P
P ptlf sanoi:
Minulla on melko hyvä käsitys siitä, mikä kestää, vaikka en aina ole rakentanut rakennusnormien mukaan, ja kysymys onkin, mikä dimension hengailee enemmän oman painonsa vuoksi, jos joku tietää sen?[kuva]
Kysymys itsessään osoittaa, ettei sinulla ole käsitystä tilanteesta. Lue lisää palkkitaivutusteoriasta, niin voit vastata kysymykseen itse ja ehkä herää tietty nöyryys esim. Ruotsin puun ohjelmaan, kun alat miettiä kuormia, materiaalivikoja ja muuta.

Vai luuletko, että täällä istuu joku, joka tietää paremmin kuin koottu asiantuntemus (=normi)?
 
  • Tykkään
Nissens ja 1 muu
  • Laddar…
B bossespecial sanoi:
On vaikea ymmärtää, mitä itse asiassa kysytään. Taulukko osoittaa taipumisen eri dimensioille suhteessa nykyisiin koolinkiisi ja jännevälille
Kiitos! Se oli jotain sellaista mitä halusin tietää, koska se osoittaa miten ne taipuvat keskeltä ilman muuta kuormaa kuin oma paino, jos ymmärsin oikein?
 
yoloboi sanoi:
Kysymys itsessään osoittaa, että et ole perillä asioista. Lue palkkitaivutusteoriaa, niin voit itse vastata kysymykseen ja ehkä kehittää tiettyä nöyryyttä esim. Svenskt Träs ohjelmaan, kun alat miettiä kuormia, materiaalivikoja ym.

Vai luuletko, että joku täällä tietää paremmin kuin koottu asiantuntemus (=normi)?
Minulla on kyllä ymmärrys Svenskt Träs ohjelmaan, sillä en ole koskaan sanonut, että he ovat väärässä, olen vain sanonut, että olen rakentanut ohuemmilla mitoilla kuin he suosittelevat ja se on kestänyt. Kysyin alussa myös, että olisiko jollakin muulla kokemusta muista mitoista kuin suositelluista, joten en ole koskaan halunnut saada lupaa, että se tulee kestämään kuten olen ajatellut, koska en saa sellaista.
 
Korjaa minua, jos olen väärässä, mutta ohjelma ei laske murtorajaa vaan enimmäissallittua taipumaa.
 
P
Grylf Grylf sanoi:
Korjaa minua, jos olen väärässä, mutta ohjelma ei laske murtorajaa, vaan maksimisallitun taipuman.
Oikein, mikä pätee moniin puurakenteisiin. Tietenkin muita ilmiöitä on edelleen huomioitava, nurjahdus, murtuma, ryömintä, jne. Mutta yleensä taipuma on mitoittava tekijä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
K
P ptlf sanoi:
Ymmärrän Ruotsin puun ohjelmaa, sillä en ole koskaan sanonut, että he ovat väärässä. Olen vain sanonut, että olen rakentanut pienemmillä mitoilla kuin he suosittelevat, ja että se on kestänyt. Kysyin alussa myös, onko jollain muulla kokemusta käyttää muita mittoja kuin suositellut, joten en ole koskaan yrittänyt saada hyväksyntää sille, että se tulee kestämään ajatellessani, sillä en saa sitä.
Mikä on syy siihen, että haluat ehdottomasti käyttää mittoja, joita asiantuntijat eivät suosittele? Käytä muutama euro lisää oikeisiin mittoihin, niin sinun ei tarvitse vaarantaa omaa ja muiden henkeä. Lisäksi vältät katon lapioimisen normaalitalvena :)

/Krille
 
  • Tykkään
ClasseClas
  • Laddar…
K Krille4 sanoi:
Mikä on syynä siihen, että haluat ehdottomasti käyttää mittoja, joita asiantuntijat eivät suosittele? Lisää muutama euro oikeisiin mittoihin, niin vältät oman ja muiden hengen vaarantamisen. Lisäksi säästyt vaivalta kolata kattoa normaalina talvena :)

/Krille
Se ei ole vain muutama euro ero, jos sinulla on oma puutavara verrattuna liimapuuhun.... lisäksi se liittyy hieman korkeuteen, etten halua mielellään lisätä mittoja.
 
  • Tykkään
Hoppe888
  • Laddar…
Tietääkö kukaan kuinka suuri ero on lujuudessa tavallisen 45x220 4m ja liimapuinen 56x225 saman pituisen välillä?
Onhan myös sormijatkettuja, sijoittuvatko ne sitten jonnekin näiden välille?
 
Millä dimensioilla olet, jos sinulla on 70 paksuutta säännöillä?
 
Nissens
P ptlf sanoi:
Tämä on kestänyt ja 195 tekee siitä vakaamman ajattelen vaikka pituus kasvaa....se on cc 600 täällä ja aion jatkaa sillä. Olen yrittänyt googlata mutta en löydä kuinka paljon painetta eri kootut kestävät
Miksi täytyy olla cc 600?
Vähennä cc niin kauan kun saat tarpeeksi kantavuuden, silloin et menetä korkeutta myöskään.
Sitten sinun pitäisi myös tarkistaa seinäkiinnitys, voi olla hyvä laittaa tolpat tueksi…
 
  • Tykkään
fribygg
  • Laddar…
B
Säästääkö sitä oikeasti mitään, jos käyttää tiheämpää cc:ta mutta samalla pienentää mittasuhdetta?

Minulla on terassi ja yksinkertaisempia varastoja, joissa poiketaan voimassa olevista normeista. Kyllä se vaikuttaa kestävän, mutta rakentaisin kuitenkin suunnilleen samojen mittasuhteiden mukaan, joita Svenskt Trä suosittelee.
 
Nissens Nissens sanoi:
Miksi sinun täytyy olla cc 600?
Vähennä cc kunnes saat riittävän kantavuuden, silloin et myöskään menetä korkeutta.
Sitten sinun kannattaa varmaan tarkistaa seinäkiinnitys myös, voi olla hyvä laittaa pilarit tukemaan…
Ei huono idea!
 
Z z_bumbi sanoi:
Mihin mittoihin päädyt, jos sinulla on 70 paksuus lankuissa?
En ole tarkistanut, käytetäänkö siinä mitassa yleensä mitään?
 
P ptlf sanoi:
En ole tarkistanut, käytetäänkö sitä usein kyseisessä koossa?
Ei, on kustannustehokkaampaa pienentää sääntöjen välistä etäisyyttä kuin lisätä sääntöjen paksuutta.
 
Nissens
B BSOD sanoi:
Säästääkö todella mitään, jos cc on tiheämpi ja samalla pienentää dimensiota?

Minulla on terassi ja hieman yksinkertaisempia vajarakennelmia, joissa poiketaan voimassa olevista normeista. Tietenkin vaikuttaa kestävän, mutta itse rakentaisin ainakin lähistöllä samaa dimensiota kuin Svenskt trä ehdottaa.
Kirjoitin en mitään dimensiota pienentämisestä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.