Körde sand från Byggmax. Minns inte exakt, men nog var det sandlådesand. Den är väl 0-4?

Ah, jag förstår! Tack. Det varierar en del mellan olika butiker och märken vad jag kan se (exv. 0,1-0,9 och 0-4 osv).

Resonemanget kring att undvika sandlådesand i just homebrelagret verkar vara att eftersom sanden är rundad så håller den ihop sämre, medan krossad (och därmed vass) sand/grus är bättre för ett packat lager och har därför bättre hållfasthet. Men om du körde på sandlådesand och det funkar bra så är det förmodligen inte så kinkigt :).

Last edited:
Är inte det orsaken till att emiraten paradoxalt nog behöver importera sand för tillverkning av sina kilometerhöga skrapor?

Den hållfasthetsinformationen flög över mitt huvud. Du har säkert rätt så varför inte köra med krossad sand? Min ugn har dock hållt.

• Like
naaaf
  • Laddar…
I helgen kapade vi eldsten, fixade sandkärnan och gjöt homebrew. Blev bra hoppas/tror jag! Använde oss av en Ø18cm plastkruka som fick agera skorsten, som vi lindade med ett gammalt sittunderlag för att ta höjd för rörets värmeexpansion. Plockade ur den dagen efter och kikade, blev mer utrymme än vad som behövs mest troligt så vi får täta med något mer sen. Formade en homebrew-stos iaf som borde fungera.

Nästa helg gräver vi ur den och så kör vi på. @gazzton, började du elda innan du klädde in den och putsade? Får för mig att det kan finnas en fördel med den ordningen om det bidrar till att fukten har lättare att ta sig ut.

• 1.JPG
  • 2.JPG
  • 3.JPG
  • IMG_0929.JPG
  • Like
  • Love
Jaggatagga and 4 others
  • Laddar…
N naaaf said:
I helgen kapade vi eldsten, fixade sandkärnan och gjöt homebrew. Blev bra hoppas/tror jag! Använde oss av en Ø18cm plastkruka som fick agera skorsten, som vi lindade med ett gammalt sittunderlag för att ta höjd för rörets värmeexpansion. Plockade ur den dagen efter och kikade, blev mer utrymme än vad som behövs mest troligt så vi får täta med något mer sen. Formade en homebrew-stos iaf som borde fungera.

Nästa helg gräver vi ur den och så kör vi på. @gazzton, började du elda innan du klädde in den och putsade? Får för mig att det kan finnas en fördel med den ordningen om det bidrar till att fukten har lättare att ta sig ut.
Sorry för sent svar.

Jag eldade första gången när putsen låg på. Har dock svårt att se varför det inte skulle gå att elda i endast homebrew. Tänk på att ta det försiktigt bara, men det vet du säkert redan.

Ytterligare ett tips.

Jag såg vid mina förberedelser till ugnsbygget att någon låtit gjuta in ett hål högt upp i putsen. Vitsen med detta skall vara att fukt som bundits i ugnen under den (kanske?) mindre verksamma vintern lättare skall hitta ut när man drar igång eldsäsongen på vårkanten.

Kanske någon kan bekräfta om detta är nödvändigt eller over-kill men jag tryckte in ett vp-rör i putsen och vinklade det snett neråt så inte regnvatten letar sig in. Tänkte att det kan väl inte skada. Röret avlägsnade sedan efter några timmar, när putsen "satt sig" men ännu inte stelnat helt.

• IMG_20230719_152904.jpg
  • IMG_20230719_152912.jpg
  • Like
naaaf and 1 other
  • Laddar…
Idag drog säsongen igång. Ugnen svettades ymnigt efter sitt vinteride men hade ändå inga problem att jobba sig upp till knappa 500°.

• 20260530_175341.jpg
  • 20260530_175522.jpg
  • Like
David__11 and 4 others
  • Laddar…
Click here to reply
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.