78 010 lukukertaa ·
96 vastausta
78k lukukertaa
96 vastausta
Huijattu sadevesikourutyöstä?
80- ja 90-luvuilla se oli yleistä Skånessa, Blekingen ja osissa Smålandia. En tiedä miltä se näytti muualla Ruotsissa. Tukholman alue olisi todennäköisesti ollut paratiisi näille huijareille. Paljon valituksia ja lehtiartikkeleita, joten homma rauhoittui, kun yleisö alkoi tajuta. Olen itse maalarimestari ja toiminut rakennusalalla, joten olen nähnyt monenlaisia "töitä". Rännitöihin on helppo ryhtyä, koska tavalliset omakotitalon omistajat luulevat niitä monimutkaisiksi. Huijareille on helppo kiertää tarjoamassa apua. Pahempia ovat tapaukset, kun he ryhtyvät kattoremontteihin, maalaus- tai rakennustöihin, jotka vaativat osaamista, ja joko epäonnistuvat tai huijaavat etukäteismaksuja ja katoavat. Valitettavasti näyttää olevan uusi aalto tulossa, tällä kertaa itäeurooppalaisten käsityöläisten kanssa. Parasta, jos tarvitsee apua, on pyytää tarjouksia paikallisilta yrityksiltä nähdäksesi hintatason ja saadaksesi suosituksia. Huonointa on palkata kadulta joku, joka on tuntematon alkuperältään. Naapurustossani tuli muutama vuosi sitten muutama ruotsalainen kaveri ovelle. He halusivat tehdä savupiipputöitä ja keskittyivät tietysti taloihin, joiden savupiiput olivat huonossa kunnossa katon harjan yläpuolella. He tarjosivat savupiipun peittämistä pellillä. Jotkut tarttuivat tilaisuuteen, mutta valitettavasti näiden kaverien peltityötaidot olivat kehnoja ja tulokset näyttivät huonoilta. Kuitenkin he veloittivat kunnolla. Nyt muutaman vuoden kuluttua voidaan vain todeta, että oikeat peltiseppätyöt oli tehtävä uudestaan. Jollain talonomistajalla oli pian kattovuoto ja jonkun savupiipun pelti irtosi syysmyrskyssä.Nissens sanoi:
Mutta se edellyttää samalla, että se on suoritettu rakennusteknisesti hyvin, eikö niin? Sopimus on molempia osapuolia sitova.H hempularen sanoi:
Mats-S
Rakennusveteraani
· Sollentuna
· 3 326 viestiä
Mats-S
Rakennusveteraani
- Sollentuna
- 3 326 viestiä
Njae .... siitä saumasta on keskusteltu täällä paljon. Nykyisissä syöksyputkissa on niin hyvä laatu, että sauman kääntäminen seinää vasten ei pitäisi olla ongelma, esteettisesti se on paljon siistimpää. Minun talossani sauma on ollut seinää vasten 40 vuotta ilman mitään ongelmiaT Toggmax sanoi:
Mutta sauman sijoittelu on varmasti pienin ongelma täällä, kuten jo on todettu, se näyttää kamalalta, pura se, tee uudelleen, tee oikein.
Koska työ ei ole ammattimaisesti suoritettu, TS:n ei tarvitse maksaa penniäkään ennen kuin kaikki virheet on korjattu.
Miksi he tulisivat, jos he tietäisivät, että paikalla on asiantuntevampi ja vähemmän helposti huijattava henkilö. He tulevat luultavasti takaisin jonain muuna päivänä, kun et ole paikalla. Olisin asentanut valvontakameran mahdollisimman pian. Niin että se näkyy selvästi myös. Ehkä he epäröivät tulla sisään ja olla uhkaavia. En tiedä mitään stuprör:stä tai hängrännor:sta, mutta kuka tahansa normaalilla älykkyydellä ymmärtää, että tämä ei ole oikein tehty.
Plåtama väittää edelleen, että sauma syöksytorvessa pitäisi kääntää ulospäin kaikilla julkisivuilla, jotka voisivat vahingoittua vuodoista. Olen myös epäileväinen ”nykyisin syöksytorvet ovat niin hyvälaatuisia” -väitteeseen kohtaan. Ei siksi, että ne olisivat huonolaatuisia, mutta torvet avautuvat pakkassään takia, kun vesi valuu sisäreunasta ja ehtii jäätyä välillä. Jos torvet talossasi ovat kestäneet 40 vuotta, veikkaisin, että se johtuu juuri sinun talosi olosuhteista eikä mistään muusta.Mats-S sanoi:
Ei... sauma on keskusteltu täällä paljon. Nykyisin syöksytorvet ovat niin hyvälaatuisia, että sauma ei saisi olla ongelma seinää vasten, esteettisesti se on paljon kauniimpi. Minun talossani sauma on ollut seinää vasten 40 vuotta ilman mitään ongelmia
Mutta saumojen sijoittelu on vähäisin ongelma täällä, kuten jo mainittiin, se näyttää hirveältä, repäise paskat alas, tee uudelleen, tee oikein. Koska työ ei ole ylikäskaikkan ammattilaisesti tehtyä, TS:n ei tule maksaa penniäkään, ennen kuin kaikki virheet on korjattu.
Olen samaa mieltä, että se näyttää paljon paremmalta sauman ollessa sisäänpäin, mutta en suosittelisi sitä mainitsematta ainakin mahdollisia seurauksia siitä.
Terveisin, Plåtis, joka on purkanut ja vaihtanut pakkassään särkemät torvet kaikista materiaaleista ja vuosikerroista.
Ja TS:lle, työ on roskaa alusta loppuun, älä maksa penniäkään. Aina olemassa olevien koukkujen ja torvikiinnitteiden säästämisestä ja uudelleenkäytöstä (kipsiruuveilla *huokaus*) kauheisiin katkaisuihin ja lehden suojuksen puuttumiseen maaputkesta. Jos se on alumiinia, se ei ainakaan ruostu
Mietin vähän tätä rikosilmoitusasiaa. Totta, sanotaanhan aina, että pitäisi tehdä ilmoitus, jotta se pääsisi tilastoihin. Mutta olen myös lukenut, että tällaiset tapaukset (kun rikosilmoitus lopetetaan heti) eivät tule ymmärrettävästi mihinkään tilastoon. Eli joko ei ollenkaan tai sitten ei selviä, mikä epäilty rikos on hylätty. Onko jollain tietoa siitä, miten tämä käytännössä toimii?P Peternow sanoi:
Käytännössä on olemassa suuri määrä tilastoja, ja artikkelin (joka saavuttaa sinut) kirjoittaja valitsee mittauspisteet, jotka sopivat artikkelin sanomaan.
Teoriassa voi olla yhtä aikaa totta, että rikollisuus sekä kasvaa että vähenee riippuen siitä, mihin rikoksiin tai tilastoihin viitataan.
Rikosten kokonaismäärä voi kasvaa absoluuttisina lukuina, mutta vähentyä, jos tarkastellaan ilmoituksia asukasta kohden.
En voi tulkita informaatiotekstiä muuten kuin että kaikki lasketaan mukaan:
https://bra.se/statistik/kriminalstatistik.html
Teoriassa voi olla yhtä aikaa totta, että rikollisuus sekä kasvaa että vähenee riippuen siitä, mihin rikoksiin tai tilastoihin viitataan.
Rikosten kokonaismäärä voi kasvaa absoluuttisina lukuina, mutta vähentyä, jos tarkastellaan ilmoituksia asukasta kohden.
En voi tulkita informaatiotekstiä muuten kuin että kaikki lasketaan mukaan:
https://bra.se/statistik/kriminalstatistik.html
Voi olla hyvä tehdä rikosilmoitus kuitenkin. Ei ehkä tutkita, mutta se näkyy rikostilastoissa ja huomataan, jos useampi ilmoittaa.N Namnet sanoi:
Tämä vaikuttaa todella amatöörimäiseltä työltä eikä oikeiden ammattilaisten tekemältä.P PNF sanoi:Hej forumet!!
fick ett telefonsamtal från en släkting idag, när denne skulle slutförhandla pris för nya hängrännor. De skulle då ha 12 000 kr för ca 6m hängrännor och 1st stuprör med anslutning. Inga nya krokar för ränna eller svep för stuprör utan det gamla återanvändes.
pratade med killen som utfört jobbet på telefon och han hävdar att de varit överens om 1200 kr per meter, och vid ifrågasättande av det höga priset fick jag förklarat att det är material av högsta kvalitet (aluminium). Jag har kunnat spåra materialet Trifa, ett ungerskt märke, iofs verkar det vara belagd aluminium. Jag ska få motsvarande materialpriser av min frekvent använda leverantör imorgon för jämförelse men jag har mycket svårt att se att detta jobb skulle vara värt 1200 kr per meter. Speciellt då jag har stora fråge tecken för kvaliteten.
Ni som kan, ska det se ut så här?
[kuva]
Bild 1 sturörsanslutning till markrör. Saknas övergång och lövavskiljare?
[kuva]
bild 2 ändarna endast uppbockade. Ansluter inte mot vindskivan utan där är ca 3 cm glipa.
[kuva]
bild 3 upplever det som slarvigt avskuret rör med sylvassa flisor som sticker ut, är ojämn. I tillägg är det bucklat och fastsatt i det gamla icke passande svepet med gipsskruv (?). är inte stupröret dessutom i fel dimension, se hängränna och markrör.
Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar men detta känns helt fel både till pris och kvalitet?
ska träffa dem imorgon för vidare diskussion…ville bara ha eventuella inspel ni har att komma med…
Tämä koskee takuulla ns. Irlantilaisia asfalttimiehiä, jotka ovat hyvin ammattitaitoisia omassa "käsityössään", mikä on kuitenkin petos, ei peltitöitä. Syynä siihen, että he ovat ylipäätään tehneet jonkin työn, on se, että se on osa itse suunnitelmaa.L Lars E P sanoi:
Talon omistaja
· Hagfors
· 324 viestiä
L Lars E P sanoi:
Jopa minä saan sen paremmaksi. En sano, että työni olisi oikea jonkin alan standardin mukaan, mutta se toimii ja näyttää kohtuulliselta minun taidoillani.L Lars E P sanoi:

Taattua se ei kai ole, voi olla että kiinteistönomistaja itse on laittanut jotain kasaan myös...C cpalm sanoi: