Jag håller på med el i mitt pågående garagebygge och har delat upp belysningen på tre kretsar med 2x36w armaturer, det är billiga saker från Hornbach.
De var tänkta att kopplas som på första bilden tills jag fick höra att det var olämpligt att koppla så många armaturer till en strömbrytare. Brytarna är Eljo i varje fall. Det blir 9st 2x36w på krets 1 och 3, nr. 2 borde klara sig med 6st 2x36w.
Jag räknade glatt ihop 9x2x36=648w vilket är knappt 3A och tänkte att det fanns god marginal för den effekten som går åt i reaktorerna.
Sen när det började närma sig skarpt läge, att koppla in allt fick jag höra ord som kapacitiv effekt när man tänder med reaktiv effekt och i slutänden en skenbar effekt som är den faktiska belastningen på anläggningen. Och även att kapacitiv effekt var lurig att räkna på.
Armaturerna har en reaktor per lysrör och jag har inte förstått om de är faskompenserade eller inte, men det har väl mer med den induktiva effekten som blir när de väl lyser och det borde inte vara något problem?

Det som är gjort är att kablarna är dragna och dosorna sitter på plats och jag har strömbrytare och lysrörsarmaturer liggande.

Någon som har en bra lösning?

• Bel 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bel 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Samtliga Elko's brytare tål 10A "lysrörslast" säger dom. Du skulle då klara dig med en enda! (9+6+9)*2*36 = 1728 W
Nån som provat hur många lysrör en Elko-brytare tål :cool: ?

Jag kan garantera att INGEN brytare håller för 10A lysrörslast, jag är även säker på att med 10st 2x36 W kommer livslängden att vara begränsad, men tänd och släck en gång per dag så räcker dom troligen några år.

Det låter helt ok, jag håller på och förbereder alla dosor och trådar så det bara är för elektrikern att koppla ihop allt. Jag tänka mig att byta om brytaren skulle bryta ihop framöver och eventuellt satsa på något stabilare då.
Som det ser ut med dosor och central är det lätt att koppla om och komplettera om det skulle vara något.

Kan man flånga in en halvledarkontaktor på vägen, eller blixtrar det till ändå? Nåt bra sätt att bryta måste det ju finnas.

Nått som jag blir lite förundrad över är att så många elektriker kommer och kopplar åt hempulare, med allt det innebär. I mina bekantskapskretsar är det nått som i princip inte förekommer, här brukar den som börjar även få slutföra "jobbet" även hempulare.

Det är jag också förundrad över... Jag hade inte tagit det ansvaret om det inte som i mitt fall är en god vän som är elektrikern, han har redan varit här och dirigerat vad som skall göras osv så att jag kan förbereda. Sen att jag ändrar och bestämmer mig för att sätta upp fler armaturer, vill lägga till uttag på utsidan mm. ställer till det och jag har redan ringt ner honom med frågor känns det som...

"Problemet" är ju att endera är det ett hempul trotts att en elektriker kopplat eller så tar den behörige ansvar för hela anäggningen även den del som han omöjligt kan ha koll på ( det som nån annan utfört) och det är knappast nått guldläge för behörigheten.

Jag håller med.
Just för att det ska kunna kontrolleras har vi valt att gå med en slang från elcentralen till varje dosa och jag kopplar ingenting. Allt är i ett enda rum och inga skivor på väggarna så man ser alla slangar som är dragna i en invändig liggande 45-regel. Då kan vi gå igenom dosa för dosa, dra lite i sladdarna och kolla så det är rätt och riktigt. Sedan smäller jag upp skivorna också kommer han tillbaka och kopplar ihop allt efteråt. Det enda han inte ser är om jag skulle ha skarvat någon kabel i ett rör men det vet han att jag inte skulle göra.
Han har varit med och dragit de flesta kablar, jag håller bara på att komplettera med ett par slangar och dosor som jag kommit på sent så att det inte ska ta längre tid än nödvändigt när vi kollar det sen. Också vill jag ha allt material hemma som behövs. Tanken var att han skulle gjort allt, men det verkar som de flesta elektriker har alldeles för mycket att göra...
Så i ett sådant fall skulle jag kunna tänka mig att vara behörig elektriker.

Sorry, jag skrev visst sladd, menade ju kabel. ;)

En bra sak att tänka på är att inte belasta saker med vad de maximalt tål. Jag knäckte nyligen en Hager C16 dvärg som säkrat en torktumlare, vilken drar närmare 16A. Ett år har säkringen hållit. Det blir väl till att reklamera.

Ja det är helt klart värt att tänka på!

En sak jag fundera på var att behövs det verkligen så där sinnesjukt många lysrörsarmaturer?

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
En sak jag fundera på var att behövs det verkligen så där sinnesjukt många lysrörsarmaturer?

//Patrik
Bra fråga! Jag känner ingen som har för mycket belysning i verkstan och någon ska ju vara den första... ;)

Nej det räcker att tända upp en av kretsarna så lyser det tillräckligt i hela garaget som är 11,8x7,2 m. Men tanken är att kunna få riktigt bra ljus vid den arbetsstationen man befinner sig, det är tänkt som fyra mekplatser, en med fräs, svarv, pelarborr, osv. och de andra 3 för bilar och sedan blir det mycket arbetsbänkar utmed väggarna. De tvärgående armaturerna är för att kunna få ljus runt om bilen och ner i motorutrymmet.
Sedan blir det en del motor- och växellådsskruvande, elpyssel, löda kretskort, finmekanik, mm. Då är det riktigt skönt med bra grundbelysning med en extra punktbelysning där man arbetar. Är kontrasterna mellan det man arbetar med och omgivningen för stora blir det väldigt jobbigt för ögonen. Man tittar ju inte bara på det man skruvar och pysslar med.
Men det skall bli intressant att se hur det blir. Taket är mörkt och matt för att få bort släpljus, väggarna vita eller ljusgrå och golvet ljusgrå klinker. Jag har klurat på det en hel del och gjort det just för att få bra ljus, men jag har kanske tagit i i överkant! :)
Jag ändrade mig precis på slutet och gick från 18 till 24 armaturer.

Redigerat:
Sant, man får aldrig nog med ljus. Vad är det för dimensioner på garaget BxDxH ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.