Onko se eterniittiä vai kiveä? Ehkä marmoria?

MultiMan
Vaikuttaa värjätyltä ja kiillotetulta eterniitiltä: http://www.byggnadsvard.se/material/eterniten-på-väg-ut-ur-skamvrån

"Eterniitistä ei valmistettu vain katto- ja julkisivumateriaaleja. Erikoiskäsiteltyjä seinälevyjä keittiöihin ja kylpyhuoneisiin, joissa oli laaja valikoima värejä ja kuvioita, oli saatavilla 1930-luvulta eteenpäin. Muita sisustusominaisuuksia ovat ikkunalaudat ja työtasot, värjättyinä ja kiillotettuina siten, että ne muistuttavat mustaa marmoria."

• Tykkään
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
Kiitos vinkistä. Tutkimus jatkuu.

Todennäköisesti ei, jos se olisi aito kivi, siinä olisi sanottu se eikä eternit, on mitä todennäköisimmin eternit.

Paras vastaus

Hei Jimmy,
valitettavasti se on eterniittiä: rakenteen ja ulkonäön alapuoli paljastaa sen hyvin selvästi. Ikävä sanoa tätä!
//reptil

• Tykkään
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
Ok. Olen erittäin kiitollinen selkeistä vastauksistanne. Appiukko kiroili minulle, kun väitin, että luulin sen olevan eterniittiä.... Ikävä kyllä olin oikeassa. Silloin annan kaikkien ruuvien olla paikoillaan ikkunalaudoissa. Aloitin tänään yhden purkamisen. Istuin yhdessä 5-vuotiaan tyttäreni kanssa, kun otin sen alas. Istuin ja epäluuloisesti pistelin pölyä...

Hei taas,
niin, ne eivät ole vaarallisia niin kauan kuin ne pysyvät paikallaan ja ovat vahingoittumattomia. Ja yritä olla ajattelematta ja menemättä paniikkiin siitä, että sinä ja tyttäresi olette mahdollisesti hengittäneet pölyä ja tulette superkipeiksi sen vuoksi - toki tulee kunnioittaa eterniittia, mutta sen perusteella mitä olen lukenut ja ymmärtänyt, altistuminen vaatii paljon enemmän kuin tämä ollakseen vaarallista. Mutta tiedän (oman kokemukseni mukaan eterniitistä), että on helppo huolestua.
//reptil

• Tykkään
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
Okei. Ja toisaalta. Sinulla on varmaan oikeassa siinä mitä sanot. Tulee enimmäkseen vain vihainen siitä, että sain nuhdetta kun ensin kysyin rakkaalta appiukolta, voisiko se olla eterniittiä. Pettynyt siihen, että otin sen mitä hän sanoi niin nopeasti ajattelematta itse. Tänään, kun irrotin ruuveja yhdestä levyistä, en mielestäni näyttänyt kiveltä, kun pöly irtosi ruuvin reiästä. Onneksi voin kysyä teiltä täällä!

Ikkunalautojen valmistus eterniitistä ei myöskään taida olla kovin yleistä, levyt ja putket ovat asioita, joihin olen itse törmännyt eniten, joten ensimmäinen ajatukseni ei varmaankaan olisi ollut, että kyseessä on eterniitti. Ja erityisesti ei talossa, joka on rakennettu niinkin myöhään kuin 1977 (luulen, että eterniitti kiellettiin vuonna 1982).

Onnea matkaan uuden talon kanssa! Minusta tuntuu, että tämä ei ole ainoa yllätys, johon tulet törmäämään. :) Toivottavasti muut yllätykset ovat mukavampia.

mukavaa lauantaita,
reptil

• Tykkään
Fadai ja 1 muu
  • Laddar…
Kiitos

Kaikki ikkunalaudat on nyt purettu, mutta kaikki kiinnikkeet ovat yhä ruuvattuina kiinni lautoihin. Talo rakennettiin samana vuonna kun tehdas Lommassa suljettiin ja "suuri skandaali ja tragedia" paljastui.
Monet työntekijät saivat kivipölykeuhkon tai syövän ja kuolivat työnsä vuoksi.
Ilmeisesti sain joitakin viimeisistä tuotetuista eristä.

Vuoden lankkonnostus!!!!
Selasin vanhoja ketjuja ja löysin tämän. Minulla on tismalleen samanlaiset laudat. Talo rakennettu -76. Pesin ne ja annan niiden olla toistaiseksi, mutta mulkoilen niitä pari kertaa viikossa. Ne pitää saada alas!

• Tykkään
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
evojenza sanoi:
Vuoden ketjun nosto!!!!
Tutkin vanhoja ketjuja ja löysin tämän. Minulla on täysin samanlaiset laudat. Talo rakennettu -76. Pesin ne ja annan niiden olla toistaiseksi, mutta tuijotan niitä pari kertaa viikossa. Ne on irrotettava!
Ei sinun tarvitse ajatella niin.............Jos ne ovat siellä eivätkä häiritse, et sairastu siitä. Voit ehkä sairastua, jos jauhat ne pölyksi, suljet itsesi huoneeseen ja hengität sitä useita vuosia. Silloin saatat kohdata ikävyyksiä. Mutta ei edes se ole varmaa.

Stefan1972 sanoi:
Ei sinun tarvitse ajatella niin..........Jos ne vain istuvat siellä häiritsemättä, et sairastu siitä. Sairaaksi voit mahdollisesti tulla, jos jauhat ne pölyksi ja suljet itsesi huoneeseen hengittämään sitä usean vuoden ajan. Sitten voit mahdollisesti kohdata epämiellyttävyyksiä. Mutta edes se ei ole varmaa.
Hei. Nja, en ole siitä kuolemanpelossa. Olen kokenut puuseppä ja olen hyvin perillä asbestin olemisesta ja olemattomuudesta.
Hieman pelottavaa on, että tuomme Kiinasta sementtituotteita, joissa on asbestia :thumbdown:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.