20 573 läst ·
45 svar
21k läst
45 svar
Mätning efter jordkabeln
Japp, klart jag kan svara på det, men jag trodde i min enfald att du redan hade kopplat och provat!ktm525 skrev:sverre: vad bra att du inte håller på med moralkakor, då kan du väl ta och svara på din egen fråga om utlösningsvillkoret, om hur du kollar detta samt varför, vad det innebär??
Jag vidhåller fortfarande att jag tycker det är ok att koppla "till det funkar" är bra, gäller inte bara JFB. Jag tar självklart ansvaret för min anläggning, min familj vänner och bekanta som kommer i kontakt med mina kopplingar, men er andra på forumet, elektriker eller inte får ansvara för era egna göromål.
För övrigt känner jag mig inte trampad på tårna, inte särskilt förbannad heller.
Tycker däremot att det är rätt så komiskt att en elektriker idag tjänar 25000 och mer. De har läst 2-3 år på gymnasiet..men så fel kan det bli när de fått statligt monopol på deras arbete, inte ens självmeck är tillåtet, fastän att en normalbegåvad människa kan läsa sig till det den vill utföra i sin egen bostad.
Utlösningsvilkoret är till för att se till så att frånkopplingen vid ett jordfel håller sig inom antingen 0,2s eller 0,4s eller 5s.
Tiden beror på vilken typ utrustning det gäller och vart den är installerad.
Jag kollar utlösningsvillkoret genom att mäta upp jordslutningsimpedansen och sedan går jag in i SEK Handbok 421 och kollar om jag klarar tiderna. Sammtidigt som jag gör denna mätning kollar jag maximal kortslutningsström och verifierar att skydden klara av att bryta denna (fast normalt gör man allt innan installationen är klar och endast en verifiering görs efter installation, man vill ju inte göra om mer än nödvändigt)
Ett sätt att hjälpa till att få ner frånkopplings-tiden om jordslutningsimpedansen är för hög i förhållande till vald säkringsstorlek är att använda jordfelsbrytare men då MÅSTE man vara väldigt noga med att se till så att I2T inte blir för hög vid kortslutning Fas-noll så att matande kabel skadas!
Inte krångligare än så!
Friskt kopplat hälften brunnet som vi säger! ;-)
Glömde en grej!!!
Anledningen till att Utlösningsvillkoret finns är att säkerhetställa så att man inte får farlig beröringsspänning på utsatt del så att det är säkert för människor, husdjur och egendom!
Vad olika yrkesgrupper har för inkomster och utbildning har ingenting med hur man mäter en jordförbindelse.
Den här tråden ska handla om just den jordförbindelsen så nu håller vi diskussionen till det
/Mats
Moderator
Den här tråden ska handla om just den jordförbindelsen så nu håller vi diskussionen till det
/Mats
Moderator
Liten förklaring kanske. Jordfelsbrytaren är ingen ersättning för kortslutningsskyddet utan garanterar att som sverre säger att utlösningstiden vid jordfel blir tillräckligt kort. Men eftersom JFB:n inte reagerar på en kortslutning så måste man se till att kabeln klarar kortslutningströmmen som kan uppstå. Detta löser man antingen genom att öka kabelns area eller att gå ner i säkringsstorlek. Eller i värsta fall bägge delarna...sverre skrev:
Det är ju stor skillnad på 0,2s och 5s. Kan man få några exempel på vilken tid som gäller när?sverre skrev:
Så utlösningsvillkoret har inget alls att göra med om ledningarna blir för varma?sverre skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vid kjortslutning mellan fas och skyddsjord så får man halva fasspänningen på skyddsjorden (höljet som du håller i med ena handen och elementet med den andra) det blir i praktiken runt 115 V. Är tiden för lång innan säkringen löser ut så är du mer eller mindre död. Det är utlösningsvillkoret.
Vid kortslutning fas - nolla så är det inte lika kritiskt, säkringen ska lösa innan ledningen skadas.
Prototypen
Vid kortslutning fas - nolla så är det inte lika kritiskt, säkringen ska lösa innan ledningen skadas.
Prototypen
0,2s gäller bara tillfälliga elinstallationer och några andra ställen. Annars är det 0,4s som gäller för uttag och fast ansluten flyttbar utrustning, tex en sån där mangel som alla skulle ha förr. I övrigt är det 5s som gäller.Tony2 skrev:
Utlösningsvillkoret gäller vid kortslutning då strömmen i kabeln blir många gånger högre (typiskt >3-5ggr) än vad den avsäkrad med och vad den ska tåla. Vid överlast, typ upp till 2ggr märkströmmen eller mer kan det dröja mellan några minuter upp till en timme eller mer (beroende på överlastens storlek) innan säkringen löser ut.
Utlösningsvillkoret gäller väl bara för jordslutning då skyddsjorden dras upp till en högre potential vilket ger en risk för elchock.
Skyddet av installationen i samband med kortslutningar kallas något annat, har jag för mig. Det har avhandlats tidigare och bör gå att söka upp. Eller så svara någon som kan det ur huvudet.
Utlösningsvillkoret räknas vid en jordslutning med försumbar impedans eftersom det ger störst ström och därmed högst spänningshöjning i skyddsjorden.
Skyddet av installationen i samband med kortslutningar kallas något annat, har jag för mig. Det har avhandlats tidigare och bör gå att söka upp. Eller så svara någon som kan det ur huvudet.
Utlösningsvillkoret räknas vid en jordslutning med försumbar impedans eftersom det ger störst ström och därmed högst spänningshöjning i skyddsjorden.
Utlösningsvillkoret gäller för kortslutning och överledning där jordfel är ett felfall. Kravet 0,4s baseras på att den utrustning som ansluts via uttag eller är fast ansluten och flyttbar ofta hålls i handen. Kan man inte klara 0,4s vid jordfel är det tillåtet att använda jordfelsbrytare.
Utlösningsvillkoret beräknas efter den lägsta felströmmen, dvs kortslutning längst ut i en kabel mellan fas och skyddsjord så det är inte tal om någon försummbar impedans. I synnerhet om Z-för är hög.
Utlösningsvillkoret beräknas efter den lägsta felströmmen, dvs kortslutning längst ut i en kabel mellan fas och skyddsjord så det är inte tal om någon försummbar impedans. I synnerhet om Z-för är hög.
Precis exakt vad jag hävdar också!pefo skrev:Utlösningsvillkoret gäller för kortslutning och överledning där jordfel är ett felfall. Kravet 0,4s baseras på att den utrustning som ansluts via uttag eller är fast ansluten och flyttbar ofta hålls i handen. Kan man inte klara 0,4s vid jordfel är det tillåtet att använda jordfelsbrytare.
Nej!petersv skrev:
Jordslutningen beräknas jämt i den punkt där det värsta felfallet kan uppstå, dvs i den punkt med störst jordslutningsimpedans.
Risken är om man har för stor impedans att strömmen blir för LÅG och att det tar för lång tid för säkringen att lösa, då klara du inte utlösningstiden och utlösningsvillkoret är inte uppfyllt, du har en livsfarlig anläggning!
Jag menade försumbar impedans i felet, dvs med fullt utbildad jordslutning. Jag uttryckte mig dåligt ovan. Felströmmen beräknas mycket riktigt för den punkt som ger störst slingimpenads.
Det jag menade var att man räknar med att inte få något bidrag till slingimpedansen från själva felet. Om jordslutningen är ofullständig kommer det att visserligen sänka felströmmen och därmed öka utlösningstiden men samtidigt minska beröringsspänningen för utsatta delar.
Det jag menade var att man räknar med att inte få något bidrag till slingimpedansen från själva felet. Om jordslutningen är ofullständig kommer det att visserligen sänka felströmmen och därmed öka utlösningstiden men samtidigt minska beröringsspänningen för utsatta delar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Beröringsspänningen är oberoende av alla impedanser och strömmar, fasspänningen 230 volt delas mitt itu då fasledaren och skyddsjorden oftast har samma dimension och dras samma väg, Impedansen är lika för fasledaren och skyddsjorden.petersv skrev:
Utlösningsvillkoret har att göra med att få till en så hög ström att säkringen bränner inom X sekunder, beröringsspänningen är upp till 115 volt beroende på felets impedans. Ett halvrisigt fel förlänger tiden men sänker spänningen.
Prototypen
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Kan vi inte hålla borta diskusiooner om elektkrikers löner etc. Snälla.
Tråden är igentligen urspårad och bör stängas, men diskussionen om utlösningsvillkor som pågår just nu är intressant. Jag kommer att hålla tråden öppen ett tag till OM VI KAN SLIPPA oväsentligheterna.
Igentligen skulle jag flytta den här delen om utlösningsvillkor till en egen tråd, men hinner inte just nu, är på resa.
Tråden är igentligen urspårad och bör stängas, men diskussionen om utlösningsvillkor som pågår just nu är intressant. Jag kommer att hålla tråden öppen ett tag till OM VI KAN SLIPPA oväsentligheterna.
Igentligen skulle jag flytta den här delen om utlösningsvillkor till en egen tråd, men hinner inte just nu, är på resa.
Prototypen: jo, vi är helt överens, låter det som.
Utlösningsvillkoret räknas på vid full jordslutning i sämst tänkbara punkt. Vid fullt utbildat fel är beröringsspänningen 115V (med lika fas/jordledare). Vid större impenads i själva felet blir beröringsspänningen lägre då mer av spänningen ligger över impedansen i felet.
Av samma skäl är en dålig jordförbindelse dubbelt katastrofal - den kan hindra att säkringarna löser ut _och_ kan ge högre beröringsspänning, upp till 230V. Tyvärr upptäcks det inte förrän det är försent om inte anläggningen kontrollmäts.
Vid en elgenomgång i ett kontor vi skulle flytta in i hittades över 5 ohms resistans för jorden genom en gammal kulodosa. Skruven var inte spänd ordentligt. Köper man en fastighet tycker jag i alla fall det käns lönt att investera i en genomgång av elsystemet.
Utlösningsvillkoret räknas på vid full jordslutning i sämst tänkbara punkt. Vid fullt utbildat fel är beröringsspänningen 115V (med lika fas/jordledare). Vid större impenads i själva felet blir beröringsspänningen lägre då mer av spänningen ligger över impedansen i felet.
Av samma skäl är en dålig jordförbindelse dubbelt katastrofal - den kan hindra att säkringarna löser ut _och_ kan ge högre beröringsspänning, upp till 230V. Tyvärr upptäcks det inte förrän det är försent om inte anläggningen kontrollmäts.
Vid en elgenomgång i ett kontor vi skulle flytta in i hittades över 5 ohms resistans för jorden genom en gammal kulodosa. Skruven var inte spänd ordentligt. Köper man en fastighet tycker jag i alla fall det käns lönt att investera i en genomgång av elsystemet.