Jag ska riva den här carporten o göra en bredare men vet att det inte kommer att fungera i ett dimensionsprogram det jag tänkt så tänkte höra här om någon kan ge råd. Den på bilden är ca 3m bred o takreglarna är 125x50 o cc600mm och dom har hållit trots mycket snö på taket, brukar skotta när det blir över 70cm o det ska säkert inte hålla för det enligt dimensionsprogram men har gått bra.
Nu funderar jag på göra den ca 5m bred och köra med 195x45 o cc600 men dom blir ju ganska tunga så blir dom krokiga bara av sin egenvikt eller kommer det fungera? Är ju införstådd med att jag kanske måste skotta redan vid 50cm snö sen. Puinen autokatoksen katto, jossa on 125x50 mm:n puiset kattopalkit ja harmaa peite, suunnitellaan laajentamista ja palkkien vahvistamista. Käsin piirretty luonnos autotallin suunnitelmasta, jossa merkitty mitat 3m, kattopalkit 125x50. Ruudukollinen paperi.
 
ClasseClas
Aloita Svenska Träs mitoittamissivulta https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/

Siellä lisäät autokatoksesi ja ilmoitat paikan, johon aiot sijoittaa autokatoksen. Sitten saat selville lumivyöhykkeen, sen jälkeen ilmoitat kattomateriaalin jne., ja saat ehdotuksen mitoittamisesta. Sitten voit kokeilla eri mittoja autokatokselle, myös kattoulkonemalle, ja nähdä, miten se vaikuttaa kattopalkkien mitoittamiseen.
 
  • Tykkään
Krille4
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas sanoi:
Aloita Svenskt Trä:n mitoitussivulta
[linkki]

Sinne syötät autokatoksen ja ilmoitat, mihin paikkaan autokatos tulee. Sitten saat lumivyöhykkeen, minkä jälkeen ilmoitat kattopäällysteet jne., ja saat ehdotuksia mitoituksesta. Sen jälkeen voit kokeilla eri mittoja autokatokselle, myös kattoulkonemaa, ja nähdä, miten se vaikuttaa kattopalkkien mitoitukseen.
Olen kokeillut siellä, eikä se toimi, koska teoriassa mikään ei kestä näillä mitoilla, jotka olen ilmoittanut, joten haluan enemmän tietoa siitä, miten se toimii käytännössä, jos ne taipuvat alas omasta painostaan.
 
B
Fristående carport ritning med måttangivelser B och L, träbjälkar och betonggolv.
Onko mitta B 3 vai 5 metriä? Mielestäni piirroksesi osoittaa yhtä, ja teksti toista.

Olen alittanut nämä suositukset, joita Svenskt Trä suosittelee pienissä rakennuksissa (kustannusten säästämisen ja tietämättömyyden vuoksi). Siitä huolimatta ne ovat kestäneet hyvin 15 vuotta, vain yhdellä lumenluonnilla. Mutta tämä on anekdoottista todistusaineistoa. Meillä on ollut leudot talvet ja asumme tuskin lumivyöhyke 2:ssa. Yleisesti ottaen on hyvä noudattaa suosituksia, jos saat hieman lahoa palkeissa, sinulla on myös vara jotain.

Jos et anna enemmän yksityiskohtia, kuten kattomateriaali, pituudet, kattokulma, lumivyöhyke jne., kukaan ei voi laskea taipumaa ehdottamallesi palkille 195x45.
 
Kaikki näkyvät palkit ovat 125x50 paitsi katon naulapalkit, jotka vaihtelevat hieman leveydeltään mutta ovat noin 35 mm paksuja, ja tolpat ovat noin 100x100 mm. Kaikissa laskentaohjelmissa tämä ei kestäisi missään lumiolosuhteessa, mutta se on kestänyt Västerbottenissa ja joskus ollut jopa 80-90 cm lunta, muuten yleensä kolaan noin 60 cm kohdalla. Se on nyt noin 3 m leveä, mutta ajattelin tehdä siitä 4,5-5 m nyt vahvemmilla palkeilla, mutta mitoitusohjelman mukaan tämä ei toimi edes Skånessa, mutta mielestäni sen pitäisi toimia, jos huolehtii katon lumensyvyyden seuraamisesta. Kuinka paljon painetta kestää 5 m pitkä 195x45 vähän keskeltä, jos joku tietää? Avoin punainen piharakennus, jossa puisia ja metallisia kehikoita sekä vajan ovi. Maassa vihreää ruohoa ja harava nojaa seinää vasten.
 
K
P ptlf sanoi:
Kaikki täällä näkyvät säännöt ovat 125x50 lukuun ottamatta katon naulalevyjä, jotka ovat leveydeltään hieman vaihtelevia, mutta noin 35 mm paksuja ja pystypuut noin 100x100 mm.
Kaikissa laskentaohjelmissa tämä ei kestäisi missään lumialueella, mutta se on kestänyt Västerbottenissa ja joskus jopa 80-90 cm lunta, muuten yleensä lapioin noin 60 cm kohdalla. Se on nyt noin 3 m leveä, mutta aion tehdä sen 4,5-5 m uusilla vahvemmilla säännöillä, mutta mitoitusohjelman mukaan se ei toimi edes Skånessa, mutta mielestäni sen pitäisi toimia, jos pitää huolta katon lumisyvyydestä.
Kuinka paljon painetta kestää noin 5 m pitkä 195x45 keskeltä, jos joku tietää?[kuva]
On syy siihen, miksi mitoitusohjelmat sanovat, ettei se tule kestämään.

Itselläni on 195*45 4 m pergolassa Uumajassa, enkä koskaan ajattelisi laittaa kattoa näin heikoille mitoille. Eikö olisi parempi ostaa kattotuoleja?

/Krille
 
  • Tykkään
FreddanW72 ja 2 muuta
  • Laddar…
K Krille4 sanoi:
On olemassa syy, miksi mitoitusohjelmat osoittavat, että se ei kestä.

Minulla itselläni on 195*45 neljän metrin pergolassa Uumajassa, enkä koskaan ajattelisi laittaa kattoa näin heikoille mitoituksille. Eikö olisi parempi ostaa kattoristikot?

/Krille
Tämä on kestänyt ja 195 on vakaampi, ajattelen, vaikka pituus olisi enemmän... se on cc 600 täällä ja aion jatkaa sillä. Olen yrittänyt googlata, mutta en löydä, kuinka paljon painetta eri ohjaimet kestävät.
 
K
P ptlf sanoi:
Tämä on kestänyt ja 195 tuntuu vakaammalta vaikka pituus kasvaa... se on cc 600 täällä ja aion jatkaa sillä. Olen yrittänyt googlata mutta en löydä kuinka paljon painetta erilaiset tukipuut kestävät
Mitoitusohjelmat perustuvat siihen, mitä tukipuut juuri kestävät tietyssä rakenteessa tietyllä lumialueella ja ne on kehitetty alan asiantuntijoiden toimesta. Et todennäköisesti saa parempaa vastausta kuin tämä, ellet palkkaa suunnittelijaa.

Säästätkö todella niin paljon heikoilla tukipuut cc 60 verrattuna oikean kokoisiin liimapuupalkkeihin cc 120?

/Krille
 
  • Tykkään
splinter
  • Laddar…
Muotoilen kysymyksen uudelleen, koska tiedän, että mittausohjelma sanoo, että se ei pidä paikkaansa, mutta sillä ei ole minulle merkitystä tässä tapauksessa, joten muutan kysymyksen: mikä mitta roikkuu alaspäin enemmän omasta painostaan samalla pituudella, esim. välillä 145 ja 195, jotka ovat 4 m? Onko se 145 pienemmän koon vuoksi, mutta samalla se on kevyempi?
 
Annetuilla ehdoilla ensimmäisessä viestissä jännite kasvaa noin 130 %. Kohtuullisesti sinun pitäisi noudattaa standardia, mutta sinun vastuullasi on varmistaa, ettei lumikuorma tule liian suureksi, jos päätät poiketa tästä.
 
B
Mielestäni sinun pitäisi yrittää tehdä suositusten mukaan, voi tulla päivä, jolloin olet pitkään sairaana etkä voi lapioida kattoa. Tai että "snösmocka" osuu, kun olet matkalla.
 
  • Tykkään
Krille4 ja 2 muuta
  • Laddar…
ClasseClas
B breakman sanoi:
Mielestäni sinun pitäisi yrittää toimia suositusten mukaisesti, voi tulla päivä, jolloin makaat sairaana pidemmän aikaa etkä voi lapioida kattoa. Tai "lumiköyry" tulee, kun he ovat poissa matkalla.
Olen samaa mieltä. Jos TS on sairaalassa tai poissa matkalta eikä ehdi lapioida lunta, niin ehkä moottorikelkka/auto/vaimo/lapset/lapsenlapset/postimies murskaantuvat autokatoksen alla. Se on vähän kuin kysyä, mikä lampunjohto on paras kytkeä 9 kW saunankiukaaseen.
Rakenna normien mukaan, se on minun neuvoni.
 
  • Tykkään
Krille4 ja 1 muu
  • Laddar…
P
Ruotsalainen puu tarjoaa erinomaisen maksuttoman palvelun, miksi et seuraisi sitä?

Vaihtoehtoisesti ota yhteyttä rakennesuunnittelijaan, mutta silloin joudut avaamaan kukkaron.

Sinulla tulee olemaan suuria vaikeuksia tehdä vakavaa mitoitusta itse, erityisesti jos aiot poiketa normista.
 
  • Tykkään
Krille4
  • Laddar…
Minulla on melko hyvä käsitys siitä, mikä pysyy koossa ilman, että olen aina rakentanut rakennusnormien mukaan, ja kysymys onkin, mikä mitta riippuu enemmän omasta painostaan, jos joku tietää sen? Rakennukset lumen peitossa yöllä; lumikinoksia katolla ja maassa, lumilapio ja keppi pihalla mittaamassa kinosta.
 
  • Tykkään
hoffret
  • Laddar…
On vaikea todella ymmärtää, mitä oikeastaan kysytään. Taulukko näyttää taipuman eri mittojen suhteen nykyisiin kannattimiisi ja jänneväliisi.
 
  • Taulukko suhteellisesta taipumisesta eri mittojen ja jännevälin mukaan rakenneprojektissa, jossa on käytetty mittoja 50x125 - 45x220.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.