S Stefan1972 sanoi:
Aion sitten asentaa pahvia koko talooni vuodelta 1900. Halpaa ja helppoa, ja sellaista on ollut aiemminkin, joten miksi muuttaa sitä. Käytän purua missä voin ja jossain ulkoseinässä tulee olemaan pellava. Joudun vaihtamaan paneelia joissakin kohdissa, ja puru on niin epäkäytännöllistä siinä tapauksessa.......
Olen myös miettinyt tehdä niin. Minkälaista pahvia sinulla on? Talossa on purueristys lankkujen välissä, mutta käytän sen sijaan puukuitulevyä.

Olen lukenut, mutta en muista missä, että sisäisellä höyryesteellä tulisi olla vähintään 5 kertaa suurempi höyrynläpäisyn vastus kuin ulkoisella tuulensuojalla.

Ja olen itse nähnyt uudessa talossa, joka ei ollut täysin valmiiksi rakennettu, kuinka ulkogyprocin sisäpuolelle oli tullut home. Gyprocin sisäpuolella oli selluloosakuitua, mutta sisäpaneeli ei ollut täysin valmis, joten eristettä pystyi nostamaan erilleen ja tarkistamaan.

Rickard.
Vähintään 5 kertaa tiiviimpi seinissä ja vähintään 10 kertaa tiiviimpi katoissa ovat ohjeet, mutta tämä ratkaistaan valitsemalla järjestelmä yhdeltä valmistajalta. Ei kannata sekoittaa vapaasti ja ottaa riskiä.

• Tykkään
guggen
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood sanoi:
Olen lukenut, mutta en muista missä, että sisäisellä höyrysululla tulisi olla vähintään 5 kertaa korkeampi höyrynvastus kuin ulkoisella tuulen-/säälisuoja.

Ja olen itse nähnyt, uudessa talossa, joka ei ollut täysin valmis, kuinka ulkopinnan sisäpuoli homehtui. Kipsin sisällä oli selluloosakuitua, mutta sisäpaneeli ei ollut täysin valmis, joten eristystä pystyi nostamaan irti ja tarkastamaan.
Home ainoastaan kipsissä vai myös eristyksessä? Nyt emme tiedä olosuhteita, mutta voi silti olla mielenkiintoista.

Rickard. Rickard.ag sanoi:
Vähintään 5 kertaa tiheämpi seinässä ja vähintään 10 kertaa tiheämpi katossa ovat ohjeita, mutta sen voi ratkaista valitsemalla järjestelmän yhdeltä valmistajalta. Ei pitäisi sekoittaa vapaasti ja ottaa riskejä.
Ne ovat peukalosääntöjä, joista olen myös lukenut, mutta en tiedä, mihin perusteisiin niitä suositellaan.

Miksi monimutkaistaa sitä diffuusioavoin sisäpuoli?

W witten sanoi:
Miksi tehdä asiat monimutkaisiksi diffuusiolle avoimella sisäpuolella?
Eikö se aiheuta suuremman kosteuskuorman muuhun taloon ja erityisesti lisärakennuksen ja vanhan rakenteen liitoskohtaan?

Muokkaus: Lisään tiedon, että kyseessä on noin 25 % alkuperäisestä pinta-alasta oleva lisärakennus sekä pieni osa olemassa olevan seinän kunnostusta.

Viimeksi muokattu:
J JohanN03 sanoi:
Olen miettinyt myös sitä. Mitä pappia käytät? Talossa on sahanpuru eristeena hirsien välissä, mutta käytän sen sijaan puukuitulevyä.
Tavallinen harmaasellupaperi......naulaan vaakapaneelin kaikille sisäseinille. Sitten tulee puukuitulevy. Täsmälleen kuten aiemmin oli.

S Stefan1972 sanoi:
Tavallinen harmaakuitupahvi......naulaan vaakapaneelin kaikille sisäseinille. Sitten tulee puukuitulevy. Juuri niinkuin se oli ennenkin.
Nyt olen utelias. Mikä puukuitulevy se on?

J JohanN03 sanoi:
Nyt olen utelias. Mikä puukuitulevy se on?
niin pitkälle en ole vielä päässyt, mutta se vastannee tretexiä. Onhan samanlaisia levyjä kaupan.

J JohanN03 sanoi:
Eikö kosteusrasitus kasva koko muun talon ja erityisesti laajennuksen ja vanhemman rakenteen liitoskohdassa?

Edit: huomionarvoista on myös, että laajennus kattaa noin 25% alkuperäisestä pinta-alasta sekä pieni osa olemassa olevan seinän remonttia.
Höyryjarrun kautta menee niin vähän kosteutta, että se ei vaikuta talon ilmastoon.

J JohanN03 sanoi:
Eikö lisääntynyt kosteusrasitus vaikuta muuhun taloon ja erityisesti laajennuksen ja vanhan rakenteen väliseen siirtymään?
Ei, miten seinä on rakennettu, ei vaikuta talon muihin seiniin.

J JohanN03 sanoi:
Eikö kosteus rasita enemmän muualla talossa ja varsinkin laajennuksen ja vanhan rakenteen välissä?
Höyryjarrua ei ole tarkoitettu ylimääräisen kosteuden poistamiseen - siihen käytetään ilmanvaihtoa. Riippumatta siitä, onko käytössä höyryjarru vai höyrysulku, ei ole koskaan toivottavaa, että eristeeseen pääsee kosteutta. Ero on siinä, että höyryjarrun avulla mahdollisesti sisään päässyt kosteus voi kuitenkin kuivua, mikä voi olla hyödyllistä esimerkiksi vanhan talon remontoinnin yhteydessä, jolloin on vaikea asentaa täysin kattavaa tiiviyskalvoa ilman vuotoja seinän/katon välisiin, välipohjan jne. kohtiin.

Kun rakennetaan uutta ja on mahdollisuus asentaa täysin kattava tiiviyskalvo, ei ole juurikaan syytä käyttää höyryjarrua sen sijaan.

• Tykkään
postkontrollen
  • Laddar…
tompax
D Daniel 109 sanoi:
Miksi?

Hunton Intello PlusSovellukset
Hunton Intello Plus käytetään höyryjarruna ja korvaa höyrynsulun (muovikalvon) kaikentyyppisissä eristetyissä ja diffuusioavoimissa katto-, palkisto- ja seinärakenteissa. Höyryjarru varmistaa myös, että rakennuskosteus voi johtua rakennuksen sisään, jotta ei-toivottu kosteus kuivuu nopeammin. Erityisen sopiva käytettäväksi mökeissä ja loma-asunnoissa, jotka ovat pitkiä aikoja kylmillään.

https://hunton.se/wp-content/uploads/sites/17/2020/03/Nativo-träfiberisolering-Handbok-1219_SE_WEB.pdf

https://hunton.se/produkter/vagg/hunton-nativo-trafiberisolering-skivor/

Rakennuskosteus.....

Normaalisti sisäpuolelta on selvästi suurempi kosteusrasite kuin ulkopuolelta. Tämä johtaa toisin sanoen kosteampaan eristykseen ennemmin kuin kuivempaan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.