2 215 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Borde inte JF ha löst ut?
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 919 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 919 inlägg
Skulle sätta tillbaka lampgloben på toaletten och hade dumt nog lyset tänt. Det är lite trångt runt lamphållaren och när jag försökte hålla undan sladdarna med fingrarna fick jag mig en kyss då det stack ut en kardel ur sockerbiten. Tycker att jordfelsbrytaren borde löst ut då själva hållaren till glasgloben är i metall och dessutom jordad. JF har fungerat tidigare då det tex. kommit vatten i en kabelvinda.
Produkter som diskuteras: "kabelvinda"
Kabelvindor
Kabelvindor är utmärkta för att organisera, skydda och förlänga livslängden på dina kablar. De hjälper till att förhindra trassel och minskar risken för skada genom att hålla kablar snyggt upprullade när de inte används.
Läs mer
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 919 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 919 inlägg
Sökte lite på nätet och det här kanske är svaret:
2. HUDENS ÖVERGÅNGSRESISTANS
Avgörande för vilken ström man får när man berör spänningsförande ledare är hur
torra de hudytor är som kommer i beröring med ledningarna (eller spänningsförande
chassidelar). Ju torrare huden är desto högre är övergångsresistansen i den.
Resistansen i själva kroppen är ungefär 800 W, vilket betyder att om man inte hade
övergångsresistans i huden skulle man vid 220 V erhålla en ström av 220/800 =
275 mA. Om denna ström passerar hjärttrakten är den direkt dödande. Är man
mycket torr om händerna kan emellertid övergångsresistansen mellan hud och kropp
uppgå till kanske 10 kW, vilket betyder att strömmen vid 220 V spänning då blir av
storleksordningen 20 mA, vilket är en ström, som inte är direkt livshotande. Är man
däremot svettig om händerna minskas övergångsresistansen i huden till kanske något
tusental ohm, och strömmen blir då kanske 100 mA.
Hudens övergångsresistans liksom även kroppens resistans ändrar sig avsevärt med
den pålagda spänningen. Totala resistansen mellan hand och fot håller sig vid
spänningar under 75 V omkring 100-150 kW (observera: torr hud!), vilket gör att man
vid så låga spänningar inte får mer än ca 0,5 mA ström genom kroppen - en helt
ofarlig strömstyrka.
Vid högre spänningar faller dock totala resistansen snabbt, och vid 220 V är den nere i
ca 4 kW, vilket ger en ström av ca 50 mA i kroppen, d v s just vid gränsen till
dödande strömdos. Man kan klara sig om man är torr om handen men en smula
fuktighet på huden kan ge dödande ström.
Figur 2 visar den ström som man får genom kroppen från hand till fot (torra hudytor!)
vid olika pålagda spänningar. Praktiskt taget samma strömmar får man vid
strömgenomgång från hand till hand.
Figur 2
http://www8.tfe.umu.se/courses/Elektro/zReusable/Docs/Komp3-Personfara.pdf
JF löser väl normalt ut vid 30 mA?
Kan tillägga att jag har ganska torr hud i händerna.
2. HUDENS ÖVERGÅNGSRESISTANS
Avgörande för vilken ström man får när man berör spänningsförande ledare är hur
torra de hudytor är som kommer i beröring med ledningarna (eller spänningsförande
chassidelar). Ju torrare huden är desto högre är övergångsresistansen i den.
Resistansen i själva kroppen är ungefär 800 W, vilket betyder att om man inte hade
övergångsresistans i huden skulle man vid 220 V erhålla en ström av 220/800 =
275 mA. Om denna ström passerar hjärttrakten är den direkt dödande. Är man
mycket torr om händerna kan emellertid övergångsresistansen mellan hud och kropp
uppgå till kanske 10 kW, vilket betyder att strömmen vid 220 V spänning då blir av
storleksordningen 20 mA, vilket är en ström, som inte är direkt livshotande. Är man
däremot svettig om händerna minskas övergångsresistansen i huden till kanske något
tusental ohm, och strömmen blir då kanske 100 mA.
Hudens övergångsresistans liksom även kroppens resistans ändrar sig avsevärt med
den pålagda spänningen. Totala resistansen mellan hand och fot håller sig vid
spänningar under 75 V omkring 100-150 kW (observera: torr hud!), vilket gör att man
vid så låga spänningar inte får mer än ca 0,5 mA ström genom kroppen - en helt
ofarlig strömstyrka.
Vid högre spänningar faller dock totala resistansen snabbt, och vid 220 V är den nere i
ca 4 kW, vilket ger en ström av ca 50 mA i kroppen, d v s just vid gränsen till
dödande strömdos. Man kan klara sig om man är torr om handen men en smula
fuktighet på huden kan ge dödande ström.
Figur 2 visar den ström som man får genom kroppen från hand till fot (torra hudytor!)
vid olika pålagda spänningar. Praktiskt taget samma strömmar får man vid
strömgenomgång från hand till hand.
Figur 2
http://www8.tfe.umu.se/courses/Elektro/zReusable/Docs/Komp3-Personfara.pdf
JF löser väl normalt ut vid 30 mA?
Kan tillägga att jag har ganska torr hud i händerna.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Det är nog ett bra svar på din fråga.
Sedan har du skrivit en massa "W" men det är väl "ohm"(alt+W) tecknet du hittat som inte kan anges på forumet.
Protte
Sedan har du skrivit en massa "W" men det är väl "ohm"(alt+W) tecknet du hittat som inte kan anges på forumet.
Protte
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 919 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 919 inlägg
Nja jag gjorde bara paste© från sidan som det är länkat till. Jäkligt obehagligt att få ström i sig och speciellt när den går den "farliga" vägen från hand till hand.
Vad lärde jag mig av det här då?
1 ha inte lyset tänt även om det är lite mörkt
2 Borde ha kollat skicket på den gamla lampan
Vad lärde jag mig av det här då?
1 ha inte lyset tänt även om det är lite mörkt
2 Borde ha kollat skicket på den gamla lampan
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Nej det där räcker inte. Du bör skruva ur proppen eller fälla ned knappen i automatsäkringen om du har det istället för proppar. Och är du det minsta osäker på vilken propp så är det huvudströmbrytaren i centralen som gäller.
Du kan inte lita på att det blir strömlöst bara för att du stänger av med väggströmbrytaren. Det kan vara felkopplat så den bryter nolla istället för fas. Och det finns ett antal mer eller mindre osannolika möjligheter att ha spänning även om du bryter med brytaren. Elolyckor inträaffar ofta när flera osannolika faktorer samverkar.
Du kan inte lita på att det blir strömlöst bara för att du stänger av med väggströmbrytaren. Det kan vara felkopplat så den bryter nolla istället för fas. Och det finns ett antal mer eller mindre osannolika möjligheter att ha spänning även om du bryter med brytaren. Elolyckor inträaffar ofta när flera osannolika faktorer samverkar.
Jag synar din idioti med en egen berättelse:Peter_K skrev:
Jag spänningsmätte ett uttag med en voltmeter där jag hade tagit av kåpan. Ett av mina fingrar låg precis över säkringen. C:a 230VAC över 1 cm hud. Kittlade lite.
Dumt.
Produkter som diskuteras: "spänningsmätte"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
hempularen skrev:
Var det inte tillåtet förr med konstant fas och bryta nollan till belysning ?
Jag har det så i hela mitt hus och har fått det förklarat av en gammal elektriker att man fick göra så i vissa fall förr.
Minns inte detaljerna då jag nöjde mig med svaret och låtit det fortsätta vara kopplat så.
Belysningen är på egen grupp, eller rättare sagt två egna grupper.
Mvh
Jordfelsbrytaren borde definitivt ha löst ut om du rörde i jordad metall samtidigt som du rörde vid fasledaren. Texten som klistrades in beskriver hur man i ett idealfall får 50 mA genom kroppen, men en jordfelsbrytare för personskydd ska lösa vid högst 30 mA (de löser lite före). Kontrollera jordfelsbrytaren med testknappen för säkerhets skull.
Största faran med att stoppa fingrarna i taklampan är nog att man rycker till och ramlar ner och slår sig. Risken att fastna och få en riktigt låång kyss är ganska minimal när man står med armarna över huvudet. Men obehagligt, det är det.
Får man en riktigt kraftig stöt och strömmen har passerat hjärtat bör man dock uppsöka läkare och ta EKG, det kan bli störningar på hjärtrytmen även om man känner sig OK.
Får man en riktigt kraftig stöt och strömmen har passerat hjärtat bör man dock uppsöka läkare och ta EKG, det kan bli störningar på hjärtrytmen även om man känner sig OK.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 919 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 919 inlägg
Jordfelsbrytaren fungerar. Den löste precis ut p.g.a vår gamla dåliga vattenkokare. Kan ju iof vara så att den inte skyddar just den gruppen men det är nog inte troligt då samma grupp går till badrumets golvvärme. Var nog helt enkelt så att strömmen understeg 30 mA och att den därför aldrig löste ut. Det var ingen ordentlig kyss utan det kändes mest i fingertopparna och inte i armarna och bröstet (då kanske jag inte hade skrivit det här)
30 mA gör rejält ont och det är inte alls säkert att man löser ut JFB om man tar i fas och jord samtidigt. Skit i alla teoretiska beräkningar för ni har i alla fall inte dom exakta förutsättningarna, prova i stället
.
Det har aldrig varit tillåtet med brytaren i nollan, men det har förekommit hos en del som kanske inte riktigt förstått.
Det har aldrig varit tillåtet med brytaren i nollan, men det har förekommit hos en del som kanske inte riktigt förstått.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Vill gärna hänga på mycket nu.
OM man får en rejäl stöt, och då menar jag inte en sådan där man bara råkat nudda och får en smäll. Då skall man obönhörligen till sjukhus, direkt.
Det handlar dels om risk för problem med hjärtrytmen (som kan kännas ok direkt efter smällen men komma senare.) dels uppstår giftiga ämnen i blodet (nån sorts elektrolys har jag fattat det som) som belastar njurarna när det skall ut. Och man kan få njursvikt ett dygn senare. Tydligen kan de via blodprov se om det finns risk, och man kopplas då till dialysapparat tills gifterna är ur kroppen.
Det är viktigt att folk i omgivningen vet detta, man är inte helt vid sina sinnes fulla bruk efter en sådan smäll.
En kollega till mig (Som är mycket kompetent på el) fick en rejäl smäll under hempulande. Han hade stängt av gruppen (trode han, hade inte glasögon till hands, läste fel), han hade kontrollmätt att det var spänningslöst (med ett instrument han inte var van vid, han är vår mätexpert på jobbet, och rattar en instrumentpark för ca 30 milj under dagarna). Genom olyckliga omständigheter använde han en avbitare utan isolerade handtag som han som princip alltid använder annars. Han fastnade.
Han insåg att han borde till sjukhus, men begrep inte hur, gick och lade sig för att vila. Han fru hittade honom och fick iväg honom till sjukhus.
OM man får en rejäl stöt, och då menar jag inte en sådan där man bara råkat nudda och får en smäll. Då skall man obönhörligen till sjukhus, direkt.
Det handlar dels om risk för problem med hjärtrytmen (som kan kännas ok direkt efter smällen men komma senare.) dels uppstår giftiga ämnen i blodet (nån sorts elektrolys har jag fattat det som) som belastar njurarna när det skall ut. Och man kan få njursvikt ett dygn senare. Tydligen kan de via blodprov se om det finns risk, och man kopplas då till dialysapparat tills gifterna är ur kroppen.
Det är viktigt att folk i omgivningen vet detta, man är inte helt vid sina sinnes fulla bruk efter en sådan smäll.
En kollega till mig (Som är mycket kompetent på el) fick en rejäl smäll under hempulande. Han hade stängt av gruppen (trode han, hade inte glasögon till hands, läste fel), han hade kontrollmätt att det var spänningslöst (med ett instrument han inte var van vid, han är vår mätexpert på jobbet, och rattar en instrumentpark för ca 30 milj under dagarna). Genom olyckliga omständigheter använde han en avbitare utan isolerade handtag som han som princip alltid använder annars. Han fastnade.
Han insåg att han borde till sjukhus, men begrep inte hur, gick och lade sig för att vila. Han fru hittade honom och fick iväg honom till sjukhus.
Förtydligande:
Hjärtrytmrubbningarna kan uppstå upp till 24h efter olyckstillfället. Vid kraftig strömgenomgång bryts muskelceller ned varvid myoglobin frigörs; myoglobin är farligt för njurarna och myoglobinuri (myoglobin i urinen) behandlas med vätskeinfusioner, men dialys kan behövas.
Hjärtrytmrubbningarna kan uppstå upp till 24h efter olyckstillfället. Vid kraftig strömgenomgång bryts muskelceller ned varvid myoglobin frigörs; myoglobin är farligt för njurarna och myoglobinuri (myoglobin i urinen) behandlas med vätskeinfusioner, men dialys kan behövas.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden