Om det skulle bli avbrott på inkommande PEN så kommer väl anslutna laster att höja potentialen på nollan och därmed skyddsjord till fasspänningen (enfasmatning i detta fall). Kommer JFB att lösa om man tar i en skyddsjordad apparats hölje och verklig jord? Jag antar att summaströmmstransformatorn fungerar i detta fall men finns det ytterligare elektronik i en JFB som behöver 230 v mellan fas och PEN?
 
Nej en jordfelsbrytare skyddar inte mot det felfallet.

Brott på inkommande PEN är nog ungefär den värsta mardröm man kan råka ut för i elsammanhang. Att all jordad utrustning blir spänningsförande samtidigt som spänningshöjningen på en eller två faser gör att det börjar brinna och glödlampor exploderar.
 
Det kommer inte att börja brinna eller explodera lampor och jord kommer inte att bli strömförande.
Det blir en potentialskillnad mellan Fas och Noll på 400V ja. Förmodligen kommer all elektronik att ryka. Men det finns ingen kraft att driva någon last iom. att alla faser är sammankopplade.
 
Nu är jag faktiskt inte med på hur du resonerar.

Om vi ta ett exempel. PEN går av.

För enkelhetens skull så antar vi att det i huset bara finns en elradiator på 2000w kopplad mellan L1 och nolla. Samt en lampa på 25W kopplad mellan L2 och nolla.

Nollan har ju nu "släppt" efterssom det inte finns ngn ansluten PEN. Du har 400V mellan L1 och L2. Om du räknar på en spänningsdelning så får du en spänning på 395V mellan L2 och noll (dvs över din 25V lampa). Detta ger i sin tur att du har nära 230V mellan nolla och äkta jord i huset (ex. vattenledningar).

Denna potential på nollan kommer att fortplanta sig via jordskenan i centralen så att alla jordade föremål i huset får denna potential. Du får en spänning på ca 230V mellan jordade föremål och äkta jord.

395V över en glödlampa avsedd för 230V kommer att bränna den och i många fall att få den att explodera.
 
Skall tillägga att ungefär detta inträffade i en bostadsrättsförening där jag var ordförande för snart 20 år sedan. PEn ledaren till en trappuppgång med 32 lägeneheter missades av en elektriker. De höll på att byta matningen i källaren. En kollega på mitt jobb bodde i en av de drabbade lägenheterna. All elektronik förstördes, och han berättade att just när han kom hem och hittade sin KabelTV dekoder nedsmält till en plastklump på TVn, TVn var död, kyl o frys hade lagt av osv så var det en lampa som först lyste väldigt svagt, sedan plötsligt lyste den upp och exploderade (någon satte igång något i en annan lägenhet), då flydde han ut.

I trappuppgången uppstod det mindre bränder i 2 lägenheter som dock självslocknade. Den ansvariga elfirman var oerhört snabba att ersätta alla skador, men hävdade bestämt att de hade inte gjort något fel...
 
manose skrev:
Om det skulle bli avbrott på inkommande PEN så kommer väl anslutna laster att höja potentialen på nollan och därmed skyddsjord till fasspänningen (enfasmatning i detta fall). Kommer JFB att lösa om man tar i en skyddsjordad apparats hölje och verklig jord? Jag antar att summaströmmstransformatorn fungerar i detta fall men finns det ytterligare elektronik i en JFB som behöver 230 v mellan fas och PEN?
Summaströmtransformatorn funkar förstås som den ska, men problemet är att felet ligger utanför den krets som bevakas. Om man kollar på bilden och följer kretsen från inkommande fas, så går den alltså genom jordfelsbrytaren, till en säkring, ut till en last, tillbaka till neutralskenan och sedan genom jordfelsbrytaren, som alltså därmed blir nöjd. Strömmen går sedan till jordskenan, men eftersom det är avbrott på PEN så spänningssätts jordskenan och strömmen kan gå via något som är kopplat till skyddsjord, genom en människa och därefter till verklig jord.
 
  • jordfelsbrytare_diazed.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, en fundering bara. Om nu inkommande PEN från elbolaget bryts, borde väl befintlig skyddsjord i installationen som är kopplad till t ex värmepanna träda in som PEN om pannan (eller annat föremål) är förbundet med ett någorlunda jordat föremål som t ex en vattenledning eller vattenpump. Spänning fas --> nolla blir väl inte precis 230 V beroende på vilket jordmotstånd man får vid tillfället.
Jag håller dock med om att ett avbrott i PEN inte är något man önskar sig.
 
Vi har ett plaströr till en meter utanför källaren som vattenrör och den metern ligger nog ganska torrt så någon verklig jord finns nog inte. Inte i så många andra anläggningar heller. Sorry

Protte
 
Det här låter läskigt! =)
Finns det över huvudet taget någon förebyggande säkerhetsåtgärd man kan vidta som skyddar mot en bruten PEN-ledare och som används i praktiken?
 
Vet inte hur reglerna ser ut för anslutning av potentialutjämning i en fastighet, men om man har en separat ledare för detta till t ex ett eget bra jordtag borde detta undanröja de värsta farorna. För att detta ska funka får inte avbrottet i PEN inträffa efter den punkt där potentialutjämning är ansluten till inkommande PEN från elbolaget.
 
Patrick E skrev:
men om man har en separat ledare för detta till t ex ett eget bra jordtag borde detta undanröja de värsta farorna.
Och hur många har eget jordtag?
 
Men om någon människa tar i höljen som är upphöjda från "riktig jord", så kommer väl JFB att lösa ut ? Då går ju en felström förbi JFB så personskyddet borde väl fungera till viss del ändå vid brott på inkommande PEN ?
 
Ingper skrev:
Men om någon människa tar i höljen som är upphöjda från "riktig jord", så kommer väl JFB att lösa ut ? Då går ju en felström förbi JFB så personskyddet borde väl fungera till viss del ändå vid brott på inkommande PEN ?
Nej, jordfelsbrytaren bevakar strömmen i fasledare och neutralledare till de laster som skyddas, inte ström i skyddsjordledaren. Om man däremot samtidigt har något fel så man kommer åt en fasledare som skyddas av jordfelsbrytaren och leder strömmen till "riktig jord" bör jordfelsbrytaren lösa ut.
 
Redigerat:
Tack för förklaringarna. Hade inte tänkt på att strömmen genom kroppen i detta fall inte är med i summeringen i JFB som mulpac skriver.

Detta gäller ett hus i Ukraina och jag tycker inte servisen ser så betryggande ut.

Finns det något problem med att ha ett eget jordtag?
Huset är byggt på utfylld våtmark. Tror inte det ska vara några problem att få bra kontakt med jord. Men vad händer om avbrottet sker innan förgreningen till grannarna? Då kommer väl hela kvarterets förbrukning gå genom mitt jordtag.
 
  • servis.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sevis-detalj.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
manose skrev:
Tack för förklaringarna. Hade inte tänkt på att strömmen genom kroppen i detta fall inte är med i summeringen i JFB som mulpac skriver.

Detta gäller ett hus i Ukraina och jag tycker inte servisen ser så betryggande ut.

Finns det något problem med att ha ett eget jordtag?
Huset är byggt på utfylld våtmark. Tror inte det ska vara några problem att få bra kontakt med jord. Men vad händer om avbrottet sker innan förgreningen till grannarna? Då kommer väl hela kvarterets förbrukning gå genom mitt jordtag.
Ajjj - det där såg inte snyggt ut :(

OT:
Det är inte ditt badrum på denna sida förresten va !?! :D
http://thereifixedit.com/2009/09/28/epic-kludge-photo-who-installs-appliances-before-walls/
janv-wallwhatwall.jpg

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.