E Erik Lindroos sanoi:
Pelkkä "taivutusjäykkyys per kilo" on luultavasti IPE paras. On olemassa useita vaihtoehtoja. Jos nyt "sovitaan", mikä hitausmomentti vaaditaan, niin onhan se helppo tarkistaa taulukoista.
Mutta.. Äänestän yhä etukäyristämistä.. ja silloin putken kanssa on helpointa :geek:

Violina Violina sanoi:
Minä olisin laittanut yhden putken kauimmaiseen päähän ja toisen putken keskelle ja antanut pitkän sivun saada tukea reunalta (kuten se on nyt)

Joten jokaisen putken tarvitsee "vain" kestää 1/3 kannen painosta..

Siitä johtuu minun heikompi mitoitus..
Lisää harkintaa: keskimmäinen palkki ottaa luultavasti enemmän kuin kolmanneksen (lähempänä puolta?) jakautuneesta kuormasta, ja ulommat palkit vähemmän. Vai? Ajattelenko väärin? Riippuu varmasti poikkipalkkeista.

• Tykkään
Bernieberg
  • Laddar…
D
Mikä helvetin projekti siitä tulee (sekä kallis että hankala), jos TS vaatii, että koko katto voidaan vetää terassin alle yli 8 metrin jännevälin kanssa. Tulen todella vaikuttuneeksi, jos sinä, TS, onnistut siinä.

Olisin varmaan tässä tilanteessa ostanut altaan peitteen tai täyttänyt altaan ja viljellyt perunoita.

• Haha
Violina ja 1 muu
  • Laddar…
Violina Violina sanoi:
Mutta.. Äänestän silti esitaivuttamisen puolesta.. ja silloin on helpointa käyttää putkia :geek:
Ehdottomasti mielestäni se olisi siistiä, mutta onko se vaivan arvoista, jos pystytään pitämään taipuma alle 15 mm ilman sitä? En osaa sanoa kuinka monimutkaista se on...

E Erik Lindroos sanoi:
Lisää pohdintaa: keskimmäinen palkki kantaa tällöin enemmän kuin kolmasosa (lähempänä puolta?) levitetystä kuormasta, ja ulommat palkit vähemmän. Vai? Ajattelenko väärin? Riippuu varmaankin poikkipalkeista.
Nyt minusta itsestänikin tuntuu epävarmalta :crysmile:

Mutta luulen, että koska toinen pitkä sivu on aina tuettu, herkin kohta on vapaa pitkä sivu..

Jos se olisi tuettu vain lyhyiden sivujen alla, keskikohta olisi "eniten kuormitettu", mutta nyt kun pitkä sivu on tuettu, niin jos laittaa tukia pitkien sivujen väliin, saadaan suuri osa kuormasta otettua vastaan..

E Erik Lindroos sanoi:
Ehdottomasti mielestäni se olisi siistiä, mutta onko se vaivan arvoista, jos taipuman voi pitää alle 15 mm ilman? En tiedä kuinka monimutkaista se on...
On todella helppoa..

Vain vähän lämmittää kaasulla putken säteen kohdalla :cool:

Huggedugge1 Huggedugge1 sanoi:
Jaetaan aiemman viestin käsitys siitä, että ehkä ei pitäisi laskea lumikuormaa…
Niissä esimerkeissä, joita olen laskenut, näyttää siltä, että saat lumikuormaimm eivät kaupan päälle. Vaatimus enintään 15 mm taipumalle on niin kova, että palkit kestävät paljon kuormitusta.

E Erik Lindroos sanoi:
Esimerkeissäni näyttäisi siltä, että saat immuniteetin lumikuormaa vastaan kaupan päälle. Vaatimus maksimipoikkeamalle 15 mm on niin kova, että palkit kestävät paljon kuormaa.
Mutta siitä tulee myös melko raskas..

Vai mitä?

Muokkaa: Ja minun maailmassani 15 mm poikkeama on PALJON

Suunnittelen yleensä maksimissaan 1 mm poikkeaman per metri jänneväliä

Violina Violina sanoi:
Nyt mulla itselläni on pohdittavaa :crysmile:

Mutta luulisin, että koska toinen pitkäsivu on aina tuettu, niin herkin kohta on se pitkä sivu, joka on vapaa..

Jos siinä olisi tuki vain lyhyillä sivuilla, niin varmaan keskikohta olisi "eniten altis", mutta nyt yhdellä pitkällä sivulla on tuki.. joten jos laittaa ristikkotukia pitkäsivujen välille, niin ne ottavat varmaan melko paljon kuormaa vastaan..
Luulen, että ääripäät ovat a) erittäin jäykkä palkisto, joka jakaa kuorman tasaisesti -> 1/3, ja b) "velto" palkisto (tyyppiä pressu), joka asettaa puolet keskelle ja neljänneksen kummallekin puolelle.

Mutta totta kai tulisi hyödyntää tukea toiselta puolelta eikä tuhlata jättipalkkia sinne.

E Erik Lindroos sanoi:
Esimerkeissäni näyttää siltä, että saat lumikuormalle immuniteetin kaupan päälle. Vaatimus enimmäistaipumalle 15 mm on niin tiukka, että palkit kestävät paljon kuormaa.
Kiitos paljon laskelmistasi!!! Kuulostaa hyvältä! Katselin VKR:ää Montano.se:ssä. Heillä ei ollut juuri sitä mitoitusta, mutta ymmärtääkseni 12m palkki maksaa noin 20ksek.

Sitten epäröin, kuinka monta palkkia mielestäsi tarvitsen? Verkkosivuston tuotesivu VKR-putkien mitoista ja hinnoista, Montano.se, sisältää ostoskoripainikkeet ja hintatiedot.

E Erik Lindroos sanoi:
Uskon, että ääripäät ovat a) superjäykkä palkisto, joka jakaa kuorman tasaisesti -> 1/3, ja b) "löysä" palkisto (kuten pressu), joka asettaa puolet keskelle ja neljänneksen kummallekin puolelle.

Mutta kannattaa tietysti hyödyntää tukea toisella puolella eikä tuhlata suurta palkkia siellä.
Ei.. Siis.. ei putkea siellä.. vain puuta..

Tuhannet kiitokset laskelmastasi!!! Kuulostaa hyvältä! Katselin VKR Montano.se -sivustolla. Heillä ei ollut kyseistä mitoitusta, mutta ymmärtääkseni 12m palkki pitäisi maksaa noin 20ksek.

Sitten minua epäilyttää, kuinka monta palkkia mielestäsi tarvitsen? [kuva]
Tarvitset kaksi.

Yksi vapaalle pitkälle sivulle ja yksi keskelle.

• Tykkään
Huggedugge1
  • Laddar…
Kuinka kiinnittää ne painettuun 195*45?

Sitten voit ostaa valmiiksileikattua monilta toimittajilta...

Koska tarvitset kaksi, voit ehkä hankkia sen esimerkiksi tibnorin tai be-groupin tai vastaavan toimittajan kautta.

Miten kiinnitetään ne painekyllästettyyn 195*45?
Minä poraisin reiän niihin ja puuhun ja sitten kiinnittäisin ruuvilla ja mutterilla kunnon prikka sillä puolella, joka on puussa kiinni.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.