Ja, jag vet att installationen kräver behörighet....
Har en jordfelsbrytare enligt bild. Skall koppla in den till ett femledarsystem.
Ska nollan sitta till höger eller vänster?
Spelar det nån roll om jag matar jordfelsbrytarenfrån huvudbrytaren uppifrån eller nerifrån?
Mycket tacksam för svar!
Har en jordfelsbrytare enligt bild. Skall koppla in den till ett femledarsystem.
Ska nollan sitta till höger eller vänster?
Spelar det nån roll om jag matar jordfelsbrytarenfrån huvudbrytaren uppifrån eller nerifrån?
Mycket tacksam för svar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förklara gärna..
Den JFBn på bilden är kopplad med nollan till vänster, men enligt bilden på själva JFBn så värkar det som om att man kan välja själv om man vill ha nollan till vänster eller höger.
Ta och lägg upp bilder på den nya JFBn, det kanske står på den hur den ska kopplas.
Ta och lägg upp bilder på den nya JFBn, det kanske står på den hur den ska kopplas.
Den där på bilden ser väl inkopplad ut .... (Fasskenorna som ansluter till dvärgarna höger om jfbn)..
Dvs inkommande faser från HB är anslutna upptill, och eftersom fasskenorna (ligger i "KD 353 A" inkapslingen) ansluts till dvärgarna till höger i bild finns det väl ingen annan plats att lägga nollan än längst till vänster (Inkommande nolla upptill)..annars om du tittar noga på schemat som är tryckt på kapslingen framgår det tydligt(?) att det inte spelar ngn roll om nollan läggs till höger eller vänster på den brytaren...även om den vanligtvis läggs till vänster, och detta står även på Garos hemsida, dvs att de fyrpoliga ska ha nollan till vänster.. likaså står det att det inte spelar ngn roll om matningen görs uppifrån eller nerifrån....
http://www.garo.se/produkter/nnormkomponenter/jordfelsbrytare.html#c1247
Dvs inkommande faser från HB är anslutna upptill, och eftersom fasskenorna (ligger i "KD 353 A" inkapslingen) ansluts till dvärgarna till höger i bild finns det väl ingen annan plats att lägga nollan än längst till vänster (Inkommande nolla upptill)..annars om du tittar noga på schemat som är tryckt på kapslingen framgår det tydligt(?) att det inte spelar ngn roll om nollan läggs till höger eller vänster på den brytaren...även om den vanligtvis läggs till vänster, och detta står även på Garos hemsida, dvs att de fyrpoliga ska ha nollan till vänster.. likaså står det att det inte spelar ngn roll om matningen görs uppifrån eller nerifrån....
http://www.garo.se/produkter/nnormkomponenter/jordfelsbrytare.html#c1247
Den på bilden är den jag själv kopplat in, men jag ville kolla här först så jag inte missförstått något. Jag tolkade det som att Nollan går att ansluta både till höger och vänster men när jag surfar runt på nätet hittar jag nästan inga 4-poliga jordfelsbrytare där man kan ansluta nollan både till höger och till vänster. De jordfelsbrytare som finns på Garos hemsida är inte exakt likadana som den jag har. På de på Garos hemsida är det tydligt markerat att nollan skall vara till vänster.
Blir konfunderad för jag har inte sett nån annan 4-ploig jordfelsbrytare där man kan ansluta nollan både till höger och till vänster.
Vad syftar Müssli på i sitt inlägg: Är det den nya som sitter där? Om det är det så är dina frågor... ehm... I så fall ska du verkligen inte koppla in den... ?
Blir konfunderad för jag har inte sett nån annan 4-ploig jordfelsbrytare där man kan ansluta nollan både till höger och till vänster.
Vad syftar Müssli på i sitt inlägg: Är det den nya som sitter där? Om det är det så är dina frågor... ehm... I så fall ska du verkligen inte koppla in den... ?
Det finns inga JFB där man kan välja sida för nollan MEN det finns JFB av samma fabrikat som har nollan till vänster och andra till höger. Hur man ska koppla ser man tydligt på kopplingsschemat som sitter på JFB. Tyvärr inte på bilden. och troligen är det stämplat en N där nollan ska ligga
Medlem
· Västernorrland
· 96 inlägg
Men helvete vad det ser ut. Vissa yrkesmän är ju patetiskt oförmögna att göra snygga jobb. Skamligt.
Jag brukar vara ödmjuk och snäll i vanliga fall fast var kanske onödigt tyken förut men jag tycker det är vansinnigt att koppla in en jordfelsbrytare i en central utan att veta hur man gör. Därav det konstiga svaret.Själv har jag BB1 vilket gör att jag får koppla in och byta ut saker och även utöka befintliga grupper med enstaka vägguttag m.m. Dock har jag varit elektriker i 19 år innan jag öppnade eget så jag vet hur man gör. Inte ens jag skulle få för mig att koppla in en jordfelsbrytare utan rätt behörighet.Om det börjar brinna (det behöver inte ens bero på jordfelsbrytaren) så lär ingen försäkring i världen fungera. För att inte tala om hur det skulle kännas att orsaka något ännu värre...Jag tror iof inte att mitt inlägg spelar någon roll eftersom du frågar hur man gör. Det är ditt val. Jag ber om ursäkt om jag var otydlig.Novisfixaren skrev:
Just den här brytaren har ju faktiskt ett schema på sig där det till vänster står N(L) och till höger står L(N). Det skulle jag tolka som att inkopplingen av nollan kan ske antingen till vänster eller till höger. Eller?elmont skrev:
Helt rätt svartöra, denna premium RCD tillåter anslutning av nollan längst till höger eller vänster. Framgår tydligt både av märkningen och kontaktsymboliken på den. Den lilla haken på kontakterna där symboliserar sen brytning/tidig slutning och det är vad man önskar för nollan så att man inte får ett kort ögonblick med odefinierad symmetri dvs det som brukar kallas flytande nolla mm.
Det är intressant att det är två kontakter som har sen brytning/tidig slutning. Rimligen garanteras inte någon inbördes ordning mellan dessa. Det betyder att nollan kan brytas innan en av faserna, men det bör inte vara något problem. När man tänker efter inser man att det krävs spänning på minst två faser för att man ska få problem pga bruten nolla.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Klicka här för att svara