Jos kyseessä on vain alakehän oman painon aiheuttama taipuma, niin se ei ole ratkaisu, koska se kasvaa suhteellisesti. Kuitenkin rakenne kestää suuremman kuorman. Huomaa, että en ole koskaan ehdottanut tätä, koska mielestäni toimenpide on teoreettisesti merkityksetön. Samaan aikaan minun on myönnettävä, että 20 mm on huomattavasti suurempi luku kuin mihin voi laskemalla päästä. Tällaisessa keskustelulankassa voi vain puhua ratkaisusta, johon uskoo, vastustaminen muiden ehdotuksille on vain turhauttavaa. TS:n on itse arvioitava viestit.
Ymmärrän, mutta en ole asiantuntija aiheessa, joten minun on vaikea päättää, mikä on paras tapa vähentää ja suoristaa taipuma. Koska olin jo ostanut 6,5 m fingerskarvade, mietin jos voisin hyödyntää niitä johonkin rakentavaan ratkaisuun.
Ymmärrän, että tämä on sinulle hämmentävää. Mutta minun on vaikea teeskennellä olevani jotain muuta mieltä kuin mitä olen. Kokeile kuitenkin kiinnittää sormijatkettu lista ja arvioida se. Ehkäpä tämän päivän perusteettoman suuri taipuma johtuu huonoista saumauksista. Jos pääset 20 mm kolmannekseen, olet ehdottomasti saavuttanut jotain.
Olen vain lukenut osia ketjusta, mutta miksi tehdä siitä niin vaikeaa itsellesi? Jos olet jo ostanut sormiliitetyt 45x145-palkit, kiinnitä ne olemassa olevien viereen, mutta nosta niitä puolella leveydellä. Silloin ne keventävät kattoristikon heikointa pistettä, joka on ympyröity liitos, joka on alun perin tehty todella huonosti. Lisäksi saat ullakon, joka kestää kevyempien tavaroiden kuormaamisen. Se, että on hieman taipumista, täytyy olla hyväksyttävää autotallin ullakolla, et kai ole ajatellut asua siellä?
Olen lukenut vain osia ketjusta, mutta miksi tehdä siitä niin vaikeaa? Jos olet jo ostanut sormijatketut 45x145, kiinnitä ne olemassa olevien viereen mutta nosta ne puoleen leveydestä. Siten lievität kattotuolien heikointa kohtaa, joka on ympyröity sauma, joka on alun perin tehty todella huonosti. Lisäksi saat ullakon, joka kestää kevyiden tavaroiden lastaamisen. Pitääkö pieni notkahdus kuitenkin hyväksyä autotallin ullakolla, etkö ole ajatellut asua siellä?
[kuva]
Ei, en todellakaan, en ole ajatellut asua siellä, vaan ainoastaan nostaa ylös hieman asioita, joita normaalisti muuten säilyttäisi autotallissa. En tietenkään halua tehdä siitä vaikeaa itselleni, päinvastoin, mutta haluan varmasti kestävän ratkaisun päästäkseni eroon notkahduksesta ja jotta voin laittaa hieman tavaroita ullakolle, ei niinkään paljon enemmän kuin niin. Mutta kuten sanottu, täällä on monia ehdotuksia, jotka korvissani kuulostavat järkeviltä, ja olen äärimmäisen kiitollinen kaikesta avusta ja mielipiteistä. Minun on kuitenkin vaikea arvioida, mitä nyt tarvitsen tehdä . Todella anteeksi, mutta en ymmärrä tästä asiasta, vaikka en olekaan peukalo keskellä kämmentä. Mutta jos aion tehdä sen, haluan olla varma, että teen sen oikein
Ymmärrän, mutta koska en ole asiantuntija aiheessa, minun on vaikea päättää, mitä on parasta tehdä taipuman vähentämiseksi ja oikaisemiseksi. Koska olin jo ostanut 6,5m liimapuulankkuja, ajattelin, voisinko hyödyntää niitä johonkin rakentavaan ratkaisuun.
Jos se voi helpottaa sinua, neuvojeni on, että arvostat justusanderssonin neuvoja korkeammalle kuin useimpia muita. Hänen vastauksensa voivat olla teorian tukemia, eikä hän spekuloi.
Jos se voi helpottaa sinua, suosittelen arvostamaan justusanderssonin neuvoja enemmän kuin useimpien muiden. Hänen vastauksensa voidaan vahvistaa teorialla eikä hän spekuloi.
Kyllä, niin on, koska hän on suunnittelija. Tosin on ollut monia hyviä ehdotuksia. En kuitenkaan ole varma, miten minun pitäisi tehdä olemassa olevien kanssa suoristaakseni ne.
Ymmärrän, että se hämmentää sinua. Mutta minun on vaikea teeskennellä, että olisin jotain muuta mieltä kuin olen. Kokeile ainakin kiinnittää sormijatkettu sääntö ja arvioi se. Ehkäpä tämän päivän perusteeton suuri taipuma johtuu huonoista liitoksista. Jos pääset 20 mm kolmasosaan, olet ehdottomasti voittanut jotain.
Ok, minun on kokeiltava kahden ensimmäisen kanssa. Sain hyviä ehdotuksia niiden kiinnittämiseen:
Puuruuvit 6,0x80 s200 kaksoisriveissä. Mahdollisesti vielä tiheämmin juuri siellä, missä kannakeet menevät alarunkoon.
Olen vain lukenut osia ketjusta, mutta miksi tehdä se niin vaikeaksi itselleen? Jos olet jo ostanut sormijatketut 45x145 niin kiinnitä ne olemassa olevien viereen mutta nosta ne puolelle leveydelle. Näin helpotat kattotuolien heikointa pistettä, joka on ympyröity liitoskohta, joka on alun perin todella huonosti tehty. Saat myös ullakosta sellaisen, että se kestää kevyempien tavaroiden kuormitusta. Että tulee hieman taipumista, sen täytyy olla hyväksyttävissä autotallin ullakolle, etkö ole suunnitellut asua siellä?
[kuva]
Ratkaisusi näyttää tietysti helpoimmalta ja varmasti toteuttamiskelpoiselta ilman lisäkustannuksia. Kuitenkin mietin, tuleeko siitä sama taipuminen (vaikka saan ne tasapainotettua ennen)?
Mutta ehdottomasti harkitsemisen arvoinen vaihtoehto ja katson ja kuuntelen kaikkia fiksuja ehdotuksia.
Ratkaisusi näyttää tietysti helpoimmalta ja ilman lisäkustannuksia helposti toteutettavissa. Kuitenkin mietin, tuleeko siitä sama taipuminen (vaikka saisin ne tasattua ennen)?
Mutta ehdottomasti harkinnan arvoinen vaihtoehto ja kuuntelen kaikkia fiksuja ehdotuksia.
Ei, taipuminen vähenee huomattavasti. Kuten nyt on rakennettu, liian heikolla hanpalkilla, joka on myös liitetty keskeltä liian heikolla naulalevyllä, koko paino tukijalalta lepää käytännössä pienillä ruuveilla, jotka on laitettu naulalevyyn. Jos ensin suoristat kattoristikon tunkilla alapuolelta ja sitten kiinnität sormijatketut kuten näytin, saat hanpalkin, joka käytännössä on ~220mm, samalla kun se jakaa tukijalan kuormituksen koko pituudelle eikä vain saumalle.
Rakentajilla, jotka tekivät kattoristikot, ei ollut paljon tietoa. Tehtaalla tilatut ja kotiinkuljetetut kattoristikot koko autotalliin maksavat yleensä 300-400 euroa enemmän kuin jos ostaisi kaiken materiaalin lautatarhalta. Voin taata, että he ovat veloittaneet enemmän työtunneista, jotka menivät niiden rakentamiseen, ja samalla olisit saanut oikean kokoiset kattoristikot alusta alkaen.
Ei, taipuma tulee vähentymään huomattavasti. Kuten se on rakennettu nyt liian heikolla harjahirrellä, joka on lisäksi yleisliitetty keskeltä liian heikolla naulalevyllä, niin käytännössä koko paino nojaa tukijalkojen päällä oleviin pieniin ruuveihin, jotka on asetettu naulalevyyn. Jos ensin suoristat kattotuolin tunkilla alapuolelta ja sitten kiinnität sormiliitetyt kuten näytin, niin saat harjahirren, joka käytännössä on ~220mm, samalla kun se jakaa kuorman tukijaloista koko pituudella eikä vain liitoksessa.
Rakentajilla, jotka tekivät kattotuolit, ei ollut paljon osaamista. Tehdastilatut ja kotiin toimitetut kattotuolit koko autotalliin maksavat yleensä 300-400 euroa enemmän kuin ostaa kaikki materiaalit lautavarastosta. Voin varmasti taata, että he ovat laskuttaneet enemmän käytetyistä työtunneista kuin niin, ja lisäksi että olisit saanut oikein mitoitetut kattotuolit alusta lähtien.
Joo, voi olla, että tämä oli huonosti tehty ja toteutettu kirvesmiesten toimesta, mutta minä maallikkona luotin heidän taitoihinsa.
Joten tämä on ratkaisu, joka voisi olla todella hyvä vaihtoehto sekä taloudellisesti että toteutuksellisesti. Minulla on niin vaikeaa tietää, olisiko tämä ratkaisu, joka toimisi rasituksen kannalta (ei ole tarkoitus laittaa niin paljon sinne ylös) eikä taipuisi alas liikaa.
Kun lasken sen, päädyn siihen, että rakenne kestää noin 50 kg per neliömetri mukaan lukien oma paino. Ratkaisu ei kuitenkaan ole yhteensopiva liimapuuehdotukseni kanssa. Mikä on kattokaltevuus ja millä lumialueella autotalli sijaitsee?
När jag räknar på det kommer jag fram till att konstruktionen klara ca 50 kg per kvm inklusive egenvikt. Lösningen är dock inte kompatibel med mitt förslag med limträ. Vad är taklutningen och i vilken snözon finns garaget?
Lutningen på taket är 30 grader och snözon 2 (Stockholm - Tyresö)
Niinhän se on, koska hän on suunnittelija. Kuitenkin on olemassa ollut monia hyviä ehdotuksia. Olen kuitenkin epävarma siitä, miten minun pitäisi tehdä olemassa oleville, jotta voisin suoristaa ne.
Se johtuu siitä, että et saa niitä vastauksia, joita haluat. Eli että voit käyttää sinun ensiluokkaisia sormiliitettyjä sääntöjä vahvistuksena olemassa oleville kattotuoleille ja että kaikki tulee olemaan loistavasti hyvällä kuormituskyvyllä ja minimaalisella joustolla. Tunnusta virheesi sen sijaan ja opi siitä ensi kerralla. Joissakin aiheissa on parempi kysyä ensin ja toimia sitten kuin päinvastoin. Tällaisia vahvistumista hakevia ikuisuusketjuja ei ole harvinaista BH:ssä tai muilla foorumeilla.
Arvosta saamiasi vastauksia, arvioi itse tai muiden avulla kenellä on parhaat vastaukset objektiivisesta näkökulmasta (usein sillä, joka voi perustella faktoilla, viittauksilla, laskutoimituksilla jne., eikä kukaan voi tai sanotaan vastaan).
Tässä ketjussa on itsestään selvää, että sinun pitäisi ottaa Justuksen ratkaisut ja kopioida ne suoraan.
Ei pahaa sanottavaa muista kirjoittajista (mukaan lukien omat viestini), mutta ketju toisensa jälkeen Justus on osoittanut, kuinka hyvin hän hallitsee tämän tyyppiset aiheet. Jos kokoat kaikki hänen viestinsä, voit saada tehtävälistan, jossa on kohtia, kuinka käsitellä sekä olemassa olevaa taipumaa että yläkerran varastointikäyttöön tarkoitettua välipohjaa.
Tulosta se lista ja ala ruksata ylhäältä alaspäin, niin olet valmis.
Det beror på att du inte får de svar du vill ha. Nämligen att du kan sätta dina prima fingerskarvade regler som förstärkning på befintliga takstolar och att allt kommer bli skitbra med bra lastförmåga och minimal svikt. Inse ditt misstag istället och ta lärdom till nästa gång. I vissa ämnen är det bättre att fråga först och handla sen än tvärtom.
Den här typen av konfirmationssökande evighetstrådar är inte ovanliga varken på BH eller andra forum.
Gilla svaren du får, värdera själv eller med andras hjälp vem som har bäst svar utifrån ett objektivt synsätt (ofta den som kan backa med fakta, hänvisningar, beräkningar, etc och som ingen kan eller säger emot).
I denna tråden är det solklart att du ska ta Justus lösningar och kopiera rakt av.
Inget ont om andra skribenter (inkl mina egna inlägg) men i tråd efter annan har Justus visat hur bra han kan denna typen av ämnen. Om du sammanställer alla hans inlägg så kan du få fram en todo-lista i punktform på hur du hanterar både befintlig nedböjning samt bjälklag för ovanvåningens förrådsändamål.
Printa ut den listan och börja bocka av från topp till botten, sen är du hemma.
Nu tror jag dock inte att du har läst mitt inlägg tillräckligt noga. Jag har inte handlat först och frågat sen, utan dom fingerskarvade reglarna var till för att komplementera befintliga takstolar så jag skulle få cc60 istället för cc120 och det UTAN att jag hade någon aning om hur mycket det verkligen hade sviktat. Så mitt inlägg kom efter det och hade ingenting med att förstärka eller rädda en från början dålig konstruktion.
Sen kan det ju komma bra idéer och tankar som ex kanske inte @justusandersson har tänkt på men som skulle kunna vara en duglig lösning med redan inköpt material. Jag gråter inte av att jag har 6st fingerskarvade brädor liggandes, det var nog mer att ”går dom att utnyttja” till något som kan bidra till en lösning eller del av en lösning. Det skulle ju kunna vara så att nån som kan räkna på last inte tänkt på alternativa lösningar som den senast från @Finndjävel. Men för mig är det kanske svårare att utvärdera förslaget om det lastmässigt skulle kunna fungera, något som ex @justusandersson eller någon som kan konstruktioner/last kan, men en del kanske inte vill kommentera andras lösningar eller idéer vad vet jag.
Jag har också förstått att om jag gör enligt justus förslag så är jag hemma, men kan inte förkasta ifall det kommer ett annat förslag som i mina öron låter vettigt det med. Då kan man väl diskutera den lösningen tilllsammans om det är lastmässigt något som skulle fungera. Hade jag varit den som kunde detta och det dyker upp ett förslag som kanske också fungerar så hade jag iaf sagt att ”ja ingen dum idé, det skulle också kunna fungera, fast bara för last med 50kg/m2. Det finns kanske inte bara 1 enda lösning på problemet även om jag är väldigt medveten om justus kompetens inom området.