J justusandersson sanoi:
Satsaisin kahteen ensin, missä stagen laskevat alas.
Luin toisessa ketjussa juuri takaristikoiden jatkamisesta
”Mahdollista "jatkaa" takaristikoita”

Siellä monet suosittelivat jatkamista vanerilla, joka on liimattu molemmin puolin jatkosta :thinking::oops:

• Vau
Anna_H
  • Laddar…
Sain vieraan yhdeltä niistä, jotka rakensivat autotallin. Hänen ehdotuksensa on laittaa 45x195 liimaliimat molemmille puolille käsivarsia, eli 2 kpl per käsivarsi. Tukea ensin mahdollisimman hyvin ennen sitä. Sitten vahvistaa olkavarsi 45x195:llä toiselta puolelta olkavartta.

Onhan näin ollen selvää, että sinun entreprenör vain heittää jonkinlaiset mitat kantaviin rakenteisiin tekemättä lujuuslaskelmia. Erityisesti ristikko rakenteissa en pidä sitä ok. Sehän ei ole edes laillista, jos haluaa olla sillä tuulella.

W witten sanoi:
Onhan näin ollen ilmeistä, että sinun entreprenör vain heittelee hieman mittoja kantavissa rakenteissa ilman lujuuslaskelmia. Erityisesti ristikkorakenteissa en pidä sitä hyväksyttävänä. Sehän ei ole edes laillista, jos asiaa lähestyy siltä kannalta.
Njo hän ei ole mikään konstruktör tietenkään ja sen saa hyväksyä. On kuitenkin vaikeaa, että minä sanoisin ”nja en usko että olet oikeassa tässä” ja hän vastaa kaikesta materiaalista. Hmm hiton dilemma tämä :thinking:

Mutta se onhan ratkaisu, jota olemme keskustelleet täällä, vahvistaa alakäsivarsia, millä tavalla tämä olisi ”laiton” ratkaisu?

Viimeksi muokattu:
Liimattu vaneri on varmasti hyvä liitosmateriaali. Mieluiten 18 mm tai paksumpi (sisältää enemmän lamelleja kuin 12 ja 15 mm). Liitososien pituuden tulisi olla vähintään 1 metri. Suuri määrä ruuveja tasaisissa riveissä. Ruuvin pituus tulee valita siten, että se menee vanerin läpi ja melkein koko alakehikon mutta ei seuraavaan vaneriin.

• Tykkään
M@ZE
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Liimattu vaneri on varmasti hyvä saumamateriaali. Mieluiten 18 mm tai paksumpi (sisältää enemmän kerroksia kuin 12 ja 15 mm). Saumapalojen pituuden tulisi olla vähintään 1 metri. Suuri määrä ruuveja tasaisin rivein. Ruuvin pituuden tulisi olla valittu siten, että se menee vanerin ja melkein koko alustan läpi mutta ei seuraavaan vaneriin asti.
Ok (y)

Olisi hyvä jos minulla olisi suunnitelma, jotta voisin esittää sen, sillä hän luultavasti vastaa materiaaleista ja voi tulla auttamaan minua. Täytyy sanoa, että se on todella reilua. Ajatus vahvistaa käsivarsi molemmilta puolilta 45x195:llä on poissuljettu verrattuna vaneriin, luulisin, mitä sanot?

Anteeksi jos olen rasittava, mutta tarvitsisin jotain mihin palata takaisin.

M M@ZE sanoi:
Ajatus vahvistaa kyynärvartta molemmilta puolilta 45x195 on poissuljettu
Jos tarkoitat sillä, että vahvistat alakehystä koko pituudeltaan kahdella 45x195, yksi molemmilla puolilla, mielestäni se on turhaa. Sinun on käytettävä liimapuupalkkeja jännevälin takia, jotta voit käyttää ullakkoa säilytystilana. Kiertojäykkä liitos naulalevyn sijasta voi pitää alas taipuman kohtuullisella tasolla. Liitokseen voit käyttää vaneria, mutta myös tavallista runkopuuta 45x145.

• Tykkään
M@ZE
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Jos tarkoitat sillä alakehyksen vahvistamista koko pituudeltaan kahdella 45x195, yksi kummallekin puolelle, pidän sitä turhana. Sinun täytyy käyttää liimapuupalkkeja jännevälin vuoksi, jotta voit käyttää parvea varastointiin. Jäykkä liitos sen sijaan että olisi naulalevy, pitäisi pystyä pitämään taipumisen kohtuullisella tasolla. Liitokseen voit käyttää vaneria mutta myös tavallista runkopuuta 45x145.
Ok, joten voisin sittenkin käyttää puutavaran, jota minulla on, 45x145 ja liittää kummallekin puolelle alapuolelle. Liitetäänkö tässä myös 1 metri liitoksen ylitse (50cm kummallekin puolelle)? Liimapuu on joka tapauksessa tarpeen lattian kantavuuden vuoksi.

Sitten sanon myös, että ylävarsia täytyy vahvistaa kuten aiemmin sanoit.

Voit käyttää 45x145:si liitospuuna. Vähintään 1 metrin pituus siellä myös.

M M@ZE sanoi:
Mutta sehän on ratkaisu, jota olemme keskustelleet täällä, vahvistaa kyynärvarsia, millä tavalla tämä olisi "laiton" ratkaisu?
Tarkoitin, että se, joka rakensi sen alun perin, ei noudattanut rakennusnormia ja siten asetti sinut sellaiseen kiipeliin kuin nyt olet. Voit todellakin odottaa, että se, mitä ostat, on tehty sääntöjen mukaisesti.

Ajattelen myös, millaista elämästä tulee, jos joku tekee sähköliitoksia väärin, mutta rakennusvirheille meillä on jostain syystä korkeampi sietokyky.

Tämä ei siis ollut kritiikkiä sinua kohtaan, M@ZE, vaan heitä, jotka rakensivat tämän sinulle. Olen pahoillani puolestasi, että tietämättäsi kärsit tästä ongelmasta.

• Tykkään
M@ZE
  • Laddar…
W witten sanoi:
Tarkoitan, että se, joka alun perin rakensi sen, ei ole noudattanut rakennusnormeja ja on siten saattanut sinut nykyiseen pulaan, voit itse asiassa odottaa, että ostamasi on tehty sääntöjen mukaisesti.

Ajattelen myös, millaista elämä olisi, jos joku kytkisi sähköä epäasianmukaisesti, mutta rakennusvirheitä kohtaan meillä on jostain syystä korkeampi sietokyky.

Se ei siis ollut kritiikkiä sinulle M@ZE vaan sille, joka rakensi tämän puolestasi, olen pahoillani, että tietämättäsi kärsit tästä ongelmasta.
Kiitos @witten, ymmärsin, että tarkoituksesi oli hyvä. Ja olen kanssasi samaa mieltä. On kuitenkin hyvä, että hän ainakin tuli paikalle ja vastaa materiaalista ja pystyi auttamaan minua, vaikka ratkaisu ei ollutkaan täysin hyvä teidän mukaan. Tuntuu kuitenkin siltä, että suunnitelma eteenpäin ratkaista sekä alas taipuneet ylä- ja alaosat on seuraava, jos haluatte jäsentää tiesi eteenpäin kohti ratkaisua, korjatkaa mielelläni, jos menen päin prinkkalaa ja jos olen ymmärtänyt jotain väärin.

1. Tukevat alaosat vaakasuoraksi tai hieman yläpuolellaan varren alapuolella, liimataan ja ruuvataan 1m 45x145 kummallekin puolelle alaosaa vähentämään alas taivutusta ja vahvistamaan niitä.

2. Vahvista yläosat 45x195

3. Liimapuupalkit 56x225 kattotuolien väliin uutta lattiarakennetta varten

• Tykkään
justusandersson
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.