P ptlf sanoi:
Kiitos! Se oli jotain sellaista, mitä halusin tietää, koska se, mitä he kumartuvat keskeltä ilman muuta kuormaa kuin oma paino, jos ymmärsin oikein?
Ei, se näyttää vain, kuinka monta kertaa suurempi taipuma on verrattuna tähän päivään.
 
B bossespecial sanoi:
Ei, se näyttää vain, kuinka monta kertaa suurempi taipuma on verrattuna nykyhetkeen.
Okei, kiitos! Mutta jos valitsen 45x220, se ei lisäänny niin paljon verrattuna siihen, mitä se on ollut tähän asti, koska se ei ole näkynyt silmälle ainakaan, joten en usko sen olevan erityisen paljon, koska sitten olisin varmaan reagoinut.
 
B
Nissens Nissens sanoi:
En kirjoittanut mitään dimension pienentämisestä.
Ei, mutta ts haluaa käyttää kevyempiä kattotuoleja kuin suositeltu. Ja sinä ehdotit tiheämpiä cc...
 
Nissens
B BSOD sanoi:
Ei, mutta ts haluaa käyttää heikompia kattotuoleja kuin suositeltu. Ja sinä ehdotit tiheämpää cc...
Ja tarkoitin, että hän ehkä voi säilyttää nykyisen koon vähentämällä reglarna:n välisiä cc-välejä. Ymmärsin, että hän ei halua nostaa kokoa, vaan ei halua myöskään pienentää sitä verrattuna siihen, mitä siellä nyt on.
 
  • Tykkään
fribygg
  • Laddar…
Nissens Nissens sanoi:
Ja tarkoitin, että hän voi ehkä säilyttää ulottuvuuden, jonka hänellä on, vähentämällä cc:tä palkkien välillä. Käsitin, että hän oli tyytyväinen siihen, ettei tarvinnut lisätä ulottuvuutta, ei siihen, että hän haluaisi pienentää sitä verrattuna siihen, mitä siellä on nyt.
Voin mennä 220x45:iin, mutta ajattelin tehdä sen leveämmäksi verrattuna nykyiseen, vähintään 4,5m mutta mielellään jopa 5m, joten voin sitten tehdä tiheämmin kuin cc600 koska haluan välttää liimapuupalkkien ostoa.
 
  • Tykkään
Nissens
  • Laddar…
K
P ptlf sanoi:
Voin mennä jopa 220x45, mutta ajattelin tehdä siitä leveämmän verrattuna nykyiseen, vähintään 4,5m mutta mieluiten jopa 5m, joten voin asettaa tiheämmin kuin cc600, koska haluan välttää liimapuun ostamista
Jos käytät mitoitusohjelmaa, huomaat nopeasti, että myös cc 60:lla 225*45 on paljon kaukana suositellusta.

/Krille
 
K Krille4 sanoi:
Jos käytät mitoitusohjelmaa, huomaat nopeasti, että vaikka cc 60:llä 225*45 on kyllä erittäin kaukana suositellusta.

/Krille
Tiedän sen, mutta nykyinen järjestelmäni olisi pitänyt olla yläkerrassa jo kauan sitten mitoitusohjelman mukaan myös....
 
K
P ptlf sanoi:
Tiedän sen, mutta se mitä minulla on nyt olisi pitänyt olla maassa jo kauan sitten myös mitoitusohjelman mukaan....
Oikea mitoitus on kuin turvavyö - täysin turha kunnes "onnettomuus" tapahtuu ;) Itse en koskaan uskaltaisi mitoittaa niin heikosti Västerbotteniin säästääkseni "muutamia" tuhansia. Olin siitä iloinen viime talvena, kun olimme ulkomailla kolme viikkoa ja siellä satoi paljon lunta ja kinostui melkein 2 metriä lunta toisen puolen autokatoksen katolle.

/Krille
 
  • Tykkään
ptlf
  • Laddar…
P
Tee näin sitten.

Mitoita Svenskt trä mukaisesti.

Laske sen rakenteen kokonaismomentti (areatröghetsmomentti), eli palkkien määrä kerrottuna yhden palkin areatröghetsmomentilla.

Laske sitten areatröghetsmomentti omalle poikkileikkauksellesi (palkki), ja varmista, että saavut samaan kokonaismomenttiin (areatröghetsmomenttiin) kuin Svenskt trä:n mitoituksessa.

Etsi internetistä kaavoja areatröghetsmomentille tai englanniksi second moment of inertia, niin löydät melko nopeasti. Voit jättää säteen huomiotta, jos puutavarassasi on sellaisia poikkileikkauksen kulmissa.
 
P
Jos en eksy nyt aivokonttorissani, niin maksimaalinen taipuma laajalle levinneen kuorman (lumi) kohdalla tulisi olla kaksinkertainen neliöllinen riippuvuus palkin pituuteen nähden, eli siinä on valtava ero 3 ja 5 metrin jännevälin välillä.

En ole harrastanut tämän tyyppisiä yksinkertaisia laskelmia moneen vuoteen, joten tämä on vapaasti muistista.
 
Nissens
yoloboi sanoi:
Jos en nyt eksy pääkopassani, niin maksimaalinen taipuma laajalle kuormalle (lumi) pitäisi olla kaksinkertaisesti neliöllisessä suhteessa palkin pituuteen, eli ero 3 ja 5 m jännevälin välillä on valtava.

En ole tehnyt tämän tyyppisiä yksinkertaisia laskelmia moneen vuoteen, joten tämä on vapaasti muististani.
Tämä selvitti kaiken.. ei…
 
  • Tykkään
ptlf
  • Laddar…
P
Nissens Nissens sanoi:
Det klargjorde ju allting.. not…
Kallistuma = vakio * pituus^4

Joka haluaa ymmärtää paremmin, tarvitsee opiskella palkkitaivutusta. Joka haluaa mitoituksen vakavasti, tarvitsee ymmärtää voimassa olevat normit.

:)
 
  • Tykkään
ptlf
  • Laddar…
S
Syy siihen, että rakenteesi kestää käytännössä mutta ei teoriassa, on se, että mitoitustyökalut ja mitoitus yleensä normien mukaan perustuu siihen, että otetaan huomioon turvallisuuskertoimet ja muut osakertoimet eri epävarmuustekijöiden vuoksi. Tämä voi liittyä materiaalin laatuun liittyviin epävarmuuksiin, kantokykyyn eri tekijöiden, kuten kosteuden ja kuormituskeston, kuorman jne. osalta.

Voi käydä todella huonosti, jos poistat kaikki nämä marginaalit. Yhtenä päivänä voi olla epäonnekasta, että kantava rakenne on saanut kosteusvaurion ja tulee kunnolla lunta. Tästä huolimatta 45x220 kestää 5 m ja c/c 600 sekä lumivyöhykkeessä 2 murtorajoilla kaikkien sääntöjen mukaisesti lukuun ottamatta taipumaa. Siinä on 20 mm taipuma keskellä, mikä katsotaan hieman korkeammaksi verrattuna suosituksiin, jos esimerkiksi verrataan L/300 ~ 17 mm. Mutta tässä tapauksessa, kuten sanottu, olen lisännyt melkoisesti turvallisuusmarginaalia, joten 45x220 kestää todennäköisesti 5 m.
 
S scorp1on sanoi:
Syynä siihen, että rakenteesi kestää käytännössä mutta ei teoriassa, on se, että mitoitustyökalu ja mitoitus yleensä normien mukaan perustuu siihen, että otetaan huomioon turvallisuustekijät ja muut osittaiskertoimet erilaisten epävarmuustekijöiden huomioon ottamiseksi. Tämä voi koskea epävarmuutta materiaalin laadusta, kantokyvystä ottaen huomioon lukuisia tekijöitä, kuten kosteutta ja kuormituksen kestoa, kyseisestä kuormasta jne.

Voi käydä todella huonosti, jos poistat kaikki nämä marginaalit. Eräänä päivänä voi olla epätodellista, että kantava rakenne on saanut kosteusvaurion ja lunta tulee kunnolla. Siitä huolimatta 45x220 kestää 5 m ja k/k 600 sekä lumivyöhyke 2 murtorajassa kaikkien sääntöjen mukaan lukuun ottamatta taipumaa. Taipumaa tulee 20 mm keskellä mikä on hieman korkeampi verrattuna suosituksiin kuten esim. verrattaessa L/300 ~ 17 mm. Mutta tässä tapauksessa, kuten sanottu, olen lisännyt paljon turvallisuusmarginaaleja, joten 45x220 oppii kestämään 5 m.
Kiitos hyvistä tiedoista! Kosteusvaurioita voi välttää, jos pitää huolta katon tiiveydestä, eikä tarvitse käyttää niitä huonoimpia oksakohtia sisältäviä runkotolppia, ja lumimäärän osalta ollaan täällä pohjoisessa tottuneita seuraamaan, joten kiitos sinun panoksestasi.
 
S
Huomaa, että laskin mukaan snowzone 2.
 
  • Tykkään
ptlf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.