Det här med frågan om vad man får eller inte får, försökert vi hålla till den klistrade tråden om "törs du hempula", däremot är det på sin plats med ett SNÄLLT påpekande om detta i många trådar (med betoning på ETT). Detta för att vara säker på att frågeställaren har klart för sig att det han ev. håller på med inte är tillåtet.

För vissa är det ju klart förvånande när de får höra att man inte får dra rör själva som exempel.

I denna tråd har frågan handlat om principen "koppla friskt". Jag är av vissa skäl allergisk mot "koppla till det fungerar principen".

Till att börja med. Man FÅR INTE NÅGONSIN koppla in en tråd man inte vet absolut tvärsäkert (och gör dig sedan tvärsäker 3 gånger till) vad den är för något.

Man FÅR INTE NÅGONSIN koppla in en tråd på en anslutning man inte är tvärsäker på vad den är (och gör dig först tvärsäker på minst 3 olika sätt).

I det aktuella exemplet:

Antag att just det här uttaget inte är kopplat till en jfb, då fungerar det ändå med ex. en tändtråd som 3e tråd, och någon dör.

Antag att hela huset saknar jfb, någon följer rådet och någon dör.

Jag har själv varit med om just "koppla till det funkar". Det var en behörig elektriker som kopplade in ett extra uttag, någon dag senare hade vi kopplat in en maskin på det uttaget, jag låg med hela magen uppe på maskinen och höll på med en justering, var svettig, blöt skjorta mot strömförande maskin, märkte inget. Det gick en jordad kabelstege 5 cm ovanför min rygg. Jag fattar fortfarande inte idag varför jag inte tog tag i kabelstegen när jag skulle häva mig ner från maskinen. I så fall hade jag troligen åtminstonde fått allvarliga brännskador eller dött.

Elektrikern hade kopplat skyddjord till en tändtråd som gick i samma dosa. Detta var före jfb blev vanligt. Felet upptäcktes lite senare av en annan kille som råkade vara bättre jordad än jag, men som bara nuddade maskinen.

Så jag blir lite upprörd när folk pratar om "koppla till det funkar".

Hempularen:med all respekt för dig, dina erfarenheter och alla er andra.
I detta fallet pratatade (jag) om en anläggning med JFB, Jag tänkte mig helt enkelt in i min egen anläggning där jag själv bytt central, installerat JFB, där jag är 100% säker på att den omfattar det berörda uttaget. Om jag skriver "om ni har JFB" så kan ni testa si eller så...detta betyder med andra ord att läsaren själv får ta reda på om han har en JFB som är korrekt ansluten till det uttag han skruvar med.

Jag står fast vi att jag inte tycker det är ngt fel med att "koppla till det funkar" om ingen gjorde det så hade inte utvecklingen varit där den är idag...vi hade nog inte ens haft el.

ktm525 skrev:
Hempularen:med all respekt för dig, dina erfarenheter och alla er andra.
I detta fallet pratatade (jag) om en anläggning med JFB, Jag tänkte mig helt enkelt in i min egen anläggning där jag själv bytt central, installerat JFB, där jag är 100% säker på att den omfattar det berörda uttaget. Om jag skriver "om ni har JFB" så kan ni testa si eller så...detta betyder med andra ord att läsaren själv får ta reda på om han har en JFB som är korrekt ansluten till det uttag han skruvar med.

Jag står fast vi att jag inte tycker det är ngt fel med att "koppla till det funkar" om ingen gjorde det så hade inte utvecklingen varit där den är idag...vi hade nog inte ens haft el.
Det låter ju bra, men hur vet du att det funkar då? Hur vet du att utlösningsvillkoret är uppfyllt?
Mig veterligt kan man inte koppla tills det funkar vad det gäller utlösningsvillkoret t.ex., men jag kan iofs inte allt!

det är väl bara att göra en kortslutning och mäta tiden och värmeutvecklingen i ledarna tills säkringen går, om den nu gör det;)

Problemet är att du har antagit att det finns en jfb, hemma hos dig själv så (kanske) du har full koll på att jfbn finns och täcker alla uttag.

En något mindre erfaren hempulare som läser här kanske "antar" att han har jfb som täcker även detta uttag.

Det är viktigt när man skriver här att inse att en del som läser kan ha mycket låga kunskaper, och framförallt kanske inte riktigt inser vilka kombinationer man måste prova innnan man verkligen visat att det fungerar som tänkt.

Den här tråden spårade ur iom andra inlägget, Danne 83 hade egentligen löst problemet på rätt sätt före han skrev första inlägget.

KTM:s "metod" fungerar men kräver kunskap hur en JFB fungerar och en jordfelsbrytartestutrustning så man vet att det verkligen blev JFB på uttaget.

KTM skrev inte att man måste belasta uttaget för att JFB ska lösa om det är felkopplat.

Det finns ett senario som hempularen kan åstadkomma om det inte finns tillräcklig kunskap: Uttag A finns från början dosa B sätts in på kabeln till A. Uttag C är nytt.

Nollan blir glapp i dosa B. Uttag C löste inte JFB omedelbart så det är nog OK men nolla och PE är förväxlade. En skyddsjordadapparat med strömbrytaren avslagen ansluts i C. Kaffebryggaren i uttag A funkar inte så pappa kollar säkringen och lilla Lisa ligger död vid apparaten ansluten till C, konstigt? Nä JFB räddar pappa från en massa tråkigheter men det finns trasiga och dåliga JFB också.

JFB är ett komplement och ingen försäkring mot "hempulare"

Någon skrev att man ska vara tvärsäker 3 ggr om för att koppla och det är enda lösningen. (Enligt flyget: Check, dubbelcheck and recheck).

Ibland har man bara ett försök.

Prototypen, sanerar fortfarande kopplingar "tills det fungerar"

Man ska som sagt vara tvärsäker och lite till när det gäller spänningssatta delar.
En JFB är bra, under förutsättning att den är hel.

För säkerhetsskull bör man utgå från att den inte är det och att säkringarna inte kommer att utlösa om man kopplar fel. En mycket bra grundregel är att aldrig röra en tråd innan den är ordentligt uppmätt.

Sen är det som prototypen säger ibland omöjligt, ups system måste man mecka live tex.

Sverre:utlösningsvillkoret på JFB? Menar du att veriefiera att den ny JFB fungerar enligt spec.
Läste mitt första inlägg i denna tråd, håller med om att den kommer att misstolkas, den var rätt så snålt skriven.
När jag skrev att man inte bör ansluta ngt man är rädd om så borde jag istället ha skrivit att man borde ansluta ngt som kräver fas, nolla, jord, typ en värmare..

När vi ändå gått offtopic rejält här så kan jag väl passa på att fråga er "elektriker" som förespråkar fackmän hit och dit.

Nu när det är vår och sommardäcken har åkt på, vem skruvade på dem på bilen?
Renoverar ni saker hemma själva? isåfall vad?
När ni cyklar, använder ni då hjälm?
I båten. använder ni ALLTID flytväst? dricker ni öl på picnicken?

ktm525 skrev:
Sverre:utlösningsvillkoret på JFB? Menar du att veriefiera att den ny JFB fungerar enligt spec.
Läste mitt första inlägg i denna tråd, håller med om att den kommer att misstolkas, den var rätt så snålt skriven.
När jag skrev att man inte bör ansluta ngt man är rädd om så borde jag istället ha skrivit att man borde ansluta ngt som kräver fas, nolla, jord, typ en värmare..

När vi ändå gått offtopic rejält här så kan jag väl passa på att fråga er "elektriker" som förespråkar fackmän hit och dit.

Ber om ursäkt för att jag tolkade: "Jag står fast vi att jag inte tycker det är ngt fel med att "koppla till det funkar" om ingen gjorde det så hade inte utvecklingen varit där den är idag...vi hade nog inte ens haft el." som en generell skrivelse, insåg inte att den gällde endast vid inkoppling av JFB!

Man kan ju självklart göra fel med i princip vad som helst om man tar sig för att göra nått, det viktiga är ju att man är medveten om vad man gör och att man använder sunt förnuft.

Synd att det så lätt blir feltolkningar när man försöker varna för fallgropar och risker, jag tror nämligen inte att man får stopp på folks egenpulande med hjälp av moralkakor, därför försöker jag att upplysa istället.

Ibland trampar man ju någon på tårna då deras resonemang inte alltid håller hela vägen ut, synd då att man inte kan ta till sig det utan att istället bli förbannad och gå ordentligt ifrån ämnet!

Och ja, utlösningsvillkoret påverkas av JFB eller inte.

ktm525 skrev:

ktm525!
du har inte riktigt förstått det här med vad man enligt ellagen får och inte får göra när det gäller el som "vanlig svensson", sen är det ju upp till dej att kanske göra en farlig ej godkänd installation.
ja jag bytte då däck på bilarna, (jobbar även som fordonsmekaniker så det klarar jag nog av ;)
vad jag vet så är det inte förbjudet att renovera hemma, undantaget då elen om man inte är behörig
jag använder hjälm när jag cyklar, kör snöskoter och mc samt alltid flytväst i båten, tom på semestern i Thailand och även i kanoten. ja jag dricker öl, men inte på picknick:D
något mer du undrar över?

sverre: vad bra att du inte håller på med moralkakor, då kan du väl ta och svara på din egen fråga om utlösningsvillkoret, om hur du kollar detta samt varför, vad det innebär??

Jag vidhåller fortfarande att jag tycker det är ok att koppla "till det funkar" är bra, gäller inte bara JFB. Jag tar självklart ansvaret för min anläggning, min familj vänner och bekanta som kommer i kontakt med mina kopplingar, men er andra på forumet, elektriker eller inte får ansvara för era egna göromål.
För övrigt känner jag mig inte trampad på tårna, inte särskilt förbannad heller.
Tycker däremot att det är rätt så komiskt att en elektriker idag tjänar 25000 och mer. De har läst 2-3 år på gymnasiet..men så fel kan det bli när de fått statligt monopol på deras arbete, inte ens självmeck är tillåtet, fastän att en normalbegåvad människa kan läsa sig till det den vill utföra i sin egen bostad.

ktm525 skrev:
Jag vidhåller fortfarande att jag tycker det är ok att koppla "till det funkar" är bra, gäller inte bara JFB. Jag tar självklart ansvaret för min anläggning, min familj vänner och bekanta som kommer i kontakt med mina kopplingar, men er andra på forumet, elektriker eller inte får ansvara för era egna göromål.
Om du nu är så envis och håller fast vid dina principer att du tycker det är ok att koppla tills det funkar så låt dem stanna hos dig själv istället för att skriva det här!

ktm525 skrev:
Tycker däremot att det är rätt så komiskt att en elektriker idag tjänar 25000 och mer. De har läst 2-3 år på gymnasiet..men så fel kan det bli när de fått statligt monopol på deras arbete, inte ens självmeck är tillåtet, fastän att en normalbegåvad människa kan läsa sig till det den vill utföra i sin egen bostad.
Den svenska avundsjukan visar sig igen! Du har inte fattat (eller vill inte fatta) vad behörighetsföreskrifterna är till för! Vad tror du att en byggnadsarbetare tjänar? (obs! Där finns inget "monopol"!). Ännu mer!
Du kan gå till biblioteket och studera dig till läkare om du vill det. Du får inte behandla eller operera någon för det! Och inte får du automatiskt läkarlön heller, trots att du kanske kan det teoretiska.

Jag blir så trött! :mad:

Mikael_L
ktm525 skrev:
Tycker däremot att det är rätt så komiskt att en elektriker idag tjänar 25000 och mer. De har läst 2-3 år på gymnasiet..men så fel kan det bli när ...
Tillåten och möjlig yrkesväg för dig med, ditt val ! ;)

edit: Kan också tillägga att det finns börsmäklare som helt utan utbildning sitter och gör sig 200' i månaden. (men det har ju inte med diskussionen att göra, sorry)

Sawsaw skrev:
Om du nu är så envis och håller fast vid dina principer att du tycker det är ok att koppla tills det funkar så låt dem stanna hos dig själv istället för att skriva det här!

Den svenska avundsjukan visar sig igen! Du har inte fattat (eller vill inte fatta) vad behörighetsföreskrifterna är till för! Vad tror du att en byggnadsarbetare tjänar? (obs! Där finns inget "monopol"!). Ännu mer!
Du kan gå till biblioteket och studera dig till läkare om du vill det. Du får inte behandla eller operera någon för det! Och inte får du automatiskt läkarlön heller, trots att du kanske kan det teoretiska.

Jag blir så trött! :mad:
Sawsaw!
Lugn och fin nu! Titta åt ett annat håll och läs några andra intressanta trådar. Vi vill ju inte att du skall sluta igen!

Den här dikussionen dyker upp ideligen. Det är bara att leva med.

Nej, det kan inte sägas många gånger nog. Jag blir så trött! :mad:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.