16 432 lukukertaa ·
26 vastausta
16k lukukertaa
26 vastausta
Eterniittilevyt mm. makuuhuoneessa sisätiloissa
Harrastajasähköasentaja
· E
· 15 400 viestiä
Anna levyjen olla siinä missä ovat, ne tekevät työnsä eivätkä aiheuta terveysriskiä. Eternit-levyt eivät pölyä siinä missä ovat.
Ne, jotka sairastuivat asbestista, olivat niitä, jotka työskentelivät sen kanssa päivittäin useiden vuosien ajan, valmistuksessa tai asennuksessa esimerkiksi teollisuudessa tai telakoilla.
Esimerkiksi seistä leikkaamassa ilman hengityssuojainta tupakka suupielessä.
Ne, jotka sairastuivat asbestista, olivat niitä, jotka työskentelivät sen kanssa päivittäin useiden vuosien ajan, valmistuksessa tai asennuksessa esimerkiksi teollisuudessa tai telakoilla.
Esimerkiksi seistä leikkaamassa ilman hengityssuojainta tupakka suupielessä.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Joo, myönnän, että saatoin liioitella hieman.Stina71 sanoi:
On käytetty asbestilevyjä, joissa on tietysti jotain sideainetta, mutta ei yhtä paljon kuin Eternitissä (minulla on ollut talo, jossa oli Eternit-levyjä julkisivussa, joten tiedän eron Eternitin ja muun asbestin välillä).
Aitoja Eternit-levyjä tai Sidilevyjä, kuten niitä kutsuttiin, oli helppo tunnistaa, koska niissä oli aina esiporatut naulanreiät toimitettaessa. Kolme reikää yläreunassa kaikissa levyissä. On käytännössä mahdotonta porata reikiä levyihin ilman, että ne halkeavat. Asbesti on vahva kuitu. Harmi, että se oli niin terveydelle vaarallinen
Minulla on myös asbesti sähkökaapin takana kesämökillä, ja valitettavasti myös lieden takana/ vieressä.
Ja aaltoilevat eternit-levyt katolla. Tyypillinen 50-luvun rakennus
Mutta onneksi kukaan meistä ei tupakoi.
OT
Asbesti oli sen ajan lasikuitu, kevlar ja hiilikuitu. Käytettiin kaikkialla vahvikkeena, ei vain tulenkestävänä lämpöeristeenä, valitettavasti.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=26059
Erilaisten asbestilajien käyttökohteet
Krysotiili on asbestityyppi, jota käytettiin tavallisesti asbestisementtiteollisuudessa, joka valmisti tuotteita, joissa oli 5–20 painoprosenttia asbestia. Krysotiilia käytettiin kitkaelementeissä (30–80 % asbestia) ja tiivisteissä (40–75 % asbestia). Pitkiä krysotiilikuituja on käytetty asbestikankaassa, jossa on 80–100 painoprosenttia krysotiilia. Eri lattiapäällystemateriaalien valmistuksessa on käytetty suuria määriä lyhytkuituista krysotiilia täyte- ja vahvikeaineena, samoin kuin monissa maali-, katto-, verhoilu- ja muovituotteissa.
Krokidoliittia käytettiin pääasiassa suodattimiin, tiivisteisiin, eristeisiin ym., kun vaadittiin happokestävyyttä. Krokidoliittia voi esiintyä myös muissa tuotteissa, mm. pienemmässä määrin asbestisementtituotteissa.
Amosiittia käytettiin pääasiassa eristeenä yhdessä emäksisen magnesiumkarbonaatin (magnesia alba) kanssa. Seosta käytettiin putkien, höyrykattiloiden ym. eristykseen.
Antofylliittiasbestia, joka on kestävä happoja ja emäksiä vastaan, käytettiin täyte- ja vahvikeaineena tuotteissa, joiden piti olla emäksiä tai happoja kestäviä, kuten tietyt muovituotteet, asbestipaperi sekä sementti- ja eristemassat.
Tremoliittiasbestia ja aktinoliittiasbestia voi esiintyä epäpuhtauksina muissa tärkeissä teollisuusmineraaleissa. Esimerkkejä tällaisista ovat talkki ja dolomiitti.
Viimeksi muokattu:
Rakennusperinteen vaalija
· kristinehamn
· 18 viestiä
Älä edes ajattele sanointifirman kutsumista, sillä se maksaa maltaita. Työskentelen asbestin puhdistuksessa ja on yhtä yllättävää joka kerta, kuinka paljon voit veloittaa asbestin puhdistuksesta. Jos aiot vain poistaa yhden levyn katolta, työ on yhtä helppoa tehdä itse ja yhtä turvallista. Osta Tectyl, spray, jolla on laaja käyttöalue ja joka sitoo asbestikuidut niin, ettei mikään irtoa, ja peitä levy sillä. Ota läpinäkyvä muovisäkki ja teippaa sen suu levyn ympärille niin, että voit irrottaa levyn säkin ulkopuolelta ja se putoaa säkkiin. Yksi idea on jättää Tectyl-pullo säkkiin ennen sen teippaamista niin, että voit suihkuttaa pintaa, jossa se oli, ja levyä, ja vältät asbestikuitujen leviämisen kokonaan. On melko kallista hävittää se, ja voit saada jätesyytteitä, jos vain heität sen metsään, joten jos se ei vahingoita ketään, suihkuta siihen Tectyl jos haluat varmistaa asian.
Eikö Tectyl ole ruostesuoja-aine?dundasessayez sanoi:Älä edes ajattele tuoda sinne saneerausfirmaa, sillä se tulee maksamaan maltaita. Työskentelen asbestin saneerauksessa, ja on aina yhtä yllättävää, kuinka paljon asbestin saneerauksesta voi veloittaa. Jos aiot vain poistaa yhden levyn katolta, työ on yhtä helppoa tehdä itse ja yhtä turvallista. Osta Tectyl, spray, jolla on laaja käyttötarkoitus ja joka sitoo asbestikuidut niin, ettei mikään irtoa. Peitä levy kyseisellä maalilla. Ota läpinäkyvä muovipussi ja teippaa se suulla levyn ympärille, niin voit irrottaa levyn pussissa niin, että se putoaa pussiin. Yksi idea on antaa Tectyl-pullon olla pussissa ennen teippaamista, jotta voit suihkuttaa pintaa, jossa se oli kiinni, ja levyä, näin vältät asbestikuitujen leviämisen kokonaan. On melko kallista hävittää tämä, ja saat hirmuisesti ongelmia, jos heität sen metsään, joten jos se ei vahingoita ketään, suihkuta Tectylia siihen, jos haluat olla varma.
Rakennusperinteen vaalija
· kristinehamn
· 18 viestiä
joo, sitä käytetään monilla alueilla, paljon merenkulussa, jossa sen on oltava kestävää pitkään. koko juttu on, että asbesti sitoutuu kiinni veteen ja tectyl sitoo kosteuden kiinni asbestiin. jos sinun on pakko rikkoa levy, suihkuta runsaasti sinne, missä murtuma tapahtuu, niin kaikki sitoutuu ennen kuin se leviää. jos et ole se huolestunut tyyppi, voit aivan hyvin varovaisesti irrottaa sen ja vain tuulettaa mökin. asbesti pysyy ilmassa suunnilleen yhtä kauan kuin pieru, sitten se asettuu. joten riittää, että tuuletat kaiken ulos. ja muovittaa asbestin. olen tehnyt paljon suurempia saneerauksia asbestieristyksellä, joka pölyää pahasti ja vaikka kaikki tiesivät, ettei siitä tullut 100% tehtyä, ilmamittaukset saneerauksen jälkeen näyttävät hyväksytyltä.
Jos aiot maalata ja sitoa mahdollisesti vapautuvaa pintakuitua, niin niin sanottu estomaali toimii siihen hyvin. Se on melkein tavanomaista maalia mutta enemmän sideaineella. Olen aiemmin käyttänyt menestyksekkäästi Beckersin aiempaa mallia, joka oli Nafapohjainen, mutta se on vaikea saada nykyään, työympäristövaatimusten vuoksi. Heillä on korvike, joka on vesipohjainen ja helpompi maalata sisätiloissa.
http://www.beckers.se/produkter/inomhus/grund/isolerfarg/
Pohjamaalaa tällä niille alueille, joista olet huolissasi, ja viimeistele sitten peittävällä maalilla, jonka haluat.
Mutta koska sinulla on jo maalatut pinnat, olen vakuuttunut, että riittää, kun maalaat vielä pari kerrosta peittävää maalia sitomaan mahdollisesti irtoavaa pintakuitua.
http://www.beckers.se/produkter/inomhus/grund/isolerfarg/
Pohjamaalaa tällä niille alueille, joista olet huolissasi, ja viimeistele sitten peittävällä maalilla, jonka haluat.
Mutta koska sinulla on jo maalatut pinnat, olen vakuuttunut, että riittää, kun maalaat vielä pari kerrosta peittävää maalia sitomaan mahdollisesti irtoavaa pintakuitua.
en ole lukenut koko keskustelua, mutta tarkoitatko, että on olemassa uustuotettua eterniittiä?stake sanoi:Sitä käytetään tänäänkin myös lämmöneristeenä, jos savupiipun lähellä on palavia osia. Itse jouduin vaihtamaan osan puukatostani eterniittiin palotarkastajan määräyksen mukaan. Sahasin palasen puutarhassa kulmahiomakoneella, käyttäen hengityssuojainta varmuuden vuoksi.
Koska se on nyt paikallaan, en aio tehdä sillä mitään, koska se on ehjä ja täysin vaaraton.
Itse en tekisi yhtään mitään.Stina71 sanoi:
Tai no, en mitään levyjen kanssa, vaan jatkaisin normaalisti, laittaisin ruokaa, söisin, katselisin vähän BH:ta, avaisin oluen, katsoisin hieman TV:tä, menisin nukkumaan ja yrittäisin voida hyvin huolimatta kaikesta raskaasta liikenteestä, lasten kitinästä, ja hankalasta lumesta, joka täytyy kolata.
Ja sitten, mahdollisessa tulevassa remontissa x vuoden kuluttua, joka koskee aluetta, jossa sellainen levy on, ostaisin halvan hengityssuojan

ja pitäisin päälläni kun puran levyn ja vien sen paikalliselle kierrätyskeskukselle/jäteasemalle.
Ehkä pitäisin sen päällä myös, kun lakaisen ja imuroin viimeisenä toimenpiteenä ja vaihdan pölynimurin pussin sen jälkeen.
Tässä tapauksessa olen varma, että olen tehnyt enemmän kuin tarpeellista suojellakseni itseäni.
Mutta mahdollisesti myös minä yhtäkkiä huolestuisin ja ostaisin hieman paremman maskin

tai ehkä jopa jotain tällaista tänne:

Ja tarjolla on myös kertakäyttöhaalareita muutamalla eurolla

Mutta rehellisesti sanottuna ei ole oikeastaan mitään riskiä käsitellä täysin suojaamattomana yksittäistä levyä kerran tai pari elämässä.
Pitäisi lopettaa auton ajaminen tai matkustaminen, mennä kaupunkiin iltaisin, matkustaa ulkomaille ja syödä kanaa ennen kuin alkaa huolehtia asbestista talossaan tai niiden käsittelystä purussa - jos tekee asianmukaisen riskiarvion siis.
Olen aiemmin työskennellyt asbestin purkamisen parissa.
Jos se on jo paikoillaan, ei ole mahdollisuutta, että jokin levy pölyttäisi asbestia.
Asbesti vapautuu, kun sahaat tai rikot levyä.
Jos ovat alkaneet levittää väriä levyille, jatka lisää väriä niin suljet mahdollisen asbestin.
Kuten joku muu kirjoitti, se voi yhtä hyvin olla betonipohjaista materiaalia.
Minulla on itse kellarissa putkia, jotka on eristetty asbestilla, ei tulisi mieleenkään repiä sitä alas ennen kuin on aivan pakko!
Antaa roskan olla paikoillaan! :wow:
Jos se on jo paikoillaan, ei ole mahdollisuutta, että jokin levy pölyttäisi asbestia.
Asbesti vapautuu, kun sahaat tai rikot levyä.
Jos ovat alkaneet levittää väriä levyille, jatka lisää väriä niin suljet mahdollisen asbestin.
Kuten joku muu kirjoitti, se voi yhtä hyvin olla betonipohjaista materiaalia.
Minulla on itse kellarissa putkia, jotka on eristetty asbestilla, ei tulisi mieleenkään repiä sitä alas ennen kuin on aivan pakko!
Antaa roskan olla paikoillaan! :wow:
Klikkaa tästä vastataksesi