63 381 lukukertaa ·
88 vastausta
63k lukukertaa
88 vastausta
Joku, joka on rakentanut talon EPS-rakennuselementeillä?
Jäsen
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 viestiä
Joo, käytän varmaankin dorocellia, juuri siksi, että saan hyviä hintoja suoraan tehtaalta, joka sijaitsee lähellä kotiani.
Mutta valitettavasti menetin loistavan tontin, jolle aioin rakentaa, koska naapurit alkoivat riidellä juuri, kun olimme kirjoittamassa kauppasopimusta... joten nyt etsin uutta tonttia, mutta koska olen melko tarkka sijainnista, näyttää siltä, että se vie aikaa.
Mutta odotan innolla rakentamista dorocellin kanssa, kun sen aika tulee
Ehkä pyydän sinua töihin, Tyresö, kun aika koittaa?
Tarvitset varmaan vähän raikasta pohjoismaalaisilmaa sen sijaan, että hengittäisit siellä pääkaupungin pakokaasuja
Mutta valitettavasti menetin loistavan tontin, jolle aioin rakentaa, koska naapurit alkoivat riidellä juuri, kun olimme kirjoittamassa kauppasopimusta... joten nyt etsin uutta tonttia, mutta koska olen melko tarkka sijainnista, näyttää siltä, että se vie aikaa.
Mutta odotan innolla rakentamista dorocellin kanssa, kun sen aika tulee
Ehkä pyydän sinua töihin, Tyresö, kun aika koittaa?
Tarvitset varmaan vähän raikasta pohjoismaalaisilmaa sen sijaan, että hengittäisit siellä pääkaupungin pakokaasuja
imported_jo sanoi:
Kyllä, olen myös ollut Åressa useita vuosia sitten ja pumppanut betonia styroksiseiniin. 5 % pumppauksistani tapahtuu muualla Ruotsissa - voi olla missä tahansa.
Ainoa tärkeä asia, joka sinun tulee muistaa betonin kanssa, on: Jotkut betoniasemat suosittelevat käyttämään vähennettyä 8-16 betonia, mikä johtaa siihen, että 8-16 kivet pakkautuvat raudoituksiin ja koska tätä valuamistapaa ei voi värtää vibraattorilla, se voi muodostaa ilmataskun seinään = katastrofi!!!
Riippumatta siitä, mitä joku sanoo, tulisi AINA käyttää 0-8 betonia ja mieluiten laskema läheltä 200 - 220, mahdollisimman (kostea S4 tai jäykkä S5). Muistisääntö oikean valunopeuden saamiseksi on: ei mielellään yli 1 m valukorkeutta/tunti ja tulee täyttää 4 kierrosta ennen kuin päästään täyteen seinäkorkeuteen.
Jos noudattaa tätä muistisääntöä, ei tule katastrofivalua - styroksilohkoilla, jotka rikkoutuvat - mikä johtaa betoniin, joka leviää ympäriinsä koko rakennusta.
Korkeusennätykseni pumpata betonia styroksilohkoihin yhdessä valussa - ja onnistuneella lopputuloksella, on styroksiseinä, joka oli 6,7 m korkea. Minun piti pitää niin alhainen valukorkeuden nopeus, että koko valu kesti 10 tuntia - mutta styroksilohkot pitivät (Dorocell-lohkot).
Voin rehellisesti myöntää, että olin erittäin skeptinen siihen, että alimmat styroksilohkot pitäisivät koko valun...
Jäsen
· 416 viestiä
Ok, näyttää siltä että tiedät mitä teet
Itse olen rakentaja ja olen rakentanut monta taloa, mutta valitettavasti kukaan asiakas ei ole tähän mennessä ollut kiinnostunut näistä rakennusjärjestelmistä, joten kai minun on hankittava kokemus rakentaessani itselleni...
Voisitko lähettää PM:llä yhteystietosi, niin voin ottaa yhteyttä kun on ajankohtaista?
Itse olen rakentaja ja olen rakentanut monta taloa, mutta valitettavasti kukaan asiakas ei ole tähän mennessä ollut kiinnostunut näistä rakennusjärjestelmistä, joten kai minun on hankittava kokemus rakentaessani itselleni...
Voisitko lähettää PM:llä yhteystietosi, niin voin ottaa yhteyttä kun on ajankohtaista?
Tyresö,
voisitko kertoa vähän lisää Thermomurin pumppaamisesta?
Kuinka usein ne halkeavat? Johtuuko se siitä, että on tehty jotain väärin?
Miten ihmiset ovat ratkaisseet ei-suorat kulmat?
Onko mahdollista valaa esim. täyskorkea seinä ja yhdistetty lattia samassa valussa? Oletko tehnyt niin?
Sorry, paljon kysymyksiä, mutta päätöksen aika alkaa lähestyä.

voisitko kertoa vähän lisää Thermomurin pumppaamisesta?
Kuinka usein ne halkeavat? Johtuuko se siitä, että on tehty jotain väärin?
Miten ihmiset ovat ratkaisseet ei-suorat kulmat?
Onko mahdollista valaa esim. täyskorkea seinä ja yhdistetty lattia samassa valussa? Oletko tehnyt niin?
Sorry, paljon kysymyksiä, mutta päätöksen aika alkaa lähestyä.
Noudata vain neuvoani, jonka annoin viestissä #32
"Riippumatta siitä, mitä joku sanoo, tulisi AINA käyttää 0-8 betonia ja mieluiten vetelää, jonka laskenta on niin lähellä 200 - 220 kuin mahdollista (märkä S4 tai jähmeä S5). Nyrkkisääntö oikean valunopeuden saamiseksi on: mieluiten enintään 1 m valukorkeus/tunti ja täyttää 4 kierrosta ennen kuin saavutetaan seinän täysi korkeus."
Näin ei ole koskaan ongelmia.
Ei-suorat kulmat tuetaan kehyksillä ja liitokset tiivistetään saumavaahdolla. En ole koskaan kuullut, mikä on "samverkansbjälklag" - mutta arvaan, että tarkoitat, voidaanko tehdä seinävalu ja holvivalu yhdellä valulla - EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA. Seinävalujen betoni on ensin kovetettava ainakin 1 viikon ajan ennen kuin niitä kuormitetaan holvivalun betonipainolla = painot 40 - 80 tonnia tavallisessa omakotitalossa.
Betoni painaa 2,3 tonnia/m3 ja holvin on oltava vähintään 20 cm paksu - silloin on helppoa laskea, mikä holvin paino on.
"Riippumatta siitä, mitä joku sanoo, tulisi AINA käyttää 0-8 betonia ja mieluiten vetelää, jonka laskenta on niin lähellä 200 - 220 kuin mahdollista (märkä S4 tai jähmeä S5). Nyrkkisääntö oikean valunopeuden saamiseksi on: mieluiten enintään 1 m valukorkeus/tunti ja täyttää 4 kierrosta ennen kuin saavutetaan seinän täysi korkeus."
Näin ei ole koskaan ongelmia.
Ei-suorat kulmat tuetaan kehyksillä ja liitokset tiivistetään saumavaahdolla. En ole koskaan kuullut, mikä on "samverkansbjälklag" - mutta arvaan, että tarkoitat, voidaanko tehdä seinävalu ja holvivalu yhdellä valulla - EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA. Seinävalujen betoni on ensin kovetettava ainakin 1 viikon ajan ennen kuin niitä kuormitetaan holvivalun betonipainolla = painot 40 - 80 tonnia tavallisessa omakotitalossa.
Betoni painaa 2,3 tonnia/m3 ja holvin on oltava vähintään 20 cm paksu - silloin on helppoa laskea, mikä holvin paino on.
Aion noudattaa neuvojasi! 
Luulen, että olin hieman epäselvä mitä tulee kaaren valamiseen samanaikaisesti. Tarkoitan tässä tapauksessa esimerkiksi PEVA45 -lattialaattaa, joka on tuettu cc 2m. Oikealla tukemisella alapuolella saattaisi ehkä pystyä valamaan myös tämän, ajattelin. Mutta se ei ehkä ole mahdollista/ei tule hyvä...
Luulen, että olin hieman epäselvä mitä tulee kaaren valamiseen samanaikaisesti. Tarkoitan tässä tapauksessa esimerkiksi PEVA45 -lattialaattaa, joka on tuettu cc 2m. Oikealla tukemisella alapuolella saattaisi ehkä pystyä valamaan myös tämän, ajattelin. Mutta se ei ehkä ole mahdollista/ei tule hyvä...
Vältä holvin valutusta samalla kun valat seiniä - seinien betoni joutuu kuitenkin kestämään valtavan kuorman holvibetonin painosta riippumatta siitä, kuinka paljon tuet ylös. Toki kaikki on mahdollista - seinäkuormituksen voi tukea pois - mutta mitä teet jos seinä sortuu valutuksen aikana? Sellaisten asioiden kanssa ei kannata riskeerata.
Heippa kaikille. Ehkä joku tietää: 1 ton betongia riittää ?kvm styroxiin "durocell", esim. Kiitos avusta!
Jäsen
· Västerbotten
· 1 viesti
Miten sinulla on mennyt, imported_jo? Onko sinulle tullut taloa?imported_jo sanoi:Jo, aion todennäköisesti käyttää dorocellia, juuri siksi että saan hyviä hintoja suoraan tehtaalta, joka sijaitsee lähellä kotiani.
Mutta valitettavasti menetin mainion tontin, johon aioin rakentaa, sillä naapurit alkoivat kinastella juuri kun olimme allekirjoittamassa kauppakirjaa.... joten nyt etsin uutta tonttia, mutta koska olen melko nirso sijainnin suhteen, näyttää siltä, että se vie aikaa.
Mutta odotan innolla, että pääsen rakentamaan dorocellilla, kun sen aika koittaa![]()
Tiedän, että ketju on hieman vanha, mutta olen kiinnostunut tuloksesta. Olen itsekin alkuvaiheessa talonrakennussuunnitelmien kanssa ja tämäntyyppinen "Lego", jota Dorocell ym. tarjoavat, vaikuttaa kiinnostavalta.
Jäsen
· 416 viestiä
Minusta tuli talonrakentaja itse, kun löysin optimaalisen tavan rakentaa energiatehokas pitkästä tavarasta tehty talo. Käytämme ns. matalaenergiarunkoa kevytsiteestä, kuten masonite. Sekä seinä- että kattokoolaukset.
Varmista, että rakentajasi on kokenut "legorakentaja". On suuri riski, että seinät kallistuvat ja pullistuvat, jos työ tehdään huolimattomasti ja liian nopeasti. Vaatikaa, että seinät tuetaan kaksin verroin enemmän kuin rakentaja on suunnitellut ennen valua, ja että he eivät unohda säätää seiniä ennen kuin betoni on kovettunut. Kokemukseni mukaan seinien suoristaminen jälkikäteen on kallista, tylsää ja vaikea saada hyväksi.Tobias_Designer sanoi:
Aion rakentaa Cellplast Direkts Legolit -lohkoilla. En ole löytänyt paljon tietoa byggahus-foorumista. Olisi mukavaa kuulla vähän joltakulta, joka on rakentanut näillä lohkoilla ja kuulla heidän käsityksensä - mitä he olivat tyytyväisiä ja tyytymättömiä.