Kiitos nopeasta ja arvokkaasta vastauksesta!
Ajattelin puhdistaa sekä ulko- että sisäpuolen, mutta uskon silti, että on hyvä tiivistää huolellisesti etukäteen, kiitos!
Voin nähdä, että on olemassa puolilohkoja, joita voi olla hyvä käyttää esim. ikkunoiden ja ovien kohdalla, vaikka lohkoja jouduttaisiinkin varmasti leikkaamaan jonkin verran. Piirrän ikkunani lohkojen mukaan niin pitkälle kuin mahdollista. Mahdollisimman vähän avattavia (poistumistie/tuulettaminen).
Kiitos myös lattialämmityksen näkökohdasta. Ne ovat paksuja seiniä, joten ymmärrän senkin.

Näin ilmoituksen hieman isommasta talosta, joka on rakennettu Legolit-kivillä...
http://www.skeppsholmen.se/stockholm/villor?view=Gallery&guid=412QRQAOJFEOJSNQ&preview=0
se on varmaan vain tällä linkillä, kunnes se on myyty. 😊

Mikä mökki!!
Okei, joten mukaudut ikkunoiden mukaisesti lohkoihin, se oli aika fiksua. Ota sitten esimerkiksi 98 ikkuna 100 reikään. Vaikeaa, mutta vaahto kun tulee liian pieniä rakoja...
Miten teet ilmaraon kanssa, kun rappaat? Mikä arvostelujärjestelmä pitäisi olla?

Olemme ajatelleet putsata talomme. Emme ole vielä siinä vaiheessa. Mutta keväällä/kesän alussa meidän pitäisi saada se tehtyä, sillä ei ole hyväksi solumuoviharkkoille altistua auringonvalolle. Rakennamme solumuovista direkts legolit. Tällä hetkellä olemme saaneet vain rungon ja katon pystyyn. Itse rakentaminen palikoilla on melko yksinkertaista. Mutta meidän tapauksessamme päätimme jättää pois metallirungot, jotka pitäisi laittaa harkkoihin, ja käytimme sen sijaan 2x2 reglar, mikä johti siihen, että meidän on täytynyt peittää seinät rakennuksen edetessä. Jotta ne eivät kostuisi. Ja tämän sateisen syksyn jälkeen se on ollut sopivan hankalaa. Rakennamme kaksikerroksisen talon ja meillä on myös plustakki 500 mm. Emme ole asentaneet lattialämmitystä koko laattaan, vaan vain eteiseen, kodinhoitohuoneeseen ja kylpyhuoneeseen. Sitten aiomme käyttää FTX-järjestelmää. Aurinkopaneelit katolle ja vesikiertoinen takka. Kaikki tämä yrittääksemme alentaa käyttökustannuksia.

Voin liittää kuvan, miltä se näyttää nykyisellään.

Rakennustyömaa talvella, jossa talossa on telineitä ylös asti. Taustalla lumisia puita ja sininen taivas.

• Tykkään
EllEnn
  • Laddar…
Ihana talo Wik83! Oletan, että kattopellitys on valmis saumarautalevyineen ja kaikkea. Tyylikästä. Ajattelitko tasoittaa itse? Itse pohdin vuokrata tasoituskone ja olla kaksi ja tasoittaa molemmat puolet samanaikaisesti? Tarkistin Ctenin kanssa www.cten.se, ja he suosittelevat sisäistä kipsitasoitusta ja ulkoista kuitutasoitusjärjestelmää. Ei tarvita ilmarakoja tai vastaavaa (empame). Se antaa riittävän säänsuojauksen.
Talostani tulee enemmän yksikerroksinen funkislaatikko, jossa on käytännössä tasainen katto (3 astetta). Ajattelin pyöristää ulkonurkkia noin 10-15 cm säteellä, joten minun täytyy varmaan valmistaa työkalu, jolla voin leikata säteen hehkutetulla langalla/terällä.

EllEnn sanoi:
Ihana talo Wik83! Oletan, että katto on valmis kattopelleineen kaikkineen. Tyylikästä. Aiotko rapata itse? Mietin vuokraavani rappauskoneen ja olevan kahdestaan rappaamassa kumpaakin puolta samanaikaisesti? Kysyin Ct:ltä www.cten.se ja he suosittelevat sisäpuolelle kipsitainetta ja ulkopuolelle kuitutainetta ilman ilmarakoja tai vastaavaa (empame). Se antaa riittävän säänsuojan.
Talonikin on enemmän yksikerroksinen funkistyylinen rakennus melkein tasakatolla (3 astetta). Ajattelin pyöristää ulkokulmat noin 10-15 cm säteellä, joten minun on varmaan valmistettava työkalu, jolla voin leikata säteen hehkuttavalla langalla/terällä.
Pahoittelut myöhäisestä vastauksesta :)
Katto tuli paloina valmiilla peltiverhouksella. Rappaus ei valmistunut kesällä, koska se kesti kauemmin kuin suunniteltu. Rakennamme myös rinnakkain 1,5-kerroksista autotallia, joten siirryimme sinne asumaan, kun saimme katon päälle viime vuonna, ja teimme tallin valmiiksi, jotta voimme muuttaa sinne samalla kun teemme taloa valmiiksi. Saimme sitten kaikki ikkunat ja ovet paikoilleen ja olemme tiivistäneet niitä kovasti.
Tuntuu siltä, että annamme jonkun muun tehdä rappauksen, haluan melko sileän pinnan ja mielestäni lopputulos on tärkeä siinä.
Suunnittelemme myös rappaavansa ulkoseinät (sisäpuolella) kipsitainetta käyttäen, siitä voi tulla mahtava tunne.
Oletko päässyt eteenpäin? Niinpä, työkalu polystyreenin leikkaamiseen... otimme hitsauslangan ja kytkimme sen auton akkuun. Kun löysimme oikean langan, se leikkasi kuin veitsi voissa. Se vie vähän aikaa eikä sitä voi oikein kiihdyttää, vaan on annettava sen sulaa muovia sen nopeudella :)

hei!
todella hyvää tietoa tässä ketjussa!
mutta mitä mietin on hinta.

mitä maksaa 1 m² seinää sis. betoni, raudoitus jne.
kiitos jälleen kaikesta tiedosta.

Hei Wik 83. Me rakennamme taloa Jackon Thermomur 350:lla. Saanko kysyä, miten olette tehneet sisäseinien ja putkien sekä rasioiden sähköasennuksissa? Oletteko käyttäneet OSB+gyproc-levyjä ulkoseinien sisäpuolella? Tuliko siitä hyvä?

Hei. Järjestelmässä, jota rakennan (legolitilla), solumuovilohkoissa on reikiä (pystysuunnassa) 50x50mm, jotta niihin voi laittaa muovisia tukipuitteita, joita sai ostaa toimittajalta (todella kallista). Valitsin sen sijaan laittaa 2x2 puutavaraa, ja sitten kiinnitin 28-70 cc45 vaakasuoraan kaikille seinille ja kipsilevyt vaakasuoraan. Jätin OSB:n pois ja käytin kaksinkertaista kipsilevyä kaikissa ulkoseinissä (parempi äänieristys, koska solumuovi ei vaimenna ääntä erityisen hyvin). Sähkön veto oli näin ollen erittäin helppoa. Piti kaivertaa asennusrasioita 4-5mm solumuoviin. Se toimi mielestäni hyvin minun tapauksessani. Mutta en tiedä miten kiinnityspisteet ovat sinun järjestelmässäsi. Voisit urittaa sähköjohdot solumuoviin ja liimata levyt suoraan päälle, se oli yksi vaihtoehto, jonka välillä valitsin.

Kiitos vastauksesta Wik83:)
Jackonissa ei ole valmiita uria sähkölle, mutta siellä on valettu muovisia nauhoja 15 cm välein, joihin voi kiinnittää rankoja ja kipsiä.
Ajattelin asentaa OSB-levyt, jotta saisin kiinnitettyä hyllyt, taulut jne. 28x70 rangat, joita sinulla on, ovat myös vahvoja, mutta niiden löytäminen kipsilevyn takaa on haastavaa. Miten teillä on toiminut asioiden kiinnittäminen? Eräs ratkaisu, jota olen harkinnut, on sen sijaan, että käyttäisi OSB:tä, asentaa rangat tiheämmin samalla korkeudella, johon tavallisesti kiinnitän tauluja ja hyllyjä, noin 110-180 cm korkeudelle ja ikkunoiden ympärille. Mitä mieltä olette tästä?

Seuraava kysymys: Voiko OSB laittaa suoraan EPS:ää vasten, jos käytämme OSB:tä.. vai tarvitaanko ilmaväli OSB:n ja EPS:n väliin?

Voisit leikata itse eps:ssä ja siten vetää sähköt. Mutta mielestäni olisi fiksuinta kiinnittää 28-70 ja ruuvata osb kiinni. Minun tapauksessani kyseessä on ehkä pari taulua, jotka voi kiinnittää kipsinauloilla, ne eivät paina niin paljon, tai mollyilla, jos on epävarma. Hyllyjä tai yläkaappeja varten olen laittanut tukirakenteet kipsilevyn taakse. Joillakin sisäseinillä, joilla tiedän esimerkiksi olevan televisio, kiinnitän vaneria. Harkitsin myös vaihtoehtoa, että olisi 1 osb ja 1 kipsi. Päätin kuitenkin haluta hieman parempaa äänieristystä ja paloturvallisuutta. En näe, mikä voisi olla väärin tai vaarallista kipsata osb EPS:n päälle, se on kuollut materiaali.

Ok - minun täytyy pohtia lisää, mikä ratkaisu voisi olla paras, se kallistuu 28x70
regel(+koppling) ja yksinkertainen kipsilevy. Thermomurenissa on 15cm betoniydin, joten siitä tulee varmasti hiljainen. Riittääkö 1 kipsilevy paloluokkaan EI30?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.