28 922 läst ·
18 svar
29k läst
18 svar
Kontinuitetsmätning - praxis?
Sida 1 av 2
En släkting har uppgraderat elen i villan. Delar har trådats om, brytare och uttag bytts och centralerna är bytta till normcentraler.
I samband med detta kom frågan om kontinuitetsmätningar (av jorden antar jag). Ska man dra mätkablar genom hela huset och mäta jorden i varje uttag? Vad är praxis?
Jag har tidigare stött på elektriker som med en testmejsel mot fasen pillat på jordblecket i uttaget och nöjt konstaterat att glimlampan lyser starkare pga kontakten mot jord. Det är inte en fullgod mätning i mina ögon.
I samband med detta kom frågan om kontinuitetsmätningar (av jorden antar jag). Ska man dra mätkablar genom hela huset och mäta jorden i varje uttag? Vad är praxis?
Jag har tidigare stött på elektriker som med en testmejsel mot fasen pillat på jordblecket i uttaget och nöjt konstaterat att glimlampan lyser starkare pga kontakten mot jord. Det är inte en fullgod mätning i mina ögon.
En riktigt kontinuitetsmätning görs med ett för ändamålet avsett instrument (Ohm-meter med minst 200mA mätström) och ja, alla nya jordanslutningar ska kontrolleras.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Vid kontinuitetsmätning är kravet blygsamt - det handlar bara om att kontrollera att det överhuvudtaget finns kontakt. En summer är tillåten om inte innehavaren har högre krav, t.ex att instrumentet ska uppfylla kraven i SS-EN 61557-4. Detta mäter ju inte skyddsjordens kvalité, men det kan istället göras vid kontroll av felkretsimpedansen i den spänningssatta anläggningen.
Det är ju dock inte fel att faktiska mäta resistansen med en lågohmmeter. Det kostar bara några sekunder extra för att bedöma om värdet är rimligt. Som en grov tumregel kan värdet 20 mΩ per meter 1.5 mm² skyddsledare användas - då går det snabbt att huvudräkna. Med t.ex 12 meter till centralen, eller den andra mätpunkten, bör värdet alltså vara i närheten av 240 mΩ.
Kontinuitetsmätning är dock bara en av många kontroller som ska göras, och det kan inte ersätta en inspektion. Några visdomsord från elmont:
Provningen omfattar sedan:
- kontinuitet
- isolation
- SELV/PELV/skyddsseparation
- kontroll av skydd och utlösningsvillkor (felkretsimpedans mm)
- tilläggsskydd (JFB)
- fasföljd
- funktion
- spänningsfall
Det är ju dock inte fel att faktiska mäta resistansen med en lågohmmeter. Det kostar bara några sekunder extra för att bedöma om värdet är rimligt. Som en grov tumregel kan värdet 20 mΩ per meter 1.5 mm² skyddsledare användas - då går det snabbt att huvudräkna. Med t.ex 12 meter till centralen, eller den andra mätpunkten, bör värdet alltså vara i närheten av 240 mΩ.
Kontinuitetsmätning är dock bara en av många kontroller som ska göras, och det kan inte ersätta en inspektion. Några visdomsord från elmont:
Inga prov kan "visa" att en anläggning är fackmannamässigt utförd, proven kan mycket väl vara ok men anläggningen långt ifrån fackmannamässig. Proven visar bara att man inte mätte fram nått fel vid provtillfället.
Inspektionen är omfattande. En lista på punkter upptar 5 A4-sidor i elinstallationsreglerna!
Provningen omfattar sedan:
- kontinuitet
- isolation
- SELV/PELV/skyddsseparation
- kontroll av skydd och utlösningsvillkor (felkretsimpedans mm)
- tilläggsskydd (JFB)
- fasföljd
- funktion
- spänningsfall
om man gör en en riktig kontinuitetsmätning med minst 200ma för att se kvaliten på ledaregenskaperna, visar det då om tex en koppling är dålig och endast någon kardel som har kontakt på ett ställe ? Skjuter resistansen i höjden då?
Och om det gör det varför är det bara jorden som mäts? Måste väl vara bra o kolla tex fas också ifall det skulle vara dålig kontakt med varmgång som följd.
Och om det gör det varför är det bara jorden som mäts? Måste väl vara bra o kolla tex fas också ifall det skulle vara dålig kontakt med varmgång som följd.
Nej du hittar inte dåliga kopplingar på det sättet, givetvis kan det indikera en mycket dålig anslutning men inte mer än så. Som Bo nämnde tidigare finns numera inte kraven på minst 200mA mätström kvar heller, så summerfunktionen på en spänningsprovare eller multimeter ses som ok för testet.sxr skrev:om man gör en en riktig kontinuitetsmätning med minst 200ma för att se kvaliten på ledaregenskaperna, visar det då om tex en koppling är dålig och endast någon kardel som har kontakt på ett ställe ? Skjuter resistansen i höjden då?
Och om det gör det varför är det bara jorden som mäts? Måste väl vara bra o kolla tex fas också ifall det skulle vara dålig kontakt med varmgång som följd.
Om man ändå mäter fram ett värde hos någon utsatt del mot sann jord i matande central kan man se till att hålla sig till: Zpe < (Zmax - Zför) / 2 , uppfylls det ligger man bra till. Men man får se det som överkurs och som säkerligen utförs sällan och av få i praktiken inom "byggahus" elinstallation.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
De allra flesta använder nog den vanliga summerfunktionen på spänningsprovaren när de kontinitetsmäter.
//Patrik
//Patrik
Fast i SS-4364000 så står det ju att:
"Mät- och övervakningsutrustning ska väljas enligt relevanta delar av SS-EN 61557. Om annan mätutrustning används ska den har minst samma prestanda och ger minst samma säkerhet."
Undantaget gäller väl mätning av utlösningstid och utlösningsström för jordfelsbrytare, i övrigt skall väl 61557 tillämpas? Eller har jag missat något
Sen vet jag inte om det ger så mycket att prova kontinuiteten med just 200mA, det viktiga är väl att kontrollera att resistansen verkar någorlunda rimlig, dvs att man åtminstone läser av värdet.
Att använda sig av en summer som piper om resistansen råkar vara under 50Ω, eller vad det nu kan vara känns tämligen osäkert.
"Mät- och övervakningsutrustning ska väljas enligt relevanta delar av SS-EN 61557. Om annan mätutrustning används ska den har minst samma prestanda och ger minst samma säkerhet."
Undantaget gäller väl mätning av utlösningstid och utlösningsström för jordfelsbrytare, i övrigt skall väl 61557 tillämpas? Eller har jag missat något
Sen vet jag inte om det ger så mycket att prova kontinuiteten med just 200mA, det viktiga är väl att kontrollera att resistansen verkar någorlunda rimlig, dvs att man åtminstone läser av värdet.
Att använda sig av en summer som piper om resistansen råkar vara under 50Ω, eller vad det nu kan vara känns tämligen osäkert.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Man kanske menar att det är tillräckligt säkert för att kunna spänningssätta anläggningen och därefter mäta jordfelsimpedansen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Sök på vattenkokarmetoden så hittar du ett antal trådar i ämnet 
Nej sumra med spänningsprovare är inte ok, Fluke T150 till exempel, mäter kontinuitet mellan 0 och 400kohm.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
