Hej alla!

Är det rätt att göra såhär?

Från fördelardosan 16 slang inne i väggen bakom kaklet för att sedan sticka ut vid golvet?
Detta är till en bubbelbad som kräver 230V
Har silikonerat runt slangen där den sticker ut
Slangen sticker ut 60cm fritt från vägg (om man behöver dra ut badkaret)
har idag gummikabel som går in 15 cm och resten sticker ut som jag har i en liten kringla!
Tänkte täta slangen också lite med silikon så fukt inte sticker in.

Eller om jag ska ta och dosa av med IP54 dosa på väggen och silikonera runt dosan
Sedan använda gummikabel, från dosan och lämna en lite bit om man behöver dra ut bubbelbade..

Allt är jordat och det sitter JFB

Tack för svar d^_^b

Nej nej ingen skarv...
Utan skalat höljet så kablarna går fritt i röret, men sista 15 cm har jag behållit tjocka gummit som kabel egentligen e ifrån....Om du är med på noterna nu :)

Hmm, gummikabel får man inte dra i rör. Använd hellre EKK/RKK (med mantel på) även om RKK egentligen inte heller får läggas i rör.

Har gjort så här nu slangen går in på baksidan i en 2 polig arbetsbrytare som klarar zon 0.
silikonerat runt slangen i dosan. från dosan går en 50cm gummikabel in i dosan i bubbelbadet.

Låter bättre. Men en arbetsbrytare godkänd i område 0 ?? Den vill jag se!
Under/bakom karet är det område 1 där det är mycket tveksamt om en arbetsbrytare får finnas.
Dessutom antagligen opraktiskt. Sätt en anslutningsdosa istället.

Det är ju olika svar från olika elektriker...

Vissa säger att man måste ha en arbetsbrytare innan säkringen, andra säger att det säcker med en dosa IP54....vette fan vem man ska lyssna på...

worker skrev:
Det är ju olika svar från olika elektriker...

Vissa säger att man måste ha en arbetsbrytare innan säkringen, andra säger att det säcker med en dosa IP54....vette fan vem man ska lyssna på...
Det beror ju på vad badkarets tillverkare satt för krav, det ska stå i instruktionsboken men de flesta ska ha en allpolig brytare, många rekommenderar att denna ska sättas lättåtkomlig, (jag brukar sätta den i kombination med strömbrytaren) sedan ett rörutlopp och anslutningsdosa och därifrån en gummikabel.

Om man följer utgåva 2 så ska elmaterial i område 1 ha IPX4

en arb IP54 funkar i zon 1...

Mitt problem nu är,att det är redan kalkat.
så det finns inte plats för arb bredvid strömbrytaren...kanske om man tar en utvändig!Men hur snyggt är det?
Om jag inte hittar nån fin lösning så ska jag borra mig genom kaklet ut på andra sidan/in i fördelar dosan..sätta arb exakt under undertaket...kommer inte på något bättre...kom gärna med förslag!

Sätt arbetsbrytaren vid centralen, dra en EKK in i karets kopplingsdosa, du kan ju skala upp den nästan hela vägen. Undvik att sätta nått under karet.

Har funderat på det,men centralen sitter i en klädkammare med massa skåp bredvid,finns tyvärr ingen plats för det..ska nog köra på det ja sa om borra igenom kaklet så att jag hamnar bakom fördelardosa....en liten slangbit och hämta in kablarnad^_^b

Och inte under eller över den tar ju bara ca 10x13 cm

sätt den under karet, du får ju sätta den där om den har rätt IP och då sitter den ju mera rätt än i ett annat rum, den ska ju användas till att bryta strömen vid service så då ska den ju vara lättåtkomlig och sitta nära den anslutna apparaten.

Det handlar inte om vart brytaren får sitta utan om vart det är lämpligast. Under karet är den betydligt mer utsatt än tex vid centralen, ska man göra nått med karet bryter man och låser säkerhetsbrytaren INNAN man börjar böka med karet. Sitter den under måste man först "böka" med karet för att kunna säkerställa att det är spänningslöst. Under karet vill man ha så lite som möjligt med brytaren där får man två tätningar till som kan läcka in vatten, en axel till vredet som även det kan släppa in vatten till brytaren. Visst normalt ska det inte ske men det kan hända, sitter brytaren utanför rummet kan det i alla fall inte komma in vatten i brytare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.