S
Muinaisina aikoina asennettiin Baracudakatto, muovinen kattolevy, joka nousi ja laski riippuen siitä, missä talossa ovi tai ikkuna avattiin, näytti aika huvittavalta, kun se nousi ja laski. Mutta tämäntyyppiset katot ovat lähes kadonneet nykypäivänä palovaaran vuoksi. Mahdollisen avotulen joutuessa kosketuksiin muovin kanssa koko katto syttyy tuleen ja romahtaa, jolloin kyseinen huone tuhoutuu täysin noin 5 minuutissa eikä sitä voi pelastaa, kaikki syttyy tuleen. Suosittelen sinua olemaan asentamatta tällaista kattoa, ja tiedoksi, että se on yksi palokunnan painajaisista.

S skutten11 sanoi:
Muinaisina aikoina asennettiin Baracudakatto, muovikatto, joka liikkui ylös ja alas riippuen siitä, missä talossa avattiin ovi tai ikkuna, näytti aika hassulta kun se nousi ja laski. Mutta nykyään tämän tyyppiset katot ovat melkein hävinneet palovaaran vuoksi; jos mahdollinen avotuli joutuu kosketuksiin muovin kanssa, koko katto syttyy tuleen ja putoaa alas, mikä johtaa tilaan, jossa on totaalinen tulipalo noin 5 minuutissa, eikä sitä voi pelastaa, kaikki syttyy tuleen. Joten suosittelen, ettet asenna sellaista kattoa, ja tiedoksi, se on palokunnan painajainen.
Barracuda-katon asentaminen ei ole koskaan ollut ajatuksena. Peruskysymykseni oli, onko nykyinen kattoni barracuda vai kangas.

S
Vähän miss, jos se on muovia, se on todennäköisesti Baracuda, jos se on kangasta, se voi olla ruskea maalaamattomalla osalla. Kangasalueen yläpuolella on yleensä sähköputki, joten jos aiot asentaa uuden katon, ainoa tapa on todennäköisesti kiinnittää alas rankoja tai rimoja, jotka ruuvataan kattoon, joka on useimmiten kuin raakaponttia ja kantaa erinomaisesti.

• Tykkään
Sredna79
  • Laddar…
C claym sanoi:
Kiitos kaikille nopeista ja hyvistä vastauksista, olette ihania!

@mexitegel:

Olen samoilla linjoilla, eli en halua asentaa höyrysulkua koska se voi aiheuttaa ikäviä vaikutuksia ja voi tuoda lisää ongelmia. Teoriaani: jos höyrysulkua ei ole ollut aiemmin, en aio asentaa mitään (vaikka muiden huoneiden katot tulevat aikaistettavasti remontoitaviksi).

Rakennettuani väliseinän, joka jakaa suuren huoneen, yläkerta koostuu nyt 5 huoneesta. Kahdessa näistä ei ole tuloilmaa ja aion asentaa tuloilman näihin kahteen (yhteydessä ilmanvaihtopuhaltimeen savupiipussa). Yksi huone on kylpyhuone/vessa, jossa on poistoilmakanava savupiippuun (ei tuloilmaa, eikö pitäisi myöskään olla).

Puhuttaessa ullakosta, se on kylmä ullakko, ullakon palkistossa on kutterinlastu- ja sahanpurueristys, sen päällä on lasivillalevy ja sitten tuulensuojapaperi. Sen perusteella, mitä olen lukenut, tämä ei ole hyvä ratkaisu sekoittaa orgaanista ja epäorgaanista materiaalia? Pitäisikö olla parempi poistaa lasivilla ja laittaa ekovillaa tai vastaavaa?

Ullakolla ei ole ilmanvaihtoaukkoja päädyissä. Pitkillä sivuilla on pieni ilmaväli räystään kohdalla.

Katossa on raakapontti + tuulensuojapaperi + moderni peltikatto. Ei eristystä.

Minulla on 4 lämpötila- ja kosteussensoria asennettuna ullakolle, tiedän ettei näiden tarkkuus ole optimaalinen, mutta käytän niitä trendien seurantaan (katso kuvat alla). Nämä on ostettu Clas O:sta. Olen myös mitannut kosteuspitoisuuden raakapontista ja palkkeista kattopintaan päin - kosteuspitoisuus on alle riskitason (olen mitannut siellä, missä kasvu on, ja muissakin kohdissa).

Ollakseni varma, olen suihkuttanut Japen homevapaata niille alueille, missä se on pahimmillaan raakapontissa ja sitten kaapinut pois mustan nukkaumia joiltakin kohdilta. Olen myös ympyröinyt kohdat, joissa on mustaa, nähdäkseni leviääkö se.

Kuvien kommentit

1. Ilmansuunnat ovat suunnilleen tarkkoja

2. Pohjois- ja länsisivut eivät saa juurikaan aurinkoa päivän aikana (länsi osoittaa vuorenrinnettä, jossa on puita)

3. Päädyt (pohjoinen/etelä): vähän mustia pilkkuja siellä täällä, sijaitsevat raakapontissa kohdissa, joissa se kohtaa lasivillan

1. Sensori sijoitettu "Koillis" (on kulmassa) : Onko hyökkäys raakapontissa + palkeissa (musta hieman nukkaa) hyökkäys istuu kulmassa alhaalla lähellä räystästä. Siellä kulkee "kuollut/vanha" ilmanvaihtokanava. Voisiko olla, että tiiveysongelma aiheuttaa kasvuongelman täällä?

2. Sensori sijoitettu "Kaakko" (on kulmassa): Ei mustaa kasvua, vähän valkoisia pisteitä

3. Sensori sijoitettu "lounas" (on kulmassa): Onko hyökkäys raakapontissa + palkeissa (musta hieman nukkaa) hyökkäys istuu kulmassa alhaalla lähellä räystästä (hyökkäys suunnilleen samassa paikassa kuin "koillis")

4. Sensori sijoitettu "länsi" (on pitkällä sivulla kylpyhuoneen yläpuolella!): Onko hyökkäys raakapontissa + palkeissa (musta hieman nukkaa) hyökkäys on alhaalla lähellä räystästä (hyökkäys suunnilleen samassa paikassa kuin "koillis" ja "lounas").

Ongelmallinen osa kaikessa tässä (minkä olen myös tarkistanut tältä foorumilta) on juuri ullakko. Pitäisikö minun tuulettaa enemmän vai vähemmän? Pitäisikö minun lisätä eristeitä ullakon palkistoon vai poistaa? Pitäisikö minun asentaa kosteudensäädin tai ei... Huh se on melkoista :). Talo sijaitsee Pohjois-Ruotsin sisämaassa

Talon ilmanvaihto/muut ilmanvaihtoasiat:
Kellari: Suurin osa kellarista on maan alla, raikas tuoksu eli ei tunkkainen kellari. Hyvä ilmavirtaus savupiipussa ja hyvä ilmavirtaus tuloilmaventtiileissä.
Kerroksen 1: Hieman ahdas, hieman heikompi ilmavirtaus tuloilmaventtiileissä ja poistoilmakanavissa savupiipussa
Kerroksen 2: (jossa kangaskatto ja uusi seinä): Huono virtaus yhdessä tuloilmaventtiilissä. Poistoilmaventtiili savupiipussa, joka sijaitsee kylpyhuoneessa, on tuskin havaittavissa

@Stefan1972:

Ei, kiirehdin hieman liikaa seinän rakentamisen kanssa (meillä oli vähän aikaa muuttoon). Mitä tein, oli leikata ura kattoon (noin 4 m pitkä ja 10 cm leveä). Asensin väliseinän, SITTEN tajusin: hmm miten ratkaisen tämän katon kanssa??!. Siitä tuli paljon työtä venytettäessä takaisin kummallekin puolelle seinää, mutta onnistuin saamaan sen melko ok. Jälkikäteen ajateltuna olisin purkanut koko sisäkaton ja asentanut kipsilevyn suoraan. En todellakaan suosittele kenellekään yrittämään venyttää takaisin leikattua kangaskattoa, se on yhtä h-v!

/C
Näytät olevan ajan tasalla (y). Ja on totta, että kylpyhuoneessa ei ole tuloilmaa, vain poistoilma likaisissa tiloissa. Voisi myös olla idea hankkia liesituuletin, joka voi myös olla perusilmanvaihto.

Lasivillan sinun tulee ehdottomasti poistaa ullakolta, ja ottaen huomioon alkaneet homekasvut, kysymys onkin, eikö talo hyötyisi siitä, ettet eristä liikaa, mutta se riippuu myös siitä, miten hyvin ilmanvaihto kylmäullakolla toimii. Liian paljon ilmanvaihtoa epäsuotuisilla sääolosuhteilla ei myöskään ole hyvä, kuten sanottu.

Kiitos kaikista vastauksista!

@mexitegel: Kärryillä, hehe yritän, mutta joskus tuntuu siltä, että olen ihan pihalla :). Nykyinen liesituulettimemme on jatkuvasti päällä (teho 1) saadaksemme kierron alakerrassa. Liesituuletin on erillinen kanava, joka ei mene savupiippuun, vaan kulkee keittiön katon läpi (keittiön katto on erillinen katto päärakennuksen katosta). Liesituuletin on surkea (painikkeet ovat rikki jne.), joten se on kuitenkin vaihdettava lähiaikoina, aion hankkia silloin hyvän.

Gullfiberin aion repiä pois. Kuitenkin harkitsen odottamista siihen saakka, kunnes savupiipun ilmanvaihto on valmis. Kun gullfiber on poistettu, ajattelin ensin mitata ja nähdä mitä tapahtuu, myös katsoa miltä sisällä tuntuu. Jos kaikki on kunnossa, jätän lisäämättä eristystä ullakon yläpohjaan. Jos ei, täytän ecofiberillä tai vastaavalla.

Uutena vanhan talon omistajana olen huomannut, että on otettava pieniä paloja kerrallaan ja katsottava, mikä vaikutus sillä on.

Päivitän tämän keskustelun tai luon uuden ja kerron, miten asiat menivät. Mielestäni on hienoa, kun ihmiset palaavat kertomaan, miten kaikki sujui heidän projektinsa jälkeen...

/C

• Tykkään
mexitegel
  • Laddar…
Uskon kuitenkin, että sinun tulisi harkita olemassa olevan kasvuston käsittelyä boracolilla estääksesi sen leviämisen.

• Tykkään
Klasklättermus
  • Laddar…
mexitegel mexitegel sanoi:
Silti luulen, että sinun pitäisi harkita olemassa olevan kasvun käsittelyä boracolilla leviämisen estämiseksi.
hieman kallis mutta hyvä toiminto. (y)

C claym sanoi:
Mutta onko järkevää laittaa muovia vanhaan taloon ollenkaan?
valitsen käyttää muuta kuin tavallista vanhenemiskestävää muovia.
sellainen, joka on vaihteleva höyrysulkunsa osalta, on suositeltavaa

mexitegel mexitegel sanoi:
Luulet kuitenkin, että sinun kannattaa harkita nykyisen kasvuston käsittelyä boracolilla estääksesi sen leviämistä edelleen.
Onko boracolia saatavilla? Kuten sanottu, ruiskutin japes mögelfrillä. Eikö se ole tarpeeksi hyvä?

K Klasklättermus sanoi:
valitsee valita muuta kuin tavallinen ikäkestävä muovi.
yksi, joka on muuttuva höyrynsulkussa on suositeltava
Onko sinulla vinkkiä sellaisesta ?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.