13 112 läst ·
51 svar
13k läst
51 svar
var sätter man dosa för bubbelbad?
Sida 1 av 4
Ska ha bubbelbadkar sen och man vill ju inte se något kabel... Fast var sätter man dosan, finns det bestämda höjder? var i sidled skvätter det minst vatten?
(nej jag ska inte dra själv, bara planerar för att hålla bygger under rullning, ena väggen är bara reglar, andra är öppen på andra sidan, vatten avlopp dras nytt osv..)
Duschkabinen kan man ju sätta varsom helst så mina dosor på 1m höjd bör väl funka..
(nej jag ska inte dra själv, bara planerar för att hålla bygger under rullning, ena väggen är bara reglar, andra är öppen på andra sidan, vatten avlopp dras nytt osv..)
Duschkabinen kan man ju sätta varsom helst så mina dosor på 1m höjd bör väl funka..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 873 inlägg
Tror den kan sitta bakom badet.
då väggen är längre än badkaret, så kommer vi göra en "hylla" på ena kortsidan... och en "vägg" på andra där avloppsluftröret och diverse vattenrör är.... kan man dra el in där eller något då..
sett massa bilder på folks bubbelbad men inte lagt märke till synlig el... är deras lösningar av ickegodkänd sort då eller bara jag som missat att se sladd?
Arbetsbrytare... räcker inte jordfelsskydd och egen automatsäkring? arbetsbrytar gav mig skräckbilden att ha stor grå låda med lampa och svart stor brytare som i tvättstygor, inte speciellt relax, hehe
sett massa bilder på folks bubbelbad men inte lagt märke till synlig el... är deras lösningar av ickegodkänd sort då eller bara jag som missat att se sladd?
Arbetsbrytare... räcker inte jordfelsskydd och egen automatsäkring? arbetsbrytar gav mig skräckbilden att ha stor grå låda med lampa och svart stor brytare som i tvättstygor, inte speciellt relax, hehe
Man brukar ha kopplingspunkten bakom badkaret.
Så du kan sätta en arbetsbrytare där, Bas16 heter den, finns i vitt, så nån stor sak med lampa behöver du inte oroa dig för. Att det ska finnas beror på att man skall ha ett synligt brytbart ställe vi t.ex underhåll, som du kan låsa.
Vill du halvfuska så finns det anslutningsdosor IP44 som är från infällt till en kabel utanpå.
Så du kan sätta en arbetsbrytare där, Bas16 heter den, finns i vitt, så nån stor sak med lampa behöver du inte oroa dig för. Att det ska finnas beror på att man skall ha ett synligt brytbart ställe vi t.ex underhåll, som du kan låsa.
Vill du halvfuska så finns det anslutningsdosor IP44 som är från infällt till en kabel utanpå.
snickaren började prata om att på andra byggen tog de bara ut flexslang med vass vinkel så det vore omöjligt att vatten kunde rinna in...
men vi kom fram till att vänta tills elektrikern kommer,
förvånadsvärt få som hade svar dock då det börjar bli allt vanligare med detta lyx i badrummen
men vi kom fram till att vänta tills elektrikern kommer,
förvånadsvärt få som hade svar dock då det börjar bli allt vanligare med detta lyx i badrummen
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Du ska ha en säkerhetsbrytare
Garo och cewe har vita modeller
Garo och cewe har vita modeller
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Ett tips om det är möjligt är att dra in ett vp rör som lutar snett nedåt. Sen sätter du arb brytaren i angränsande rum eller garderob.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Förslagsvis går man in i botten på brytaren så att den är tät upptill. För säkerhets skull slår man ut dräneringspluggen i botten
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Vi menar att du bara ansluter i karets anslutningsdosa AnneFi om det är möjligt. Sätt inte ytterligare en dosa vid sidan om karet. Och anslut alltid undertill på dosan.
Vi drog in en RKK som hänger ett varv på ena vid karet, på så vis kan man klippa upp buntbandet och vid behov av service dra ut karet utan att koppla ur det ur arb brytaren.
Vi drog in en RKK som hänger ett varv på ena vid karet, på så vis kan man klippa upp buntbandet och vid behov av service dra ut karet utan att koppla ur det ur arb brytaren.