Hej,

Jag försöker planera hur jag kan få fler vägguttag och behöver lite råd om jag tänkt rätt.

Idag finns en ledig gruppsäkring i min central (U10A) den kanske kan utnyttjas för att utöka installationen. Info om anläggningen idag: 1-fas, överskådlig central, uttag och belysning för lgh är uppdelad på två grupper. Uttag finns enligt 50-tals standard, dvs kontoret 1, sovrummet 1, vardagsrummet 3. Intressant att dom lyckats placera dessa i lägenhetens yttre hörn.. Installationen är infälld i rör av metall. I källarn är de friliggande och har TUDOR ingraverat. Dosorna är av plåt. Elen är omdragen med ny fk, alla färger stämmer och alla ledningar ser fina ut. Jord finns framdraget till många dosor men har inte kopplats ut till apparaterna. Köket är jordat.

Verkar det här som en rimlig plan: Dra en ny grupp från den lediga säkringen. Först kulo in i en öppningsbar kabelkanal av plast som redan finns i anslutning till centralen (där går kabel till disk och tvättmaskin), ca 30 cm till ett hörn, sedan ned längs väggen till listen, där borra upp ett hål och sätta ett rör genom väggen (ca 12 cm) ut på listen i kontoret till ett utanpåliggande uttag (A). Sedan vidare mot ett infällt uttag som idag hör till en annan grupp: ta bort den infällda matnigen till detta och istället sätta ett utanpåliggande (B) som matas med den nya kulon. Sedan vidare till ytterligare ett nytt (C). Därifrån borra hål och sätta rör in i vardagsrummet för att komma in bakvägen i ett nytt utanpåliggande (D).

Tyvärr är det inte slut än: Från B gå vidare med EKK i det nu tomma röret och vidare in i vardagsrummet till befintligt infällt uttag E. E matades tidigare från samma infällda grupp som B, de gamla ledningarna tas alltså bort.

Det blev rörigt, om ingen förstår får jag rita. Det kritiska är väl om man kan sätta ett utanpåliggande uttag över en dosa, mata det utanpåliggande och samtidigt gå vidare utanpåliggande och infällt. Total ledningslängd ca 15m.

Tja, det är ju inget nybygge så du är ju begränsad till hur det ser ut i lägenheten. Jag ser inga brott mot några elsäkerhetsregler.

Några punkter:
- Det kan bli svårt att fästa ett utanpåliggande uttag över en dosa, och jag gillar inte att uttaget matar en infälld kabel i denna dosa. Du kan istället montera ett infällt uttag och borra dig snett in i dosan för dom utanpåliggande kablarna.

- EDIT: Det blir alltså 3 anslutningar till uttag B. Kolla att du får koppla in 3 ledare på detta uttag - vissa fabrikat (Elko?) tillåter bara en ledare med plint. Du kan i så fall koppla med U-båtar/Wago etc i apparatdosan.

- Uppmärkning då det blir flera matningar till samma rum? Dvs märk uttagen med vilken dvärg dom hör till så att man inte bryter fel dvärg av misstag.

- Det står ingenting om jordade uttag. Det måste vara antingen eller, inte blandat i samma rum, helst alla uttag jordade. Glöm då inte att se över alla apparater som finns att dom verkligen är hela och jordade. I vilket fall, dra fram skyddsjord för senare byte till jordat.

- Dom 15 meterna torde inte äventyra utlösningsvillkoret. Men det kanske ändå är läge att installera JFB i centralen?

Redigerat:
Tänk på att världen såg annorlunda ut på för 60 år sedan. Elapparaterna var golv och taklampor samt en radio grammofon stor som en möbel. Sedan kom TV på 60 talet. Dammsugaren var på 400 - 500 W. I köket fanns det en spis och ett kylskåp. Samt ett uttag för t.ex en våffeljärn eller hushållsassistent. Det var i stort dom elapparaterna som fanns. Glöm datorer, vattenkokare, matberedare , expressobryggare, disk- tvättmaskiner och spisfläkt i en lägenhet. I badrummet fanns det EN porslinlampa ovanför spegeln. Det var som fanns i en lägenhet för 60 år sedan. Säkringarna för belysning och vägguttagen var ofta 6 Ampere

Tack för svar, jag kommer inte göra det här själv, men vill veta exakt vad jag vill ha och planera för att det skall bli snyggt och säkert. Era svar är till stor hjälp och det är riktigt roligt att hålla på med det här!

Det kan bli svårt att fästa ett utanpåliggande uttag över en dosa, och jag gillar inte att uttaget matar en infälld kabel i denna dosa. Du kan istället montera ett infällt uttag och borra dig snett in i dosan för dom utanpåliggande kablarna
En följdråga (till Bo.Stiltbergs inlägg): Det kanske inte går att anväda ett utanpåliggande till B, är det alltså ok att borra in två kablar i ett infällt? Detta vora såklart bättre och snyggare. Det där med att mata en infälld kabel via ett kulokopplat uttag (B) - är det helt enkelt dumt eller är det ok om man kör med ett infällt uttag (B).

Ny fråga om genomföring av kulo i vägg: Om man drar en kulo genom rör i vägg, är det ok att sedan täta röret i båda ändar med exv lite latex för att dölja hålet, eller måste kabeln ligga helt fritt och ventilerat i röret?

Anledningen till att jag vill göra en ny grupp är att det idag endast finns två för uttag, den jag vill flytta uttag från till den nya går på samma dvärg som köket. Jag ser en risk att gruppen för kök kan bli överbelastad om den skall serva mikro, belysning, köksmaskiner + 3 uttag i övriga lägenheten där nästan allt annat är anslutet. Det kan också bli svårt att utöka elen i köket med det gamla arrangemanget.

I projektet ingår att jorda allt i hela lgh, samt att montera JFB. Mer om detta i en ny tråd. Jag antar att det vid installation ingår kontroll av jord mm. Jag har själv gjort en okulär besiktning, allt ser fint ut och jag fattar hur allt är kopplat och draget.

Det är väl inte tokfel att sätta ett utanpåliggande uttag över en dosa men jag ser ingen anledning till det. Man ska ju kunna demontera uttaget för att komma åt i dosan.

Rör genom innervägg behöver inte tätas. Det är bara om det passerar mellan varmt-kallt som man behöver det.

Aha, jag förstår. Det där med tätningen var mest för det estetiska, så att man inte kan se några glipor utan bara en fin kabel som kommer ut ur den släta fina väggen. Är det ok med enkulo i 12 cm rör?

Slutligen.... Din lägenhet har en huvudsäkring på max 25A. Det är viktigt att tänka när man planerar en utökning med flera nya grupper ( 230 V * 25 A = 5750 W). Det är en gräns som du inte kan komma förbi med nuvarande matning. En trefasmatnig ger Allt från 11040 W (3* 16 A ) till 17250 W (3*25 A ) Huvudsäkringar.

Ja, det är OK att dra kulo i rör genom väggar utan att avmantla den. Däremot vid längre rörförläggningar får den inte dras med manteln på. Då tar man bort manteln en bit in i röret (20 cm?) och drar den som flera EK till kopplingsdosan.

Redigerat:
Jo tack, det där med huvudsäkringen är ett aber. Tyvärr så är det så att man får planera lite när man använder spisen. Man kan inte dra på fullt överallt för då smäller huvudsäkringen, så är det. Det tycker jag är ok, man får planera lite och det funkar oftast bra. Utökningen är mest för att slippa förlängningssladdar och grendosor överallt för att kunna köra datorn eller en skrivbordslampa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.