Nu är det snart dags för mig att regla upp taket i köket och sätta ditt nytt innertak....men!

Jag vet vad jag vill ha för belysning, men vet inte vad det heter. Kan någon hjälpa mig så att jag vet vad jag ska titta efter?

Jag vill ha:
- infälld belysning i taket
- den ska (helst) vara riktbar
- vill ha "spritt" ljus neråt, inte "modell ficklampa"
- den ska gå att dimma från städbelysning till mys-pys

Helst så ska den inte bygga så mycket uppåt, max 95 mm....om det nu går, annars får jag väl tänka om och sänka taket ännu mer.

Bör kanske tillägga att jag tänkte sätta Huntonit som nytt innertak.

Jaha, någon som vet vad jag är ute efter och kan leda mig rätt i belysningsdjungeln? :D

Tack för snabbt svar Rikard!

Köket är strax under 10 kvm och jag hade bara tänkt ha downlights som ett "L" över diskbänk och spis. Sen tänkte jag ha belysning över arbetsytorna (monterat under skåpen alltså) samt en taklampa över matbordet.

Efter att ha kollat på länken så slogs jag plötsligt av en helt annan idé som gör att jag inte behöver sänka taket. Tror mig ha sett "lister" man monterar i taket och sedan "klickar" dit spottar i som man alltså kan sätta i princip var man vill på listen. Vet du (eller någon annan) händelsevis vad det systemet kallas? ....och kanske kan länka till?

Ja, detta med belysning är inte lätt, det finns ju i princip hur mycket som helst att välja på....

Samtliga skenor med halogenlampor går att dimmra.

Återigen, tack för svaret Rikard.

Jag fortsätter härja i belysningsdjungeln och har nu tittat lite närmare på LED-armaturer.
Det jag ställer mig lite frågande till är hur mycket ljus man får ut av en sådan? Jag har till exempel tittat på denna: http://www.elbutik.se/product.html?product_id=350942&search_page=
Om jag väljer att köpa varianten med 3W, vad skulle man kunna jämföra den med i "glödlampsvariant" när det gäller ljusstyrkan?

Finns det någon generell "mall" man ska gå efter när det gäller just LED-armaturer, typ att det ska vara en per ½kvm? Så att man få en uppfattning om hur många man egentligen behöver tänkte jag.

Redigerat:
Vad jag har sett av LED än så länge så funkar dom bäst som "ficklampsbelysning". Så jag skulle nog skaffa en halogen :)

Snabb översikt direkt ur minnet på olika ljuskällors ljusflöde per watt, men på ett ung:

Glödljus 13 lm/W
Halogen 15-20 lm/W (12-volt ger lite mer)
Lågenergi 60 lm/W
Lysrör 80 lm/W
LED 30-107 lm/W

Problemet med LED är alltså att man ofta inte vet vad det är man köper. Kräv att ljusflödet anges för den LED-produkt du överväger. Ett annat problem är dom inte kan tillverkas för mer än ca 5W, men ljusflödet ökar inte linjärt. 5 st 1W lyser betydligt bättre än 1st 5W. Därför ser man ofta armaturer med 3 st 1W LEDs i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.