Hej!
Jag har precis renoverat mitt rum där jag har satt dit nya gipsskivor och nytt golv direkt på de gamla ytorna. Självklart så var jag tvungen att sätta dit nya eluttag och jag har lagt golvet och gipset så att det finns en springa i hörnen för att kunna dra kablarna bakom golvlisten.
Dock så har jag nu lagt lös FK där och fått klart för mig att detta inte är lagligt. Så nu undrar jag hur jag ska göra lättast för att få det (mer) lagligt! Jag har kollat efter rör, men har inte sett något under 16mm, och gipsen är 13mm så det funkar inte så bra.
Får jag ha EKK bakom listen? Det är ca 3 m och det är noll risk för att man spikar igenom den om man inte är dum i huvudet och spikar längst ner.
Och ja, jag är fullt medveten om att jag inte får göra sånt här själv!
Bifogar bild på hur det ser ut nu.
Jag har precis renoverat mitt rum där jag har satt dit nya gipsskivor och nytt golv direkt på de gamla ytorna. Självklart så var jag tvungen att sätta dit nya eluttag och jag har lagt golvet och gipset så att det finns en springa i hörnen för att kunna dra kablarna bakom golvlisten.
Dock så har jag nu lagt lös FK där och fått klart för mig att detta inte är lagligt. Så nu undrar jag hur jag ska göra lättast för att få det (mer) lagligt! Jag har kollat efter rör, men har inte sett något under 16mm, och gipsen är 13mm så det funkar inte så bra.
Får jag ha EKK bakom listen? Det är ca 3 m och det är noll risk för att man spikar igenom den om man inte är dum i huvudet och spikar längst ner.
Och ja, jag är fullt medveten om att jag inte får göra sånt här själv!
Bifogar bild på hur det ser ut nu.
Hej och välkommen till forumet!
Ajabaja!
Man får lägga EKK löst i väggar, men det skall då verkligen ligga löst så att den i teorin kan flytta sig när det kommer en spik farandes. Kabeln skall även dragvlastas i båda ändar så att den inte kan dras ur sina anslutningspunkter.
Bäst vore nog dock att lägga kabeln i en utanpåliggande kabellist. Välj då gärna en tunnare kabel, exvis EXK.
Det sista alternativet är förstås att spika kulo, EXK eller något liknande utanpåliggande på golvlisten.
Ajabaja!
Man får lägga EKK löst i väggar, men det skall då verkligen ligga löst så att den i teorin kan flytta sig när det kommer en spik farandes. Kabeln skall även dragvlastas i båda ändar så att den inte kan dras ur sina anslutningspunkter.
Bäst vore nog dock att lägga kabeln i en utanpåliggande kabellist. Välj då gärna en tunnare kabel, exvis EXK.
Det sista alternativet är förstås att spika kulo, EXK eller något liknande utanpåliggande på golvlisten.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
I pincip så är det nog fullt görligt att gröpa ur regeln som ligger innanför, så att du får plats med ett VP rör. Såga spår med en multimaster i över och underkant av det nuvarande utrymmet och hugg bort med ett stämjärn. Med en multimaster skulle jag tro att du kan avverka en halv till en meter i minuten. Möjligt att det finns någon form av fräs som kan göra jobbet i ett moment, men har aldrig sett en som kan komma så nära golvet.
Hur ser det ut vid uttagen, har du lös fk upp till uttaget också?
Hur ser det ut vid uttagen, har du lös fk upp till uttaget också?
Tack för era mycket hjälpsamma svar!
VP12 ser väldigt intressant ut, men jag kan inte hitta det billigt i små mängder någonstans.
Tänkte lite på det Troberg skrev, och kom på att det kanske är lättast att bara ta en kniv och skala bort lite på golvlisten. Det är ju bara 3mm som behövs för att 16mm-rör ska få plats.
Men får FK ligga löst biten mellan golvet och uttaget som ni ser på bilden nedan? Om inte så kan jag nog kapa bort gips där och ha rör där också.
VP12 ser väldigt intressant ut, men jag kan inte hitta det billigt i små mängder någonstans.
Tänkte lite på det Troberg skrev, och kom på att det kanske är lättast att bara ta en kniv och skala bort lite på golvlisten. Det är ju bara 3mm som behövs för att 16mm-rör ska få plats.
Men får FK ligga löst biten mellan golvet och uttaget som ni ser på bilden nedan? Om inte så kan jag nog kapa bort gips där och ha rör där också.
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Hugaligen. Är FKn bara klämd bakom gipsen alltså?
Finns det någon dosa bakom uttaget? Hur ser det ut i andra änden?
Finns det någon dosa bakom uttaget? Hur ser det ut i andra änden?
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Ja nu hade du ju tänkt fixa det, men jag blir lite rädd när jag ser FK ligga nere i springan mellan parkettbrädan och väggen. Parketten rör sig, det finns väldigt stor risk att den skulle klämma sönder isoleringen på tråden när den sväller.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag kan inte ens kolla...
Har man inte den blekaste aning om hur man gör en elinstallation så ska man inte hempula heller!!! Skillnad om man faktiskt vet vad man gör..!
//Patrik
Har man inte den blekaste aning om hur man gör en elinstallation så ska man inte hempula heller!!! Skillnad om man faktiskt vet vad man gör..!
//Patrik
Vet inte hur jag skall sätta ord på hur fel/farlig denna installation är... utan ring en seriös elinstallatör som hjälper dig få ordning på denna installation, försäkringsbolaget lär inte göra det.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Nu har ju TS uppenbarligen fått klart för sig att detta inte är en bra installation. Så vi kan väl skippa fördömanden osv.
Klicka här för att svara