41 399 lukukertaa ·
183 vastausta
41k lukukertaa
183 vastausta
Kestävin liima puulle?
Omatoimirakentaja
· Östergötland
· 1 837 viestiä
Olen samaa mieltä siitä, että on hyvä, kun ihmiset kirjoittavat, tämä on todella huono idea. Sain paljon hyviä vastauksia ja apua, kun rekisteröidyin täällä ja kysyin ensimmäisistä ideoistani. Siitä lähtien olen rakentanut pihamökin, 1,5-kerroksisen autotallin, jonka koko on 92 neliömetriä, monia pienempiä varastoja, lisäeristänyt ja vaihtanut talon julkisivun, vielä yhden pihamökin, työskentelen nyt attefall-autotallin ja attefall-huoneen parissa, ja rakensin viikonloppuna puoliksi valmiiksi portaat vanhemmilleni. En olisi selviytynyt mistään kysymättä asiantuntijoilta täällä. Mutta jos olisin ottanut kaikki vastaukset huonona arvosteluna ja pitänyt tiukasti kiinni tyhmistä ideoista, rakennukset eivät seisoisi tänään. Joten kyllä, perusteltu kritiikki on, kuten sanottu, hyvä asia.
Thomas59
Rakennusveteraani
· Stockholms län
· 3 313 viestiä
Thomas59
Rakennusveteraani
- Stockholms län
- 3 313 viestiä
Se on sinun omahyväinen asenteesi ennemmin kuin rakennusvirheesi, joka saa vastaajat reagoimaan.
Olet toistuvasti huomauttanut olevasi erittäin kokenut ja "osaat tämän". Mikään portaikkosi rakenteessa ei kuitenkaan viittaa siihen, mutta ok, jos portaat ovat kestäneet 15 vuotta, huolimatta rakennusvioista, se on hyvä sinulle. Kuitenkin ketju avoimella foorumilla voi löytää joku, joka on aikeissa rakentaa portaikon ja silloin on hyvä kiinnittää huomiota siihen, kuinka se olisi pitänyt rakentaa.
Lisäksi täytyy sanoa, että ilmaiset itseäsi tarpeettoman töykeästi. Ei ole syytä mennä puolustuskannalle. En näe, että mikään saamasi vastaus olisi lähelläkään olla epäkohtelias.
Parempi/vaihtoehtoinen tapa käsitellä viestejä, joista et mielestäsi saa mitään hyötyä, tai jotka ärsyttävät sinua, tai joista et yksinkertaisesti pidä, olisi ollut vain jättää ne huomiotta.
Ihan vain ajatus.
Olet toistuvasti huomauttanut olevasi erittäin kokenut ja "osaat tämän". Mikään portaikkosi rakenteessa ei kuitenkaan viittaa siihen, mutta ok, jos portaat ovat kestäneet 15 vuotta, huolimatta rakennusvioista, se on hyvä sinulle. Kuitenkin ketju avoimella foorumilla voi löytää joku, joka on aikeissa rakentaa portaikon ja silloin on hyvä kiinnittää huomiota siihen, kuinka se olisi pitänyt rakentaa.
Lisäksi täytyy sanoa, että ilmaiset itseäsi tarpeettoman töykeästi. Ei ole syytä mennä puolustuskannalle. En näe, että mikään saamasi vastaus olisi lähelläkään olla epäkohtelias.
Parempi/vaihtoehtoinen tapa käsitellä viestejä, joista et mielestäsi saa mitään hyötyä, tai jotka ärsyttävät sinua, tai joista et yksinkertaisesti pidä, olisi ollut vain jättää ne huomiotta.
Ihan vain ajatus.
Jos jätämme ironiasi sivuun, ehkä on syytä miettiä ennen kuin vastaa kuten TS on tehnyt, eikö? Että ei lähde väittelyyn eikä puolusta jotakin aivan ilmeisen kummallista, ja esitä keksittyjä syytöksiä halventavilla nimityksillä? Sen ovat varmasti kaikki ketjua lukeneet tajunneet, luulisin. Minusta oli hyvä, että TS näytti portaansa, kuka hemmetti ei ole rakentanut jotain, mikä on kummallista? Eihän se ole maailmanloppu? On kuitenkin sääli, että hän reagoi kuten hän reagoi, siihen ei todellakaan ole aihetta. Mutta ihmiset reagoivat eri tavoin, ihmiset ovat erilaisia. Joten ketjusta on opittavaa useammalla tasolla.N nybyggarn3 sanoi:
Hei! Kaikella kunnioituksella ajatus on mielenkiintoinen, jos olemassa on liima, joka kestää liimanäkökulmasta. Mutta on kuitenkin mielenkiintoista arvioida tiettyjen toimien järkevyyttä ja milloin vaihtoehtoinen ratkaisu voisi olla sopiva. Onko alkuperäisen puun säilyttäminen tärkeää jostain syystä, niin liima on erittäin mielenkiintoista. Ne, jotka lukevat keskustelupalstoja samankaltaisilla murtuneilla askelmilla, tulisi kuitenkin harkita erilaisia vaihtoehtoja ennen kuin harkitsevat liimausta. Seuraa mielellään päivityksiä siitä, miten korjaus etenee. Mielellään kuvien kera. Täällä on paljon opittavaa! On myös monia relevantteja kysymyksiä, joita ihmiset miettivät. Miksi valittu design on tehty? Miksei vaihtaa lautaa ja valita liimapuuta. Viesti on kommenttien perusteella antanut enemmän kysymyksiä kuin vastauksia tähän mennessä.D DanMicke sanoi:Karkeakäytös on pikemminkin siinä, että valitsit melko 'halventavan' sävyn, mitä teet jälleen viittaamalla Knohultiin. Viestit, joissa on tällaisia elementtejä, ovat 'trollausta' eikä kuulu mihinkään foorumiin. Olen ollut Internetissä alusta asti ja juuri foorumit, joissa voi keskustella asioista ihmisten kanssa, ovat jotain hyödyllisimmistä, mitä on olemassa. Tapa, jota suosin, on se, että selvitämme konkreettisen kysymyksen, joka on esitetty. Ei tietenkään estä pohtimasta aihetta. Rakennusnormeista ym. huolimatta (joita f.ö. kunnioitan, koska teen ratkaisut itselleni ja olen ollut yhteydessä niihin useiden vuosien ajan työskennellessäni rakennusalalla) voi myös ymmärtää, että jokin toimii hyvin, vaikka 'rikkoisi' jotain 'lakia' ylityksestä jne. Ja usko minua. Tämä portaikko ei aiheuta kenellekään minkäänlaista riskiä, paitsi riskin, jonka portaat itsessään aiheuttavat jonkun ottaessa väärän askeleen. En todellakaan ole idiootti, joka kuvittelee, että on olemassa riski, että askelmat voivat rikkoutua, kun ihmiset kävelevät siinä. Etkö usko, että jos olisin 15 vuoden jälkeen alkaisin huolehtia? Onnettomuus, joka tapahtui, oli valtava voima, joka oli paljon yli 15 vuoden aikuisten henkilöiden kävelyn, ja tavoitteeni ei ole, että portaiden pitäisi kestää äärimmäisiä painoja, jotka romahtavat alas. Jos jossain vaiheessa havaitseisin pienenkin taipuman, olisin heti ryhtynyt toimenpiteisiin ja korjannut sen. Asiat ovat niin, että minulla on kylliksi tilannetajua, ja tämä portaikko kestää kauan nykyisessä kunnossa, mutta tarvitsee korjausta onnettomuuden vuoksi. TÄMÄN on foorumin käyttö - kuulla, onko jollakin kokemusta lisätä tietoa liimasta, joka tässä tilanteessa on relevanttia keskustelun kannalta. Ok, jos joku haluaa huomauttaa, että teorian mukaan on 'väärin', mutta ehkä voisi myös kunnioittaa tilannetta tämän portaikon osalta ilman, että he ovat ottaneet askeltakaan siinä ymmärtääkseen, kuinka vakaa se on. Sillä se on. On olemassa perustavasti taipumusta 'sanoa' muille, että he eivät ole samalla tietotasolla kuin itse, mutta on epäkunnioittavaa hylätä toisten kokemukset - riippumatta siitä, onko lukenut kaikkia rakennusnormeja maailmassa.
En aio enää pohtia mitään 'hengenvaarallista' tämän portaikon käytössä, koska tiedän, että se on turvallinen. Jos jokin tuntuisi epävarmalta sen lisäksi, että askelmat, jotka minun on korjattava, saavat saman lujuuden kuin muu portaikko, olisin ymmärtänyt, että olen tehnyt virheen rakenteessa. Mutta kuten sanoin, ei ole mitään syytä tai kokemusta huoleen. Joten huuliltani: Aion pitää tämän portaikon, koska se on täysin turvallinen ja vakaa, ja jos ajan hammas myöhemmin viittaa muuhun, korjaan sen. Sitten kaikilla on vapaus rakentaa portaita kaikkien rakennusmääräysten mukaisesti, ja kunnioitan sitä täysin. Sitä vastaan vaadin kunnioitusta sille, että uskon, että tämä portaikko on 100% turvallinen. Minulla on riittävästi kokemusta ja ymmärrystä todeta tämä.
Näin ollen lopetan keskusteluni portaikon turvallisuudesta. Kokeilin ratkaisua (tietenkin ennen kuin sitten tein sen valmiiksi), joka vaikutti toimivalta, ja empiirinen 'tutkimus' osoittaa, että voi todellakin olla vakaa portaikko, vaikka muutama senttimetri sinne tai tänne poikkeaisi tietyistä normeista. Se, että voin seistä askelman reunalla ilman, että mikään vähääkään heikentyy, kertoo minulle, että tämä kestää käyttää ylös ja alas monien vuosien ajan.
Olen erittäin kiitollinen viesteistä, jotka antavat mahdollisuuden saavuttaa optimaalinen tulos askelmien korjaamiseksi (ja askelten vaihto on mielessäni, jos liimaus ei ole hyvä). Foorumit taipuvat tulvimaan viesteistä, jotka EIVÄT käsittele otsikon aihetta, ja aiheet eksyvät siksi usein raiteiltaan. Foorumiketjut, jotka pysyvät aiheessa, ovat hyödyllisimpiä.
Kiitos osoitetusta kunnioituksesta!![]()
Viimeksi muokattu:
Postauksessa #4 todettiin jo, että tavallinen valkoinen liima on vahvempi kuin puu. Sitten on jauhettu edestakaisin liimasauman istuvuudesta, mutta sen lisäksi kaikki, mikä tässä yhteydessä on mielenkiintoista mitä tulee liiman vahvuuteen, on jo sanottu keskustelun sivulla 1.S Skyflakes sanoi:
Ei siis ole ihme, että siitä on sittemmin poikettu heikkoon rakenteeseen.
Itse alan ihmetellä, onko kyseessä pikemminkin sosiaalinen koe / trollaus...
Huokauksia a
Kuten olen sanonut, aikeeni on vain testata, voiko askelma palauttaa liimalla, jotta kuluminen olisi sama kuin muissa askelmissa, ja jos en ole tyytyväinen tulokseen, vaihdan koko askelman. Muotoilusta puhuvat ihmiset, jotka eivät tiedä ratkaisun edellytyksiä. Lähtökohtina ovat tietysti minkä korkeuden portaiden tulee saavuttaa, kuinka paljon tilaa vaaditaan "sisäänkäynnin" kohdalla, kun on olemassa muurattu seinä, jossa kävelee ylös ja tulee alas, sekä kuinka monta askelmaa tarvitaan mukavaan kokemukseen portaissa.
Tavoitteena oli, kuten sanottu, "kelluva" porras, jossa on ilmava vaikutelma, joten keskellä on kaksi vangankappaletta hieman eristettynä leveyden lisäämiseksi. Tarvittavalla kaltevuudella olisi lyönyt varpaat palkkeihin ilman pientä viistotusta/nokkaa, ja olin tietoinen siitä, että se aiheutti huomattavaa ulkonemaa. Tein siksi testin ja valituilla kiinnityksillä askelma oli jäykkä ilman notkahtelua, vaikka seisoin reunalla. Ajatuksena oli sisäänasetetut raudat, mutta niitä ei tarvittu. On muuten vähän kuvia itse rakennusvaiheesta, mutta en laita niitä tänne
. Se oli tarpeeksi tukeva ja on, kuten olen toitottanut, ollut yhtä tukeva kaikki nämä vuodet. Minulla oli proppuja ja tietysti oli porraskonstruktionormeja, joita rikoin, mutta voi myös käyttää omaa harkintaa, jos jokin toimii. Jos vastoin odotuksia asettaisin vaatimuksia putoaville raskaille esineille, olisin rakentanut klumppisemmat ja tilassa rumemmat portaat, mutta en pitänyt sitä tarpeellisena. Mutta sillä tavalla olen IDIOOTTI, etten käytä aivojani, kun työnnän käsipainon alas telineeltä ulkona maalatessani ikkunoita. Maksoin siitä saamalla lisää töitä. En odottanut tällaista Espanjalaista inkvisitioita 
Olen erittäin tyytyväinen tulokseen, koska portaat olivat juuri sellaiset, kuin halusin. Ne ovat kauniita, tukevia ja voivat nostaa monstera ylös yläkertaan portaikon kautta. Olen erittäin tyytyväinen vanhaan maalaustekniikkaan liimaväreillä, joita on hieman nokisävytetty ja pyyhitty valkoisella pellavaöljymaalilla. Pintasta tulee kova, mutta siinä on hohtoa hieman laikukkaalla värillä.
Tartun otsaani nähdessäni kommentteja, jotka olettavat, että olen täydellinen idiootti. Äskettäin kuulin, että pystysuoralle asetettu litteä rauta kantaa enemmän kuin asentamani. Lisäksi ne olivat liian kalliita! Ne olivat halpoja, mutta miksi ei heittää lokaa, jos voi ilmeisesti? Huokaus! Minun litteät rautani muuten ovat vahvistamaan mutta myös, että palkki, johon portaat tukeutuvat, olisi vinotaulussa pystysuorassa asennuksessa, ja sieltä löytyvät sitten ruuvipultit, jotka kiinnittävät vangankappaleet.
Toivon, että sait hieman paremman käsityksen siitä, miksi muotoilu on mitä se on ja ratkaisuistani. Vastaus, kuten sanottu, niille, jotka esittävät relevantteja kysymyksiä siinä määrin, kuin löydän sellaisia. Mutta kun on kysymysmyrsky, joka ei koskaan tunnu loppuvan, niitä on harvassa, joten olen suurin piirtein luovuttanut avaamisen ja tarkistamisen. Liian väsyttävää. Mutta kun minulla on aikaa aloittaa, lupaan palata jonkinlaisella esityksellä siitä, miten asiat menivät. Sain vihjeitä, että Titebond III voisi olla vahvin puuliima, mutta se täytyy tilata, koska sitä ei ole tavallisissa rakennus- ja-kaiken-maailmantavarataloissa.
Näen, että keskustelua jatketaan kyvyttömästä luonteestani. On mukavaa olla varma itsestään sellaisissa tilanteissa. Mutta kirjaudun sisään kommentoimaan sinun relevanttia viestiäsi sekä olen yhteydessä (joka on myös kyllästynyt ketjuun) yksityisviesteillä, joiden kautta kirjaudun sisään kommunikoimaan.S Skyflakes sanoi:Hej! Kunnioituksella ajattelen ideaa, ja se on kiinnostava, jos on olemassa liimaa, joka kestää liimauksen näkökulmasta. Mutta on silti mielenkiintoista arvioida tiettyjen toimenpiteiden järkevyyttä ja milloin vaihtoehtoinen ratkaisu voi olla sopiva. Jos alkuperäinen puu on tärkeää säilyttää jostain syystä, on liima erityisen mielenkiintoinen.
Ne, jotka lukevat foorumia samanlaisten rikkonaisten askelmien kanssa, pitäisi kuitenkin harkita erilaisia vaihtoehtoja ennen liimaamisen harkitsemista.
Seuraathan mielelläsi viesteillä, miten korjaus etenee. Mielellään kuvien kanssa.
Täällä on paljon opittavaa! On myös monia relevantteja kysymyksiä, joita ihmiset miettivät.
Miksi valittu muotoilu on tehty? Miksi ei vaihtaisi lautaa ja valitsisi liimapuuta. Viesti on kommenteista päätellen herättänyt enemmän kysymyksiä kuin vastauksia tähän mennessä.
Kuten olen sanonut, aikeeni on vain testata, voiko askelma palauttaa liimalla, jotta kuluminen olisi sama kuin muissa askelmissa, ja jos en ole tyytyväinen tulokseen, vaihdan koko askelman. Muotoilusta puhuvat ihmiset, jotka eivät tiedä ratkaisun edellytyksiä. Lähtökohtina ovat tietysti minkä korkeuden portaiden tulee saavuttaa, kuinka paljon tilaa vaaditaan "sisäänkäynnin" kohdalla, kun on olemassa muurattu seinä, jossa kävelee ylös ja tulee alas, sekä kuinka monta askelmaa tarvitaan mukavaan kokemukseen portaissa.
Tavoitteena oli, kuten sanottu, "kelluva" porras, jossa on ilmava vaikutelma, joten keskellä on kaksi vangankappaletta hieman eristettynä leveyden lisäämiseksi. Tarvittavalla kaltevuudella olisi lyönyt varpaat palkkeihin ilman pientä viistotusta/nokkaa, ja olin tietoinen siitä, että se aiheutti huomattavaa ulkonemaa. Tein siksi testin ja valituilla kiinnityksillä askelma oli jäykkä ilman notkahtelua, vaikka seisoin reunalla. Ajatuksena oli sisäänasetetut raudat, mutta niitä ei tarvittu. On muuten vähän kuvia itse rakennusvaiheesta, mutta en laita niitä tänne
Olen erittäin tyytyväinen tulokseen, koska portaat olivat juuri sellaiset, kuin halusin. Ne ovat kauniita, tukevia ja voivat nostaa monstera ylös yläkertaan portaikon kautta. Olen erittäin tyytyväinen vanhaan maalaustekniikkaan liimaväreillä, joita on hieman nokisävytetty ja pyyhitty valkoisella pellavaöljymaalilla. Pintasta tulee kova, mutta siinä on hohtoa hieman laikukkaalla värillä.
Tartun otsaani nähdessäni kommentteja, jotka olettavat, että olen täydellinen idiootti. Äskettäin kuulin, että pystysuoralle asetettu litteä rauta kantaa enemmän kuin asentamani. Lisäksi ne olivat liian kalliita! Ne olivat halpoja, mutta miksi ei heittää lokaa, jos voi ilmeisesti? Huokaus! Minun litteät rautani muuten ovat vahvistamaan mutta myös, että palkki, johon portaat tukeutuvat, olisi vinotaulussa pystysuorassa asennuksessa, ja sieltä löytyvät sitten ruuvipultit, jotka kiinnittävät vangankappaleet.
Toivon, että sait hieman paremman käsityksen siitä, miksi muotoilu on mitä se on ja ratkaisuistani. Vastaus, kuten sanottu, niille, jotka esittävät relevantteja kysymyksiä siinä määrin, kuin löydän sellaisia. Mutta kun on kysymysmyrsky, joka ei koskaan tunnu loppuvan, niitä on harvassa, joten olen suurin piirtein luovuttanut avaamisen ja tarkistamisen. Liian väsyttävää. Mutta kun minulla on aikaa aloittaa, lupaan palata jonkinlaisella esityksellä siitä, miten asiat menivät. Sain vihjeitä, että Titebond III voisi olla vahvin puuliima, mutta se täytyy tilata, koska sitä ei ole tavallisissa rakennus- ja-kaiken-maailmantavarataloissa.
Kiitos, olisi mielenkiintoista nähdä, voiko tällaisen murtuman saanutta askelmaa (lauta) korjata liimalla ja samalla saada hyvää jälkeä. Ei halua, että korjauksen jälkeen jää halkeama, joka mahdollisesti voi antaa tikkuja jalkaan, kun kävelee portaissa.D DanMicke sanoi:
Uskon ehdottomasti, että sen voi saada käytännössä yhtä hyväksi kuin ennen hantelfalletia. Kuten aiemmin kirjoitin, olen korjannut melko heikon puutarhakalusteen, jossa kantava osa "murtui rajusti" sen jälkeen, kun "kiinnitysruuvi" oli kiertynyt ylös. Se kestää aikuisia tänään yli kymmenen vuotta myöhemmin, ja korjaus ei näy, ellei todella tiedä, mitä etsiä.R roli sanoi:
Riittää, että liimaat puuliimalla ja puristat yhteen puristimella kuivumisen aikana, niin se pysyy yhtä hyvin kuin muut askelmat porraskonstruktuurissasi. Mutta kuten joku sanoi, ja sinä puuseppänä tiedät, että tavallinen nopeakasvuinen mänty ja erityisesti vanhetessaan on melko haurasta kuitujen suuntaisesti ja sinulla on melko suuri ulkonema, jossa 22mm lankkusi eivät saa tukea.D DanMicke sanoi:
Näin on, ja olen selittänyt tarpeen ulkonemalle 'sallitun' rajan yli, mutta testasin tyytyväisesti ennen projektin toteuttamista. On totta, että ikä voi ajan myötä heikentää, mutta epäilen, että päivittäinen käyttö aiheuttaa sen, että mahdollinen jousituksen ero tulee huomata. Silloin täytyy tietysti olla tarkkaavainen. Mutta kuten sanottu, 15 vuotta on kulunut ilman huononemista. Käsipaino, joka putosi, oli way over all normal påfrestning, joten se on täysin ymmärrettävää.
PS. Mahdollisesti käsittely valkoleinöljyllä on voinut lisätä vähän puuhun, mikä saattaa pidentää sen elinikää.
PS. Mahdollisesti käsittely valkoleinöljyllä on voinut lisätä vähän puuhun, mikä saattaa pidentää sen elinikää.
Seisoo yhdessä viesteistä, mutta olen tarpeeksi ystävällinen, etten viittaa sinne viestien sekamelskaan. Tuo epätodennäköinen onnettomuus, jossa aivot pettivät hetkeksi. Minulla on jalusta ulkopuolella ja remontoin julkisivua sekä kahta sisäpuolelle aukeavaa yläikkunaa. Olin jakanut ja maalannut pellavaöljyllä ruutujen välillä ja tarvitsin ne avoimiksi ja ilmaviksi, joten etteivät ne lentäisi ylös, asetin käsipainon 40 cm syvään ikkunasyvennykseen. Kaksi päivää myöhemmin olin ulkopuolella ja maalasin. Painoin hieman päästäkseni pensselillä ilman ajatusta siitä, mitä olin asettanut sinne, joten... Heti kun kuulin rysähdyksen (oli 3 m askelkkeeseen) ymmärsin erheeni. Ei, mahdolliset harjoitukset käsipainoillani teen turvallisesti seisten lattialla. Ne ovat hyviä moneen muuhunkin. Esimerkiksi lihan nuijimiseen schnitzeliksi - mutta silloin käytän usein 15 kg käsipainoaniraveper sanoi:
Omatoimirakentaja
· Östergötland
· 1 837 viestiä
On olemassa 100 muuta tapaa ratkaista portaat siinä paikassa ja silti saada toimivat portaat, tapauksessasi kyse on vain siitä, että sinulla on pakkomielle siitä, miltä haluat niiden näyttävän.
Se, että olet työskennellyt rakentamisessa, tekee asiasta vain pelottavamman.
Haluat kelluvat askelmat, ja silloin valitaan sopiva materiaali, esimerkiksi täyshitsatut teräsaskelmat, jotka tiedetään kestävän ajan myötä kuormitusta.
Ei valita halvimpia ulkoverhouslautoja läheisestä rautakaupasta.
Varpaiden saaminen 5cm askelman alle on mahdotonta, olet yksinkertaisesti väärässä siinä, mitä sanot, että olet testannut ja lyönyt varpaat, vai olenko missannut jotain, ovatko portaat vaakasuorassa pystysuorilla askelmilla?
Mietin, mitä muita projekteja sinulla on meneillään, muuttamassa pyörän avaruusraketiksi? Kerro ihmeessä miten menee.
15 vuotta myöhemmin se on melkein valmis?
Tyhmät kommentit saavat tyhmät vastaukset.
Se, että olet työskennellyt rakentamisessa, tekee asiasta vain pelottavamman.
Haluat kelluvat askelmat, ja silloin valitaan sopiva materiaali, esimerkiksi täyshitsatut teräsaskelmat, jotka tiedetään kestävän ajan myötä kuormitusta.
Ei valita halvimpia ulkoverhouslautoja läheisestä rautakaupasta.
Varpaiden saaminen 5cm askelman alle on mahdotonta, olet yksinkertaisesti väärässä siinä, mitä sanot, että olet testannut ja lyönyt varpaat, vai olenko missannut jotain, ovatko portaat vaakasuorassa pystysuorilla askelmilla?
Mietin, mitä muita projekteja sinulla on meneillään, muuttamassa pyörän avaruusraketiksi? Kerro ihmeessä miten menee.
15 vuotta myöhemmin se on melkein valmis?
Tyhmät kommentit saavat tyhmät vastaukset.