63 381 lukukertaa ·
88 vastausta
63k lukukertaa
88 vastausta
Joku, joka on rakentanut talon EPS-rakennuselementeillä?
Jäsen
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 viestiä
Sain tänään tarjouksen cellplastdirektista taloni rungosta + katosta....ojoj, tuo summa ei mahdu tähän.
Odotan tarjousta Bestalta, katsotaan....
Odotan tarjousta Bestalta, katsotaan....
Jäsen
· 416 viestiä
Ei taida tulla mitään besta myöskään, rakenne on liian epävarma. Olen puhunut kahden riippumattoman arkkitehdin kanssa, jotka molemmat neuvovat välttämään tätä rakennusjärjestelmää, koska se ei ole käynyt läpi minkäänlaisia testejä. On olemassa riski kosteudesta vanerin ja solumuovin välillä ajan myötä, mitä tapahtuu silloin liimaukselle? Lisäksi ei mitään parempaa paloluokitusta. Bewi jää jäljelle...
Jäsen
· 416 viestiä
yli puoli miljoonaa vain materiaali, silloin mukana oli ulkoseinä + katto-eps, mutta ei kantava liimapuukonstruktio, joka lisätään. lisäksi tulee myös kehikko seinä kiinni ulkoseinään asennustilaa varten
laskettu asuinrakennusta varten 1-kerros 180 m²
laskettu asuinrakennusta varten 1-kerros 180 m²
Vähän Bewi-tietoa norjaksi.
http://www.husbygger.net/index.php?name=Forums&file=viewtopic&p=4057
http://www.byggebolig.no/index.php?topic=6488.0
Oletko kuullut sundolittista ja dorocellista?
http://www.husbygger.net/index.php?name=Forums&file=viewtopic&p=4057
http://www.byggebolig.no/index.php?topic=6488.0
Oletko kuullut sundolittista ja dorocellista?
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· 416 viestiä
olen yrittänyt saada jotain vastausta sundolittilta ja dorocellilta, mutta ei vastausta vielä.
Mitä tulee pohdintaasi plwoodenin ja EPS:n käytöstä Besta-lohkoissa, Limkunniga:n mukaan ei pitäisi olla suoria ongelmia kosteuden kanssa puun ja EPS:n välillä, koska polyuretaaniliima kovettuu materiaalien kosteuden avulla. Näin ollen nämä lohkot voivat seistä ulkona ilman, että liimaus heikkenee. Palo-luokitus on mikä se on.
Jäsen
· 416 viestiä
Joo, työskentelen itse liiman parissa, joten tiedän sen, mutta he tarkoittivat pitkällä aikavälillä, ja he ovat sitä mieltä, että käyttämä menetelmä on liian vähän testattu. Heistä oli kummallista, että heillä on patentti, mutta ei minkäänlaista testilaitosta, kuten sp esimerkiksi. Itse asiassa voin olla samaa mieltä.
Puhuin dorocellin kanssa eilen, olin itse asiassa positiivisesti yllättynyt hinnasta. He laskisivat tarkemmin, kun saan piirustukseni valmiiksi. Haittapuolena on kuitenkin alhainen U-arvo 0,16, mikä on huonompi U-arvo kuin 45+220+45 mineraalivillaseinällä.
Aion käydä kaupungin maarakentajan luona huomenna, hänellä on bewi-järjestelmä kotona nyt, joten voi kokeilla vähän.
Puhuin dorocellin kanssa eilen, olin itse asiassa positiivisesti yllättynyt hinnasta. He laskisivat tarkemmin, kun saan piirustukseni valmiiksi. Haittapuolena on kuitenkin alhainen U-arvo 0,16, mikä on huonompi U-arvo kuin 45+220+45 mineraalivillaseinällä.
Aion käydä kaupungin maarakentajan luona huomenna, hänellä on bewi-järjestelmä kotona nyt, joten voi kokeilla vähän.
Jäsen
· 416 viestiä
Hei Hålta, nja en ole vielä päättänyt, mutta kenpo-sandwich.se on eniten kiinnostava, koska siinä on valmiiksi tehty ulkokuori, mikä tarjoaa erittäin edullisen ja nopean ratkaisun. Toisaalta se viivästyttää itse "pääasuintaloa", rakennetaan ensin vierastalolle 60 neliömetriä kaksihehtaariselle tontille, sitten tulee 350 neliömetrin verstas sandwich-järjestelmällä, jossa ei näy teollisuudelle tarkoitettua teräsrunkoa, mutta pinta muistuttaa kenpoa. Joten se tulee sitten sopimaan isoon asuintaloon.
Kun vertailee perinteisen rakentamisen ja eps-järjestelmän hintaa, ei lopulta ole suurta eroa, mutta säästää paljon aikaa, mikä sinänsä voi tarkoittaa halvempia kustannuksia, jos käyttää käsityöläisiä. Mutta kun katsoo materiaalikustannuksia, ei ole suurta eroa.
Kun vertailee perinteisen rakentamisen ja eps-järjestelmän hintaa, ei lopulta ole suurta eroa, mutta säästää paljon aikaa, mikä sinänsä voi tarkoittaa halvempia kustannuksia, jos käyttää käsityöläisiä. Mutta kun katsoo materiaalikustannuksia, ei ole suurta eroa.
Jäsen
· 416 viestiä
kehittääkseni ajatusta yllä mainitun mukaisesti... materiaalikustannuksella ei ole niin suurta eroa riippuen siitä, onko julkisivun rappaus.
Jos aiotaan käyttää tavallista puupaneelia, niin perinteinen rakennustapa on tietenkin halvempaa.
Jos aiotaan käyttää tavallista puupaneelia, niin perinteinen rakennustapa on tietenkin halvempaa.
Rakensin taloni osittain näillä lohkoilla ja minulla on vain hyviä kokemuksia.
Valitsin Sundolittin, koska heillä oli ratkaisu 45° kulmiin, joita minulla on paljon. Dorocell (pian Thermomur) uudet lohkot olivat muuten listan kärjessä, mutta putosivat juuri 45-kulmien takia. Etuna Dorocellilla on, että seinästä tulee homogeeninen betoniseinä, seinien väliset siteet ovat ohuita eivätkä samaa materiaalia kuin lohkot, paksumpia ja paremmalla u-arvolla. Lisäksi lohkoissa on valettu listat, joihin on helppo kiinnittää kehykset/levyt. Ne olivat kuitenkin kalliimpia kuin Sundolittin lohkot, joten säästin paljon, mutta olisin silti valinnut Dorocellin UUDET lohkot, jos minulla olisi ollut vain suoria kulmia.
Tosi kätevää rakentaa talonsa tällä tavalla....
/Glenn
Valitsin Sundolittin, koska heillä oli ratkaisu 45° kulmiin, joita minulla on paljon. Dorocell (pian Thermomur) uudet lohkot olivat muuten listan kärjessä, mutta putosivat juuri 45-kulmien takia. Etuna Dorocellilla on, että seinästä tulee homogeeninen betoniseinä, seinien väliset siteet ovat ohuita eivätkä samaa materiaalia kuin lohkot, paksumpia ja paremmalla u-arvolla. Lisäksi lohkoissa on valettu listat, joihin on helppo kiinnittää kehykset/levyt. Ne olivat kuitenkin kalliimpia kuin Sundolittin lohkot, joten säästin paljon, mutta olisin silti valinnut Dorocellin UUDET lohkot, jos minulla olisi ollut vain suoria kulmia.
Tosi kätevää rakentaa talonsa tällä tavalla....
/Glenn
Yksi kaveri rakensi johonkin näistä järjestelmistä, sai suuria ongelmia myynnissä tiettyjen hyväksyntöjen puutteen vuoksi. Luulen, että se ratkesi lopulta, mutta paljon hankaluuksia ennen sitä..
Ne ovat sellaisia styroxpalikoita, joihin pumppaan betonia enemmän tai vähemmän joka viikko. Yleisimmät käytetyt palikat ovat Dorocell, koska ne ovat edullisimpia. Norjalaiset Bewi-palikat ovat erittäin vakaita ja hyviä, mutta ne ovat hirvittävän kalliita hankkia. Arviolta olen nähnyt noin 25 eri merkkiä vuosien varrella.
Itse käyttäisin Dorocell-palikoita hankintahinnan takia ja siksi, että ne eivät ole niin heiveröisiä, kun pumppaa betonia niiden sisään. Palikka-palikat ovat kaikkein heiveröisimpiä ja niihin ei voi valaa koko seinän korkeutta samana päivänä - ne halkeavat.
Asun puurunkotalossa ja kun minulla on varaa, lähetän talomme suoraan alas konttiin ja rakennan uuden talon valetulle betonilaatalle, johon on upotettu vesikiertoinen lattialämmitys ja Dorocell styroxpohjainen runko täynnä betonia - jota tietysti pumppaan itse. Käytän silloin myös omia kehittämiäni betonireseptejä, jotka ovat erityisesti muokattu styroxpohjaiseen valamiseen.
Minulla on vain hyvää sanottavaa tästä rakennustekniikasta...
Itse käyttäisin Dorocell-palikoita hankintahinnan takia ja siksi, että ne eivät ole niin heiveröisiä, kun pumppaa betonia niiden sisään. Palikka-palikat ovat kaikkein heiveröisimpiä ja niihin ei voi valaa koko seinän korkeutta samana päivänä - ne halkeavat.
Asun puurunkotalossa ja kun minulla on varaa, lähetän talomme suoraan alas konttiin ja rakennan uuden talon valetulle betonilaatalle, johon on upotettu vesikiertoinen lattialämmitys ja Dorocell styroxpohjainen runko täynnä betonia - jota tietysti pumppaan itse. Käytän silloin myös omia kehittämiäni betonireseptejä, jotka ovat erityisesti muokattu styroxpohjaiseen valamiseen.
Minulla on vain hyvää sanottavaa tästä rakennustekniikasta...