12 726 läst ·
36 svar
13k läst
36 svar
Hur mycket tjänar jag på att dra VP-rör själv?
Sida 1 av 3
Har letat runt på forumet efter lite prisuppgifter på eldragning i nybygge men hittar inte riktigt vad jag letar efter. Jag kommer bygga lösvirkeshus och sätta upp innerväggarna själv. I samband med det tänkte jag (naturligtvis bara i teorin, annars skulle det ju vara olagligt) att jag själv ska dra vp-rör/flex/fördraget (det som blir smidigast), samt även sätta lågvolts-led-spots i kök och badrum.
Tanken är att detta görs i samråd med en elektriker som sedan kopplar ihop alla delar, fixar jordfelsbrytare och ev installationer som är lite krångligare.
Det kommer inte vara några konstigheter i huset, vanliga eluttag typ. Börjar med bottenvåningen som är ca 90kvm
Nu till frågan: Hur mycket tjänar jag på detta, dvs hur mycket av elektrikerns arbetet är "tråkgöra"? Ungefärlig prisbild?
Tanken är att detta görs i samråd med en elektriker som sedan kopplar ihop alla delar, fixar jordfelsbrytare och ev installationer som är lite krångligare.
Det kommer inte vara några konstigheter i huset, vanliga eluttag typ. Börjar med bottenvåningen som är ca 90kvm
Nu till frågan: Hur mycket tjänar jag på detta, dvs hur mycket av elektrikerns arbetet är "tråkgöra"? Ungefärlig prisbild?
Det är inte många timmars jobb för en rutinerad elektriker att dra rör/slang på en standard installation på 90 kvm...dvs inte mycket pengar att spara....
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Som sagt kan man säga att all elektrikerns material får man inte Installera Själv.
En Bra elektriker drar färdigdragen slang och drar snabbt fram till brytare och vägguttag mm.
Dvs Du stjälper nog mer om du hjälper i detta fallet. Ni Måste ju lägga tid på att gå igenom allt vilket tar tid du får betala. Gå Igenom lite snabbt var du ska ha dina grejor och låt han arbeta sedan.
En Bra elektriker drar färdigdragen slang och drar snabbt fram till brytare och vägguttag mm.
Dvs Du stjälper nog mer om du hjälper i detta fallet. Ni Måste ju lägga tid på att gå igenom allt vilket tar tid du får betala. Gå Igenom lite snabbt var du ska ha dina grejor och låt han arbeta sedan.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Och så blir det fel för att du inte uppfattar allt elektrikern förklarar när han är på plats osv.
Pekade och ritade hur en kund skulle dra rör och trådar själv i ett kök och fast än jag förklarade pedagogiskt och flera ggr så blev det fel. Två grupper (3-fasgrupp och 1-fasgrupp) gick till samma takdosa osv osv.
Brun, svart och orange som fasfärger till spisdosa och grejer.
Det är bättre att du är med och hjälper till när elektrikern gör jobbet. Du kan sätta lite dosor och dra lite slang, hämta grejer, hjälpa till och dra kabel m.m. då kan du även fråga elektrikern hela tiden så att det inte blir några onödiga fel.
//Patrik
Pekade och ritade hur en kund skulle dra rör och trådar själv i ett kök och fast än jag förklarade pedagogiskt och flera ggr så blev det fel. Två grupper (3-fasgrupp och 1-fasgrupp) gick till samma takdosa osv osv.
Brun, svart och orange som fasfärger till spisdosa och grejer.
Det är bättre att du är med och hjälper till när elektrikern gör jobbet. Du kan sätta lite dosor och dra lite slang, hämta grejer, hjälpa till och dra kabel m.m. då kan du även fråga elektrikern hela tiden så att det inte blir några onödiga fel.
//Patrik
Redigerat:
Tror iof jag har tillräckligt bra koll för att inte göra sådana misstag, men du har säkert en poäng i att det mest effektiva kan vara att jobba tillsammans med elektrikern på plats. Om jag omformulerar frågan lite, hur många timmar hade du räknat med att behöva lägga på 90kvm om du haft den typen av hjälp. Jag tycker nämligen inte att de prisuppgifter som jag sett riktigt går ihop med hur lång tid jag tycker en elektriker borde behöva lägga, eller finns det andra tidstjuvar som gör att det drar iväg om nu själva rördragningen går på ett kick?Patrik_Hed skrev:
Det bör ta 20-30 timmar att dra rör och sätta dosor i ett 90m² hus. Drar du själv rör och sätter dosor kan det ta lika lång tid att fixa felen, så gör inget själv om du inte VET utan tro dig veta hur du ska dra. En komplett installation i ett så pass litet hus borde ligga på 65-75 000:- plus moms
Som tidigare redan sagt... med fördragna slangar så är det moment mindre.... Därför så tror jag att det inte är några jättesummor.... Problemet är nog att hitta en elektriker som går med på den arbetsfördelningen.