15 692 läst ·
45 svar
16k läst
45 svar
Flera 3-fas uttag på samma ledning?
Sida 1 av 4
Ska dra ny el i mitt garage och kommer då använda uttag av den här typen, mina är dock av märket ABB men det är väl av mindre betydelse:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=73181&category_id=2138
Har en kompis/granne som i sin maskin hall har samma typ av uttag över en arbetsbänk. Han har då kanske 2-3 sådana uttag på gemensam ledning 5x2,5 från centralen, avsäkrad 3x16A. Vad jag vet så är det inkopplat av en elektriker,så jag antar att det är OK att göra så?
Anledningen till att jag frågar är att det någonstans i bakhuvudet gnager nåt om att det ska vara ett 3-fasuttag per ledning och säkring. I det fallet om jag minns rätt var det en kille som skulle försäkra sin verkstad och fick nedslag av försäkringsbolaget på just detta.
Kan någon upplysa mig?
/A
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=73181&category_id=2138
Har en kompis/granne som i sin maskin hall har samma typ av uttag över en arbetsbänk. Han har då kanske 2-3 sådana uttag på gemensam ledning 5x2,5 från centralen, avsäkrad 3x16A. Vad jag vet så är det inkopplat av en elektriker,så jag antar att det är OK att göra så?
Anledningen till att jag frågar är att det någonstans i bakhuvudet gnager nåt om att det ska vara ett 3-fasuttag per ledning och säkring. I det fallet om jag minns rätt var det en kille som skulle försäkra sin verkstad och fick nedslag av försäkringsbolaget på just detta.
Kan någon upplysa mig?
/A
Nej, du kan låta en trefasledning och trefasgrupp ombesörja flera sådana CEE trefasuttag.
Däremot kommer du inte kunna ta ut max effekt ur mer än ett uttag åt gången, självklart.
Det där Shuko-enfasuttaget går ofta att internt lägga på olika faser, det är ju ett tips så kan du köra fullt på flera enfasbelastningar samtidigt iaf.
Slutligen tycker jag du ska ha en trepolig säkring, då du har de där uttagen, tre och enfas blandade.
Har du en gammal gängsäkringcentral tycker jag du ska dra en separat trefasgrupp till rena trefasuttag och sen enfasgrupp(er) till enfasuttag.
Iofs lite beroende på några omständigheter så kan man säga att det är ett krav med trepolig säkring, som alltså garanterat bryter bort alla faserna då en säkring går, när man blandar enfas och trefas.
Däremot kommer du inte kunna ta ut max effekt ur mer än ett uttag åt gången, självklart.
Det där Shuko-enfasuttaget går ofta att internt lägga på olika faser, det är ju ett tips så kan du köra fullt på flera enfasbelastningar samtidigt iaf.
Slutligen tycker jag du ska ha en trepolig säkring, då du har de där uttagen, tre och enfas blandade.
Har du en gammal gängsäkringcentral tycker jag du ska dra en separat trefasgrupp till rena trefasuttag och sen enfasgrupp(er) till enfasuttag.
Iofs lite beroende på några omständigheter så kan man säga att det är ett krav med trepolig säkring, som alltså garanterat bryter bort alla faserna då en säkring går, när man blandar enfas och trefas.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Har du gängsäkringar går det att sätta en låda bredvid med automater. Där rymmer du jordfelsbrytaren/na också.
Ska montera upp en helt ny central (plåtkapsling) med automatsäkringar,JFB och huvudbrytare.Så det är grönt. Sedan så kör jag trepolig säkringar då till dom här uttagen så borde all vara ok där då antar jag. Gött! Sparar ju lite kabel.
Något annat att tänka på?
/A
Något annat att tänka på?
/A
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Om du har plats så kan du sektionera anläggningen med flera jordfelsbrytare, t.ex. en separat för belysningen, så slipper det bli kolsvart om någon förbrukare som du kör via vägguttagen skulle lösa ut JFBn.
Ja det är ju smart. Det ska jag göra.
En annan grej jag funderade på är att i garaget har jag gjort plats för ett pannrum. Där ska det stå en vedpanna med tillhörande pumpar. Jag tänkte dra en separat 5x2,5 dit och sätta en liten undercentral där som bara just sköter pannan osv. Från den tänkte jag även dra en kabel jäms med kulverten till bostadshuset för att försörja tekniktanken som står där. Inte själva elpatronerna i den utan bara pumpar och diverse styrningar.
Tanken med detta är att kunna koppla in ett reservaggregat till undercentralen i pannrummet och på så vis kunna köra pannan och få värme i huset vid strömavbrott. Det jag funderar på är själva inkopplingen av reservkraften till undercentralen. Såg en annan kille på detta forum som gjort en liknande grej och använde sig av ett CEE don tror jag, för att koppla in matningen till undercentralen från den större matande centralen. Vid strömavbrott så kopplade han ur den handsken och kopplade in reservkraften där i stället. Nu har jag för mig att man inte får koppla in fast utrustning med lösa uttag/kopplingsdon eller? Jag vet givetvis om att det finns speciella omkopplingsskåp att använda till det här men dom är ju inte direkt billiga tyvärr. Så frågan var ju om det är ok att göra den billiga varianten?
/A
En annan grej jag funderade på är att i garaget har jag gjort plats för ett pannrum. Där ska det stå en vedpanna med tillhörande pumpar. Jag tänkte dra en separat 5x2,5 dit och sätta en liten undercentral där som bara just sköter pannan osv. Från den tänkte jag även dra en kabel jäms med kulverten till bostadshuset för att försörja tekniktanken som står där. Inte själva elpatronerna i den utan bara pumpar och diverse styrningar.
Tanken med detta är att kunna koppla in ett reservaggregat till undercentralen i pannrummet och på så vis kunna köra pannan och få värme i huset vid strömavbrott. Det jag funderar på är själva inkopplingen av reservkraften till undercentralen. Såg en annan kille på detta forum som gjort en liknande grej och använde sig av ett CEE don tror jag, för att koppla in matningen till undercentralen från den större matande centralen. Vid strömavbrott så kopplade han ur den handsken och kopplade in reservkraften där i stället. Nu har jag för mig att man inte får koppla in fast utrustning med lösa uttag/kopplingsdon eller? Jag vet givetvis om att det finns speciella omkopplingsskåp att använda till det här men dom är ju inte direkt billiga tyvärr. Så frågan var ju om det är ok att göra den billiga varianten?
/A
Om du avslutar din 5G2.5 med ett vanligt 16A CEE-don och sen bredvid det har ett fast anslutet motsvarande intag till din lilla värmecentral blir det helt invändningsfritt.parkway skrev:En annan grej jag funderade på är att i garaget har jag gjort plats för ett pannrum. Där ska det stå en vedpanna med tillhörande pumpar. Jag tänkte dra en separat 5x2,5 dit och sätta en liten undercentral där som bara just sköter pannan osv. Från den tänkte jag även dra en kabel jäms med kulverten till bostadshuset för att försörja tekniktanken som står där. Inte själva elpatronerna i den utan bara pumpar och diverse styrningar.
Normalt har du alltså en kabelstump på 0.5-1m ansluten mellan dessa ut-intag, vid reservdrift ansluter du aggregatet till intaget. Så får du en helt säker anläggning som inte heller går att anmärka på för nätägaren mfl.
Man ska inte bryta jordförbindelsen.GK100 skrev:Om du avslutar din 5G2.5 med ett vanligt 16A CEE-don och sen bredvid det har ett fast anslutet motsvarande intag till din lilla värmecentral blir det helt invändningsfritt.
Normalt har du alltså en kabelstump på 0.5-1m ansluten mellan dessa ut-intag, vid reservdrift ansluter du aggregatet till intaget. Så får du en helt säker anläggning som inte heller går att anmärka på för nätägaren mfl.
De finns ju speciella reservkraftsomkopplare, tex denna varför mixtra ihop något halvdant?
GK100: Då behöver jag montera ett omvänt (hane) fast uttag (CEE) som matning till min undercentral om jag förstod dig rätt? Sedan har jag en kort kabel med CEE-don i varje ända som jag kopplar i hop det hela med?
Rrrrr: Jag vet som sagt att det finns omkopplare, men ett sådant kostar lika mycket som själva det reservkraft agg jag tänkte koppla in. Iafl sist jag kikade på ett. Så ja det är en bättre lösning, och jag kanske sätter ditt ett vad det lider men just nu räcker det med att det är en ok lösning.
Men tack till er båda iafl för att ni tar er tid att svara.
Rrrrr: Jag vet som sagt att det finns omkopplare, men ett sådant kostar lika mycket som själva det reservkraft agg jag tänkte koppla in. Iafl sist jag kikade på ett. Så ja det är en bättre lösning, och jag kanske sätter ditt ett vad det lider men just nu räcker det med att det är en ok lösning.
Redigerat:
Ja då får du en snarlik lösning som den slipperman visar på sin sida. Jag antar att det är där du sett detta.parkway skrev:GK100: Då behöver jag montera ett omvänt (hane) fast uttag (CEE) som matning till min undercentral om jag förstod dig rätt? Sedan har jag en kort kabel med CEE-don i varje ända som jag kopplar i hop det hela med?
Se bara till att du förbereder en vettig uppställning av aggregatet så att det blir en bra och säker drift med hänsyn till mekanik, brandrisk, nödvändigt jordfelsskydd osv.