6 603 lukukertaa ·
19 vastausta
7k lukukertaa
19 vastausta
Kehikot vuoden 1978 jälkeen, ongelma?
Joo, ymmärrän ja olen samaa mieltä. Kyse on lähinnä tietoisuudesta riskistä. Mutta vaikea tietää, kuinka suuri riski on. Jos budjetoi kaiken, mikä voi mennä pieleen talossa, niin lopputulos on se, että koskaan ei voita tarjouskilpailua.M maja.andersson27189 sanoi:Vähän niin se on. Eristämätön betonilaatta on 100 % kosteudessa, ja tämä kosteus kulkee laatta läpi ylöspäin puisiin alapuihin, jotka ovat suoraan sen päällä. Mutta mikään ei ole mahdotonta korjata. Olen itse 100 % tarkoituksella ostanut kaksi taloa tälläisellä laatalle, mutta olen myös budjetoinut alakerran vaihtamisen ja ilmanvaihtolattian asentamisen. Ongelma on ennemminkin, kun ostaa talon, jossa on tämäntyyppinen rakenne mutta ei lasketa tarvittaviin toimenpiteisiin - mutta sitten tuntee, että on tarve toimenpiteisiin esim. hajun takia, ja sitten se harmittaa, koska korjaaminen on melko kallista ja itse pitää tehdä se (ei vakuutuksen, ei edellisen omistajan)...![]()
Kuulostaa järkevältä! Onko sinulla käsitystä siitä, kuinka yleistä alajuoksujen kosteusongelmat ovat alueellasi? En tiedä kuinka edustava vastaus siihen olisi, mutta yritän saada selville, onko tämä liioiteltu ongelma, josta kärsineet kirjoittavat internetfoorumeilla, vai onko se yleinen ongelma tosielämässä. Sekä vanhempani että appivanhempani asuvat 70-luvun lopun alueilla ja he näyttävät täysin ymmällään, kun kysyn, ikään kuin eivät olisi koskaan kuulleet sanaa alajuoksu. Joten ajattelen, että se ei ilmeisesti ole naapureiden keskuudessa keskustelunaihe. Jos ihmisillä olisi jouduttu vaihtamaan alajuoksuja vasemmalle ja oikealle, niin siitä luultavasti tiedettäisiin.KristinaRT sanoi:
Totta kai ei tarvitse tulla ongelmia maanvastaiseen laattaan ja alajuoksuihin liittyen. Se riippuu esimerkiksi salaojituksesta ja veden poistumisesta…..
Jos ostaa talon, jossa kosteuden mittaus ei osoita mitään ongelmia, niin se todennäköisesti on niin. Jos talo on seissyt 45 vuotta eikä koskaan ole ollut ongelmia, on epätodennäköistä, että niitä ilmenisi yhtäkkiä - elleivät itse tai joku muu tee jotain, mikä vaikuttaa pintaveteen.
Asun itse alueella, jossa talot, kaikki rakennettu 76-78. Maanvastainen laatta + alajuoksut. Jotkut ovat vaihtaneet alajuoksun ja toiset eivät. Kellään ei ole ollut suuria ongelmia, mutta toki joissakin alajuoksuissa voi olla kosteutta. Henkilökohtainen kokemukseni on, että siellä, missä ihmisillä on ollut kukkapenkkejä tai pensasryhmiä talon vieressä 45 vuoden ajan, siellä alajuoksussa voi olla kosteutta. Useimmissa tapauksissa ei.
Mutta meillä on myös hyvä salaojitus (paljon sepeliä laatan alla (tiedän, koska jouduin kaivamaan sähkökaapelia viime vuonna…. Ja talot sijaitsevat rinteessä, joten vesi valuu pois hyvin. Tämä vähentää ongelmien riskiä.
Meidän kadullamme, jossa on 12 taloa, 2:lla on vaihdettu kynnykset, joista yksi olemme me. Viime vuosina alueella on myyty 5-6 taloa, eikä yhdessäkään niistä ole vaihdettu kynnyksiä, joten oletan, että tarkastuksessa ei ole mitattu kohonnutta kosteuspitoisuutta tai havaittu hajua. Vaihdoimme, koska yksi kynnys oli hieman korkealla (noin 16 %) todennäköisesti kasvien vuoksi, jotka olivat seinää vasten, ja laajennuksen vuoksi, joka teki seinästä varjossa koko päivän. Ne, jotka vaihtoivat, kertoivat, että muiden seinien kynnykset olivat erittäin hyvässä kunnossa.K kallekarwe sanoi:Kuulostaa järkevältä! Onko sinulla käsitystä siitä, kuinka yleistä on kosteongelmat kynnyksissä sinun alueellasi? En tiedä, kuinka edustava vastaus siihen olisi, mutta yritän ymmärtää, onko tämä liioiteltu ongelma, josta kärsineet itse kirjoittavat internet-foorumeilla, vai onko se yleinen ongelma todellisessa elämässä. Sekä vanhempani että appivanhempani asuvat myöhään 70-luvulla rakennetulla alueella, ja he vaikuttavat täysin ymmällään, kun kysyn, ikään kuin eivät olisi koskaan edes kuulleet sanaa kynnys. Joten ajattelen, ettei se vaikuta olevan keskustelunaihe naapureiden keskuudessa. Jos ihmiset olisivat joutuneet vaihtamaan kynnyksiä oikealla ja vasemmalla, siitä olisi luultavasti tullut tunnetuksi.
Paras vinkkini kynnysten suhteen on puhua muutaman naapurin kanssa - jos ongelmia (kivimatkan ja rakentamistekniikan vuoksi) on, usein useilla taloilla näillä 70-luvun talomatoilla on samankaltaisia ongelmia. Jos naapurit kertovat, että suurin osa on vaihtanut kynnyksiä, on todennäköistä, että kyseessä on ongelma juuri sillä alueella. Jos naapurit näyttävät eläviltä kysymysmerkeiltä, todennäköisesti ongelmaa ei ole juuri siellä...
Ja tietenkään kynnykset eivät ole 100 % kosteudessa, se olisi kuin ne seisoisivat vedessä. Jos näin on, on muitakin ongelmia, kiireellisempiä. Esimerkiksi vesivuoto/tulva...
Kiitos! Kuulostaa järkevältä kaikin puolin.KristinaRT sanoi:
Kadullamme, jossa on 12 taloa, on 2 vaihtanut aluspuita, joista yksi olemme me. Viime vuosina alueella on myyty 5-6 taloa, eikä kukaan niistä ole vaihtanut aluspuita, joten oletan että tarkastuksessa ei ole mitattu kohonnutta kosteuspitoisuutta tai havaittu hajua.
Me vaihdoimme, koska yksi aluspalkki oli hieman korkea (noin 16%) luultavasti kasvillisuuden vuoksi talon seinää vasten ja laajennuksen, joka aiheutti sen, että seinä oli varjossa koko päivän. Ne, jotka vaihtoivat, kertoivat, että muiden sivujen aluspalkit olivat erittäin hyvässä kunnossa.
Paras vinkkini aluspalkkien suhteen on puhua muutaman naapurin kanssa - jos on ongelma (geologian ja rakennustekniikan takia), useilla taloilla näissä 70-luvun taloryhmissä on usein samanlaisia ongelmia. Jos naapurit kertovat, että useimmat ovat vaihtaneet aluspuita, on todennäköistä, että se on ongelma juuri sillä alueella. Jos naapurit näyttävät eläviltä kysymysmerkeiltä, se ei todennäköisesti ole ongelma juuri siellä…..
Ja tietysti aluspalkit eivät ole 100% kosteina, se olisi kuin ne seisoisivat vedessä. Jos näin on, on muita ongelmia, kiireellisempiä. Tyypillisesti vesivuoto/tulva…..
Klikkaa tästä vastataksesi