Vanhan 1800-luvun lopulla rakennetun taloni sähkötaulun takana on eterniittilevy. Olen tiennyt tästä jo pitkään ja kokenut sen epämukavaksi, koska sähkötaulu on suoraan tyttäreni huoneen oven ulkopuolella. Kun maalari maalasi seinää, hän laittoi ohut kerroksen tavallista vesipohjaista seinämaalia siihen päälle. Ei edes täysin peittävää.

Olen myös huomannut makuuhuoneeni katossa ja toisessa kulmassa, molemmat savupiipun vieressä, pienempiä ohuita levyjä. Koska nämä oli jo maalattu tavallisella vesipohjaisella kattomaalilla, ennen kuin aloin edes miettiä niitä, olen vasta nyt tajunnut, että ne voivat olla myös eterniittiä. Ehkä ne on laitettu kattoon suojaksi savupiipun vuoksi.

Miten toimisitte? Onko vinkkejä siitä, miten voisin selvittää, ovatko valkoiseksi maalatut laatat eterniittiä? Olen koputtanut niihin, mutta äänen perusteella on vaikea sanoa. En haluaisi alkaa poistaa maalia, sillä silloin mahdollisesti vahingoitan levyä.

Antaisitteko asiantuntijan poistaa levyt, jos ne ovat eterniittiä? Ja miten ihmeessä he tekevät sen; asentavatko he ilmasuojat jne. poistaakseen pienet eterniittilevyt? Vai miten se tehdään? Voivatko he sulkea jotenkin levyn ympäristön työskennellessään? Yksi kerros on avointa pohjaratkaisua, joten tuntuu ikävältä, jos heidän täytyy muovittaa koko kerros.

Ja nyt oletetut eterniittilevyt on siis maalattu tavallisella seinä-/kattomaalilla. Tämä maali ei sitouta asbestikuituja kunnolla, vai mitä? Voinko mahdollisesti maalata levyt uudelleen nykyisen maalin päälle ja siten sitouttaa kuidut paremmin? Olen kuullut, että on olemassa maalia, joka soveltuu tähän tarkoitukseen, jopa jonkinlaista spraymaalia. Tietääkö joku tämän nimen/valmistajan?

Ja, mikä tärkeintä, pyrkisittekö hankkiutumaan eroon eterniittilevyistä? Ei ole kovin miellyttävää nukkua niiden alla katossa tai pitää niitä ruokapöydän yläpuolella olohuoneessa.

Tietääkö joku, käytettiinkö eterniittilevyjä myös lattiassa suoraan vanhojen savupiippujen, kaakeliuunien jne. yhteydessä? Jotta ei olisi jotain lattian alla parketin alla, ja astuisi tietämättään sitä hajalle.

Haluaisin mielelläni hyviä neuvoja teiltä, jotka voitte antaa minulle puhdasta faktatietoa. Olen jo muissa asbestiin liittyvissä kysymyksissä joutunut valitettavasti kohtaamaan henkilöitä, jotka mieluummin suosittelevat "etsimään apua". Kiitos, jos voin välttyä tällaisilta kommenteilta tällä kertaa. Pyydän apua itse asiassa.

Kiitollinen hyvistä neuvoista!

Jos ne ovat maalattu, ei ole hätää.

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Minä mietin, onko se puhdasta asbestia, ainakin levy sähkökaapin takana.

Paloturvallista ja hyvää :o

Sitä käytetään tänäänkin suojana lämpöä vastaan, jos savupiipun lähellä on helposti syttyviä osia. Olen itse joutunut vaihtamaan osan puukatostani eternit:iin nuohoojan määräyksen mukaan. Sahasin palan puutarhassa kulmahiomakoneella käyttämällä suojamaskia varmuuden vuoksi.

Nyt kun se on paikoillaan siellä missä se on, en aio tehdä sille mitään, koska se on ehjä ja täysin vaaraton.

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Mitä tarkoitat puhtaalla asbestilla sähkökeskuksen KnockOnWood takana?
Eikö eterniitti ole aina asbestia sekoitettuna sementtiin?

Tietääkö kukaan mitään oikeasta maalista, jota voi käyttää?
Ja voinko maalata jo maalatun vesipohjaisen maalin päälle?

Stake, oletko maalannut uuden asennetun eterniittilevyn? Jos olet, millä?
Voiko eterniittiin naulata vai onko levyt kiinnitetty ruuveilla, mitä luulette?
Voiko ne saada irti yhtenä "blokkina"?

Kaikki levyt, jotka muistuttavat asbestilevyjä, eivät välttämättä sisällä asbestia. On esimerkiksi sementtipohjaisia levyjä.

Koska sinulla on eri ketjuissa täällä BH:ssa monta kysymystä juuri asbestista, on suositeltavaa julkaista kuvia epäillystä materiaalista saadaksesi kohtuullisen oikeat arviot. Muuten hapuilemme pimeässä.

Ollaksesi todella varma, analyysi on tarpeen = maksaa rahaa.

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
stake sanoi:
...Olen itse joutunut korvaamaan osan puukattoani eternitillä nuohoojan ohjeiden mukaan. Sahasin palasen puutarhassa kulmahiomakoneella käyttäen suojamaskia varotoimenpiteenä...
Se on varmasti väärinkäsitys. Asbesti on ollut kielletty myydä jo monta vuotta.
Todennäköisesti olet asentanut jonkin lasi- tai selluloosakuitua sisältävän kuitusementtilevyn.

Wikistä:
Asbestia sisältävät eterniittilevyt ovat olleet kiellettyjä vuodesta 1977 lähtien Ruotsissa

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
KnockOnWood sanoi:
Sen täytyy olla väärinkäsitys. Asbesti on kielletty myydä jo monia vuosia sitten. Todennäköisesti olet asentanut jonkin kuitusementtilevyn, joka sisältää lasi- tai selluloosakuitua.

Från Wiki:
Kysymyksesi sai minut miettimään ja tarkemmin ajateltuna hankin mineritlevyjä.

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Kyllä, olet oikeassa roland53. Totta kai on vaikeaa arvioida ilman kuvia.
Mutta koska nämä levyt ovat valkoiseksi maalattuja, luulen ettei kukaan viisastuisi, vaikka lähettäisin kuvan.
Mikä oli yleisin paksuus tämän tyyppisillä levyillä? 4 mm?

Puhuttaessa levyistä, jotka muistuttavat eternit-levyjä, mutta eivät sisällä asbestia.
Mitä ovat sementtipohjaiset levyt, roland53, ja miten eron huomaa sellaisen ja eternit-levyn välillä?
Milloin ja mihin tarkoitukseen näitä sementtipohjaisia levyjä käytettiin?

Muuten, eikö eternit-levy ole juuri sementtipohjainen levy?
Eli pääasiassa sementtiä, mutta tietty % asbestikuituja?
Tulee hieman sekavaksi nyt.. :)

KnockOnWood, mitä tarkoitit sillä, että levy sähkökaapin takana on todennäköisesti puhdasta asbestia?
Jos se on kova levy, eikö asbestin pitäisi olla täälläkin sekoitettuna sementin kanssa?
Kiitollinen vastauksista!

Stina71 sanoi:
Kun puhutaan levyistä, jotka muistuttavat eterniittilevyjä, mutta eivät sisällä asbestia.
Mitä ovat sementtipohjaiset levyt roland53 ja miten erotetaan sellainen eterniittilevystä?
Milloin ja missä tarkoituksessa näitä sementtipohjaisia levyjä käytettiin?

Muuten, eikö eterniittilevy ole juuri sementtipohjainen levy?
Eli pääosin sementtiä, mutta tietty % asbestikuituja?

KnockOnWood, mitä tarkoitit sillä, että levy sähkökeskuksen takana on luultavasti puhdasta asbestia?
Jos se on kova levy, pitäisi asbestin olla täälläkin sekoitettuna sementin kanssa.
!
Se ei voi olla levy, jos se on puhdasta asbestia. Asbesti on pehmeä kuitu ja siitä kudottiin mattoja ja käytettiin mm. laivamoottoreiden pakoputkissa.
On aivan totta, että niin sanottu eterniitti (Lommasta) oli sementtilevyjä, joissa oli sekoitettuna asbestia.
Kun asbesti kiellettiin (ehkä myös kilpailevat yritykset? 50/60-luvulla?) alettiin valmistaa esim. kattotiiliä, joissa oli muuta sisältöä mutta jotka muistuttivat klassista eterniittilevyä, jotta voitiin täydentää vanhoja kattoja esim.

Aiemmin ketjussa mainittiin esim. Minerit ja muut täytemateriaalit. Koska niiden piti korvata asbestilevyt, oli/muoto/ulkonäkö monissa tapauksissa maallikolle mahdoton erottaa.

Ei ole suositeltavaa naulata näihin vanhoihin tai uusiin sementtilevyihin, kuten kysyit aiemmin. Ne halkeavat. Sinun on esiporattava.

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Kuten sanottu aikaisemmissa ketjuissa, jos jätät eterniitin paikoilleen, se ei aiheuta mitään vahinkoa. Riippumatta siitä, onko se maalattu vai ei. Ei tarvitse maalata eterniittiä sitomaan kuituja. Mitään ei irtoa ennen kuin rikot levyt palasiksi.

Jos et aio remontoida näitä tiloja, jätä vain levyt rauhaan. Sinun tapauksessasi on ehkä parasta palkata yritys ja saneerata koko talo - näytät olevan enemmän kuin huolissasi tästä materiaalista, ja sinä ja perheesi voitte varmasti huonommin kuin rikkomalla eterniittilevyn kahteen osaan.

• Tykkään
Alti ja 1 muu
  • Laddar…
Kiitos roland53 selkeästä vastauksestasi! Arvostan! Koska levyt on nyt maalattu valkoisiksi vesipohjaisella maalilla, on mahdotonta jopa asiantuntijan määrittää, mitä levyä ne ovat. Eikö olekin niin?

MathiasS, olen täysin tietoinen siitä, että huoleni on rasittava, mutta tuntuu hyvältä saada lisää tietoa aiheesta, jotta voin käsitellä tätä parhaalla mahdollisella tavalla.

Vaikka eternit-levyjä ei tarvitse maalata, olen kiinnostunut tietämään, mikä maali olisi sopivin, jos päätän tehdä niin. Jos joku tietää, otan mielelläni vastaan näkemyksiä tästä!

Stina71 sanoi:
Kun levyt on nyt maalattu valkoiseksi, vesiohenteisella maalilla, on mahdotonta edes asiantuntijan arvioida, mikä levy se on. Vai mitä?

Vaikka ei tarvitse maalata asbestilevyjä, olen kiinnostunut tietämään, mikä maali on sopivin, jos valitsen tehdä tämän. Jos joku tietää, olisin kiitollinen näkemyksistä tästä!
Koskien kysymystä 1. En ole asiantuntija, mutta oletan, että asiantuntija voi vain raaputtaa hiukan maalia pois päästäkseen materiaaliin ja ainakin antaa sinulle neuvoja. Näytteenotto, puhdistus tai ei vaaraa.

Koskien kysymystä 2. Ei ole/ollut täysin harvinaista puhdistaa asbestikatto ja sitten maalata se.
Nyt kyseessä oli ulkona, mutta kysy maalikauppiaalta neuvoa. En usko, että näiden levyjen maalaamisessa on suurta eroa muihin koviin materiaaleihin verrattuna.

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Stina71 sanoi:
Ja, nyt niinsanotut eterniittilevyt on siis maalattu tavallisella seinä-/kattomaalilla.
Tällä maalilla ei ole kykyä sitoa asbestikuituja kunnolla, vai mitä?
Kyllä! Miten asbestikuidut alkaisivat liikkua ja tunkeutua maalin läpi, tarkoitatko? Se olisi eri asia, jos puhuisimme haihtuvista aineista, kuten liuottimista.

En ole asbesti-asiantuntija, mutta työskentelen ympäristöasioiden parissa ja olen muun muassa kartoittanut rakennuksia asbestin suhteen. Voin taata sinulle, että saneeraus levittää enemmän asbestikuituja sisäympäristöönne kuin jos jätät ne paikalleen, koskemattomiksi ja uudelleenmaalatuiksi. Kuinka huolellinen saneerausfirma sitten onkaan.

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.