
Helpoin tapa on jiirata 45 astetta ikään kuin katto olisi horisontaalinen ja sitten kallistaa pitkiä listoja hieman niin, että ne sopivat yhteen lyhyen kanssa.
Miten tarkoitat kallistaa pitkiä listoja?

P
Nilsanni Nilsanni sanoi:
Olen nyt valmistanut vähän ylijäämäpaloja ja kokeilen edetä. Voisitko selittää viimeisintä hieman enemmän... Ymmärrän, että 45 asteen ulkoreuna. Sitten kallistan sahaa niin, että saan vinon/kaltevan leikkauksen samassa määrässä asteita kuin kattokulma? Se muodostaa siis leikkauksen, mutta näillä molemmilla kulmilla?
Jos teet vain ulkokulman kahdella 45° leikkauksella ja asetat ne kulmaasi, jiiri avautuu kattokulman vuoksi. Sinun täytyy siis myös löytää kulma, jonka kalteva lista muodostaa vaakatasoon nähden, ja jakaa se kulma kahteen leikkaukseen. Kyllä, listasi pitäisi siis jiirata leikkauksella kahdessa eri kulmassa samanaikaisesti; sekä kiertää että kallistaa jiirisahaa.

Nilsanni Nilsanni sanoi:
Olen nyt valmistanut muutaman hukkapalan ja kokeilen eteenpäin. Selitä mielellään tuo viimeinen vähän enemmän.. 45 asteeseen ulkokulma ymmärrän.
Sen kallistan sahaa niin, että saan vino/leikkaus saman verran asteita kuin kattokulma?
Se muodostaa siis viillon, mutta molemmilla näillä kulmilla?
Ei voi yhdistää kahta listaa, jotka eivät ole samassa tasossa. Mutta voit sahata 45 astetta saadaksesi 90 asteen kulman ja asettaa molemmat listat vasten kattoa. Se toimii.

P
D Daniel 109 sanoi:
Ei voi sujauttaa kahta listaa yhteen, jotka eivät ole samassa tasossa. Mutta voit sahata 45 asteen kulmaan saadaksesi 90 asteen kulman ja asettaa molemmat listat kattoa vasten. Se toimii.
Asettaa kourulistan kattoa vasten? Ei.

ACME sanoi:
Jos teet vain ulkokulman kahdella 45° leikkauksella ja asetat ne kulmaasi, jiiri tulee irvistämään kattokulman vuoksi. Sinun on myös löydettävä kulma, jolla kallellaan oleva lista on vaakasuoraan nähden ja jaettava se kulma kahden leikkauksen kesken. Kyllä, listoissasi täytyy siis olla jiiri leikkauksella kahdessa eri kulmassa samanaikaisesti; sekä kiertää että kallistaa jiirisahaa.
Se mitä kuvaat ei ole mahdollista.

• Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
Leikkasin vähän koekappaleita eri kulmilla, kaksoiskulmilla Erilaisia kulmilla leikattuja koristelistoja asetettuna pyöreälle mustalle pinnalle. jne..

Ja poletti tipahti..

En saanut selvää "kaksois" sahauskulmista.

Mutta. Jos teen kaksi 45 asteen kulmaa. Niin saan tavallisen 90 asteen kulman.
Käsi pitelee valkoista kourulistaa seinää vasten, yrittäen sovittaa 90 asteen kulmaa kattoa varten.

Kun sitten kallistan sen palan, joka tulee kattoon, katon kallistuksen mukaan, niin kulma ei ole kiva. Kuten näette. Käsi pitelee puista listaa seinää vasten, osoittaen kulman asennusta ja tarkistaen siihen tarvittavat säädöt katon ja seinän väliin.

Mutta, jos sitten asetan vasemman osan, joka on vaakasuorassa, hieman irti katosta. Niin saan hyvän kulman. Mutta epäilen, että minun täytyy poistaa vähän listan alareunasta saadakseni sen tasaisesti seinää vasten. Ja miten teen sen helpoiten?

Henkilö pitää kädessään valkoista listankappaletta valkoista seinää vasten, pohtien oikeaa kulmaa asennusta varten. Käsi pitää valkoista koristelistaa seinää vasten kulman muotoilua varten.

• Tykkään
Joak ja 1 muu
  • Laddar…
Nilsanni Nilsanni sanoi:
Mutta epäilen, että minun täytyy poistaa osa listan alareunasta saadakseni sen tasaiseksi seinää vasten.
Tarvitseeko?

• Tykkään
Nilsanni
  • Laddar…
useless useless sanoi:
Onko se tarpeen?
Ei, sinulla on pointti, ehkä ei ole. Koska kallistan sen yläreunassa ulospäin, ei tule rakoa alareunassa. Mutta minun pitää kiinnittää se kulmassa hyvin, mikä voisi olla vaikeampaa, jos se ei ole aivan kiinni seinässä.

P
D Daniel 109 sanoi:
Se mitä kuvailet, ei ole mahdollista.
Olet oikeassa, olin väärässä. Täytyy keksiä joku konsti, jos listat aiotaan asentaa tavalliseen tapaan.

• Tykkään
Workingclasshero ja 1 muu
  • Laddar…
Onnistui ihan ok sahaamalla vasemman listan paikalleen ja sitten käyttämällä kohtuuttoman paljon aikaa oikean listan kokoamiseen, kun mitkään kulmat eivät ole sellaisia kuin ajattelisi.
Koeosia ja jälleen koeosia, kunnes molemmat puolet olivat ok.
Ongelma on, että kaikki listat ovat fofoituja ja se vie jonkin verran työtä poistaa, poistaa saumajäämät ja laittaa takaisin.

Olen kuitenkin tyytyväinen lopputulokseen 🥵😅
Valkoinen katto ja seinä, jossa valkoinen lista kulmassa, musta putki vieressä. Saumakohtien muokkaaminen käynnissä. Kulmassa oleva valkoinen kattolista, jossa näkyy huolellisesti sovitetut liitokset ja pois otetun foorauksen jäljet.

• Tykkään
Kurtivan ja 6 muuta
  • Laddar…
K
Näyttää hyvältä! Hyvää työtä

• Tykkään
Kurtivan ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.