K
J Jimmy Andeblom sanoi:
Staffan

Että yrität tehdä pilaa minun kustannuksellani on surullista, mutta että et tunne asbestin vaaran vakavuutta on pelottavaa. Saatavilla on erittäin helposti ymmärrettäviä ja hyvin todistuspohjaisia asiakirjoja asbestin vaaroista, ja Lommassa olevan tehtaan työ on hyvin synkkä luku täynnä tietämättömyyttä.
Asbestikuidut ovat uskomattoman kevyitä ja voivat leijua tuulettomassa huoneessa uskomattoman pitkään. Juuri tästä syystä on huoli siitä, voiko hengittää asbestikuituja, kun materiaali ei enää ole ehjä tai kapseloitu. Materiaalissa, joka ei ole huokoinen ja ei päästä kuituja , asbesti ei ole ollenkaan vaarallista, kunhan sitä ei esimerkiksi sahata tai muuten vaikuta materiaaliin.
Jos ymmärrän oikein, väität, että asbesti ei ole vaarallisempaa kuin tupakointi ja/tai on vaarallista vain tupakoinnin yhteydessä?
En voi muuta kuin sääliä sinua ajattelussasi. Toisaalta se ei ole sinun syysi, ettet ymmärrä.
Ei ollut vaaraa kiinteästi asennetuissa ikkunalaudoissasi.

Satsuki
J Jimmy Andeblom sanoi:
Juuri niin, sitä minä tarkoitan. Vertailu on tehtävä ajankohtaisilla faktoilla. Asbestia ei esiinny enää yhtä suuressa määrin nykyään, mutta hengenvaarallista kivipölyä sitä vastoin esiintyy paljon enemmän. Ero kivipölyn ja asbestin vaikutuksilla keuhkojen alveoleihin ja keuhkoputkiin on selkeä. Asbesti kiinnittyy kuin koukku piikkien kanssa ja aiheuttaa tulehduksen soluissa. Kaasujen vaihto ei siksi voi toimia oikein, ja keuhkojen kapasiteetti on pysyvästi heikentynyt.
Ei, asbesti (joka pääsee alveoleihin asti) on pieniä nanokuituja, hyvin samanlaisia kuin hiilinanoputket.
Nämä kuidut ovat juuri hieman liian suuria, jotta makrofagit voisivat fago-sytoida (syödä) niitä, mikä tekee, että ne jäävät kudokseen ärsyttämään (aiheuttaen tulehdusta sekä vahingoittaen paikallisesti kudosta) ja saa makrofagit yrittämään fago-sytointia jatkuvasti (mikä myös johtaa tulehdukseen).
Krooninen tulehdus altistaa syövälle. Krooninen kudosvaurion regenerointi aiheuttaa fibroosia. Kuulostaa pelottavalta, vai mitä? Mutta tosiasia on, että alveolit ovat pinnalla kuin iho, ja hengitämme päivittäin sisään hiukkasia, viruksia, sienisieniä ja muuta ”mönjää”, joka aiheuttaa pieniä paikallisia vaurioita ja/tai tulehduksia, ja useimmiten elimistö selvittää ne.

Korjausmekanismit tulevat hieman heikommiksi iän myötä, riski, että jokin menee pieleen ja kehittyy syöväksi, kasvaa myös. Jos altistuttaa kehoaan muille vaarallisuuksille, kuten tupakansavulle, samanaikaisesti, riski syövälle ja fibroosille kasvaa myös. Tietyillä henkilöillä on sairauksia, jotka tekevät, että korjausmekanismit toimivat huonommin, mutta se on harvinaista. M. A. O. jos ei ole tupakoitsija, on keuhkoterve ja ei vanha voi keuhkot selviytyä suurimmasta osasta.
Mutta ei tarvitse olla tyhmä pysyäkseen keuhkoterveenä - käytä aina suojaa pölyä aiheuttavassa työssä. Ja lopeta tupakointi, jos sinulla on se tapa!!!!

• Tykkään
blackarrow ja 2 muuta
  • Laddar…
Nostan tämän keskustelun uudelleen esiin. Löysin vanhoja papereita talostani, jota remontoitsen, joissa mainitaan, että ikkunalaudat ovat asbestisementtiä. Olen kuolinpesän haltija ilman sukulaisia, joten ei ole ketään, keneltä kysyä, ovatko alkuperäisiä... Eivät kuitenkaan näytä siltä spontaanisti ja olen hieman kyllästynyt maksamaan uusista asbestikokeista (olen jättänyt neljä näytettä muista yksityiskohdista tähän mennessä negatiivisilla tuloksilla 😀)

• Valkoinen ämpäri seisoo harmaalla ikkunalaudalla puulattian päällä. Seinään nojalla mustat kengät.
  • Vanha ikkunalauta metallikannakkeella; mahdollisesti asbestisementtiä. Kuvattu osana keskustelua talon kunnostuksesta ja materiaalin tunnistamisesta.
  • Kuva vanhasta ikkunalaudasta, jossa on merkintöjä ja mahdollisesti asbestisementtiä. Ikkunalaudan yläpuolella näkyy verhoa.
  • Vanha rakennuksen dokumentti, jossa lukee rakennusmateriaalien tiedot ja viittauksia asbestisementtiin. Taustana keskustelu asbestin tarkistamisesta.
Lisään joitain kuvia. Mielestäni ne eivät näytä asbetscementiltä, mutta mitäpä minä tiedän…

• Grå, marmoroitu pöytälevy puulattialla; oikealla sinivärinen muovipussi.
  • Harmaa kiiltävä levy, jossa on naarmuja, viereisen valkoisen pinnan ja mustan metallijalan vieressä. Ei vaikuta asbestisementille.
Rafff Rafff sanoi:
Herätän tämän ketjun uudelleen. Löysin vanhoja papereita talooni, jota remontoin, joissa ilmoitetaan, että ikkunalaudoissa on asbestisementtiä. Olen kuolinpesä ilman sukulaisia, joten ei ole ketään kysyä, ovatko ne alkuperäisiä… Näyttää kuitenkin siltä, etteivät ne ole, ja olen hieman väsynyt maksamaan vielä yhdestä asbestitestistä (olen tähän mennessä lähettänyt sisään 4 eri asiasta negatiivisin tuloksin 😀)
Ikunalaudoillesi ei tarvita asbestitestiä. Jos et poraa niihin, ne eivät ole vaarallisia. Ne pysyvät hyvin paikallaan ja toimivat sukupolvien ajan. Jos haluat kuitenkin vaihtaa ne visuaalisista syistä, pakkaa ne muovipussiin ja heitä niille varattuun konttiin Käyttö:llä.

• Tykkään
Stickan56 ja 1 muu
  • Laddar…
F fribygg sanoi:
Ei tarvita asbestitestiä ikkunoiden reunuksille. Jos et poraa niihin, ne eivät ole vaarallisia, ne ovat hyvin paikoillaan ja toimivat sukupolvien ajan. Jos kuitenkin haluat vaihtaa ne visuaalisista syistä, pakkaa ne muovisäkkiin ja heitä sopivaan konttiin jäteasemalla.
Kiitos, ja se on minulla hallussa. Tunnen kuitenkin epämukavuutta siitä, että on asbestia ylipäätään, ja saatan vaihtaa ne, jos epäily säilyy.

• Vau
Stickan56
  • Laddar…
Rafff Rafff sanoi:
Kiitos ja olen tietoinen siitä. Tunnen kuitenkin vastenmielisyyttä asbestia kohtaan ja aion luultavasti vaihtaa ne, jos epäilys säilyy.
Vaihda, jos olet huolestunut, vaihtamiseen ei tarvita asbestitestiä ja vältyt tuntemasta vastenmielisyyttä. Muuta myös kuvauksen teksti, jotta seuraava omistaja näkee, minkä materiaalin olet asentanut, jos se ei ole ilmeistä (esim. puu).

• Tykkään
Rafff
  • Laddar…
Rafff Rafff sanoi:
Kiitos ja olen tietoinen siitä. Koen kuitenkin epämiellyttävyyttä asbestin suhteen ja aion todennäköisesti vaihtaa ne, jos epäilys säilyy.
Sen aikakauden talossa voi miettiä, ovatko ilmanvaihtoputket eterniittiä?

• Tykkään
Stickan56 ja 1 muu
  • Laddar…
F fribygg sanoi:
Siihen aikaan rakennetussa mökissä voi miettiä, ovatko venttiiliputket tehty asbestisementistä?
Jo tarkistettu. Ne ovat terästä ja eristeessä ei ole asbestia.

Ne ovat minun nähdäkseni eternitlautaa. Täysin vaarattomia, kunhan et poraa tai sahaa niitä; ainoastaan työstössä syntyvä pöly on vaarallista. Jos haluat vaihtaa ne ja olet todella huolissasi, suihkuta vettä ennen kuin irrotat ruuvit, niin ne eivät pölyä. Ahdistusta ei pidä koskaan sivuuttaa, ihmiset ovat saaneet sydänkohtauksen vähemmän ahdistavissa tilanteissa kuin ikkunalaudat.

• Haha
  • Tykkään
Stickan56 ja 1 muu
  • Laddar…
Anna_H Anna_H sanoi:
Tuo näyttää mielestäni olevan eternitlevyjä. Täysin turvallisia, kunhan ei poraa tai sahaa, vain työstettäessä syntyvä pöly on vaarallista. Jos haluat vaihtaa ne ja olet erittäin huolissasi, suihkuta vettä ennen ruuvien irrottamista, niin ne eivät voi pölytä. Ahdistusta ei pidä lainkaan jättää huomiotta, ihmiset ovat saaneet sydänkohtauksen vähemmän ahdistavista tilanteista kuin ikkunalaudat.
Ha ha, ei lainkaan huolta ahdistuksesta tai sydämestä. Mutta tuntuu vain tyhmältä pitää niitä. Jossain vaiheessa voi tulla pakko muuttaa ja sitten seuraava ostaja alkaa porata ja repiä niitä luullen niiden olevan kivestä. Lisäksi mielestäni ne ovat rumia ja ajattelin poistaa ne kuitenkin. Mutta sitten ne päätyvät kierrätyskeskukseen.

Rafff Rafff sanoi:
Ha ha, ei huolta ollenkaan ahdistuksen tai sydämen kanssa. Mutta tuntuu vain tyhmältä pitää niitä. Saattaa olla, että joutuu muuttamaan ja sitten seuraava ostaja alkaa porata ja repiä niissä uskoen, että ne ovat kiveä. Lisäksi mielestäni ne ovat rumia ja ajattelin silti poistaa ne. Mutta sitten ne menevät suoraan kierrätyskeskukseen joka tapauksessa.
Mielestäni päinvastoin, ne ovat melko tyylikkäitä, ja toisin kuin esimerkiksi puu tai kivi, ne kestävät vettä. Taloamme edellinen omistaja oli vaihtanut ne rumiksi mäntylaudoiksi ja käyttänyt asbestilautoja kukkarajojen reunoina. Ne olivat kuin uusia, kun poistimme ne.

• Tykkään
guggen
  • Laddar…
Stickan56
E evojenza sanoi:
Vuoden ketjun nosto!!!!
Selailin vanhoja ketjuja ja löysin tämän. Minulla on täsmälleen samanlaiset laudat. Talo rakennettu -76. Putsasin ne ja annan niiden olla toistaiseksi, mutta vilkaisen niitä pari kertaa viikossa Ne saavat lähteä!
Mutta miksi?

Stickan

Stickan56
S SBB sanoi:
Mitä käytetään mustien Eternit-ikkunalaudojen kiillotukseen?
M52

Stickan

Stickan56
Staffans2000 Staffans2000 sanoi:
Pelkäsin sitä. Internetin kirous!

Staffan
Luulen, että internet on vähintään yhtä vaarallinen kuin asbesti.

Stickan

• Haha
fribygg ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.