Jag bygger en industrihall på dryga 500m2 (18x31) och skall snart installera belysningen. Har tidigare arbetat som elektriker men är inte uppdaterad på vilken typ av ljuskälla man ska använda sig av. Takhöjden är ca 7m och tak och väggar är täckta med vit plåt. Verksamheten som kommer bedrivas är verkstad med lager och montering. Så snälla kom gärna med tips på vilken typ av ljuskälla och armatur ni skulle monterat. Vad är det som gäller 2012. Angående fästmetod så är jag inne på att spänna vajrar.
Erik
Erik
Standardlösningen är fortfarande lysrörsarmaturer. Industriarmaturer med reflektor 2x49W.
Vill du vara lite mer modern och hipp så finns ju en hel del LED-armaturer idag. Blir ju dock betydligt dyrare inköpskostnad.
Vill du vara lite mer modern och hipp så finns ju en hel del LED-armaturer idag. Blir ju dock betydligt dyrare inköpskostnad.
Vanliga lysrör är absolut det jag hade valt. Personligen hade jag satsat på ett antal 2x 58w T8 Armaturer med traditionella komponenter dvs. Glimtändare, Magnetisk drossel samt Kondensator. Detta för att jag inte är ett större fan av elektroniska drivdon till lysrör. De håller knappt lika länge som självaste lysröret + att det är dyrare att köpa in. En gammal hederlig standardarmatur håller däremot i 30+ år. Släng in elektroniska glimtändare så behöver man inte tänka på blinkande lysrör samt att livslängden på både lysrör och komponenter förlängs. (Har du samma tur som jag så hittar du en hel låda full på din lokala sopstation innehållande fullt fungerande elektroniska glimtändare
)
"Färgen" på lysrören bör vara Cool White eller White tycker jag personligen. Absolut inte de gulaktiga!
"Färgen" på lysrören bör vara Cool White eller White tycker jag personligen. Absolut inte de gulaktiga!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Nä, pissgult ljus är en öken...
En liten brasklapp om gamla lysrörsarmaturer: Kondensatorn är en brandrisk - dessa behöver bytas var 10:e år eller vad nu kondensatorn är klassad för - några tiotusentals timmar.
En liten brasklapp om gamla lysrörsarmaturer: Kondensatorn är en brandrisk - dessa behöver bytas var 10:e år eller vad nu kondensatorn är klassad för - några tiotusentals timmar.
Jag har precis som El-Datornörd varit skeptisk till HF-don (har bytt ut väldigt många HF-don som knappt varit i drift 2 år) men de har faktiskt blivit bättre på senare år, och så finns det i dag "industridon" med 5 års garanti som håller betydligt bättre.
HF-don ger ett flimmerfritt ljus samt är betydligt energieffektivare än gamla konventionella don.
HF-don ger ett flimmerfritt ljus samt är betydligt energieffektivare än gamla konventionella don.
http://glamox.com/se/produkter/gir-t5-2#Description
Glamox GIR T5
Mycket trevlig armatur som installeras på bärlina.
Går mycket fort att koppla då man öppnar en lucka på sidan av armaturen och drar in kablarna, utan att behöva ta bort vare sig reflektor eller lysrör vid installation.
Glamox GIR T5
Mycket trevlig armatur som installeras på bärlina.
Går mycket fort att koppla då man öppnar en lucka på sidan av armaturen och drar in kablarna, utan att behöva ta bort vare sig reflektor eller lysrör vid installation.
Fast de kan väsnas, dessutom på ett sätt som bara vissa uppfattar, typ på gränsen till ultraljud.Rrrrr skrev:Jag har precis som El-Datornörd varit skeptisk till HF-don (har bytt ut väldigt många HF-don som knappt varit i drift 2 år) men de har faktiskt blivit bättre på senare år, och så finns det i dag "industridon" med 5 års garanti som håller betydligt bättre.
(Sidospår: jag har funderat på att seriekoppla matningen till en vanlig lysrörsarmatyr med en likriktare som i sin tur kopplas till en extra drossel, som alltså fungerar som en slags konstantströmdrivare. Det borde kunna minska flimmret rätt rejält och i princip borde man kunna mata valfritt antal armaturer från samma drossel så länge den tål startströmmen från glimtändaren).
Flimmerfriheten är väl för övrigt inte garanterad, eller? Jag fick ett par billiga clasohlson-köpta armaturer med elektroniskt drivdon (som blev över för att en lokal ska byggas om, d.v.s. inte för att ägaren tröttnat på dem) och de flimmrar lika illa som ett lysrör med drossel. De är däremot tysta.
Jag har också en "fin-armatur" som jag tror har 2*49W med elektroniskt drivdon, för kontorsbruk med mesta ljuset uppåt och lite riktat rakt nedåt. Den är flimmerfri men "ultraljudtjuter" varpå jag oftast bara kör den kortare stunder...
Tips: dra trefasmatning och koppla armaturerna så att närliggande sitter på olika faser.
Om det t.ex. är tre linor med sex armaturer vardera så fördela faserna t.ex. såhär:
1-2-3-1-2-3
2-3-1-2-3-1
3-1-2-3-1-2
Framförallt om det är industri med maskiner som snurrar så kan enfasmatad lysrörsbelysning faktiskt vara en fara eftersom den kan ge stroboskopeffekter på saker som rör sig så att man tror att något står still eller rör sig sakta fast det rör sig rejält snabbt. Olycksrisk alltså.
P.S. det där med stroboskopeffekt bör man tänka på när det gäller arbetsbelysning på maskiner. Kör inte lågenergilampor där utan välj t.ex. en halogenlampa i vanlig kapsling om det är tänkt att en vanlig lampa ska användas.
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning The Painter Rapid
Perfekt vid målning
371 kr inkl moms
Läs mer
Jag har sett många lysrör med elektroniska drivdon som både flimrar och väsnas. En magnetsk drossel kan ju också vibrera men det brukar lösa sig genom att man drar åt skruvarna lite.Fast de kan väsnas, dessutom på ett sätt som bara vissa uppfattar, typ på gränsen till ultraljud.
Flimmerfriheten är väl för övrigt inte garanterad, eller? Jag fick ett par billiga clasohlson-köpta armaturer med elektroniskt drivdon (som blev över för att en lokal ska byggas om, d.v.s. inte för att ägaren tröttnat på dem) och de flimmrar lika illa som ett lysrör med drossel. De är däremot tysta.
Jag har också en "fin-armatur" som jag tror har 2*49W med elektroniskt drivdon, för kontorsbruk med mesta ljuset uppåt och lite riktat rakt nedåt. Den är flimmerfri men "ultraljudtjuter" varpå jag oftast bara kör den kortare stunder...
På min gamla skola bytte de ut alla fina T8 armaturer från 80-talet och ersatte dom med nya T5 armaturer med elektroniska drivdon. Det var absolut inget fel på de gamla armaturerna, ingen var trasig och dom har lyst 12 timmar om dygnet sedan -83 (bortsett från helger och längre lov). Självklart så har lysrören bytts ett antal gånger.
Ett år senare så var det otroligt många av de nya armaturerna som inte lös, eller som lös mycket svagt. I ett utrymme där det satt 20 armaturer var hela 8 av dessa trasiga :wow:. Stackars vaktmästare som bara fick gå runt och få nya armaturer på garantin
Redigerat:
Metallhalogen......inget annat hade jag använt.......
HF-don är bra, sparar lysrören.
Dock är dom lite känsliga, så beroende på vad för verksamhet du ska hålla på med... Är det svetsning kan det bli lite bekymmer om du har otur.
Exaktor har fina prisvärda armaturer, 2x49W, det har vi monterat hundratals på firman, bla till volvo bussar.
Annars håller jag nog med "Enk Projektet", metallhalogen är mycket bra ljus i!
Bäst är att låta en leverantör göra en ljusberäkning för att se hur många armaturer du behöver.
Vad gäller styrning så kan det vara en god idé att styra den delen på lagret om det går långa tider mellan att nån är där.
Dock går det bara att styra om du kör med lysrör, metallhalogen mår inte bra av att tända å släcka.
Finns fina styrningar som dimmar ner till 20% efter inställd tid, dom lyser med 80% av ljuset när någon rör sig i området, vill man ha 100% ljus så får man trycka på en knapp.
Har ingen rört sig i området efter ytterligare en inställd tid efter att dom gått ner till 20% så släcks dom helt.
Dock är dom lite känsliga, så beroende på vad för verksamhet du ska hålla på med... Är det svetsning kan det bli lite bekymmer om du har otur.
Exaktor har fina prisvärda armaturer, 2x49W, det har vi monterat hundratals på firman, bla till volvo bussar.
Annars håller jag nog med "Enk Projektet", metallhalogen är mycket bra ljus i!
Bäst är att låta en leverantör göra en ljusberäkning för att se hur många armaturer du behöver.
Vad gäller styrning så kan det vara en god idé att styra den delen på lagret om det går långa tider mellan att nån är där.
Dock går det bara att styra om du kör med lysrör, metallhalogen mår inte bra av att tända å släcka.
Finns fina styrningar som dimmar ner till 20% efter inställd tid, dom lyser med 80% av ljuset när någon rör sig i området, vill man ha 100% ljus så får man trycka på en knapp.
Har ingen rört sig i området efter ytterligare en inställd tid efter att dom gått ner till 20% så släcks dom helt.