Hei kaikille!

Olen parhaillaan korjaamassa yläkerran sisäkattoa. Nykyään siellä on eräänlainen kangaskatto, mutta tutkittuani hieman, näyttää siltä, että on olemassa myös jotain nimeltään Barracuda-katto. Tietääkö joku, miten nämä eroavat toisistaan?

Takkimme on kiinnitetty kattopahvinauloilla ja sen ympärillä on puulistat. Olen repinyt kattoon raon rakentaessani sisäseinää ja otin tilaisuuden kuvata sitä. Liitän kuvia alle. Onko se kangasta vai Barracuda, tietääkö joku?

Kysyn, koska näin ihmisten kirjoittavan, että Barracuda-katossa on jonkinlainen höyrysulku. Joten jos haluan vaihtaa kattoni kipsilevyihin (ja se on Barracuda-katto), niin ehkä minun pitäisi asentaa höyrynsulku ullakolle?

Tämä on kuitenkin oma tieteenalansa. Talo on vuodelta 1938, eikä siellä todennäköisesti ole lainkaan höyrysulkua.

Lisäksi talossa on huono ilmanvaihto (öljykattila vaihdettu kaukolämpöön, 3-lasinen ikkuna, savupiippu ei enää lämmitä). Ullakon sisäkatossa on kasvustoa. Suunnitelmana on asentaa mekaaninen poistoilma savupiippuun parantamaan ilmanvaihtoa ja katsoa, auttaako se kasvustoon.

/C

• Kappale valkoista kattomateriaalia, joka on irrotettu vanhasta katosta. Materiaalissa näkyy juovia ja kudottua rakennetta.
  • Kangaspalan lähikuva, joka on mahdollisesti osa vanhasta sisäkatosta. Karkeaa ja kudottua rakennetta, hieman rispaantunut reuna.
barracudatak on tyyppi "muovikatto"
sinulla on kudottu katto. kudotulla kankaalla

Staffans2000
Näin se on. Minulla oli sama katto kuin sinulla. Koska muu talo todennäköisesti puuttuu kosteussulusta, on epäasianmukaista asentaa se vain yhteen huoneeseen.

Staffan

On usein mahdotonta asentaa höyrynsulkua jälkikäteen saavuttaaksesi halutun toiminnon ilman, että puretaan koko kerrosta, koska et voi tiivistää sisäseiniä. On myös epäsopivaa asentaa vain talon osiin. Yhteenvetona on riski, että aiheutat uusia ongelmia sen sijaan, että ratkaisisit haluamasi asian.

Sinun tulisi priorisoida ilmanvaihto ja varmistaa, että talo on kunnolla alipaineistettu, ei ole varmaa, että riittää laittaa tuuletin savupiippuun. Näin saat mahdollisimman vähän kosteaa ilmaa ullakolle. Varmista myös, että on tuloilmaa oikeissa paikoissa ottaen huomioon, että tiiviit 3-lasikkunat on asennettu. Jos näissä ei ole rakoventtiilejä, on todennäköistä, että sinun täytyy asentaa raitisilmaventtiilit, Fresh TL98F on hyvä.

Tarkista myös ilmasto ullakolla, onko ilmanvaihto ehkä tukossa? Sinun täytyy todennäköisesti käsitellä jo alkanutta kasvustoa boracolilla tai vastaavalla. Asenna myös jokin ilmasto-olosuhteiden valvontajärjestelmä ullakolle, niin olet perillä tilanteesta. Mittaaminen on tietämistä. Clas Ohlssonilla ym. paikoissa on järkeviä langattomia mittareita suhteellista kosteutta varten.

toivottavasti mietit tarkkaan, kun irrotit näytteen, sillä kangasjännitetty sisäkatto perustuu siihen, että se on ehjä seinästä seinään. Muuten se menettää tyylinsä kokonaan. Rikkoutunut sellainen pitää siis vaihtaa ja kiristää uudelleen tai poistaa kokonaan ja korvata jollakin muulla.
Pienemmässä huoneessa voi olla vain paperijännitetty katto, jolloin ei ole kangasta.

Kiitos kaikille nopeista ja hyvistä vastauksista, olette ihania!

@mexitegel:

Olen samalla linjalla, eli en halua laittaa höyrysulkua, koska se voi aiheuttaa epämiellyttäviä vaikutuksia ja voi tehdä lisää ongelmia. Teesini: jos siellä ei ole ollut höyrysulkua aiemmin, niin en laita sellaista (vaikka muiden huoneiden katot pitää remontoida lähitulevaisuudessa).

Sen jälkeen kun rakensin väliseinän jakamaan ison huoneen, yläkerrassa on nyt 5 huonetta. Kaksi näistä ei ole tuloilmaa, ja aion laittaa tuloilman näihin kahteen (samaan aikaan poistohormin kanssa savupiipussa). Yksi huone on kylpyhuone/vesiklo, jossa on poistokanava muurissa (ei tuloilmaa tänne, eikä varmaan pitäisikään olla).

Kun kyse on ullakosta, se on kylmä ullakko, ja välikaton eristeenä on kutteripuru ja sahanpuru, ja sitten on laitettu mineraalivilla tämän päälle ja sen jälkeen tuulensuojapaperi. Olen lukenut, että tämä ei ole hyvä ratkaisu sekoittaa orgaanista ja epäorgaanista materiaalia? Olisi varmaan parempi purkaa mineraalivilla pois ja laittaa ekovillaa tai vastaavaa?

Vintillä ei ole ilmanvaihtoventtiilejä päädyissä. Pitkillä sivuilla on pieni ilmarako räystäiden alla.

Katossa on raakapontti + tuulensuojapaperi + moderni peltikatto. Ei eristystä.

Minulla on 4 lämpötila- ja ilmankosteusanturia ullakolla, tiedän, että niiden tarkkuus ei ole optimaalinen, mutta käytän niitä nähdäkseni trendejä (ks. kuvat alla). Nämä on ostettu Clas O:sta. Olen myös mitannut kosteuspitoisuuden raakapontista ja kattopalkkeista - kosteuspitoisuus on riskitason alapuolella (olen mitannut siellä, missä on kasvustoja, ja myös muissa paikoissa).

Turvallisuuden vuoksi olen suihkuttanut Japesin homeentorjunta-ainetta pahimmille kohdille raakapontissa ja raaputtanut mustaa nukkaa pois joistain paikoista. Olen myös ympyröinyt paikat, joissa on mustaa, nähdäkseni leviääkö se.

Kommentteja koskien kuvia

1. Ilmansuunnat ovat noin-arvoja

2. Pohjois- ja länsipuolelle ei juuri paista aurinko päivän aikana (länsi on rinnettä vasten, jossa on puita)

3. Päädyissä (pohjois/etelä): pieniä mustia pilkkuja siellä täällä, raakapontissa, jossa se kohtaa mineraalivillan

1. Anturi sijoitettu "Pohjois itä" (kulmassa): Onko vammoja raakapontissa + palkissa (musta ja hieman nukkaa) vamma on kulmassa alhaalla räystäällä. Siellä on vanha kuollut ilmanvaihtokanava. Voiko olla, että se on tiivistymätön, mikä aiheuttaa kasvua?

2. Anturi sijoitettu "Etelä itä" (kulmassa): Ei mustaa kasvustoa, vähän valkoisia pilkkuja

3. Anturi sijoitettu "etelä länsi" (kulmassa): Onko vammoja raakapontissa + palkissa (musta ja hieman nukkaa) vamma on kulmassa alhaalla räystäällä (vamma samassa paikassa kuin "Pohjois itä")

4. Anturi sijoitettu "länsi" (pitkällä sivulla kylpyhuoneen yläpuolella!): Onko vammoja raakapontissa + palkissa (musta ja hieman nukkaa) vamma on alimpana räystäällä (vamma samassa paikassa kuin "Pohjois itä" ja etelä länsi)

Tässä kaikessa on se juju (kuten olen myös täällä foorumilla katsonut), että kyse on juuri ullakosta. Pitäisikö tuulettaa enemmän vai vähemmän? Pitäisikö lisätä eristystä välikattoon vai poistaa sitä? Pitäisikö asentaa kosteudenpoistaja vai ei.... Huh, väsyn :). Talo sijaitsee Pohjois-Suomessa.

Ilmanvaihto/talo muuten:
Kellari: Suurin osa kellarista on maan alla, raikas tuoksu eli ei tunkkainen kellari. Hyvä imu muurissa ja hyvä virtaus tuloilmaventtiileissä.
Ensimmäinen kerros: Hieman tunkkainen, hieman heikompi virtaus tuloilmaventtiileissä ja poistokanavissa muurissa.
Toinen kerros: (jossa kangaskatto ja uusi seinä ovat): Huono virtaus yhdessä tuloilmaventtiilissä. Poistoilmaventtiili muurissa, joka on kylpyhuoneessa, on tuskin havaittavissa.

@Stefan1972:

Ei, menin vähän liian nopeasti eteenpäin seinärakennuksessa (meillä oli kiire asettua asumaan). Tein uran kattoon (noin 4 m pitkä ja 10 cm leveä). Rakensin väliseinän ja SITTEN tajusin: hmm, miten ratkaisen tämän katon kanssa??? Se oli paljon työtä kiristää takaisin molemmille puolille seinää, mutta onnistuin saamaan sen oikein. Jälkikäteen katsottuna olisi pitänyt purkaa koko sisäkatto ja asentaa kipsilevy suoraan. En todellakaan suosittele kenellekään yrittämään kiristää takaisin leikattua kangaskattoa, se on painajainen!

/C

• Kaavio, joka näyttää lämpötilan ja kosteuden vaihtelut ajanjaksolla 26.4.–1.5., sensorin sijainti "Nord öst".
  • Kaavio, joka näyttää lämpötilan ja kosteuden vaihtelut aikavälillä 26.4-2.5, sensorilla "Syd öst". Lämpötila sinisellä, kosteus punaisella.
  • Lämpötila- ja kosteuskäyrät ylätuulettimessa huhtikuun lopussa, sininen käyrä esittää lämpötilaa ja punainen käyrä kosteutta, sijainti "sydväst".
  • Lämpötila- ja kosteuskäyrä, joka näyttää vaihtelut päivämäärien 26/4–2/5 välillä, yläkerrassa olevassa tilassa talon länsipuolella.
C claym sanoi:
Kiitos kaikille nopeista ja hyvistä vastauksista, olette ihania!

@mexitegel:

Olen samaa mieltä, eli en halua asentaa höyrysulkua, koska tämä voi aiheuttaa epämiellyttäviä seurauksia ja ongelmat voivat lisääntyä. Teesini: jos höyrysulkua ei ollut aiemmin, en myöskään halua asentaa sellaista (vaikka muiden huoneiden katot on tarkoitus remontoida lähitulevaisuudessa).

Sen jälkeen kun rakensin väliseinän jakamaan ison huoneen, yläkerrassa on nyt 5 huonetta. 2:ssa näistä ei ole tuloilmaa ja aion asentaa tuloilman näihin 2:een (yhdessä poistoilmapuhaltimen kanssa savupiippuun). Yksi huoneista on kylpyhuone/wc, jossa on poistoilmakanava muurissa (täällä ei ole tuloilmaa, eikä sen tarvitsekaan olla).

Vintti on kylmä ullakko, ullakkorakenteet on eristetty kutterinpurulla + sahanpurulla, minkä jälkeen päälle on laitettu lasivillalevy ja sitten tuulensuojapaperi. Lukemani perusteella tämä ei ole hyvä ratkaisu sekoittaa orgaanista ainetta epäorgaaniseen? Pitäisi varmaan olla parempi poistaa lasivilla ja laittaa ekovillaa tai vastaavaa?

Vintillä ei ole ilmanvaihtoaukkoja päädyissä. Pitkäsivuilla on pieni ilmarako räystään kohdalla.

Katossa on raakapontti + tuulensuojapaperi + moderni peltikatto. Ei eristystä.

Olen asentanut 4 lämpötila- ja ilmankosteusanturia vintille, tiedän että niiden tarkkuus ei ole optimaalinen, mutta käytän niitä trendien seuraamiseen (katso kuvat alla). Nämä on ostettu Clas O:sta. Olen myös mitannut raakapontin ja kattotuolien kosteusprosentin - kosteusprosentti on alle riskitason (olen mitannut siellä, missä on kasvustoa ja myös muissa paikoissa).

Ollakseni varma olen suihkuttanut Japes homevapaa pahoille paikoille raakaponttiin ja sitten kaapinut pois mustaa nukkaa joissakin paikoissa. Olen myös ympyröinyt paikat, joissa on mustaa nähdäkseni, leviäkö se.

Kommentteja kuvista

1. Ilmansuunnat ovat likimääräisiä

2. Pohjoissivu ja länsisivu eivät saa juuri lainkaan aurinkoa päivän aikana (länsi päin on vuorenrinteeseen, jossa kasvaa puita)

3. Päädyt (pohjoinen/etelä): vähän mustia pilkkuja siellä ja täällä, sijoittuvat raakaponttiin, jossa se kohtaa lasivillan

1. Anturi sijoitettu "koilliseen" (sijaitsee nurkassa) : Raakapontissa + kattotuoleissa on vaurioita (mustaa hieman nukkaista) vaurio sijaitsee nurkassa alhaalla räystään kohdalla. Siellä on ”kuollut/vanha” ilmastointikanava. Voiko olla, että se on tiivistynyt ja tästä johtuen kasvaa tässä?

2. Anturi sijoitettu "kaakkoon" (sijaitsee nurkassa): Ei mustaa kasvustoa, hieman valkoisia pisteitä

3. Anturi sijoitettu "lounais" (sijaitsee nurkassa): Raakapontissa + kattotuoleissa on vaurioita (mustaa hieman nukkaista) vaurio sijaitsee nurkassa alhaalla räystään kohdalla (vaurio suunnilleen samassa paikassa kuin "koillinen")

4. Anturi sijoitettu "länsi" (sijaitsee pitkällä sivulla kylpyhuoneen yläpuolella!): Raakapontissa + kattotuoleissa on vaurioita (mustaa hieman nukkaista) vaurio sijaitsee alhaalla räystään kohdalla (vaurio suunnilleen samassa paikassa kuin "koillinen" ja lounais)

Koko tämä asia on hankala (jonka olen myös katsonut täällä foorumilla) juuri katon osalta. Pitäisikö minun tuulettaa enemmän vai vähemmän? Pitäisikö minun lisätä enemmän eristystä ullakkorakenteisiin vai poistaa. Pitäisikö minun asentaa kosteudenpoistaja vai ei.... Huh, tästä tulee pää kipeäksi :). Talo sijaitsee Pohjois-Suomen sisämaassa

Talon muu ilmanvaihto/ilma:
Kellari: Suurin osa kellarista on maan alla, raikas haju eli ei tunkkainen kellari. Hyvä virtaus muuriin täällä ja hyvä virtaus tuloilmaventtiileissä.
Kerros 1: Hieman suljettu, hieman huonompi virtaus tuloilmaventtiileissä ja poistoilmakanavissa muuriin
Kerros 2: (missä kangaskatto ja uusi seinä sijaitsevat): Vaikea virtaus yhdessä tuloilmaventtiilissä. Poistoilmakanava, joka on kylpyhuoneessa muurissa, ei juuri tunnu

@Stefan1972:

Ei, menin hieman liian nopeasti seinärakennuksen kanssa (meillä oli kiire muuttaa). Se, mitä tein, oli katkaista ura kattoon (noin 4 m pitkä ja 10 cm leveä). Rakensin sisäseinän, SITTEN huomasin: hmm miten ratkaisen tämän katon kanssa???!. Se vaati paljon työtä vetää takaisin molemmilta puolilta seinää, mutta sain sen aikaan ihan ok. Jälkiviisaana olisi pitänyt purkaa koko sisäkatto ja asentaa kipsilevy suoraan. En todellakaan suosittele ketään yrittämään vetää takaisin leikattua kangaskattoa, se on hirveää!

/C
teet sen monimutkaisemmaksi kuin sen tarvitsee olla

K Klasklättermus sanoi:
teet siitä monimutkaisempaa kuin sen tarvitsee olla
Millä tavalla?

C claym sanoi:
Millä tavalla?
onko talossa muuten muovia?

K Klasklättermus sanoi:
onko talossa muuten muovia?
Ei mitä minä näen. Kuitenkin julkisivu on maalattu akryylimaalilla, onko se haitallista?

kangaskireä sisäkatto asennetaan kosteana, ja se kiristyy kuivuessaan. Jos sellaista, joka on leikattu auki ja päällystetty paperilla, yrittää vain naulata takaisin, ei lopputuloksesta tule hyvä, se menee ikään kuin väärinpäin. Lisäksi kangas asennetaan ensin ja sitten paperi, joka on myös kostea ja kiristyy kuivuessaan lisäten kiristystä.

C claym sanoi:
Ei mitä voin nähdä. Kuitenkin julkisivu on maalattu akrylaatilla, onko se haitallista?
anteeksi, viittaan ikääntymistä kestävään muoviin.
on olemassa korkealaatuista kangasta/kalvoa, joten voit remontoida huoneen kerrallaan.

S Stefan1972 sanoi:
kankaan kanssa kiristetty sisäkatto asennetaan kosteana, sitten se kiristyy kuivuessaan. Sellaista papilla leikattua ei voi vain naulata takaisin hyvällä tuloksella, se menee ikään kuin väärinpäin.
Lisäksi kangas asennetaan ensin, sitten paperi, joka on myös kostea ja kuivuu kiristyen lisää.
tarkalleen jos se on revitty se on mennyttä, sitä ei voi asentaa takaisin.
kuitenkin on materiaaleja uuden kankaan kanssa kiristetyn katon tekemiseen. nämä katot nähdään kuitenkin joskus palovaarallisina.

Ajatus on aina ollut purkaa kangaskatto ja laittaa kipsiä. En kuitenkaan koskaan ehtinyt rakentaa seinää ja laittaa uutta kipsikattoa ennen kuin muutimme sisään, siksi väliaikainen ratkaisuni oli jännittää katto takaisin.
Nyt olemme asettuneet ja haluamme tarttua sisäkattoon ja purkaa ja asentaa kipsiä.
Mutta koska epäilin, onko kangaskatollamme jonkinlainen höyrynsulkutoiminto ja voiko syntyä ongelmia, jos vaihdamme kankaan kipsiin, aloitin keskustelun.
En halua pilata mitään mahdollisen kosteuden siirtymisen vuoksi vaihdossa kankaasta kipsiin.

/C

K Klasklättermus sanoi:
anteeksi, tarkoitan ikää kestävää muovia.
on olemassa korkea suorituskykyinen kangas/kalvo. jotta voit kunnostaa yhden huoneen kerrallaan.
Joo, mutta onko järkevää laittaa muovia vanhaan taloon ollenkaan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.