3 667 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
hur ska jag dra elen till vårt bubbelkar.
Sida 1 av 2
För att inte inkräkta för mycket på IP44 tråden så tänkte jag att jag startar en ny
grejjen är att det är billigare att köpa ett bubbelbadkar än en blandare och front till ett vanligt.
hade man planerat för bubbel från början hade man haft elen dragen men nu är det lite sent för det.
hur får och kan vi dra elen på bästa och lättaste sättet
det här är våran källaren.
och den jätteklutten till höger i badrummet är alltså hörnbadkaret,
ABSOLUT INTE SKALENLIGT.

grejjen är att det är billigare att köpa ett bubbelbadkar än en blandare och front till ett vanligt.
hade man planerat för bubbel från början hade man haft elen dragen men nu är det lite sent för det.
hur får och kan vi dra elen på bästa och lättaste sättet
det här är våran källaren.
och den jätteklutten till höger i badrummet är alltså hörnbadkaret,
ABSOLUT INTE SKALENLIGT.

Jag skulle köpa en snygg list och dra en kabel i den för att anslutas i kopplingsdosan under karet. Listen Skulle jag lägga ca 1 dm över golv på yttervägg och mot tvättstuga i korridoren skulle jag gå upp till taket för att fortsätta där till centralen. Listen skruvar jag fast men jag fyller hålen jag borrat med silicon, plugg OCH silicon men först tar jag dammsugaren och suger ur dammet ur borrhålet.
Kan man dra på väggen?
det sitter en fläkt precis ovanför karet.
kan man kanske dra en kabel i samma flexrör då och dra ner till badkaret.
fast det blir kanske för mycket i rikszonen och röret kanske är för litet för den kabeln.

det sitter en fläkt precis ovanför karet.
kan man kanske dra en kabel i samma flexrör då och dra ner till badkaret.
fast det blir kanske för mycket i rikszonen och röret kanske är för litet för den kabeln.

Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det troliga är att fläken är kopplad på samma grupp som belysningen i badrummet. Att blanda olika grupper i samma rör är ingen bra / tillåten lösning. Har bubbelkaret stort effektbehov ( 2- 3 KW), då krävs en separat grupp med en 3 G 2,5 kabel.
Eventuellt kan en s.k. två/trefas fördelning vara möjlig vid fläkten. Men det är något som bör diskuteras med elektrikern som skall göra jobbet. I detta fall bör inte bubbelbadet inte kräva mer än 10 A säkring.
Slutligen så är en 30 mA jordfelsbrytare en självklarhet vid denna installation oavsett lösning..
Eventuellt kan en s.k. två/trefas fördelning vara möjlig vid fläkten. Men det är något som bör diskuteras med elektrikern som skall göra jobbet. I detta fall bör inte bubbelbadet inte kräva mer än 10 A säkring.
Slutligen så är en 30 mA jordfelsbrytare en självklarhet vid denna installation oavsett lösning..
okej, jag förstod noll av det... hahaha.
Alltså fläkten kommer ju från dosan som sitter innanför dörren i rummet.
Jag tänkte ifall man kanske kunde dra fram en ny matning från centralen till dosan och sedan vidare till fläkten om den fick plats och slippa ha den på utsidan av väggen.
om inte jag minns fel så går väl någon av trådarna till strömbrytarna och någon direkt till fläkten
eller det fungerar kanske inte så?
vi har en jordfelsbrytare på vår nya elcentral räcker den?
kommer man kunna bubbla samtidigt som man gör annat i huset om man drar in elen från en egen plupp i skåpet? vårt hus har 20 A säkringar.
jag vet, jag är supermedveten av elmojs. haha
Jag tänkte ifall man kanske kunde dra fram en ny matning från centralen till dosan och sedan vidare till fläkten om den fick plats och slippa ha den på utsidan av väggen.
om inte jag minns fel så går väl någon av trådarna till strömbrytarna och någon direkt till fläkten
kommer man kunna bubbla samtidigt som man gör annat i huset om man drar in elen från en egen plupp i skåpet? vårt hus har 20 A säkringar.
jag vet, jag är supermedveten av elmojs. haha
Glöm inte jordfelsbrytare om du inte redan har det.
Och kanske är överflödigt att säga att du inte får göra detta, utan måste göras av en behörig elektriker?
Annars håller jag med Elmont, förutom att jag skulle sätta en självhäftande klisterlist i badrummet för att slippa sabba tätskiktet i onödan (Finns bra sådana, tex Panduit LD3, finns även dåliga som inte sitter fast på CO, Coop osv..)
Och kanske är överflödigt att säga att du inte får göra detta, utan måste göras av en behörig elektriker?
Annars håller jag med Elmont, förutom att jag skulle sätta en självhäftande klisterlist i badrummet för att slippa sabba tätskiktet i onödan (Finns bra sådana, tex Panduit LD3, finns även dåliga som inte sitter fast på CO, Coop osv..)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 873 inlägg
Det är en nödlösning som kanske skulle fungera. Hur stor effekt är det på badet?
Frågan är också hur enkelt det är att grena av röret som går till fläkten. Och det innebär ju en kabel vertikalt ned från fläkten vilket kanske inte är så snyggt.
Men som första alternativ tycker jag du överväger elmont's förslag i #2 (med Rrrrr's tillägg). Det låter bäst ur alla synvinklar.
Frågan är också hur enkelt det är att grena av röret som går till fläkten. Och det innebär ju en kabel vertikalt ned från fläkten vilket kanske inte är så snyggt.
Men som första alternativ tycker jag du överväger elmont's förslag i #2 (med Rrrrr's tillägg). Det låter bäst ur alla synvinklar.
Redigerat:
Befintlig JFB räcker om den är ett s.k personskydd d.v.s max 30 mA felström vilet den är till 99 procent.AnneFi skrev:okej, jag förstod noll av det... hahaha.
jag vet, jag är supermedveten av elmojs. haha![]()
Som jag skrev förut. Det kan gå att lägga en extra fas i befintliga rör.
Era huvudsäkringar är 20 A men dom s.k gruppsäkringarna i centralen är 10 A eller 16 A (spis). 20 amp är inte tillåtet att ha till vanliga vägguttag. Där används oftast 10 A säkringar, men även 13 A eller 16 A kan förekomma.
nej med tanke på vad jag kallar elsakerna för så ska jag nog inte pilla med det själv alls.Rrrrr skrev:Glöm inte jordfelsbrytare om du inte redan har det.
badrummet är i källaren så vi har inget tätskikt
Bubbelbad ska också (oftast, enligt installationsanvisningarna) föregås av en allpolig brytare. Detta tycker många är lite fånigt, speciellt då det oftast inte finns något bra ställe att sätta den brytaren.
Men det är inte helt fel att ha en brytare för att enkelt kunna slå av poolen då ni reser bort tex. Jag har hört talas om bubbelbad som startat av sig själv och "torrbubblat" tills de gått sönder :S
Men det är inte helt fel att ha en brytare för att enkelt kunna slå av poolen då ni reser bort tex. Jag har hört talas om bubbelbad som startat av sig själv och "torrbubblat" tills de gått sönder :S
Den nya centralen är tre år gammal Hager.Tobbe_3 skrev:Befintlig JFB räcker om den är ett s.k personskydd d.v.s max 30 mA felström vilet den är till 99 procent.
Som jag skrev förut. Det kan gå att lägga en extra fas i befintliga rör.
Era huvudsäkringar är 20 A men dom s.k gruppsäkringarna i centralen är 10 A eller 16 A (spis). 20 amp är inte tillåtet att ha till vanliga vägguttag. Där används oftast 10 A säkringar, men även 13 A eller 16 A kan förekomma.
Vi har 6st 16A och 10st 10A hittade inget om jordfelsbrytaren.
Vi drar den nog utanpå kaklet ändå..
känns iaf som att det här är det billigaste alternativet till ett nytt kar.
Helt sjukt att ett bubbelbadkar kostar lika mycket som en blandare till ett vanligt.
Mina föräldrar har typ en lampknapp utanför badrummet till karet. är det en sådan du menar.Rrrrr skrev:Bubbelbad ska också (oftast, enligt installationsanvisningarna) föregås av en allpolig brytare. Detta tycker många är lite fånigt, speciellt då det oftast inte finns något bra ställe att sätta den brytaren.
Ni får ursäkta, Jag är 23 år och av kvinnligt kön..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 873 inlägg
Nja, den ska nog se ut mer i den här stilen, med tydlig indikering om vad som är av och på, och ev låsbar i endera läget.

Men hur är kvalitén på bubbelkaret respektive blandaren?AnneFi skrev:Den nya centralen är tre år gammal Hager.
Vi har 6st 16A och 10st 10A hittade inget om jordfelsbrytaren.
Vi drar den nog utanpå kaklet ändå..
känns iaf som att det här är det billigaste alternativet till ett nytt kar.
Helt sjukt att ett bubbelbadkar kostar lika mycket som en blandare till ett vanligt.
Antar att badkaret kostade mer än 445:- som en billig blandare kostar på biltema, och jag undrar om badkaret håller i närheten av så bra som en dyrare blandare som ni antagligen tittat på?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Blandare/Badrum/Badkarsblandare/