KnockOnWood sanoi:
[kuva]

Näköjään pullokaljalla pärjää myös :)
Näyttää melkein Budilta.
Muutama kuva hanasta, sekä kun testasin sitä.
Valmistan penkin sen alle, kun olemme kaakeloineet kylpyammeen.

Keittiön tasolla oluthana ja tölkki, rinnalla tiski ja kukkakuvioinen laatoitus taustalla.

Metallinen hana kiinnitettynä sylinterinmuotoiseen metalliputkeen teollisessa ympäristössä, osa kokeellista rakennusprojektia.

Vakavasti :thumbup:

Nyt olemme aloittaneet :thumbup:
Ennen Nainen keittiössä, siniset kaapit, asettamassa laseja ja astioita puupöydälle; remontin aloitus.

Seinä purettu ja suurin osa revitty pois
Huone remontin alkuvaiheessa, seinä purettu ja lattiarakenteet näkyvissä, seinissä on vanhoja tapetteja ja ikkuna vasemmalla.

• Tykkään
Monken70 ja 1 muu
  • Laddar…
xsarjos sanoi:
Lisäsin muutamia kuvia hallista.

/Roy
Minulla on samanlainen talo vuodelta -71, jossa harkitsen tekevääni jotain samanlaista, mutta mietin, tehtiinkö mitään seinälle, joka erottaa keittiön hallista? Itselläni on ovenkarmi suhteessa kuvan äärimmäiseen kohtaan.

• Tykkään
Monken70
  • Laddar…
Hej på er,

Olen juuri ostanut Gullringshusin, joka on rakennettu -68, ja sen piirustukset ovat samanlaisia kuin Royn jakamat keskustelun alussa. Olen ajatellut poistaa seinän keittiön ja olohuoneen välistä. Onko joku, joka asuu vielä näissä taloissa ja jolla olisi vinkkejä tai niksejä jaettavaksi?

Elävöittää vanhan Gullringshus-ketjun
Ei valmis sisäpuolella oven vaihtamisen jälkeen, mutta mutta....
Haluaisiko joku muu jakaa muutamia kuvia? Keittiö, jossa on harmaat kaapistot, iso teräsjääkaappi ja ikkuna, josta näkyy ulos. Edessä ruskea laminaattilattia. Nykyajan harmaa keittiö, jossa modernit laitteet ja puulattia, pitkän pöydän vieressä.valoisa tila, ikkunasta tulevaa luonnonvaloa. Olohuone, jossa on suuri ikkuna, tumma sohva, ruokapöytä, kasveja ikkunalaudalla ja ripustettuja valoja, osana remontointiprojektia. Keittiö, jossa on harmaat kaapit, puiset lattiat, pyöreä ruokailupöytä ja kynttilöitä. Näkymä suuriin ikkunoihin ja valoisaan keittiöön. Vanha keittiö ja eteinen, joissa on uusittu ovi. Kesken oleva remontti näkyy yksityiskohtina kuten puuttuvat viimeistelyt oven ympärillä.

• Tykkään
xsarjos
  • Laddar…
Juuri niin,
onko joku lisäeristänyt vintillä, ja jos on, miten?
Puhallusvilla tai muuta?
Höyrysulku?
Huomannut mitään kosteusongelmia?

Olen itse ajatellut laittaa noin 300mm, ja tällä hetkellä selluloosapuhallusvilla vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta.
Lisäksi olen vaihtanut peltikaton ja uudet ponttilevyt, ja siirsin "savupiipun" katon pohjoispuolelle saadakseni eteläpuolen täysin vapaaksi, mikä mahdollisti 32 aurinkopaneelin asentamisen 4 siistiin riviin. Talo, jossa on katolla aurinkopaneeleita, lasitettu kuisti ja terassi. Edessä on nurmikko ja kukkia. Harmaa talo plåttakilla ja aurinkopaneeleilla, edessä puinen terassi ja kukkaistutuksia. Kaksi savupiippua katolla. Hauska dubble escritura termi. (8*4)

Aion purkaa alla olevan seinän (merkitty punaisella) yläkerrassamme huomenna (perjantai) ja olen jo korvannut sen vihreällä merkityllä seinällä. Seinä kulkee siis talon pituussuunnassa ja peittää noin 1/3 yläkerrasta. Yläkerta on noin 6 metriä leveä sisämitoissa.

Omat näkökulmani mukaan seinämateriaalin koolla ei ole väliä, hyvin rakennettu 45x70-seinä voi kantaa kuinka paljon tahansa, mutta monet näyttävät keskittyvän runkomittoihin, kun päätetään, onko seinä kantava, ja tässä tapauksessa olemassa olevalla seinällä on runkopuut, jotka ovat tyyppiä 55x35 (outo, 69-luvulta) ja kummallakin puolella 10mm lastulevy.

Mielestäni minulla on kohtuullisen hyvä käsitys näistä asioista enkä näe, että se olisi ongelma.

Mutta olen ollut ennenkin uhkarohkea ja ajattelin, että kysyminen ei voisi haitata. Eihän siitä voi olla mitään ongelmaa poistaa tätä seinää? Mitä eniten vaikuttaa kantokykyyn on, että alakerran keittiö on aika iso ja nyt uusi seinä tulee keskelle tätä aluetta sen sijaan, että se olisi suurin piirtein lattian lähellä oleva väliseinä keittiön ja ruokasalin välillä.
Pohjapiirros ullakosta, punainen viiva osoittaa poistettavan seinän ja vihreä viiva uuden seinän sijainnin.

Mitä mieltä olette? Jätänkö jotain huomiotta siitä, miten nämä sisäänrakennetut kattotuolit toimivat? Onko syytä miettiä uudelleen ja vahvistaa palkilla? Toteuttaako jotain varovaisuutta?

Hieman kuvaavampi kuva, kantavan seinän siirto ei ole aivan niin radikaali kuin miltä se näyttää yllä. Aikaisemmin yläkerrassa oli neljä identtistä pienempää makuuhuonetta. Nyt niitä tulee kolme, joista yksi on vähän suurempi. Vihreällä ympyröity seinä on jo vastarakennettu. Siinä kohtaa, missä on merkitty punaisella, on tänään seinä, joka poistetaan.
Pohjapiirros yläkerrasta, jossa punaisella merkitty seinä purettavaksi ja vihreällä uusi seinä. Näkymä huoneista ja kalusteista.

Viimeksi muokattu:
M Messier1994 sanoi:
Aion purkaa alla olevan seinän (merkitty punaisella) yläkerrassamme huomenna (perjantaina) ja olen jo korvannut sen vihreällä merkityllä seinällä. Seinä kulkee talon pituussuunnassa ja kattaa noin 1/3 yläkerrasta. Yläkerran sisämitta on noin 6m leveä.

Omasta näkökulmastani mitat eivät ole merkittäviä, hyvin rakennettu 45x70 seinä voi nostaa kuinka suuren painon tahansa, mutta monet näyttävät keskittyvän runkomittoihin, kun he arvioivat, onko seinä kantava, ja tässä tapauksessa olemassa olevalla seinällä on noin 55x35 (epätavallinen, vuodelta 69') ja 10 mm lastulevy molemmin puolin.

Mielestäni minulla on melko hyvä tunne näistä asioista enkä näe, että siinä olisi ongelmaa.

Mutta olen ollut ennenkin uhkarohkea ja ajattelin, ettei olisi haittaa kysyä. Voisiko tässä olla ongelmia, jos poistaa tämän seinän? Erityisesti kantokykyyn liittyy se, että alakerran keittiö on melko suuri ja nyt uusi seinä sijaitsee tämän tilan keskellä sen sijaan, että se olisi lähellä sisäseinää keittiön ja ruokasalin välillä.
[kuva]

Mitä mieltä olette? Jätänkö huomiotta jotain siitä, miten nämä sisäänrakennetut kattoristikot toimivat? Onko syytä miettiä uudelleen ja vahvistaa palkilla? Ryhdytäänkö joihinkin varotoimiin?

Hieman kuvaavampi kuva, sydänseinän siirto ei ole ihan niin dramaattinen kuin miltä se yllä näyttää. Aiemmin yläkerrassa on ollut neljä identtistä pienempää makuuhuonetta. Nyt niistä tulee kolme, joista yksi on hieman suurempi. Vihreällä ympyröity seinä on jo uusi. Siihen, missä punainen merkintä on, on tänään seinä, joka on tarkoitus poistaa.
[kuva]
Olet oikeilla jäljillä. Myös hyvin ohut seinä kestää melkein mitä tahansa. Silti kantavaa seinää ei koskaan rakenneta noin keveästä puutavarasta kuin 45x95. Se johtuu enimmäkseen sivuvakaudesta. Raskaasti kuormitetun seinän pitää kestää myös kunnon tärsky.
Jopa tämä seikka tarkoittaa, että seinäsi EI ole kantava. Myös se, miten väliseinät sijaitsevat eri paikoissa ja ehkä puuttuvat kokonaan jonkun kattoristikon alla, kertoo siitä, että seinä ei ole kantava. Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, ei koskaan rakenneta runkokattoristikkoa, jossa on ylimääräinen tuki/seinä keskellä. Näillä sanoilla voit purkaa seinäsi ilman huolta.

• Tykkään
  • Rakastan
BirgitS ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.